Nejste přihlášen/a.
Dobrý den.Název otázky je poněkud zavádějící.Jde o to,že už "zase" mi mechanik řekl,že po STK,která mi končí za půl roku,mi auto už s největší pravděpodobností neprojde.A že se již nevyplatí do něj dále nějak výrazně investovat.Ano,slouží motoricky víc než dobře.Ano,má svoje mouchy.Ale koroze podlahy je již tak rozsáhlá,že vyvaření by vyšlo na hodně a pokud by se měly udělat ještě další věci,jako nové čepy,snad i výfuk,..atd..plus cena samotné STK...
Konkrétně tedy.Vlastnil jsem za život několik automobilů...Trabant,..Opel Kadet,...Teď momentálně mám 6 let Fiat Punto 1,7 TD koupil jsem ho před šesti lety za 20 000.Ihned po koupení nutný servis za 12 000 chtěl jsem mít všechno v cajku..a taky jsem trošku.Trošku víc tomu podvodníkovi prodávajícímu naletěl a nepoznal skrytou vadu no...poté chvilku klid.Pak jsem to vlastní chybou nabořil a znovu 10 000 když už do toho tolik investoval,tak jsem to teda nechal opravit.Další STK klid a další STK nutná investice 8000...no a dnes kromě chycené podlahy tak nějak dobrý.Ano,chtělo by to nové čepy,novou brzdovku.Ale je to pracovní a rodinné auto.Nešetřím ho a parkuju venku a prostě jezdím opravdu každý den.
A teď co?
Mechanik mi doporučil koupit Škoda Fabia 1,4 MPI.Tak nějak bezúdržbové auto a držák.Ale o to tady nejde.Jde spíš o to a teď sedostávám k jádru.Jak to tedy udělat,aby měl člověk trochu klid a nemusel furt řešit auto,servis a strkat do toho hříšný peníze a furt a furt dokola.Nebo,kde je hranice,kdy už se nevyplatí auto opravovat? kde je hranice,co udělat,aby člověk nebyl otrokem auta a STK? nebo za kolik koupit auto aby vydrželo a byl provoz rentabilní? Nebo teda koupit nové auto? A po záruce ho vždy prodat? Nebo koupit ojeté auto a nedělat servis a dojezdit úplně do konce STk?Jak to udělat,aby člověk levně koupil auto,které nerezne,nesere se.A kromě nutných nákladů do toho nemusel furt strkat peníze?
Ano,je to asi utopie,ale když počítám,kolik jsem už za život nacpal do aut a pak dá se říci tratil,tak to je docela hodně.
Mechanici se znaj s technikama a projde "všechno co se nefotí". Daň je vyšší cena, ale je to pohodlnější než opakovaná technická příp. i s odtahem z STK. Samo člověk nesmí být debil a závady co našel technik a "neviděl je" si hned opraví/ nechá opravit...
@stir:asi nemate ty spravne znamosti. Jinak samozrejme neexistuje, aby pri spravne znamosti auto neproslo. To same plati u emisi. Oproti dobam minulym pouze nejde oboji udelat bez fyzicke pritomnosti auta. Vice bych to radeji nerozpitvaval.
Pokud vyhovovalo tak zase Punto, jen novější. Asi nejlepší poměr výkon - cena má Punto 2 FL motor 1,2 8V, ve výborným stavu seženeš za 30k něco z posledních roků výroby.. Srovnatelnou Fobii seženeš tak za 50k a to budeš hodně hledat, zjistíš že je v ní míň místa, horší výhled, sype se podobně, má horší motory, a díly jsou spíš dražší.. I ta "bezporuchová" Fobie má svoje typický vady a rozhodně to neni bezporuchový auto, stačí kouknout na Škodovácký fóra co tam všechno řeší a jak je to často..
Pořízení + opravy celkem 50k za 6 let vůbec neni hodně. spíš naopak málo..
Poslat auto z domu je potřeba hned jak začne žrát prachy, na tom tvým vyvařit podlahu znamená větší investici než vyměnit celý auto = už nic neinvestovat ale prodat dokud jezdí. Nebýt kastle tak by to nejspíš jezdilo další roky, ale i tak to bude první Punto tj. tpuju tak 20 let starý..
