Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Přítlačná křídla u F1

Od: honzop odpovědí: 10 změna:

Zdravím, chtěl bych se zeptat. V osmdesátých letech se při konstrukci F1 používala přítlačná křídla. Nevíte, jak tahle křídla zrychlovala jízdu závodníků? Vím, že přítlačná křídla fungovala obráceně než křídla u letadel a auta přitlačovala k vozovce. Je to asi trochu fyzika, tak snad nevadí výbra rubriky.

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


11x

Přítlačná křídla se u závodních aut (nejen F1) používají stále.

Jednoduše řečeno vytváří tato křídla sílu, jež drží (přitlačuje) auto k vozovce. Tím autu umožňuje učinněji brzdit i zatáčet. Přítlak křídel F1 je tak velký, že (teoreticky) by monopost mohl jet v tunelu po stropě a nespadl by.

kepler*

Nejen teoreticky. Viděl jsem video, kdy formule skutečně jelo po stropě!

kepler: Může být samozřejmě, ale záleží na nastavení přítlaku, který se takto velký zpravidla na závod nepoužije. Reálně je to kompromis mezi přilnavostí a rychlostí.

 


4x

Přítlačná křídla se ve formulích používájí stále.

Když jede auto do zatáčky, tak je síla od křídla přitlačuje k "silnici" a tím že tam je síla od křídla, tak může formule projet zatáčku vyšší rychlostí (než se utrhne od podložky a dostane smyk). To je hezky vidět v okamžiku když do závodu formulí zaprší.

Stejně tak ta přítlačná síla zvyšuje přítlak kol na silnici a tím se může přes kola přenést větší výkon.

I na přední nápravě pomáhá křídlo přitlačovat předek k silnici a tímzlepšuje říditelnost vozu.

To je moje laická představa o funkci přítlačných křídel.

 

kepler*

3x

Předchozí dva příspěvky makí nepochybně pravdu. Jen upřesním, že křídla sice umožňují projet zatáčku vyšší rychlostí, ale zároveň vůz zpomalují na rovinkách, protože představují jistý aerodynamický odpor. Proto se přítlak nastavuje vždy individuálně podle charakteristiky okruhu.

Přesně tak, na rovině sice sníží max rychlost, ale v zatáčce umožní projetí vyšší rychlostí vč intenzivnějšího brždění a naopak akcelerace. Mám ten pocit, že nesmějí být aerodynamické prvky pohyblivé / tj na rovině by se snížil odpor a do zatáčkovité části by se přítlak zvýšil/ a tudíž v nastavení se jedná o ompromis pro každou trat jiné nastavení. V jednu dobu se dokonce používal takový "vysavač" který přisál monopost k vozovce - pak byl zakázán.

 


2x

K problematice křídel na formulových závodních vozech je už několik let vymyšlený a používaný systém otvírání otvoru v zadním přítlačném křídle. Jmenuje se to DRS. V předem stanovené a označené části okruhu, většinou bývají dvě, se musí zadní vozidlo k tomu vepředu (nezáleží na dosaženém pořadí) přiblížit pod jednu sekundu v rozestupu mezi nimi. Následně v další části tratě kde je úsek označený zase DRS, se automaticky otevře v křídle otvor po celé šířce přítlačné plochy.Asi kolem 8cm. Někde uprostřed. Mezi spodní a horní části ploch. Ubyde přítlaku a zvýší se rychlost závodního vozu. Je to zrealizováno pro to, aby byly závody zajímavější tím, že se zvýší počet předjíždění. Usnadnilo se předjíždění. Používá se to i při závodech nižších formulí. Dneska (už vlastně několik let), je křídlem celý závodní vůz. Některé části se využívají mimo přítlaku k ofukování a chlazení některých částí. Proto mají tu spoustu jednotlivých drobností na předním křídle. V zadní části je zase třeba ofukovaný difuzor od výfukových plynů. Zase pro nějaké to řízení přítlaku Další, druhý závod se jede v neděli 18.4.21.

 

makk

1x

Křídla maximální rychlost spíš snižovala, protože měla nějaký odpor. Používala se proto, že jak správně říkáte, fungují obráceně než křídlo u letadla, tedy auto vážící nějakých 700kg nepůsobilo na silnici silou 7000N, ale 7000N + vztlak toho křídla. Tyhle F1 údajně mohli od určité rychlosti teoreticky jezdit i po stropu, je-li to pravda, tak působily na zem silou více než 14000N. No a protože třecí síla Ft=μ.Fn, tak tato síla roste přímo úměrně se silou normálovou a to auto může projíždět zatáčky mnohem rychleji, aniž by se dostalo do smyku.

 

break

0x

Najdi si něco o Lotus a o tom, jak dovedli využít aerodynamiky u F1

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]