Nejste přihlášen/a.
Jéžiši, tohle až najde Štír, tak z toho budou zase 3-4 vlákna po 200 chvalozpěvech na elektromobilitu.
Já se nepovažuji za odpůrce EV jako takových, ale jsem zásadně proti tomu, jak EU tlačí na protlačení EV všude a všem.
EV mají jistě uplatnění v prostředí velkoměst, pro lokální dopravu a pod. Ovšem kdo chce EV, at si jej koupí, ale rozhodně ne z dotací. To je jen o tom, že se jedněm peníze seberou jedněm a dají se druhým.
Jinak novináři z Autofóra zas tak mimo nejsou, jako jedni z mála popisují nejen plusy, ale i mínusy překotné elektromobilizace. Jenže ono to není jen o emisích, je to o přetížení rozvodných sítí a pod. Ostatně nedaleká budoucnost ukáže, už nyní je problém s elektřinou, která láme rekordy v ceně a blackouty se podařilo ZATÍM odvrátit se štěstím.
Nejen o emisích, a nejen o rozvodné síti, ale taky třeba o požárech. Vznik požáru elektromobilu při nabíjení je mnohonásobně vyšší než vznik požáru zaparkovaného auta se spalovacím motorem. A elektromobil se hasí tak, že se na několik dní potopí do vody. Rád bych viděl, co budou dělat až chytne elektroauto někde v podzemních garážích. Velmi pravděpodobně shoří celé obchodní centrum.
Zbytek světa neblbne s elektromobily, to se týká hlavně evropy. Telefony moc nehoří, protože tam se nabíjí max jednou ampérou, ty koloběžky už jsou horší, ale když s autem najedete 300km a pak do něj chcete nacpat energii, kterou na to spotřeboval za hodinu, tak už tam teče dost slušný proud a stačí malá chyba (špatný kontakt a pod.) a už to hoří.
Však o tom mluvím. Pří 1A a 3,7V (jmenovité napětí Li-Pol článku) asi nevzniká takové nebezpečí jako při 200A a 800V. A to zatím nejezdí EV 10-15 let stará. takže mě napadá, že časem asi přibude další "výhoda", že krom STK budete muset mít také pravidelnou revizi elektro.
Celkem je v ČR 6,13mil aut, z toho 8500 EV. EV tvoří tedy 0,14% vozového parku a jsou v průměru nesrovnatelně novější, takže je asi dost brzo na statistiky. Ano, ty staré EV mají jiné baterky, ale největší problém s hašením je právě u těch nových. No a pokud jde o podzemní garáže asi je velký rozdíl stojící auto s vypnutým motorem nebo EV do kterého teče 200A. Zatím to problém není, ale ZATÍM.
Konečně někdo řekl pravdu a to ještě ne celou. Např. že srovnávají elektrický sedan s benzinovým SUV? Proč pro porovnání nevzali benzínový sedan? Asi by to pak byla už totální katastrofa pro elektromobily.
Propagace elektroaut nemá s ekologií nic společného, jde o lobby. Pro ekologii by bylo mnohem prospěšnější třeba zakázat výrobu SUV, které produkují mnohem vyšší emise než "malé" auto (tím myslím třeba i Octavii).
Proč se ti ekologové tolik obouvají do osobích aut, když jejich emise jsou v zanedbatelné oproti letadlům, nákladním lodím a o továrnách ani nemluvím. Jedna nákladní loď produkuje stejně emisí, jako 65 milionů osobních aut!
V neposlední řadě to nejekologištější, co můžeme udělat je, udržet auto co nejdéle v provozu, když už bylo jednou vyrobeno a ne se snažit ho co nejdřín dostat ze silnice pod rouškou ekologie pomocí "ekodaní", "šrotovného" při nákupu nového auta a pod.
Když to shrnu, tak těm nahoře jde zjevně o prachy a ne o ekologii, jak to dělat skutečně ekologicky, to vám řekne každý školák.
Mně by elektromobil nevadil, kdyby primární zdroj energie pro elektromotor nebyla baterka s pochybnou životností, obří cenou, mizerným dojezdem (ano prej to má dojezd až 600km nebo kolik, ale přitom stylu jízdy bude mít 2l nafta dojezd tak 2000, protože bude žrát 3/100) a dopad výroby na přírodu raději nebudu komentovat.
Toto téma vyvolává i legrační nebo spíše úsměvné okamžiky.Jeden soused v zahrádkářské kolonii vynalezl konstrukci nabíjecí soustavy pro svůj nový E.M. Získal zdarma malou elektrocentrálu a zaparkoval ji za chatkou.Celou noc tato jela a nabíjela jeho vůz...
