Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Elektromobilita v praxi, Petr Prokopec

Od: nonek® odpovědí: 117 změna:
Novináři jsou zase mimo realitu...? autoforum.cz/... Jak to vidíte vy, rádci? Stačí pár odpovědí, dejme tomu jedenáct, at to není remíza...

 

 

117 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


8x

Jéžiši, tohle až najde Štír, tak z toho budou zase 3-4 vlákna po 200 chvalozpěvech na elektromobilitu.

Já se nepovažuji za odpůrce EV jako takových, ale jsem zásadně proti tomu, jak EU tlačí na protlačení EV všude a všem.

EV mají jistě uplatnění v prostředí velkoměst, pro lokální dopravu a pod. Ovšem kdo chce EV, at si jej koupí, ale rozhodně ne z dotací. To je jen o tom, že se jedněm peníze seberou jedněm a dají se druhým.

Jinak novináři z Autofóra zas tak mimo nejsou, jako jedni z mála popisují nejen plusy, ale i mínusy překotné elektromobilizace. Jenže ono to není jen o emisích, je to o přetížení rozvodných sítí a pod. Ostatně nedaleká budoucnost ukáže, už nyní je problém s elektřinou, která láme rekordy v ceně a blackouty se podařilo ZATÍM odvrátit se štěstím.

makk

Nejen o emisích, a nejen o rozvodné síti, ale taky třeba o požárech. Vznik požáru elektromobilu při nabíjení je mnohonásobně vyšší než vznik požáru zaparkovaného auta se spalovacím motorem. A elektromobil se hasí tak, že se na několik dní potopí do vody. Rád bych viděl, co budou dělat až chytne elektroauto někde v podzemních garážích. Velmi pravděpodobně shoří celé obchodní centrum.

No jo, a to ještě potřebujeme tři Temelíny, radši čtyři a co teprve zbytek světa? A pozor, doma hoří mobily, notebooky, tablety a elektrokoloběžky
makk

Zbytek světa neblbne s elektromobily, to se týká hlavně evropy. Telefony moc nehoří, protože tam se nabíjí max jednou ampérou, ty koloběžky už jsou horší, ale když s autem najedete 300km a pak do něj chcete nacpat energii, kterou na to spotřeboval za hodinu, tak už tam teče dost slušný proud a stačí malá chyba (špatný kontakt a pod.) a už to hoří.

Cože Evropy? Dominantní celosvětový trh je Čína. Evropa má nula nula nic a teď se to snaží dohnat co může než nás Čína a americká Tesla pohltí. Co se týká nabíjení, ano telefon 1A ale při 4,2V. Rychlonabijeni 100A při 400V. A co teprve 800V architektura? Tam se dá prát přes 200A, ale to je běžné i při 400V, jen musí být v autě o něco silnější dráty. Doma? 10-16A při 230V.
makk

Však o tom mluvím. Pří 1A a 3,7V (jmenovité napětí Li-Pol článku) asi nevzniká takové nebezpečí jako při 200A a 800V. A to zatím nejezdí EV 10-15 let stará. takže mě napadá, že časem asi přibude další "výhoda", že krom STK budete muset mít také pravidelnou revizi elektro.

Jakto že nejezdí ev 10-15let stará? Podívejte se kolik jich jen u nás jezdí a shořelo nula kusů. Jezdí i přes 20let staré kousky, samozřejmě s jinými bateriemi. Za to spalováků u nás shoří šest denně v průměru.
makk

Celkem je v ČR 6,13mil aut, z toho 8500 EV. EV tvoří tedy 0,14% vozového parku a jsou v průměru nesrovnatelně novější, takže je asi dost brzo na statistiky. Ano, ty staré EV mají jiné baterky, ale největší problém s hašením je právě u těch nových. No a pokud jde o podzemní garáže asi je velký rozdíl stojící auto s vypnutým motorem nebo EV do kterého teče 200A. Zatím to problém není, ale ZATÍM.

Hledáte problém tam kde není a I kdyby, pro posádku je lepší hořící ev než hořící spalovak, protože je dostatek času z auta odejít.
elektrickevozy.cz/...
makk

stir@ hmm článek na objednávku

Víte Štíre, ona ta karma, to je pěkná potvora Třeba soudruhům v NDR názorně předvedla, jak moc ekologické a čisté jsou elektrické busy, když tak ,,trošku´´ přidusily Stuttgart, Hannover, Dusseldorf atd.

idnes.cz/...

 

makk

5x

Konečně někdo řekl pravdu a to ještě ne celou. Např. že srovnávají elektrický sedan s benzinovým SUV? Proč pro porovnání nevzali benzínový sedan? Asi by to pak byla už totální katastrofa pro elektromobily.

Propagace elektroaut nemá s ekologií nic společného, jde o lobby. Pro ekologii by bylo mnohem prospěšnější třeba zakázat výrobu SUV, které produkují mnohem vyšší emise než "malé" auto (tím myslím třeba i Octavii).

Proč se ti ekologové tolik obouvají do osobích aut, když jejich emise jsou v zanedbatelné oproti letadlům, nákladním lodím a o továrnách ani nemluvím. Jedna nákladní loď produkuje stejně emisí, jako 65 milionů osobních aut!

V neposlední řadě to nejekologištější, co můžeme udělat je, udržet auto co nejdéle v provozu, když už bylo jednou vyrobeno a ne se snažit ho co nejdřín dostat ze silnice pod rouškou ekologie pomocí "ekodaní", "šrotovného" při nákupu nového auta a pod.

Když to shrnu, tak těm nahoře jde zjevně o prachy a ne o ekologii, jak to dělat skutečně ekologicky, to vám řekne každý školák.

oldi
Lepší je opravdu nechat si svůj automobil o nejdéle. Nevyměňovat ho hned za elektromobil. Přestavět ho na jiné palivo CNG, vodík. Používat třeba bioCNG. Vyjde to levněji.
Levné nové malé elektromobily jako byla Škoda Citigo už asi nebudou.
oldi
Automobily na vodík.
m.vtm.zive.cz/...

