Nejste přihlášen/a.
Prosím jen normální odpověďi nejsem v tomhle zrovna všeználec. Děkuji
Pochopitelně, že je potřeba chladící kapalinu používat přes celý rok jako celoroční stálou náplň s životností u G13 fialovo růžové 6 let výměné lhůty.
Nejen, že kapalina ve správném poměru s destilovanou vodou nezamrzne, ale i chrání celý systém chlazení (chladiče, výměníky, termostat, hadice, trubky, čidla, blok a hlavu motoru) před korozí.
Kapalina obsahuje tzv. inhibitory koroze.
Dále si řekněme něco o bodu varu. Ten je u normální vody 100C (pokud tedy nejsme autem v Himalájích, kde by bod varu byl díky okolnímu tlaku vzduchu nižší.
Správně namíchaná kapalina má bod varu klidně i 115C. Díky tomu lehce přehřátý motor nezačne vařit a nezavzdušní se chladící systém. Znamenalo by to vytvoření vzduchových kaps, které vodní čerpadlo neprotlačí a zhorší se cirkulace oběhu kapalinou. Motor se přehřeje.
Dále obsahuje barvivo a složku tuším proti pozření.
...
Motory, které běhají pouze s vodou dlouhodobě mohou mít u vložených vložek do bloku válců tyto vložky prorezlé, zanesený systém kotelním kamenem, sníženou průchodnost chladičů, atd...
Dnešní auta mají tenčí a hustší chladiče, tlumiče, el. oběhová čerpadla, klapky, el. ventily a tyhle všechny vymoženosti trpí na zanesení vrstvou kamene nebo starším typek kapaliny. Starší kapaliny G11 obsahovaly ihibitory koroze, které potáhly celou soustavu tenkým filmem a tím chránily. Nové kapaliny nic takového nedělají. Jen poznají elektrochemický potenciál a v onom místě chemickou reakcí místo ihned zneutralizují a tak chrání systém chlazení lokálně podle potřeby.
Kapalinu je nutné měnit i po výměně větších celků. Třeba chladiče. Inhibitory koroze se totiž vyčerpávají i když nezámrznost je stále dobrá.
Upřesním korozi. Motor je složen s více než jednoho kovu. Klidně hliníkový blok, ocelové vložky a měděná těsnění pod vložkama. Nebo těsnění vložek pod hlavou.
U jakékoliv vody probíhá tzv. galvanická koroze, která ničí kovy. Vzniká chemický článek.
Děje se to i u vodního chlazení počítačů. proto tomu chládící kapaliny zabraňují.
Pokud bych nevedel,ze alespon cast odpovedi je spravna,po precteni casti o teplote bych to povazoval za naprosty blabol.
Ty nevis,ze teplota v chladicim systemu vyssi nez 100 st. je zajistena pretlakovym ventilem,a tedy zvysenym tlakem v systemu?Ty si opravdu myslis,ze je to zajisteno slozenim chladici kapaliny?
Pokud si pouceny clovek preste ten nesmysl,jak ma verit tem ostatnim tvrzenim?
Jeste jsi zapomel dodat,ze pokud ty socky a lopaty nemaji na tu nejdrazsi smes a chteji si ji dokonce vymenit sami a ne ve znackovem servisu,at nejezdi a sedi doma,ale to je mimo tema,jen reakce na tve socialni predstavy!
Ale chlapci,tak to neni,ten chytrolin napsal,ze MUSI BYT N.SMES ,protoze jinak se bude voda varit a zavzdusni se system!A to je proste blabol.A me odpovida naprosto mimo,abych ja jezdil bez vicka,jako kdybych neco takoveho tvrdil.Neumite pres tu solidaritu cist,nebo je to moc dlouhe na pochopeni?
Nemrznoucí kapalina přes léto není nutná, takže v případě nouze se dá použít jakákoliv voda. A pak ji vyměnit za kapalinu, která tam patří a která tam vydrží několik let.
Ano není nezbytně nutná,ale lepší je s nemrznoucí směsí. Voda jako taková neobsahuje složky které brání korozi!
když už tak výhradně měkká voda aby se maximálně zamezilo vzniku vodního kamene a navíc ne destilovaná-ta je pro změnu zase "hladová"!
@riva Jediná normální a správná odpověď na otázku.
Ale samozřejmě je vhodné antifreeze používat celý rok nejen kvůli bodu mrazu, ale i kvůli korozi a dalšímu.
Beru jen připomínku ke kameni. Mělo tam být kaše rzi. Čistá demineralizovaná voda korozi způsobuje více.