JABRAKA
To si úplně nemyslím (u těch sériových aut). S naší P3008 v naftě dokážu delší jízdy jet za 4,3-4,5l/100km (ano, ve mestě to je při "přískocích" a studeném motoru 7l/100km) . Pokud by v něm byla menší baterie či kondenzátor, stačil by mi pro městský provoz bohatě dojezd cca 10km. Baterie by se nabíjela jízdou..a při přejezdu měst by se jelo na elekřinu (když už to tedy musí být, aby se obyvatelé neudusili). Spotřeba auta (kombinovaná) by velmi reálně klesla o nezanedbatelnou hodnotu (emise také), dojezd by zůstal 1000km+(klidně 2000km+ protože by v autě mohla být větší nádrž) a cena by nemusela být 2 miliony.
200-300km je pro běžné reálné použití často nedostačující (ano, někomu to stačí).
Celkem běžně si jezdíme zalyžovat (u nás nelze) 200km tam a 200km zpět. V zimě (ale koneckonců ani v létě) bych to s EV autem a dojezdem "300-400km" opravdu nedal (bez jakékoliv rezervy). Na parkovišti pod sjezdovkou stojí stovky aut, kolik by tam muselo být nabíječek, kdyby jen 20% z nich přijela z podobné vzdálenosti? I kdyby tedy to EV auto stálo stejně jako spalovák, tak bez dojezdu 600km+ je to pro hodně lidí nepoužitelné (tedy ano, ale s výrazným omezením).
Nečetl jsem, co je tu už napsané, takže jestli píšu, něco, co už tu bylo, tak se omlouvám.
Kolem elektromobilů je řada problémů (nebo chcete-li výzev). Jestli to dobře chápu, jde teď hlavně o emise. Nulové emise jsou samozřejmě nesmysl, pokud se to vezmě z hlediska celého systému. Proto se spíš používá pojmenování nulové lokální emise, je to pravdivější. Na druhou stranu ty emise už nejsou starostí provozovatele vozidla, ale dodavatele elektřiny (což neznamená, že bychom nad tím měli zavírat oči). A pokud vše funguje jak má, tak určitě budou menší, než jaké vyprodukuje spalovací motor i jenom lokálně (už jen proto, že spalovací motor má účinnost maximálně nějakých 30% v optimálním pracovním bodě, zatímco elektromobil určitě pod 80 nejde, započítám-li v to i účinnost baterie (jinak samotný motor bude určitě přes 90 spíš 95, ale jsou tu i další ztráty)) natož pokud se započítá celý řetězec od ropného vrtu po nádrž.
Nejvíc mě dostávají ti, co počítají emise elektriky od kostky uhlí, ne-li snad od hutí, kde se elektrárna vyrábí (a hlavně ty ztráty, které jsou po cestě), zatímco benzín prostě natankujou u pumpy, kde se nějak zjevil, asi se tam rovnou těží (ropný průmysl rozhodně neni nijak čistý, ropa se těží, přepravuje, rafinije, opět přepravuje... to vše by se mělo započítávat). S takovou se možná dá i spočítat, že elektřina je ekologicky nevýhodná, ale tomu lze těžko uvěřit.
I kdyby elektřinu pro nabíjení elektromobilů vyráběl stacionární spalovací motor, musí to podle mě pořád vyjít výhodněji.
To pokud jde o provoz. Další položky jsou výroba a likvidace. Čím se liší elektromobil, aby byl emisemi zatížený z výroby. Fakticky je jednodušší, takže by to mělo znamenat méně emisí. Snad jen ta baterka, ta udělá ten zbytek. A to jsme u hlavního problému, na které stojí a padá elektromobilita nějakých 150 let (elektrická auta jsou starší než benzinová, ale právě malý dojezd je diskvalifikoval už před 100 lety).
Čísla o spotřebě těžko posoudim, tam musí být nějaká bota, pamatuju si v dobách mého mládí se udávaly jednotky kilowathodin (šlo o extrémně levný provoz, který ovšem byl v kontrastu se značnou pořizovací cenou tehdy prakticky prototypů nebo výzkumných vzorků) a najednou tu máme 25. Chtělo by to nějak porovnat s benzinem, běžná spotřeba bývá 10 na 100 (jsou lidi, co se dokážou dostat pod 7), tak kolik to znamená CO2 a kolik to znamená energie (jistě bude v nějakých tabulkách přepočet litrů na kila a potom na kilowatthodiny). Protože pokud by to byla pravda, znemanlo by to, že spalování benzinu je daleko ekologičtější (z pohledu emisí CO2) než topení elektřinou.