 


3x

Auta se přece berou v obchodě a elektřina v zásuvce ..Nákup i provoz elektromobilů je velmi silně dotován, to nikdo z jejich zastánců moc nahlas neříká

Dotace u nás mají jen firmy, fyzické osoby ne. Ty si pak koupí ty ojetiny od těch firem.

 

mathew

2x

Mně by elektromobil nevadil, kdyby primární zdroj energie pro elektromotor nebyla baterka s pochybnou životností, obří cenou, mizerným dojezdem (ano prej to má dojezd až 600km nebo kolik, ale přitom stylu jízdy bude mít 2l nafta dojezd tak 2000, protože bude žrát 3/100) a dopad výroby na přírodu raději nebudu komentovat.

 

jenda22

2x
Stir je vesela kopa. Akumulator je po nekolika letech(8-10) kaput a vyuziti jako zasobarna je takovy nesmysl, ze mam podezreni na zamwrne psani hovadin. Jaderna elektrarna ma trvaly provoz a neni ji mozne srovnavat s vetrniky a solarem. Cili stir pise blabol nad blabol. 1m2 plochy by mohl v idealnim pripade dat zhruba 850 W. Ucinnost panelu je zatim 20%, ovsem na jih a sklonu 35-45 st. Tak auto toto nema ani kdyby strir na koze jezdil. Solarni strecha pro telefon dobre, ovsem za ty prachy by to bylo nekolik telefonu... Stejne kraviny zverejnuje Electrodad. Bavte se ovsem nenutte ty blbosti jinym.
Jendo veselá kopa jsi ty Možná ti klekl olověný akumulátor v autě velmi brzy, mně vydržel 12let a stále ho používám na zabezpečení sklepa. První ev s lithiovymi baterkami stále jezdí. Co se týká panelů, u vás mají možná nižší účinnost, u nás přes 1100W 1150W na metr. Mám taky akcie místní solární elektrárny E4U, takže mám dobré info a že se zdražuje elektřina? Nevadí, dividendovy výnos a růstový potenciál je daleko vyšší. A to jsou elektrárny ještě z roku 2008 2009, část panelů fixních, část panelů samonatáčecích, takže účinnost stále dobrá i při staré technologii. Pravda, dnešní panely by dávaly využití a tudíž návratnost vyšší, ale bohužel máme politiky takové, jaké si volíme.

 


2x

At si každý jezdí, čím chce. Ale za svoje a bez zákazů a příkazů od vylízanců ..

Tot jest naprostá pravda.
Ovšem ouřadové, od Prahy po Brusel, jsou jaksi jiného názoru.
Nějakou činnost vyvíjet musí a tak vymýšlí jednu ptákovinu za druhou.

Já říkám, že inkluze začala na Západě mnohem dřív a dostala se i na vysoké školy. A tak začaly dávat tituly i úplným pitomcům. No a titul jim dal pocit, že můžou žvanit do všeho. A tak to dělají.

 

jabraka*

1x

Toto téma vyvolává i legrační nebo spíše úsměvné okamžiky.Jeden soused v zahrádkářské kolonii vynalezl konstrukci nabíjecí soustavy pro svůj nový E.M. Získal zdarma malou elektrocentrálu a zaparkoval ji za chatkou.Celou noc tato jela a nabíjela jeho vůz...

JABRAKA

nox®

My se s tou ekologií jednou sami zahubíme.

Tak těch vtipů je daleko více, to víme všichni. Já ale nevěřím tomu, že by si někdo dobijel ev centrálou. Pokud tedy neměl i ten benzín zadarmo, protože jinak by ho nabíjení vyšlo daleko levněji i na té nejdražší ultranabijecce.
Štíre ještě jste toho neviděl hodně..
Schválně si zkuste najít, čím pojede příští ročník Rally Dakar automobilka Audi. Prý elektroautem. Už jste to našel? A co na to dobíjení baterií říkáte? Zelené až na půdu, že?
Tahle "debilita" v podání Audi by snad měla být trestná.

Martine, ta debilita nebude trestná. Naopak se to ještě rozšíří.

Že tomu nevěříte, vůbec neznamená, že se to celkem běžně nedělá

tn.nova.cz/...

diskuse.elektrika.cz/...

autoforum.cz/...

thedriven.io/...

cz.pinterest.com/...

toyota-4runner.org/...

Martine s tím souhlasím. Dělat z elektromobilu hybrid je blbost i u sériově vyráběných hybridů.

To si úplně nemyslím (u těch sériových aut). S naší P3008 v naftě dokážu delší jízdy jet za 4,3-4,5l/100km (ano, ve mestě to je při "přískocích" a studeném motoru 7l/100km) . Pokud by v něm byla menší baterie či kondenzátor, stačil by mi pro městský provoz bohatě dojezd cca 10km. Baterie by se nabíjela jízdou..a při přejezdu měst by se jelo na elekřinu (když už to tedy musí být, aby se obyvatelé neudusili). Spotřeba auta (kombinovaná) by velmi reálně klesla o nezanedbatelnou hodnotu (emise také), dojezd by zůstal 1000km+(klidně 2000km+ protože by v autě mohla být větší nádrž) a cena by nemusela být 2 miliony.

