Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jelikož rozumím jiným věcem než zrovna automobilům, co znamená značení motorových olejů - třeba 15W/40.
Co znamená číslo před lomítkem a za lomítkem.
A chtěl bych se zeptat jak a na co je dobrý oleje syntetický, polosyntetický a minerální a konkrétně jaké kvality jsou oleje mogul, at už z vlastní zkušenosti, nebo jen ze znalosti... (mám možnost koupit 4 litrový mogul gx pro 15W/40 za 219,- Nevím zda tomu věřit za tu cenu...
Děkuji moc za všechny odpovědi.
Motorové oleje:
Viskózní třída SAE
Viskozita ve studeném
stavu
Viskozita
při 100°C
HTHS
150°C
max. viskozita [mPa.s]
*hraniční čerpací teplota [°C]
minimální viskozita [mm2/s]
maximální viskozita [mm2/s]
minimální viskozita [mPa.s]
0W
6200 při -35°C
-40
3,8
-
-
5W
6600 při -30°C
-35
3,8
-
-
10W
7000 při -25°C
-30
4,1
-
-
15W
7000 při -20°C
-25
5,6
-
-
20W
9500 při -15°C
-20
5,6
-
-
25W
13000 při -10°C
-15
9,3
-
-
20
-
-
5,6
< 9,3
2,6
30
-
-
9,3
< 12,5
2,9
40
-
-
12,5
< 16,3
2,9**
40
-
-
12,5
< 16,3
3,7***
50
-
-
16,3
< 21,9
3,7
60
-
-
21,9
< 26,1
3,7
Poznámka:
* - teplota, při níž je viskozita 60000 [mPa.s]
** - platí pro 0W40, 5W40, 10W40
*** - platí pro 15W40, 20W40, 25W40, 40
Čím je číslo viskozitní třídy vyšší, tím je olej více viskózní. U každé viskozitní třídy je definována minimální viskozita při vysoké teplotě 100°C (garance, že olej bude i při vysoké teplotě dostatečně viskózní a udrží se v mazacím prostoru). Písmeno "W"(z anglického Winter) u nižších viskózních tříd upozorňuje na to, že je u viskozitní třídy navíc definována maximální hodnota viskozity při nízkých teplotách (garance, že i při nízkých teplotách mazivo příliš neztuhne). Podle toho, zda viskozita oleje vyhovuje pouze jedné viskózní třídě nebo více třídám, dělíme oleje na jednorozsahové a vícerozsahové. Příkladem jednorozsahového oleje je olej s označením SAE 10W (splňuje nároky pouze jedné viskózní třídy 10W), příkladem vícerozsahového oleje je olej s označením SAE 10W-40 (splňuje nároky viskozitní třídy 10W i viskozitní třídy 40).
Tady to máte i graficky, úplně dole na stránce
Dnes už se oleje nedělí na polo nebo plnou syntetiku, ale dle specifikace. A tu svou si najdete v manuálu ke svém vozu.
doplněno 03.04.10 19:37:Jinak 15W/40 stojí běžně 50-60Kč litr.
A mimo všechna doporučení,všechny autooleje jsou vyrobeny z ropy ,pouze některé mají speciální přísady podle výrobce.Takže sám dobře nevím,proč jsou některé označovány jako minerální a jiné syntetické,polo syntetické a pod.
JABRAKA
Minerální oleje:
Minerální olej se vyrábějí destilací z ropy, kdy se oddělí lehčí a těžší uhlovodíkové složky, výsledný produkt se technologicky upravuje a aditivuje.
Syntetické oleje:
Syntetický olej se vyrábí velmi náročnou technologií, kdy se z ropného základu extrahují pouze ty složky, které jsou pro mazání vhodné; nepotřebné a nevhodné složky, které nejdou normální destilací odstranit a v minerálním oleji tedy zůstávají, zde nejsou přítomné a tedy olejový základ neovlivňují.
Wikipedie:
cs.wikipedia.org/...
Kamarad, servisak automobilu tvrdi, ze nejlepsi oleje jsou Castrol. Pry je pouziva cely zivot a nikdy se zadnym motorem kde je nalil nebyl problem. Upozornuje ale, ze se oblevilo na trhu hodne Oleju Castol zciny - hodne nekvalitnich...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.