V tom článku je to řečené jasně (elektřina není výhodnější, ani pokud jde o počáteční vklad ani pokud jde o provoz) a je jenom otázkou, jestli je to pravda (a jestli je celá) nebo jenom nějaký z dalších bludů. A pokud ano, byla by to docela bomba, protože by to zasáhlo nejenom automobily, ale třeba i železnici (kde je elektrifikace zhruba 50 let (od ropné krize sedmdesátých let) standardem). Já osobně tomu příliš nevěřím.
Jízda elektromobilem je velice příjemná, do města si myslím je to ideální, odráží to i sociální status, těžko si bude někdo nabíjet auto před panelákem (ani nevím, možná to jde).
Ale ovšem, že to jde. Minulý týden jsem viděl (bohužel jsem nemohl vyfotit) auto, zaparkované na jakémsi travnatém plácku vedle chodníku u staršího činžáku, připojené kabelem z otevřeného okna ve 3. patře domu. Představa několika stovek prodlužováků visících z oken paneláků na sídlišti je docela humorná . No a ti, kdo nezaparkují maximálně 20 metrů do svého okna mají prostě smůlu.
To stejné se dá říct o spalovacím autě. Koupím ho za milion a pokud mám tak bídný nájezd že ujedu jen 10 000km ročně, tak náklady jsou obrovské. K tomu pravidelný servis, poruchy, garančky a palivo. Prostě kšeft jak blázen. :D Odkupní cena je pak stejně mizivá jako u elektromobilu. Dnešní motory 1,0 po 100 000 jsou už pomalu zralé na GO.
To už se nedá číst - Vy jste buď totálně neinformovaný, nebo snad placený propagátor
Kdyby měla Británie větší podíl EV a ti lidé se chovali tak, jak píšete, tak už byli dávno v době kamenné a svítili si doma svíčkami. Jednak má Británie poddimenzovanou rozvodnou soustavu - stačí trochu vedra a jsou bez proudu
a kro toho jim shořela rozvodna u La Manche, takže teď jsou na to s elektřinou hodně mizerně
Ty ostatní plky kolem životnosti baterie ani nekomentuji, to jste mě při pátku pobavil, stejně jako jsem se zasmál jinému Vašemu příspěvku o tom, že deset let starou baterku ještě výhodně prodáte
Stejně je to s tou střechou - to by to auto muselo mít půdorys fotbalového hřiště, aby se to nějak výrazně projevilo na dojezdu. Někdy si nechetje od někoho, kdo má soláry povyprávět, kolik m2 je potřeba k nějakému výsledku.
Naštěstí Britové uvažují mnohem logičtěji než vy, takže situaci řeší velmi jednoduše - naženou vojáky do cisteren a navezou palivo. Kdyby se zachovalik podle Vás, tak jsou totálně v ).(, protože elektřinu jaksi těžko rozvezou, že...
stir: Nevím jaké je vaše vzdělání..a nekontroluji po Vás výpočty a čísla.
Ale pokud si myslíte, že VB spasí 60MW k vyrovnání špiček, tak to si jdu vyměnit plínky na WC, bo jsem se právě počůral smíchy.
Jen naše přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně má 2x325MW...
A VB má počet obyvatel téměř 7x vyšší než v ČR.., ekvivalentně tomu bude mít i vyšší potřebu elektrické energie.
Srandista zaměřený jednostranně seš ty, není potřeba číst autofora, stačí přemýšlet logicky a do detailů.
Jenže tvoje logika říká, že nás spasí solární energie a pokud tohle bereš jako základ, tak všechny další konstrukce které na tom stavíš padají jako domeček z karet. Norsko si taky myslelo, že jejich hydroelektrárny uživí elektromobilitu a ještě jim zbyde spousta elektriky na prodej (z výnosů chtěli krýt velkorysé dotování elektromobilty). Letos ale mají poloprázdné přehrady a ty tlusté kabely do Evropy kterými měla téct elektřina do hladové Evropy jsou hluché.