Tu spotřebu mám u c-maxe stejnou, co ale říct, že ty provozní náklady i u toho hybridu vychází stejně jako u spalováku, možná i víc. Ze všech těch hybridů snad jedině plugin, který by člověk poctivě denně nabijel, což by mu6pokrylo těch 40-50km denně, někomu třeba za tři dny, ale i tak už je lepší čistý ev, jelikož odpadá servis spalovacího ústrojí a můžeme si přiznat, že většině z nás stačí dojezd 200 nebo 300km pro pohodlí a rezervu. Mně osobně bere ta i3, spíše s tou 42kwh baterií kde i v zimě s topením stačí na návštěvu rodiny tam i zpět 200km. Ve městě v létě to jezdí za desítku, dobře se s tím parkuje, vleze to všude a uvnitř pro dva lidi dost prostoru i pro kola. Zároveň je to i hravé a zábavné auto, oproti jiným ev. Na dovolenou autem nejezdime a ani na výlet do Prahy autem nejezdime, takže dojezd pro mně úplně i s rezervou a i kdybych měl jednou někde použít rychlonabijeni, tak by mi to vůbec nevadilo, protože člověk si to vždy spojí s nějakou činností, obědem atd.

200-300km je pro běžné reálné použití často nedostačující (ano, někomu to stačí).

Celkem běžně si jezdíme zalyžovat (u nás nelze) 200km tam a 200km zpět. V zimě (ale koneckonců ani v létě) bych to s EV autem a dojezdem "300-400km" opravdu nedal (bez jakékoliv rezervy). Na parkovišti pod sjezdovkou stojí stovky aut, kolik by tam muselo být nabíječek, kdyby jen 20% z nich přijela z podobné vzdálenosti? I kdyby tedy to EV auto stálo stejně jako spalovák, tak bez dojezdu 600km+ je to pro hodně lidí nepoužitelné (tedy ano, ale s výrazným omezením).

 

ml1

1x

Nečetl jsem, co je tu už napsané, takže jestli píšu, něco, co už tu bylo, tak se omlouvám.

Kolem elektromobilů je řada problémů (nebo chcete-li výzev). Jestli to dobře chápu, jde teď hlavně o emise. Nulové emise jsou samozřejmě nesmysl, pokud se to vezmě z hlediska celého systému. Proto se spíš používá pojmenování nulové lokální emise, je to pravdivější. Na druhou stranu ty emise už nejsou starostí provozovatele vozidla, ale dodavatele elektřiny (což neznamená, že bychom nad tím měli zavírat oči). A pokud vše funguje jak má, tak určitě budou menší, než jaké vyprodukuje spalovací motor i jenom lokálně (už jen proto, že spalovací motor má účinnost maximálně nějakých 30% v optimálním pracovním bodě, zatímco elektromobil určitě pod 80 nejde, započítám-li v to i účinnost baterie (jinak samotný motor bude určitě přes 90 spíš 95, ale jsou tu i další ztráty)) natož pokud se započítá celý řetězec od ropného vrtu po nádrž.

Nejvíc mě dostávají ti, co počítají emise elektriky od kostky uhlí, ne-li snad od hutí, kde se elektrárna vyrábí (a hlavně ty ztráty, které jsou po cestě), zatímco benzín prostě natankujou u pumpy, kde se nějak zjevil, asi se tam rovnou těží (ropný průmysl rozhodně neni nijak čistý, ropa se těží, přepravuje, rafinije, opět přepravuje... to vše by se mělo započítávat). S takovou se možná dá i spočítat, že elektřina je ekologicky nevýhodná, ale tomu lze těžko uvěřit.

I kdyby elektřinu pro nabíjení elektromobilů vyráběl stacionární spalovací motor, musí to podle mě pořád vyjít výhodněji.

To pokud jde o provoz. Další položky jsou výroba a likvidace. Čím se liší elektromobil, aby byl emisemi zatížený z výroby. Fakticky je jednodušší, takže by to mělo znamenat méně emisí. Snad jen ta baterka, ta udělá ten zbytek. A to jsme u hlavního problému, na které stojí a padá elektromobilita nějakých 150 let (elektrická auta jsou starší než benzinová, ale právě malý dojezd je diskvalifikoval už před 100 lety).

Čísla o spotřebě těžko posoudim, tam musí být nějaká bota, pamatuju si v dobách mého mládí se udávaly jednotky kilowathodin (šlo o extrémně levný provoz, který ovšem byl v kontrastu se značnou pořizovací cenou tehdy prakticky prototypů nebo výzkumných vzorků) a najednou tu máme 25. Chtělo by to nějak porovnat s benzinem, běžná spotřeba bývá 10 na 100 (jsou lidi, co se dokážou dostat pod 7), tak kolik to znamená CO2 a kolik to znamená energie (jistě bude v nějakých tabulkách přepočet litrů na kila a potom na kilowatthodiny). Protože pokud by to byla pravda, znemanlo by to, že spalování benzinu je daleko ekologičtější (z pohledu emisí CO2) než topení elektřinou.

V tom článku je to řečené jasně (elektřina není výhodnější, ani pokud jde o počáteční vklad ani pokud jde o provoz) a je jenom otázkou, jestli je to pravda (a jestli je celá) nebo jenom nějaký z dalších bludů. A pokud ano, byla by to docela bomba, protože by to zasáhlo nejenom automobily, ale třeba i železnici (kde je elektrifikace zhruba 50 let (od ropné krize sedmdesátých let) standardem). Já osobně tomu příliš nevěřím.

 

hedonista

0x

Jízda elektromobilem je velice příjemná, do města si myslím je to ideální, odráží to i sociální status, těžko si bude někdo nabíjet auto před panelákem (ani nevím, možná to jde).

Ale ovšem, že to jde. Minulý týden jsem viděl (bohužel jsem nemohl vyfotit) auto, zaparkované na jakémsi travnatém plácku vedle chodníku u staršího činžáku, připojené kabelem z otevřeného okna ve 3. patře domu. Představa několika stovek prodlužováků visících z oken paneláků na sídlišti je docela humorná . No a ti, kdo nezaparkují maximálně 20 metrů do svého okna mají prostě smůlu.

Do města je ideální kolo.

Jestli ve městě je problém s parkováním klasického auta, s EV to bude stejné (jistě, bude to ovšem čisté a zelené..)..

