Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Oktanové číslo - můžu tankovat cokoliv?

Od: slavek001 odpovědí: 14 změna:

mám na vás dotaz autonadšenci a odborníci. Co by se stalo mému motoru, pro který je předpsané palivo natural95, kdybych natankoval 98 nebo 100 oktanový benzín? Ještě dodám, že mám malé levné a deset let staré deawoo

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

Nestalo by se patrně nic. Oktanové číslo udává odolnost paliva proti samozápalu při stlačení ve válci.

 


0x

Tenhle dotaz se tu opakuje stale dokola.

Stane se to, ze utratite vic penez pro nic.

 


0x

Bez úprav a seřízení motoru , nevyužite za větší peníz , vlastnost benzínu , předat motoru větší výkon . miro

 

jabraka*

0x

Dokonce se dá říci,že tvůj motor může mít i menší výkon.Zapalování neprobíhá ve správnou dobu a motor nevyužije energii paliva nejvýhodněji.

Co to vlastně je,oktanové číslo?Určuje vlastnost paliva,které má ideální složení.

U 95 - je to 95% izooktanu a 5% heptanu

100 - 100% izooktanu

Na toto palivo je motor nastaven pro nejlepší výkon.

JABRAKA

Já bych jen laicky doplnil definici.

Oktanové číslo paliva vyjadřuje procentuální obsah oktanu v normálním heptanu , které má stejné antidetonační vlastnosti jako zkoušené palivo.

Oktanové číslo se zkouší (stanovuje) na motorech s proměnným kompresním poměrem.Hodnotí se antidetonační vlastnosti zkoušeného paliva a porovnávají se s antidetonačními vlastnostmi směsi oktanu a heptanu. Když se u obou paliv při chodu zkušebního motoru , projeví detonace , při stejně nastaveném kompresním poměru , mají obě paliva stejné antidetonační vlastnosti - oktanové číslo. miro Hezký den.

doplněno 05.05.10 08:58:

Správně měl být uveden termín izooktan . Dík za prominutí a pochopení.

 


0x

Víceoktanové palivo má tzv. antidetonační schopnost, to znamená, že po zážehu déle hoří. Proto pokud použiješ pro motor, který je seřízen (předstih zážehu) na 91 oktanový benzin benzin třeba 100 oktanů, tak zcela jistě podpálíš ventily!

Myslím , že je to zásadní omyl , nejde o délku hoření.Oktanové číslo paliva znamená , jak jeho směs se vzduchem odolává tlaku , aniž by se vznítilo teplotou vzniklou stlačením směsi , npř. ve válci , ne od jiskry svíčky. Při kompresi - stlačování se zmenšuje objem stlačovaného vzduchu a tím se značně zvyšuje jeho teplota.Tohoto jevu je využito u dieselových - detonačních motorů.Do stlačeného vzduchu až na 30 atm , tím zahřátého na vysokou teplotu se vstříkne palivo , které detonuje.Musí se použít vstříknutí paliva ve vhodný okamžik (předstřik) , tak aby detonovaná směs svojí rozpínavostí ve válci působila optimálně na píst v jeho pracovním zdvihu. K podpálení ventilů dochází hlavně z důvodů malé , nebo žádně jejich vůle , nikoliv používáním paliva s větším oktanovým číslem. Předstih se při vyšším oktanovém číslu zvětšuje , protože si můžeme dovolit vyšší tlaky při kompresi a v pacovním cyklu pístu. miro

Miro, nezlob se, ale toto je nesmysl : Předstih se při vyšším oktanovém číslu zvětšuje , protože si můžeme dovolit vyšší tlaky při kompresi a v pacovním cyklu pístu. miro
Předstih se u zážehového motoru zvětšuje nikoliv v souvislosti se zvyšováním kompresního tlaku (ten je daný konstrukcí motoru), ale právě v souvislosti se změnou oktanového čísla benzinu. Tak např. Žigulík měl oktanový korektor, kterým se pohodlně otočením regulačního vroubkatého kolečka měnil předstih v závislosti na kvalitě právě natankovaného benzinu. Žádný benzin u studeného motoru se sám nevznítí pouhým stlačením směsi ve válci, to může nastat pouze u teplého motoru vlivem rozžhaveného karbonu na vnitřním povrchu hlavy motoru a říká se tomu samozápal. A právě proto, že víceoktanový benzin má antidetonační schopnost, směs hoří klidněji a déle!, musí se zapálit s větším předstihem než nízkooktanový, který rád detonuje (klepání motoru), aby směs dohořela ještě než se otevřou výfukové ventily. Pokud je předstih malý, víceoktanový benzin hoří ještě při otevření výfukových ventilů a podpaluje jejich sedla. Malý předstih je vidět krásně na výfukovém potrubí motocyklu, které hraje napalovacími barvami (např. modrá signalizuje cca 300 st.C)

Dovolím si ještě reagovat na p. alaisb.Obhajujete a tvrdíte několik nesprávných skutečností. Musím trvat na svém předešlém příspěvku a dodávám:

Oktanové číslo , laicky řečeno , znamená odolnost směsi vzduchu s benzinem , odolat stlačení tak , aby se směs nevznítila ještě dříve než směs zažehne jiskra svíčky. Proto , čím vyšší kompresní tlaky ve válci , tím je nezbytný benzin s vyšším oktanovým číslem - odolnější, jak je uvedeno v předešlé větě. Ve škole jsme se učili , že nic se nemůže ztratit ani získat , jedině přeměnit.Při stlačování plynu je zmenšován jeho objem a tudíž se tato ztráta objemu musí někde projevit . Aby byla dodržena předcházející poučka , zmenšením objemu plynu dojde ve válci k zvýšení jeho teploty.Pokud jste někdy hustil pneumatiku ruční hustilkou , zjistil jste že se hustilka značně zahřívá a to právě stlačováním vzduchu v hustilce , třením pístu uvnitř hustilky , daleko méně.
Doporučení zvýšení předstihu při vyšším okt.č.benzinu je také proto , že než píst dojde do horní úvratě , po dřívějším zážehu směsi při pracovním zdvihu , jsou nad pístem v horní úvrati větší tlaky (než při menším předstihu , protože směs počne dříve hořet) a to může zvládnou bez detonace , jen palivo s vyšším okt.č.
Samozápaly a detonace jsou dva zcela rozdílné pojmy.O samozápalech hovoříte správně. Směs je zapálena o nějaký příliš teplý- rozžhavený předmět, se kterým přijde do styku , nikoliv od zapalovací svíčky .