K otázce jaký auto pořídit - to je problém. Nový auta jsou složitý, narvaný elektronikou a je u nich úmyslně omezená životnost a opravitelnost = po plánované životnosti drahé opravy + nutnost vybavení (sám si to opraví málokdo). Starší auta jsou ojetý a hnijou, i když najdeš dobrý spolehlivý kus tak korozi jen oddálíš.
Takže najít jednoduchý klasický auto ca do let 2010 a to udržovat aby neshnilo.. Dá se říct že to Punto 2 FL to splňuje. Fobie - ta 1,4 atmosféra je dobrý motor, ale na danou kvalitu celkově to auto je obecně předražený. Problém tam je s kabeláží - hnijou a lámou se svazky, odchází mikrospínače, stahovačky, servořízení.. Ložiska čepy a ostatní věci jako většina aut.
Nový auto je fajn, ale ekonomicky se nevyplatí - vem si že to tvoje by stálo ca 300 kKč a spotřebák bys do něj dával taky, takže za 6 let by tě stálo mnohem víc než starší piksla u které bys vyměnil několik bazarových motorů..
Jo,jo.Je to Punto rok výroby 1995.A fakt,nebýt rezavé karoserie.Teda především podlahy.Protože z vrchu to není kromě pátých dveří rezavý vůbec.Tak to jezdí ještě další roky.A to mě právě štve,že kvůli tomu musím vyhodit docela pěkný auto.Je mi to hrozně líto.On i ten ten Opel Kadett byl na tom zrovna tak.Prostě karoserie zachránit za levno nešla a motor jel furt stejně a bez investic.
Ach proč jsou jen ty STK...to by bylo jednodušší a klid.
A prodat ho jsem zkoušel,nabídnout ho.Ale když jsem řekl,že za něj chci 10 000.Tak se mi vysmáli.Prý,kdyby to mělo aspoň novou STK tak by to prodat ještě šlo.Jenže to právě bych si to nechal zase já ještě dva roky.No,je to začarovaný kruh.No asi mi nezbude,než ho teda za půl roku odvíst se slzou v oku do vrakoviště.Kam dojede se ctí,protože ten motor,to je tahoun a kolikrát se divím,jakej to má asi dík nízké hmotnosti auta zátah.A jak to stačí dnešnímu provozu.No nic...
Právě,že se mi zdá investice za šest let 50 000 hodně.Teda,asi to hodně na dnešní dobu není.
Ale tak tedy přemýšlel jsem.Co koupit? Protože,jak píšete.Když to začne žrát prachy.Tak to prodat,což je většina aut v inzerci.
Když ojetinu za 30 000..pak hned servis za 15 000...a při troše štěstí na dva roky pokoj...
Když ojetinu za 50 000...pak taky minimálně olej,rozvody...10 000...A kdo ví co ještě během prvního roku..
Když ojetinu za 80 000...tak i zde aspoň hned olej,fitry,rozvody...a taky to je minimálně 10 000 a kdo ví,co se objeví za skryté vady..Brzdy,cokoliv a už to skáče...
Takže asi to o tom není.
Ale,co je lepší? Radši levný a zainvestovat? Nebo dražší a zainvestovat míň a vydrží to dýl..Ale zas,stejně to zrezne a zase se to bude muset ještě pojízdný zavíst do vrakoviště?
Co tím myslím,že kde je teda hranice..kolik dát při pořízení za auto? A kdy se ho zbavit,kdy už to začne být ztráta peněz a radši koupit něco jinýho.Aby se v tom člověk neutopil.protože mi připadá,že jsem se vždycky snažil to uservisovat co to jde a stejně to nepomohlo.
Jinak podlahu a dutiny jsem u toho Punta nechával dělat hned po koupi.A stejně to takhle dopadlo,když jsem viděl auto teď ze spoda na zvedáku a fakt to je síla.Tehdy za spodek a dutiny chtěli 5500 .Aji mě napadlo,jestli to udělali tehdy správně ty dutiny? U Kadetta jsem spodek nikdy nedělal a schnil taky.Teda spíš v zadu a blatníky a prahy,než podlaha,ta byla dá se říct OK.No a tak jsem si řek,že teď u Punta nechám tohle všechno udělat a budu na delší dobu mít konečně pokoj..no nestalo se.A Punto mi když tak přemýšlím vydží o hodně míň,než Kadett.Kadetta jsem tehdy kupoval jako 13 let starou ojetinu za 64...celkem mě to auto stálo za 14 let i spořízením 96 tisíc a pak schnilo...