 


0x
V jednom mají elektro-snílci pravdu. Když se to nařídí befelem, půjde vývoj rychle dopředu než kdyby se věcem nechal volný průběh. Takže za pár let možná bude elektřina vhodnou alternativou na takové to normální popojíždění kolem komína a cesty do práce. Jenomže to znamená, že lidi co do toho se svatým nadšením vlezou teď, budou mít doma beznadějně zastaralou technologii kterou nikdo nebude chtít ani zadarmo. A co si budeme povídat. On už dneska není největším problémem malý dojezd na který padá největší kritika, ale to, že za 8 let odejde baterka a auto bude neprodejné. U benziňáku je 8 let pořád stáří, kdy za auto dostanete třetinu až polovinu kupní ceny. Jenže elektrokrám bude prostě na odpis a prachy v háji.
doplněno 03.10.21 22:32: A trocha kupeckých počtů. Kopím auto za milion a vydrží ( když budu optimista) 10 let. Každý rok tím pádem odepíšu 100 000.- polovina uživatelů aut u nás najede ročně miň jako 10 000 km takže jeden kilometr mě stojí 10 korun a to ještě nepočítám elektriku a servis.
Prostě úžasný kšeft.. Už letím do krámu zamluvit nějakou teslu.
bobik

To stejné se dá říct o spalovacím autě. Koupím ho za milion a pokud mám tak bídný nájezd že ujedu jen 10 000km ročně, tak náklady jsou obrovské. K tomu pravidelný servis, poruchy, garančky a palivo. Prostě kšeft jak blázen. :D Odkupní cena je pak stejně mizivá jako u elektromobilu. Dnešní motory 1,0 po 100 000 jsou už pomalu zralé na GO.

A teď si vem, že kdyby ti snílci měli ev, nemuseli se v Anglii mlátit o naftu a stát fronty na ucpané silnici. Jednoduše by si auto natankovali doma ze zásuvky. Jinak baterie u dnešních aut není žádný problém a přežije celý zbytek auta. Roční nájezd dejme tomu 20tis za 20let 400tis km a jen tisíc nabíjecích cyklů u auta s dojezdem 400km to dá s přehledem. A že bude mít baterie cca 70 nebo i možná víc procent bude to dobrý artikl jako úložiště energie , kde nižší kapacita nevadí. A technologie se stále vyvíjí, takže těch nabíjecích cyklů je daleko víc, cena stále klesá a při velkém objemu výroby klesat bude, stejně jako kapacita na litr objemu či na kg. Nový ionic 5 má solární střechu, takže i to prodlouží dojezd. Takže kdoví...?

To už se nedá číst - Vy jste buď totálně neinformovaný, nebo snad placený propagátor

Kdyby měla Británie větší podíl EV a ti lidé se chovali tak, jak píšete, tak už byli dávno v době kamenné a svítili si doma svíčkami. Jednak má Británie poddimenzovanou rozvodnou soustavu - stačí trochu vedra a jsou bez proudu

oenergetice.cz/...

a kro toho jim shořela rozvodna u La Manche, takže teď jsou na to s elektřinou hodně mizerně

idnes.cz/...

Ty ostatní plky kolem životnosti baterie ani nekomentuji, to jste mě při pátku pobavil, stejně jako jsem se zasmál jinému Vašemu příspěvku o tom, že deset let starou baterku ještě výhodně prodáte

Stejně je to s tou střechou - to by to auto muselo mít půdorys fotbalového hřiště, aby se to nějak výrazně projevilo na dojezdu. Někdy si nechetje od někoho, kdo má soláry povyprávět, kolik m2 je potřeba k nějakému výsledku.

Naštěstí Britové uvažují mnohem logičtěji než vy, takže situaci řeší velmi jednoduše - naženou vojáky do cisteren a navezou palivo. Kdyby se zachovalik podle Vás, tak jsou totálně v ).(, protože elektřinu jaksi těžko rozvezou, že...

Výpadek proudu nemá nic společného s dimenzaci rozvodů, ta je dostatečná a naopak Británie využívá nebo má v plánu využívat 10000 elektromobilů k vyrovnávání špiček, což jí dává k dispozici kdykoliv 60mw výkonu.

stir: Nevím jaké je vaše vzdělání..a nekontroluji po Vás výpočty a čísla.

Ale pokud si myslíte, že VB spasí 60MW k vyrovnání špiček, tak to si jdu vyměnit plínky na WC, bo jsem se právě počůral smíchy.

Jen naše přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně má 2x325MW...

A VB má počet obyvatel téměř 7x vyšší než v ČR.., ekvivalentně tomu bude mít i vyšší potřebu elektrické energie.

Štíre, to budou mít za kanálem trvale připojeno 10 000 aut na vyrovnání špiček? To ty auta koupí královna nebo kdo?
Nejde o spotřebu, ale o vyrovnání špiček nebo vyrovnání frekvence a to úplně stačí. Baterie reagují hned, ale náběh vodních turbín je se zpožděním. Krom toho se jedná o zkušební provoz, takže těch ev může být daleko více, nejen ev, ale i bateriovych úložišt.
Instalovaný výkon elektráren v GB je cca 93GW, takže těch elektroaut co nebudou jezdit, ale stabilizovat sít, bude muset být podstatně, ale opravdu podstatně více..
Ovšem oni to s pomocí všech zelených svatých jistě někdy, možná...nebo asi také ne.. zvládnou.
kami123

Pakliže se instaluje trolejové vedení, tak by to neměl být problém.