Jedna věc jsou školní znalosti a druhá věc je praxe.
Bod varu se memoruje na zš a szš pouze pro vodu. Proto mají všichni v paměti 100C.
Př.: Bod varu nafty je kolem 180C. Myslíš, že voda s dalším prvkem se chová stále jako voda?
Jendo2 nebo Jendo22. Vítej v klubu Zdenek2, Jabraka, Anonymni357 a další experti co auto znají pouze z garáže.
A je ta detilovaná voda u pumpy opravdu DESTILOVANÁ? Není náhodou pouze demineralizovaná.
Jinak - destilovaná/ demineralizovaná voda je "hladová" voda a může nadělat dost škody. V nemrznoucí směsi jsou přísady proti zámrzu /většinou na bázi ethylenglycolu/ a dále inhibitory koroze nebo silikáty pro ochranu např hliníkových částí, protože hliník má menší potenciál než měď či ocel. Nemrznoucí směs dále snižuje zámrzný bod směsi / dokonce je nižší než 100% EG/ a naopak zvyšuje bod varu / při stejném tlaku v systému - to aby i anonymovi35 bylo jasné, že nemluvím o tom, že víčko chladicího okruhu- pokud je funkční může zvýšit tlak v systému a tím dále zvýší bod varu nemrzky/.
Kapalina v chladiči je fyzikálně voda.+ etylenglykol.Protože etylenglykol má bod varu kolem200 stCovlivňuje sice bod varu vody,ale spíše se při 100 stC začne vypařovat voda ze směsi a vytváří se azeotropicka směs par..Směs v chladiči bude udržovat teplotu nad 100 stC než se odpaří všechna voda ze směsi.Jinak demivoda je voda,zbavená minerálií třeba pomocí ionexů.Pomocí reverzní osmozy dosáhneme kvalitu lepší destilované vody.
JABRAKA
Když zde čtu ty všechny odborné rady, tak se musím usmívat a vzpomenout si, jak jsme s kamarádem v roce1959 zakoupili od jednoho pána ve Hřensku AERO 662 - LIMOUSINE z roku 1936. Chladič trochu tekl, tak jsme ho dolévali deštovou vodou a posléze na radu jednoho zkušeného motoristy jsme do něj nasypali MELTU, aby se díry ucpaly. Jak jsme potom jeli, tak se za námi linula vůně čerstvé kávy
Jo dříve se to dělalo-ne suchou meltu do chladiče ale uvařenou a přecezenou od největších kousků, ale na dnešní chladiče? to by odnesl celý motor!
Kafe ja klasika , s tim kdysi dojížděli i naši na Dakaru, nevim jestli Liazka nebo Tatra.. Dnes jsou utěsňovače, kdysi mi rupnul chladič že tekl tak litr za minutu Nutno jet tak cosi disperzního od Nigrinu a drželo to. Pak lenost měnit chladič když neteče, takže to jezdilo dalších asi 50kkm než šlo auto z domu
Nemrzka má i inhibitory koroze + ta ucpávka VP, vyšší bod varu apod. Takže čistá voda jen v nouzi na dojetí.
NUTNA neni, ze ti destilka ponici veci v motoru to jsou jen takove blaboly z knih, nekteri se toho radi drzi kdyz uz to vycetli
Jasně , někteří se toho blábolu z knih nedrží ale drží se toho jim destilka zmařila minimálně hlavu motoru!
Ale protože to nikdy sami neopravovali, páč jsou neschopní, tak nadávají na výrobce auta nebo na drahý servis, který takovou náročnou opravu pochopitelně nebude dělat zdarma!
Užívaljsem před lety automobil Š 100 ,který měl najeto 300000 km.Nejezdil v chladiči na nic jiného,jako destilku.Prováděl jsemna něm generálku,bylo třeba vyměnit hlavu i s ventilama.a rozvody.Dostal hlavu Š105.na bloku motoru nebyly známky koroze.Kromě dirky z chlazení do výfukového kanálu byla i plocha hlavy pod těsněním netknutá.I u ostatních škodovek,které jsem pak užíval,jsem v létě doplňoval jen destilku.Je to vcelku logické.Z chladicí kapaliny nic neubývá,pokud nejsou v okruhu díry.Odpařuje se jen voda a ta se prostě doleje.Drobné úniky netěsnostmi se nahradí v zimě jednorázovým doplněním koncentrovaným prostředkem,Vyměňovat celý obsah chladicí sostavy je zbytečné.
JABRAKA
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.