A Punto mám šestej rok a konec no ((((
25 let v soli a shnilo až teď - to vůbec neni špatný. A 6 let a konec tě u nových aut může potkat velice snadno, podělá se elektronika a lítaj desítky tisíc = totálka.. Ochrana podvozku byla nejspíš udělaná hodně dobře, sůl je fakt svinstvo.. Musí se často obnovovat, dutiny tak jednou za 3 roky a spodek každý rok, dobrý jsou tvrdý vosky na podvozek.. Ale i tak to je boj s větrným mlýnem..
Můžeš sehnat stejný auto s dobrou kastlí a chcíplým motorem, to seženeš za odvoz (viz tvoje - jezdí ale je prakticky neprodejný, je problém najít i někoho kdo si to vezme zadarmo), akorát dobrou kastli najít nebude lehký, spíš někde v Itálii apod. a to je dovoz dražší než auto Přehodíš motor shnilý s chcíplým motorem pošleš na vrakáč, novou kastli hodíš na značky a jezdíš..
Nejlíp mi vychází najít levný auto v dobrým stavu a zainvestovat do pneumatik, náplní, ochrany proti korozi aby bylo v cajku.. Dokud jsou drobnosti tak udržovat a jak se začne sypat tak vyměnit, to pak bývá jen žrout peněz a furt to bude střep..
Rich,
neodpovím sice úplně na Váš dotaz, ale chtěl jsem Vám nabídnout trochu jiný pohled. Píšete, že Vám vadí, kolik už jste do auta dal ´peněz, jak ztrácí hodnotu, moc nevydrží a musí se pořád opravovat. Holt každé má něco, je to taková daň za pohodlí a skýtá vám to zase jiné možnosti a výhody.
Ze zdravotních důvodů se mi nepodařilo získat řidičské oprávnění, nemám na to potřebné schopnosti, a tedy ani nevlastním auto a nikdy ani tedy řídit nebudu. Za autoškolu jsme dávali deset tisíc, které vám už nikdo nevrátí, protože služba byla splněna, byt výsledek žádný.
Limituje mě to v mnoha věcech, pokud potřebuji něco přivézt, musím žádat známé a příbuzné, pokud zrovna mají čas, naštěstí je dnes výhoda, že spoustu věcí si můžete objednat přes přepravní společnosti a dovezou vám to až domů, ba i vynesou.
Vy máte výhodu v tom, že si můžete sám nebo s rodinou zajet svobodně kamkoli, přivézt si běžný týdenní nákup, já to musím tahat po zádech v batohu nebo v ruce a tam toho moc taky nedám. Lidi na vás pak na ulici koukají divně, když se taháte v ruce s kartonem mléka, balením minerálek, nebo s bednou piva (ta ani celá v ruce nést nejde, beru vždy jen půl bedny, když lahve nesu v batohu, tak to zase řinčí a je to nápor na záda). Na kole jezdím málo, protože neudržím moc rovnováhu a nákup by mi popadal těžkou vahou a ještě by se při tom člověk zranil.
S dopravou jsem odkázaný na autobusy a MHD, kde se můžu snáze nakazit třeba teď koronavirem, navíc strávím čas čekáním na spoj, co bych dojel autem za půl hodiny, mi autobusem trvá skoro dvě hodiny a ještě musím dojít něco pěšky. Vy si můžete autem dojet od domova až před vchod firmy.
Mám nevýhodu v tom, že si nemůžu přivézt věci, když je lidé nechávají za "odvoz", a celkově pokud mi nejsou lidé ochotni něco poslat poštou nebo jinou dopravou, tak je (ty věci) neseženu, autem si můžu dojet a hodně lidí upřednostní osobní odběr. Tahle jsem "přišel" o spoustu věcí, které bych si býval rád koupil, ale prodejci upřednostnili někoho, kdo má auto a odveze si to osobně. Navíc si danou věc osobně prohlédnu a když to nechci, tak to odmítnu. Poštou už mi taky přišly věci, které kdybych viděl osobně, tak je odmítnu, lidé mi zatajili některé skutečnosti, ale díky poštovnému už se mi to nevyplatí vracet. Jsem z oblasti, kde se toho moc nesežene, hodně věcí si musím nechat posílat.