Díky rozvoji offshore a onshore parků se jim dobře daří limitovat uhlí. To na rozdíl od nás je mrtvo od roku 2010. Politici se nažrali a mlaskají dodnes, od té doby žádný pokrok. Jsme pořád největší znečištovatelé na světě a nic se nezmění. Po volbách se budou rozdělovat koryta, řešit nějaké další kauzy a pro blaho a peněženky lidu, jak všichni teď slibují se neudělá nic.
A proto asi staví dva nové bloky JE s 3,2GW výkonem a uvažují o dalších.
Ale až budou mít všichni EV auta, tak všechny elektrárny zavřou a EV se budou vzájemně nabíjet.. Když bude hodně energie, budou jezdit na kopec, a když málo, spustí se z kopce dolů.
Ano, Hynklei Point C. Dva bloky za 700mld a ještě to není cena konečná, protože konec se stále odkládá. To náš Havlíček umí dojednat cenu poloviční za dva bloky a i garantovanou výkupní cenu umí Havlíček zařídit mnohem nižší. Přitom dnes by Anglie stejnou kapacitu postavila ve větru za 6x nižší cenu za mnohem kratší období. Měla to být první jaderná elektrárna od roku 1950 a vypadá to, že i poslední. Pokud tedy se dostaví, protože její provoz nebude dávat ekonomický smysl.
I kdyby měla VB v těch vrtulích 93GW, tak jim to bude k ničemu, protože to nebudou schopni stabilizovat..
Stejně jako 90gwh v jádru.
Promon ta solární střecha dává 210watů za hodinu. Dobíjí nejprve 12V baterii, pohon spotřebičů v autě, klimatizaci a poté dodává do té velké baterie. Za týden ve Španělsku mu dala 13Kwh. Nevím, zda se to vyplatí nebo ne, za 35tis, ale pro toho, kdo parkuje venku a jezdí málo to může mít nějaký smysl, finančně nejspíš ne, zatím je to u aut nová technologie a je fajn, že se našel někdo to dát na sériově vyráběný vůz.

youtu.be/...

 


0x

Co je špatného na elektro autech. Koukám že vývoj jde kupředu


 


0x
Prokopec je srandista zaměřený jednostranně a nebere věci objektivně) Autoforum proto nemůžete brát vážně!
autobible.euro.cz/...
zaseja

Srandista zaměřený jednostranně seš ty, není potřeba číst autofora, stačí přemýšlet logicky a do detailů.

Souhlasím, stačí si to dát logicky dohromady...

Jenže tvoje logika říká, že nás spasí solární energie a pokud tohle bereš jako základ, tak všechny další konstrukce které na tom stavíš padají jako domeček z karet. Norsko si taky myslelo, že jejich hydroelektrárny uživí elektromobilitu a ještě jim zbyde spousta elektriky na prodej (z výnosů chtěli krýt velkorysé dotování elektromobilty). Letos ale mají poloprázdné přehrady a ty tlusté kabely do Evropy kterými měla téct elektřina do hladové Evropy jsou hluché.

U nás se v médiích (v rámci průhledné propagační kampaně elektromobility) dává Norsko za příklad. Jak tam elektromobily tvoří nově už 70% prodejů nových aut, ale taktně se pomlčí o tom, že vlastnit auto není ve skandinávii zdaleka tak běžná záležitost jako ve zbytku světa. Tam dokonale funguje hromadná doprava zatímco u nás se ruší regionální tratě jako na běžícím páse. Stát do toho hodil vidle, když dopravu převedl na kraje a člověk s titulem regionální koordinátor dopravy na kraji rozhoduje, kam půjdou peníze a kam ne, bez ohledu na to, co si představuje Unie

Moje logika říká, že jeden dobře odsířený komín někde na periferii je lepší než desetitisice aut ve městech přímo pod nosy nás všech. Jinak Norsko už má 90% prodejů ev a co se Evropy týká, tak prodeje ev již překonaly prodeje dieslů.
Ty čísla prodejů jsou ale pokřivený šílenou dotační politikou. Peníze které by státy mohly dát do zdravotnictví nebo školství tak jdou do elektromobilty. Všichni vědí co dotační politika dělá se zemědělstvím a jak se napakovali solární podnikavci a teď se mají povinně radovat z toho, že se otevřela další bezedná díra na prachy.
Však o to méně pak bude zdravotnictví méně náročné. Taktéž se to projeví i jinde, nejen v tom zdraví obyvatel. Proč cpát energii do těžby, dopravy a zpracování ropy, když se může přímo načerpat do auta, kde se prakticky všechna zužitkuje s vysokou účinností bez obrovských ztrát?
ACH.. Svatá prostoto. Všichni budeme zdravější, čekají nás růžové zítřky. Teda abych ti neodporoval. Skutečně možná někteří z nás budou zdravější. Třeba lidi jako já, co v životě nekoupili auto mladší než 10 let. My budeme asi chodit pěšky protože na auto za mega každých 10 let nemáme šanci ušetřit. Ulice budou prázdné zalité sluncem, místo prázdných nevyužitých parkovišt budou všude solární panely na dobíjení elektromobilů pro těch horních 10000 co na ně bez dotací budou mít. Úplná idylka. A co třeba ještě vyhlásit program zpátky na stromy?
Pamatuju dobu, kdy byly dvě auta v ulici a nikdo si nestěžoval. Přijel autobus a vyhrnuly se děcka a trista metrů došly do školy po svých. Dnes? U školy slepá ulice a ráno to jsou desítky i stovky aut, které vezou školáka. Každý se tam narve, složitě se točí, nemůžou vyjet a další fronta na příjezdu, jen aby dětičky nemusely ujít pár metrů pěšky. To samé odpoledne. V Británii u škol zavedli zvláštní opatření, dle měření zjistili největší koncentraci škodlivin právě u škol, kde to děti těch rodičů dýchají, kteří si to vůbec neuvědomují, že vlastním dětem škodí. To samé když jdu se psem na poštu, do pekárny atd. Venku stojí nastartovane auto, uvnitř kojenec v sedačce a maminka nakupuje rohlíčky. Přitom auto není vzduchotesne a klima servíruje voňavý vzduch zvenku od výfuku přímo dítěti pod nos. Jdu se psem od zoo a na parkovišti maminka nastartuje auto, poté ukládá menší dítě do sedačky a to druhé starší jí pomáhá dávat věci s kočárkem do kufru. Přímo nad vyfukem, kde to samozřejmě letí kufrem a dveřmi do auta. Pak si zavřou dveře, okna a zapnou klimu takže tu koncentraci škodlivin si pak vezou sebou...
asd1

Tak na to vůbec elektromobil nepotřebuješ vymejšlet, stačí ty auta zrušit

Jinak dvoutunová kára s životností max. 10 let rozhodně neni nic ekologickýho už jen z hlediska surovin a energie na výrobu.

