Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak funguje topení v autě?

Od: patrik0 odpovědí: 10 změna:
Prosím napsal by mi někdo jak funguje topení v autě? Nemohu najít video na YouTube, kde by to bylo znázorněné a jasné.
Nechápu, když otočím knoflíkem studená/teplá tak co se děje? Co ovládám, že jde vlažný nebo teplý vzduch do kabiny?
Děkuju za vysvětlení

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


11x
Motor vozu je jako kotel spaluje palivo vytváří teplo
Teplo ohřívá vodu a aby se to nepřehřálo je tam termostat čidla větrák chlazení či se to chladí náporem vzduchu za jízdy
Ve vodním okruhu je radiátor
Před radiátorem je kabinový větrák který honí studený vzduch přes soustavu klapek které tento vzduch usměrnují tam kam chcem aby to foukalo
Pokud chcem teplo je tam klapka která pouští studený vzduch od větráku přez ohřátý radiátor
Pokud chcem teplo regulovat deje se tak klapkou která míchá teplý a studený vzduch dle nastavení uživatelem vozu

 


8x

Tady to máte i s obrázkem

mjauto.cz/...

těch systémů je však mnoho vč různých nezávislých topení - nicméně většina dnešních aut to má zhruba takto.

Co se týče nastavení teploty - dnes má většina aut klapky, kterými ovládá poměr teplého vzduchu po průchodu radiátorem se studeným vzduchem.

Dříve se často používal ventil, kterým se otevíral a zavíral průtok vody radiátorem - měly to třeba kultovní Škodovky např Š100MB, Š100, stará Octavia atd atd.

Když jse u té historie - některá auta topila tím, že se ofukoval výfuk a to se pak vedlo do kabiny - opět kultovní Praga V3S, podobně to měly i Trabanty

"...se ofukoval výfuk a to se pak vedlo do kabiny - opět kultovní Praga V3S, podobně to měly i Trabanty"

K tomu jen dodám, že motory těchhle aut byly chlazené vzduchem, takže to jinak nešlo. Nebyla k dispozici žádná horká voda.

Ale šlo - třeba T148, která byla současnicí PV3S a částečně sdílela i motor ( pravda vétřieska měla jen ,,půlku´´ motoru Tatry) používala klasický 6BON3 - nezávislé naftové topení, které vétřiesky na našem útvaru měly často také, ale u nich se s tím vytápěla skříň nástavby. Takže řidiči vétřiesek za přesunů mrzli, jelikož za nízkých rychlostí to topilo hodně mizerně. Jak jsem byl rád, že jsem jezdil tehdy se ZiL 131, to byl proti PV3S luxusní koráb - mělo to klasické vodní topení a ještě nezávislý benzinový bufík- jeden malý pro předehřev motoru, druhý větší vzadu na boudě pro vytápění nástavby.

Ono to šlo jinak i u toho Traboše - to bylo první auto mých rodičů, kupovali ho jako ojetinu v roce 1971 a už tehdy měl nezávislý benzínový bufík. V zimě k nezaplacení

 


2x

A taky je varianta topení kde u A6 jsem se setkal, že má topení dva radiátory ovládané dvěma solenoidy a samozřejmě elektronicky ovládané klapky a přídavné topení Wabesto na naftu a je tam na potrubí trojcestný ventil a pracuje to tak, že má dva stavy: 1)přednost má komfort před motorem, tedy jenom topí a 2) topí a ohřívá chladicí kapalinu...

Trojcestný ventil tam bývá jinak celkem poruchový... Zapnutí přídavného topení má několik aspektů a jedním z nich je hladina nafty v nádrži... Má taky dvě pomocná elektrická čerpadla, jedno honí kapalinu přes výměník Wabesta a druhé tlačí okruh výměníků topení...

Takto to tuším má i Multivan T5 a T6

 


2x

Knoflík ovládá klapky topení. Vzduch klapky odkloní but tunelem mimo radiátorový výměník a nebo přes něj.

To je poloha teplá, studená. Pak si vzduch popoženež větrákem na různé rychlosti a nebo na konci vzduch vysměruješ na nohy další klapkou nebo na sklo další klapkou.

...

Při práci v motoru vzniká teplo a to se předává na chladič na předku čumáku auta, aby měl motor stálou teplotu, tak je tam termostat. Na chladič tedy nejde voda stále.

Pak je druhý vodní okruh, kdy voda z motoru proudí topením. I v létě. Ovšem v létě i když je radiátor horký, tak si klapkama odkloníš vzduch mimo něj, aby nešel přes něj a netopil jsi.

...

Některá starší auta vzduch kolem radiátoru neodkloňují, ale jde stále přes radiátor. Potom se knoflíkem studená a teplá nesměrují klapky, ale zavírá vodní kohout, který pak nepouští horkou vodu od motoru topením. Ale tento systém je nespolehlivý a zastaralý (kohouty pak tečou nebo u servomechanik se protočí vrtulka)

Tady to máš popsané dopodrobna:

vutbr.cz/...

 

patrik0

Skvělý odkaz, nevěděl jsem, že když je otevřený jen malý okruh, tak jde voda i přes radiátor topení. Takže když je vadný termostat, tak by měl vůz normálně topit, protože je před chladičem?
A ještě k těm klapkám, kterými se nastavuje teplota do kabiny, ty klapky jsou na starších vozech mechanické na lanko a u novějších elektronické?
Děkuju
sirokko

Ano, u starších mechanická lanka, u novějších elektrické ovládání krokovými motory. To pro to, aby se dalo ovládání vytápění dobře sestavovat a rozebírat - jen se připojí/odpojí konektor narozdíl od neskutečně komplikovaného rozebírání lanovodů.

Pokud je vadný termostat, tak voda sice přes radiátor topení jde, ale poněvadž se vlivem otevřeného termostatu nestačí ohřát (otevřen velký okruh s chladičem), fouká studený nebo vlažný vzduch...

U mého minulého auta se klapky ovládaly pomocí podtlaku ze sání.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]