U nás se v médiích (v rámci průhledné propagační kampaně elektromobility) dává Norsko za příklad. Jak tam elektromobily tvoří nově už 70% prodejů nových aut, ale taktně se pomlčí o tom, že vlastnit auto není ve skandinávii zdaleka tak běžná záležitost jako ve zbytku světa. Tam dokonale funguje hromadná doprava zatímco u nás se ruší regionální tratě jako na běžícím páse. Stát do toho hodil vidle, když dopravu převedl na kraje a člověk s titulem regionální koordinátor dopravy na kraji rozhoduje, kam půjdou peníze a kam ne, bez ohledu na to, co si představuje Unie
Tak na to vůbec elektromobil nepotřebuješ vymejšlet, stačí ty auta zrušit
Jinak dvoutunová kára s životností max. 10 let rozhodně neni nic ekologickýho už jen z hlediska surovin a energie na výrobu.
Předjel mě elektromobil asi Tesla v Buchlovských kopcích. Mám Fabii 1.4 , rok výroby 2001 a tohle jsem nečekal.
Jel rychle, jak drak.
Jel jsem buchlováky v elektromobilu tam zpět a díky rekuperaci se spotřeba nedala prakticky odlišit od rovinky. Původně jsem čekal, že nějaký menší rozdíl uvidím, a nic.
Proč za blázna? Vždyt je to logické.
Byt je jasné, že i s rekuperací tam nějaký rozdíl být musí. Rekuperace může mít velkou účinnost, ale nikoliv 100%.
Já předem hádal něco málo přes 90, (žádnou dokumentaci jsem nestudoval)
Nyní myslím, že ztráty budou spíš kolem 4-6% což už dokáže zkreslit i nepravidelně zapínaná klima.
Elektromobily mají dost takových podstatných výhod, aby někteří lidi o nich uvažovali.
Pokud bych měl garáž s elektrikou a jezdil jen ve městě a okolí, tak neváhám.
.
Jinak ten respekt daný tím, že něco dokázalo předjet 1.4 do kopečka, mě fakt dostal.
kami123: No a to je právě o přístupu... Pokud budu jezdit jen ve městě a okolí (mluvím o větině našich měst, tedy nikoliv o NY nebo Šanghaii), tak mi stačí kolo a zaberu 1/10 místa co auto. Problémem většiny dnešních měst totiž nejsou emise, ale počet a velikost aut, je tedy v podstatě lhostejné, čím je to auto poháněno.
Ano je to o přístupu.
To jaký je problém většiny měst mi je úplně jedno.
Dopravní prostředek vybírám s ohledem na své problémy a své preference.
Můj přístup je praktický.
Já bych to řekl asi takhle... vybíral jste si někdy auto podle jeho emisí? Pokud ne, tak vůbec neřešte tyhle články.
Tyhle články o ekologické zátěži jsou všechno možné, jen né objektivní a přesné. Vždy se někde zapomene na některé straně něco započítat. Podle preferencí redaktora, jeho znalostem, nebo i podle toho jak hluboko chce něco zjištovat. Výsledek je tedy silně zkreslený a nefér. Nikdy nehodnotí vše a málokdy objektivně. Je to ale psáno tak, že pro oko laika to vypadá vše odborně a fundovaně. Mává se tam čísly a odbornými výrazy. Přitom se počítá s tím že si nebudete nic ověřovat, nebo nad tím moc přemýšlet. Jen slepě hned přejmete to co vám chce autor psát.
Jeden kus s ideální údržbou je průměrná životnost? Taky mi olověná baterka vydržela 11 let a přitom drtivá většina chcípne ca po 6-7 letech, spousta i po dvou (u mne hned dvě od Varty)
Moje auto je starý 17 let, nový stálo ani ne půl mega (18k eur), já ho mám 8 let a stálo mě kromě paliva 150k (pořízení, veškerý servis, pojistky včetně all risk havarijky). Uveze 5 lidí, dva lidi se v něm vyspí, na nádrž ujede 800 km, dotankuje za 5 minut.. Většina oprav se pohybuje v řádu tisíců, největší průšvihy max v řádu několika desítek tisíc. Ukaž mi aspoň trochu podobný elektromobil...
Servis není povinný, ale např. pneu a veškerý podvozkový díly jsou mnohem dražší už jen proto že auto neváží 1200 kg ale dvě tuny..
Ad ekologie - co vyjde líp, vyrobit dva elektormobily (4 tuny materiálu včetně lithia do baterek apod.) nebo jedno normální (1,2 tuny materiálu), a výroba elektřina taky zrovna "eko" neni..
Eko smysl má to auto vůbec nepotřebovat = bydlet pro běžný život v dosahu pěškobusu, rohlíky nevozit 200 km ale péct v místě, necestovat 2x za rok přes půl zeměkoule. atd. atd.