Detonace nepotřebuje žádný příliš zahřátý- rozžhavený předmět , ale jen vlastní zápalnou teplotu , kterou získá právě stlačením. A ještě je při spalování směsi ve válci vzhledem ke vzniku detonace jedna příčina: Při zažehnutí směsi svíčkou se hoření směsi šíří kulovitě od svíčky a tím před sebou stlačuje ještě nehořící směs na takový tlak (teplotu) , že vzniknou detonace . Motor začne klepat , zde se chybně domníváme , že jde o klepání ventilů-nikoliv , jsou to detonace. Na vznik tohoto úkazu má vliv: tvar spalovacího prostoru (vzdálenosti hoření) , nízké oktanové číslo paliva a chudá (ochuzená) směs , která hoří pomaleji.

Snad ještě ke vznicení směsi ve válci u studeného motoru? A co dieslový motor při startu - motor tzv. detonační .

S tím klidnějším a pomalejším hořením víceoktanového paliva to také tak docela neni správně.Bylo by to proti smyslu , používání viceoktanového benzinu u výkonnějších a tím víceotáčkových motorů.

A to , že zvyšování předstihu je vynuceno hlavně používáním víceoktanového paliva , také tak neni.V prvé řadě je nutností použití víceoktanového paliva , podle oktanového nároku motoru (jeho kompresními tlaky - dáno konstrukcí) a pak dalším krokem je doporučeno zvýšení předzápalu. Zvýšení předzápalu jen z důvodů použití vyššího okt.č. paliva , bez náležitého - zvýšeného , kompresního tlaku , nemá podstatnější význam . miro

Vážený miro,

z Vaší obsáhlé a vcelku fundované odpovědi mi není jasné, co jsem tvrdil nesprávně. Z Vaší poslední věty však vyplývá, že Rusové byli úplní techničtí analfabeti, když do Žigulíku montovali oktanový korektor a že regulace předstihu ovládaná levou otočnou rukojetí na řídítkách některých motocyklů s čtyřtaktním motorem je také k ničemu.

Hlavní důvody oktanového korektoru u rozdělovače sovětských vozidel a vámi zmíněné rukojeti , neříkám , že není k ničemu.Má své důvody. Tyto důvody jsou patrné z mé předchozí odpovědi. Jsou to hlavně tyto ddůvody:
1. Při použití vyššího okt.č. , si můžeme dovolit i u stávajícího motoru větší předzápal, jak je uvedeno v předešlém příspěvku.To má za následek , mírný přírůstek výkonu bez vzniku detonací , které naopak výkon snižují .
2. Přes to , že se zvětšením předzápalu zvýší pracovní tlaky ve válci , nedochází k detonacím ani při ochuzení směsi (která hoří pomaleji) , která vzniká tehdy , hodláme-li například vyjet stoupání za každou cenu bez přeřazení na menší rychlostní stupeň. Zkrátka máme-li přidáno více plynu , než odpovídá momentálním otáčkám motoru.Když necháme vozidlo tzv.dotahovat. Proč dochází u karburátorových motorů k ochuzení směsi za těchto podmínek provozu , jsem již psal v jiném příspěvku.
Pokud jsem tvrdil , že vaše názory jsou nesprávné , tak jsem měl převáž na mysli , že jsou nepřesné a mnohé i zavádějící.
Například : - pomaleji hořící palivo s vyšším oktanovým číslem, nebo nemožnost zapálení směsi ve válci komprecním teplem u studeného motoru , podpalování ventilků z důvodů pomalého hoření směsi s benzinem o vyšším okt.č. , i některé další by bylo vhodné dopřesnit , případně zargumentovat.
Přeji hezký den. miro

Dobrá, beru Vaše argumenty, a děkuji za přání hezkého dne, což bych potřeboval nejvíc, protože jedu v tom dešti na chalupu.

jabraka*

Chlapci,máte oba pravdu,ale říkáte ji jinými slovy.To se vždy srovná u půllitru slivovice.A co se týče oktanů?Používej vždy takový benzin,jaky je předepsaný pro daný motor.Ale pokud je k dispozici jen jiný,klidně ho tam nalej k nejbližší pumpě dojedeš a naplníš správným.

JABRAKA

Když už jste to jabrako nakousl, tak prosím o radu, jaký benzín používat do SUZUKO Swift, 1,3 GLX z roku 1999. Koupili jsme ho nyní v bazaru a v instrukční knížce je napsáno, že pokud má hrdlo nádrže omezovací vložku, tak se má používat bezolovnatý benzín s min. oktanovám číslem 86. Dále je psáno, že pokud by bylo nutné používat benzin s oktanovým číslem vyšším, tak že by na víčku nádrže bylo příslušné upozornění. Hrdlo má omezovací vložku, avšak žádné upozornění na víčku nádrže není. Mám zkoušet jezdit na Natural 91, který je levnější? Zatím jsem tam lil Natural 95 a mělo to odpich.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]