Asd1 po deseti letech necháš vrak ekologicky zlikvidovat a baterku ještě výhodně prodáš.

stir®

Pamatuju dobu, kdy byly dvě auta v ulici a nikdo si nestěžoval.

Jasně, ty už svůj elektrokrám máš a ostaní můžou chodit pěšky, budou zdravější.

Zajímavé téma, od cca 15-16min do konce
info.cz/...

 

guma

0x

Předjel mě elektromobil asi Tesla v Buchlovských kopcích. Mám Fabii 1.4 , rok výroby 2001 a tohle jsem nečekal.

Jel rychle, jak drak.

kami123
05.10.21 15:59
To není možné, při rychlé jízdě elektromobil nikam nedojede i když je možné, že cestou dole něco narekupoval, dotankoval
kami123

Jel jsem buchlováky v elektromobilu tam zpět a díky rekuperaci se spotřeba nedala prakticky odlišit od rovinky. Původně jsem čekal, že nějaký menší rozdíl uvidím, a nic.

Jo, já vím. Jen to neříkej nahlas, jinak tě budou mít za blázna

Proč za blázna? Vždyt je to logické.

Byt je jasné, že i s rekuperací tam nějaký rozdíl být musí. Rekuperace může mít velkou účinnost, ale nikoliv 100%.

kami123

Já předem hádal něco málo přes 90, (žádnou dokumentaci jsem nestudoval)

Nyní myslím, že ztráty budou spíš kolem 4-6% což už dokáže zkreslit i nepravidelně zapínaná klima.

Elektromobily mají dost takových podstatných výhod, aby někteří lidi o nich uvažovali.

Pokud bych měl garáž s elektrikou a jezdil jen ve městě a okolí, tak neváhám.

.

Jinak ten respekt daný tím, že něco dokázalo předjet 1.4 do kopečka, mě fakt dostal.

kami123: No a to je právě o přístupu... Pokud budu jezdit jen ve městě a okolí (mluvím o větině našich měst, tedy nikoliv o NY nebo Šanghaii), tak mi stačí kolo a zaberu 1/10 místa co auto. Problémem většiny dnešních měst totiž nejsou emise, ale počet a velikost aut, je tedy v podstatě lhostejné, čím je to auto poháněno.

kami123

Ano je to o přístupu.

To jaký je problém většiny měst mi je úplně jedno.

Dopravní prostředek vybírám s ohledem na své problémy a své preference.

Můj přístup je praktický.

Souhlas, dnes jsou auta čím dál větší, což je pro většinu lidí úplně zbytečné. U nás po tornádu byly parkoviště prázdné, ale už se to znovu plní a ještě většími auty než lidi měli předtím. Škodovka přestala dělat malé vozy, protože na těch větších má větší marže, stejně jako většina automobilek.
Jinak Buchlovské kopce jezdím taky jak drak, na kole i od hradu. Do kopce je to ovsem rok od roku horší
To, že jsou auta čím dál větší je jasný důkaz toho, jak to s tou elektromobilitou je doopravdy. Unie stanovila limity emisí pro auta s tím, že za jejich překročení budou automobilky platit. To je více méně ještě pochopitelné. Automobilky mohly přejít na miniauta která by se do emisních limitů vešla a produkce uhlíku by se tím pádem opravdu snížila. Jenomže ono tu uhlíkovou stopu vůbec nejde. Jde o to lidem vnutit elektromobilitu. Proto se u malých aut prosadil dovětek, že se jejich emise budou přepočítávat na hmotnost "běžného" auta které má podle Bruselu 1300 kg. Takže když by automobilka vyrobila auto o hmotnosti 650kg,automaticky se jeho emise vynásobí dvěma aby se jako zjistilo kolik uhlíku by vypustilo kdyby mělo normální váhu. At žije nesmysl.
Norma euro 6 a euro 7 sebou přinesla určité inovace čištění spalin a je rozdil navysit cenu u městského auta za 250tis než u auta za mega, tam se to ztratí třeba ve výbavě. Co se týká velkých elektromobilů, tam je to jasné. Nejprve je třeba nasytit bohaté, kteří dají několik milionů za velký vůz a až se toto nasytí, přijde nabídka menších levnějších vozů pro zbytek obyvatel. Opačně by to tak nefungovalo, protože na malých vozech je nižší marže než na těch velkých, takže tyto velké vozy dokážou vytvořit keš na nové fabriky. Proto Musk nespěchá s levnou teslou za půl mega a totéž vlastně udělala i škodovka, když zarazila e-citigo protože ten velký enyaq by šel méně na odbyt. A co vím že skupiny na fcb někteří brali citigo i po dvou. Jak funguje chlazení katalyzátory u benzínových aut dobře vysvětluje Vaculík v tom odkazu, co jsem tady dával.

Ano,takže o ekologii jde ař v poslední řadě

 

bobik

0x

Já bych to řekl asi takhle... vybíral jste si někdy auto podle jeho emisí? Pokud ne, tak vůbec neřešte tyhle články.