BMW i3...Bože, i starý Trabant má větší dojezd, větší kufr...a je značně lehčí. Pravda, nestojí 1,3mil Kč..A vzhledem k tomu, že jich dodnes spousta jezdí, bude mít i 100% reálně delší životnost a v konečném důsledku i nižší "ekologickou" stopu..
Ovšem, nemá "nulové" emise...to je fakt.
Štíre, takové ty pindy, že servis elektromobilu je pouize o dolévání kapaliny do ostřikovačů, jak jste tu prezentoval, to jsou jen zbožná přání majitelů takových aut. Ano, sice to nemá spalovací motor, ale jinak je to auto, jako každé jiné, má třeba brzdovou kapalinu, převodovku, klimatizaci atd atd.
Krom toho podvozek dostává díky vyšší hmotnosti daleko víc zabrat, takže tlumiče a pod. Tedy krom brzd, to je třeba říct, brzdění rekuperací je výborná věc
Pokud se týče reálných servisních nákladů, stačí počíst třeba zde
Zrovna tady chyba je i v systému viz požadavky na spalovací motor, dotace elektromobilů, emisní povolenky a podobný kraviny...
Většina lidí chce jednoduchý auto s velkou životnstí a jednoduchým levným servisem. Ovšem takový auto na trhu dnes prakticky neni. Prakticky všechno spotřební zboží plný složitých píííp který normálně neopravíš... Baterka elektromobilu tomu dává korunu To prakticky vylučuje koupit ojetinu za levno, zbývá jen nový za 3/4 mega který po záruce je jen časovaná bomba kdy bude chtít stovky tisíc aby to vůbec jelo (a na to mraky lidí prostě nemá)
@asd1
je pravda, že už i Fiat tipo vyhodil z nabídky nepřeplnovaný benzín 1.4, nahradili ho litrovým turbo tříválcem-motor 1.0 GSE T3 rodiny FireFly výkon 74 kW a točivý moment 190 Nm.
Ale motorů bych se od Fiatu vůbec nebál. Navíc s tímhle se dá jezdit jemnou jízdou i za 5.3 litru po okresních cestách
Za 350 tisíc máš Fiat Tipo absolutně bezproblémový auto s Fire motorem. Jedinou vadu vidím v použití 5 ti stupnové převodovky na dálnici to chce šestý stupen
Firefly už neni FIRE ale zcela jiný motor. Nevypadá špatně, jestli a jak moc dobrý je se uvidí až za pár let...
V reakci na požár ve stuttgartském depu totiž Mnichov jako první velká německá metropole oznámil, že stahuje z provozu elektrické autobusy do doby, než se celá záležitost důkladně prošetří. Pojištovny pak od zákazníků chtějí vědět, zda elektrická auta nabíjí doma - a pokud ano, berou to jako dodatečné riziko, jež vede ke zvýšení pojistného. A zatajení faktu k nevyplacení či zkrácení plnění.
a teď další stovka příspěvků; nebo to ukončíme?
nic takového po mě pojištovna nechtěla.. takže možná zase jen autoforum blud. Přeci jen ty spalováky hoří taky a při poměru počtu požárů vs. vyrobených kusů hoří o dost častěji jak BEV.
Počet hořících vozidel je každoročně přes 2000 jen na území ČR. Paradoxem je, že jen z 8% požárů je z důvodu havárie a 10 až 12% je zapáleno úmyslně. Zbytek jsou technické závady.
Tvrdit že elektřina pro elektromobily se vyrábí v uhelných elektrárnách, je úplně stejný blud jako když budu tvrdit že se pro elektromobily vyrábí jen v jaderných elektrárnách.. Dokažte mi že nemám čistě tu jadernou... Máme tu prostě mix energie a tak to je jediné vodítko. A tento mix se právě nuceně posouvá k snižování CO2. CO2 ale není jediným problémovým parametrem. Dalším je prašnost a malé částice. CO2 ohrožuje planetu, malé částice a prašnost přímo živé organismy.
At je to ale jak chce.. tak já vidím smysl v elektromobilitě úplně jiný. Nejsem tak moc eko jako jiní že bych si po večerech počítal uhlíkovou stopu. Já si vážím jiných věcí u vozidla.
Pokud CO2 ohrožuje planetu, jak to změní přechod na baterie u osobní dopravy? Jaký je poměr emitovaných mikročástic u "spalovacích" a "bateriových" aut?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.