Limituje mě to v práci, nebot i na administrativní pozice požadují hodně ŘP B, i když tam skoro není třeba, zároveň je pro ně důležité mít pravidelný autobusový spoj, aby tam byl člověk včas, takže v tom je člověk taky hodně limitovaný.
Pokud máte rodinu, tak si taky potřebujete ledacos přivézt, odvézt děti k lékaři, atd., takhle musíte shánět sanitku, která v dnešní době ani nevíte, zda přijede, když je vytížena koronavirem, vy sednete do auta a dojedete si přímo do nemocnice, i si obstaráte další věci. V dnešní době nemít auto je hodně složité, i když jak se to vezme. Dřív se auta dala víc podomácku opravovat, a i moji prarodiče auto nikdy neměli a vychovali přesto dvě skvělé dcery.
Pokud potřebujete poslat zásilky, tak se musíte s krabicí tahat pěšky na poštu, tahle si to naložíte do auta a zajedete si až na poštu a tam už to po schodech donesete.
Za sebe, ale když zase čtu tyto "nářky", tak jsem vlastně rád, že to auto nemám. Ztrácí rychle na hodnotě, schopnosti na opravy taky nemám, už teď to vidím sám, když si musím zvát řemeslníky na činnosti, které bych si mohl udělat i sám doma, kdybych měl zdraví, takže člověk jen platí, navíc bych se bál nechat auto někde bez dozoru, aby mi jej někdo nevykradl nebo nepropíchl pneumatiky a podobně.
Takže nějakou konkrétní radu Vám nedám, spíš jsem chtěl navodit zamyšlení, zda auto skutečně potřebujete. Jak říkám, já auto nemám a nikdy mít nebudu, tak to člověk musí tak brát a spoustu věcí tomu přizpůsobit. Vy to auto máte, máte jisté pohodlí, otevírá vám to mnohé možnosti, ale holt to taky něco stojí, musíte se s tím taky nějak popasovat. Nevýhody jsou na obou stranách.
Vo Vašom prípade môže byt riešením zohnat také isté Punto ktoré je na tom lepšie po karosárskej stránke.Spravit z dvoch áut 1.Inak sa čudujem čo nazývate rodinné auto.Je to malé,hlučné,teraz aj hrdzavé,a nikomu sa to už nechce opravovat evidentne aj mechanik sa Vám snaží naznačit že tuto už nie.Nehovoriac o emisiách.Jedinú výhodu vidím v tom že to pôjde aj na rastlinný olej alebo nebude mat problém s družstevnou naftou.By ma zaujímal názor pani manželky na to reprezentatívne rodinné auto z roku 1995.Že to bude pracovné auto by som ešte pochopil.
Ale postup z Punta do Fábie je z blata do kaluže.Prečo riešit MPi ktoré sa prestalo vyrábat 5/2003? Skúste prosím niečo novšie.Jedno MPi mám doma ale už pokukujem po niečom inom.Asi pred týždňom som mal ponuku od kolegu Fábiu 1,4MPi za prepis.S vidinou zisku.Je to sídliskový chalan ktorý tomu nerozumie a nemá na to podmienky.Vadné tesnenie pod hlavou,predná náprava na repas,spadnutá stropnica,Pleseň v interiéri.Karoséria bez chýb a hrdze aj na kritických miestach.Auto bolo úplne zdravé.Nakonieč som si to zrátal a nezobral som to.Šla do šrotu.Na staršie autá sa vždy na STK pozerá iným pohľadom.Možnosti financovania dnes sú prístupnejšie než v minulosti.Nejdem rýpat ani nechcem nikoho urazit,tuším že s rozpočtom to asi bude tažšie.Tak už len nájst dobrý pomer cena/výkon.Prajem štasnú ruku pri výbere.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.