Tyhle články o ekologické zátěži jsou všechno možné, jen né objektivní a přesné. Vždy se někde zapomene na některé straně něco započítat. Podle preferencí redaktora, jeho znalostem, nebo i podle toho jak hluboko chce něco zjištovat. Výsledek je tedy silně zkreslený a nefér. Nikdy nehodnotí vše a málokdy objektivně. Je to ale psáno tak, že pro oko laika to vypadá vše odborně a fundovaně. Mává se tam čísly a odbornými výrazy. Přitom se počítá s tím že si nebudete nic ověřovat, nebo nad tím moc přemýšlet. Jen slepě hned přejmete to co vám chce autor psát.

 

 

kami123

0x

Prý 11

.

kurzy.cz/...

Hoř ohýnku, plápolej...

 


0x
11let? Nemělo to být už po smrti?

youtu.be/...
asd1

Jeden kus s ideální údržbou je průměrná životnost? Taky mi olověná baterka vydržela 11 let a přitom drtivá většina chcípne ca po 6-7 letech, spousta i po dvou (u mne hned dvě od Varty)

První Tesly S s najetymi 340tis a více km mají průměrnou degradaci baterií 10%. Servis není povinný, protože baterka a elektromotory jsou jednoduché.
asd1

Moje auto je starý 17 let, nový stálo ani ne půl mega (18k eur), já ho mám 8 let a stálo mě kromě paliva 150k (pořízení, veškerý servis, pojistky včetně all risk havarijky). Uveze 5 lidí, dva lidi se v něm vyspí, na nádrž ujede 800 km, dotankuje za 5 minut.. Většina oprav se pohybuje v řádu tisíců, největší průšvihy max v řádu několika desítek tisíc. Ukaž mi aspoň trochu podobný elektromobil...

Servis není povinný, ale např. pneu a veškerý podvozkový díly jsou mnohem dražší už jen proto že auto neváží 1200 kg ale dvě tuny..

Ad ekologie - co vyjde líp, vyrobit dva elektormobily (4 tuny materiálu včetně lithia do baterek apod.) nebo jedno normální (1,2 tuny materiálu), a výroba elektřina taky zrovna "eko" neni..

Eko smysl má to auto vůbec nepotřebovat = bydlet pro běžný život v dosahu pěškobusu, rohlíky nevozit 200 km ale péct v místě, necestovat 2x za rok přes půl zeměkoule. atd. atd.

Tak třeba bmw i3 váží cca 1200kg, má cca 6kg lithia, kolik to je? Dvě tři procenta hmotnosti baterie? Po životnosti se zrecykluje tak stejně jako 95% baterie. Co takový filtr pevných částic? Vyjeté oleje a použité filtry? U baterií, až jich bude dost, to bude začarovaný kruh. U spalováku ten odpad stejně jako spálené palivo skončí kde? Co ukápy olejů nebo odpary paliva na parkovištích, čerpacích stanic nebo u obchoďáků? A neustálá produkce jedovatých látek z výfuků...

BMW i3...Bože, i starý Trabant má větší dojezd, větší kufr...a je značně lehčí. Pravda, nestojí 1,3mil Kč..A vzhledem k tomu, že jich dodnes spousta jezdí, bude mít i 100% reálně delší životnost a v konečném důsledku i nižší "ekologickou" stopu..

Ovšem, nemá "nulové" emise...to je fakt.

I3 je nejzábavnější auto se kterým jsem jel. Z venku možná vypadá malé, ale uvnitř je to větší než Passat. Ve městě mrštné, snadno zaparkuje, rychle se dobíjí a parádně svítí.
Tak jakož ano, zábavné auto do města OK, pokud by stálo tak 350tis.
Za ty peníze co stojí může člověk sehnat např. P3008 i P5008 v GT verzi a ještě mu zbyde 200-400tis na palivo..
Plus nějaký servis a jsme u celkové ceny za dobu držení.

Štíre, takové ty pindy, že servis elektromobilu je pouize o dolévání kapaliny do ostřikovačů, jak jste tu prezentoval, to jsou jen zbožná přání majitelů takových aut. Ano, sice to nemá spalovací motor, ale jinak je to auto, jako každé jiné, má třeba brzdovou kapalinu, převodovku, klimatizaci atd atd.

Krom toho podvozek dostává díky vyšší hmotnosti daleko víc zabrat, takže tlumiče a pod. Tedy krom brzd, to je třeba říct, brzdění rekuperací je výborná věc

Pokud se týče reálných servisních nákladů, stačí počíst třeba zde

idnes.cz/...

Tak ono je to automobilka od automobilky. Některé to pochopily, některé ženou zákazníky do servisu příliš často. Tesla to pochopila a třeba ten kabinovy filtr si může zákazník nebo majitel vyměnit sám dle svého uvážení. Taky klimatizaci majitel pozná, zda chladí nebo nechladí. Brzdová kapalina sice stárne, ale je i u spalováků, takže tu bych nepočítal, stejně je tam navíc, protože brzdy se nepoužívají vůbec. Ale já se přiznám, u mého c maxe se kapalina ještě neměnila vůbec a to má 13let. Podvozkove díly jsou samozřejmě přizpůsobené hmotnosti vozu, nedávno jsem tu někde dával video el kony, kterou testoval Vaculík a nápravu hodnotil na úrovni prémiových vozů, ramena hliníková a dobře udělaná. Jinak možná se víc opotrebovavaji gumy, ale to zase není ani tou hmotností, jak tou radostí z jízdy, kdy si každý rád užívá toho zrychlení při předjíždění nebo rozjizdeni. Běžnou jízdou to lze ale ovlivnit, nakonec u sportovních výkonných vozů to tak s těmi pneu je i u spalováků.

 


0x

chyba není v systému, chyba je v lidech, že elektroauta kupují.

asd1

Zrovna tady chyba je i v systému viz požadavky na spalovací motor, dotace elektromobilů, emisní povolenky a podobný kraviny...

Většina lidí chce jednoduchý auto s velkou životnstí a jednoduchým levným servisem. Ovšem takový auto na trhu dnes prakticky neni. Prakticky všechno spotřební zboží plný složitých píííp který normálně neopravíš... Baterka elektromobilu tomu dává korunu To prakticky vylučuje koupit ojetinu za levno, zbývá jen nový za 3/4 mega který po záruce je jen časovaná bomba kdy bude chtít stovky tisíc aby to vůbec jelo (a na to mraky lidí prostě nemá)

@asd1

je pravda, že už i Fiat tipo vyhodil z nabídky nepřeplnovaný benzín 1.4, nahradili ho litrovým turbo tříválcem-motor 1.0 GSE T3 rodiny FireFly výkon 74 kW a točivý moment 190 Nm.

Ale motorů bych se od Fiatu vůbec nebál. Navíc s tímhle se dá jezdit jemnou jízdou i za 5.3 litru po okresních cestách

Za 350 tisíc máš Fiat Tipo absolutně bezproblémový auto s Fire motorem. Jedinou vadu vidím v použití 5 ti stupnové převodovky na dálnici to chce šestý stupen

asd1

Firefly už neni FIRE ale zcela jiný motor. Nevypadá špatně, jestli a jak moc dobrý je se uvidí až za pár let...

asd1

V každém případe Fiat motory umí opravdu dobře...

ano, má už turbo, filtr částic a přímý vstřik.

Ale shodneme se v tom, že FIAT motory umí

@asd1

tady máš o přesně tomto motoru videopřednášku, můžeš si zapnout překlad titulky do češtiny


KÜÇÜK DEV 1.0 FİREFLY MOTOR | Yeni EGEA ile Nasıl? - YouTube

asd1

Oturbený byl i FIRE (1,4 T-jet, podle verze 88 až asi pořád sériových 123 kW.. A i ta 88 kW na brzdě předváděla spíš 95 kW)

Hlavně proměnné časování, přímý vstřik, rozvod řetězem... Ale celý blok i hlava jsou nové. Fire fly je i bez turba, jak 3 válec tak 4 válec.. Kupodivu i dvouventil..

 


0x

 



V reakci na požár ve stuttgartském depu totiž Mnichov jako první velká německá metropole oznámil, že stahuje z provozu elektrické autobusy do doby, než se celá záležitost důkladně prošetří. Pojištovny pak od zákazníků chtějí vědět, zda elektrická auta nabíjí doma - a pokud ano, berou to jako dodatečné riziko, jež vede ke zvýšení pojistného. A zatajení faktu k nevyplacení či zkrácení plnění.

odsud

a teď další stovka příspěvků; nebo to ukončíme?

bobika*

nic takového po mě pojištovna nechtěla.. takže možná zase jen autoforum blud. Přeci jen ty spalováky hoří taky a při poměru počtu požárů vs. vyrobených kusů hoří o dost častěji jak BEV.

Počet hořících vozidel je každoročně přes 2000 jen na území ČR. Paradoxem je, že jen z 8% požárů je z důvodu havárie a 10 až 12% je zapáleno úmyslně. Zbytek jsou technické závady.

 

oldi

0x
Elektromobilita nedává smysl,pokud je elektřina vyrobena v hnědouhelných elektrárnách s nízkou účinností výroby el. energie. Často se nevyužívá ani vzniklé teplo. Kolik emisí CO² se tak ušetří?
Elektřina by musela být vyrobena jen z obnovitelných zdrojů.
Dnes se často nevyužívá bioplyn, který uniká ze skládek komunálního odpadu z bioodpadu. Metan
ze skládek je pro atmosféru více škodlivější než CO². V Čechách chybí komunální bioplynové stanice v krajských, okresních městech. V nich vzniklý bioplyn by mohl po vyčištění na kvalitu zemního plynu použít k pohonu městských autobusů se spalovacími motory. Jejich emise budou CO² neutrální.
Autobusy na bioCNG začínají jezdit v Brně.
bobika*

Tvrdit že elektřina pro elektromobily se vyrábí v uhelných elektrárnách, je úplně stejný blud jako když budu tvrdit že se pro elektromobily vyrábí jen v jaderných elektrárnách.. Dokažte mi že nemám čistě tu jadernou... Máme tu prostě mix energie a tak to je jediné vodítko. A tento mix se právě nuceně posouvá k snižování CO2. CO2 ale není jediným problémovým parametrem. Dalším je prašnost a malé částice. CO2 ohrožuje planetu, malé částice a prašnost přímo živé organismy.

At je to ale jak chce.. tak já vidím smysl v elektromobilitě úplně jiný. Nejsem tak moc eko jako jiní že bych si po večerech počítal uhlíkovou stopu. Já si vážím jiných věcí u vozidla.

Přesně tak, lidi dost dobře nechápou rozdíl mezi makro emisemi a mikro emisemi. Na to stačí jednoduchý garážový test. Zavřete se do garáže s nastartovanym spalovakem a zkuste to předtím s elektromobilem. I když ho dáte do zásuvky a budete nabíjet maximálním proudem, neotravite sebe a nebudete obtěžovat sousedy smradem a hlukem. Další výhody ev člověk pozná až ho začne používat, pak se mu pohled na věc otočí o 360 stupňů.

Pokud CO2 ohrožuje planetu, jak to změní přechod na baterie u osobní dopravy? Jaký je poměr emitovaných mikročástic u "spalovacích" a "bateriových" aut?

 

pokud vás zajímají tyhle věci, tak se přidejte do nějaké eko skupiny a ptejte se tam. Běžného řidiče a uživatele tohle vůbec nezajímá. Maximálně by diskutoval moudře jako strýc u piva ale s nulovou váhou informace.

kami123

"pak se mu pohled na věc otočí o 360 stupňů."

Pěkný překlep.

Zatočí hlava )

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]