Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Převodový olej do vozů Felicia

Od: zdenek2® odpovědí: 11 změna:
Do převodovky patří olej například 75w-90.
Specifikace api je prý předepsaná api gl-4.
Pokud se tam dá api gl-5, tak prý nastanou potíže.
Teď ale problém je v tom, že řada olejů má už dnes uvedeno na obalu nebo v popisu, že splňují api gl-4 a zároveň api gl-5. Viz například tento olej:
mannol.de/...
Výrobce píše, že olej se hodí do manuálních synchronních převodovek, kde je předepsaná specifikace api gl-4 A/NEBO api gl-5.
Tak jak je tedy možné, že api gl-5 ve Felicii způsobuje problémy?
Tento api gl-4/gl-5 olej v převodovce Felicie způsobí problémy?

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

GL-5 obsahuje velke mnozstvi aditiv (sira a fosfor) pro velke merne tlaky v ozubenych kolech - typicky diferencialy a obvzlaste hypoidni diferencialy. Tyto aditiva jsou ovsem agresivni vuci medi. Pokud tedy synchrony v prevodovce maji bronzove treci vrstvy, coz bezne mivaji, pak je to muze pomerne rychle znicit.

Tedy GL-5 bud pouze do oddelenych diferencialu a nebo, pokud je jistota, ze povlaky jsou jine nez bronzove (respektive bez obsahu medi).

-

Pokud vyrobce oleje udava, ze je to vhodne do obou (API GL-4 / GL-5), pak jsou aditiva chemicky upravena tak, aby medi neskodila. To ovsem jeste neznamena, ze je GL5 vhodne pouzit. Prisady vytvareji na povrchu zubu povlak chranici kov proti opotrebeni za vysokych tlaku, ktery ale ma tendenci se odlupovat v mikrometrovyh lupinkach, ktere jsou dosti tvrde. Ocel neposkodi, ale jakykoliv mekci kov, s kterym prijdou do kontaktu dokazi obrousit. Typicky opet synchrony.

-

GL-4 size tyto aditiva obahuje take, ale v daleko mensim mnozstvi, take je to obchod nizsi maximalni dovolene tlaky v ozubenych kolech vs. zivotnost synchronu.

-

Takze za mne do beznych automobilovych prevodovek API GL-5 nepouzivat, i kdyz vyrobce oleje bude tvrdit, ze chemicky je to v poradku.

 


0x
Já mám ve feldě 1.6 tento
autodily-pema.cz/...
Jak piše kolega gl5 je agresivní a synchrony to múže časem poničit
Jinak ten co je na obrazku mi kdysy doporučili do mé oktavie tdi mel sem ho tam cca 3 měsíce a šel ven prostě se mi zdálo že to neřadílo jak před výměnou

 


0x

Je žádoucí, aby olej synchron moc nemazal. Odstředivou sillou a tlakem se olej vytlačí s drážek synchronu a ten na kuželu kola převodu zabrzdí a získá jeho točky. Pak se přes synchron a kolo převodu dá rychlost zajistit prstencem a zamknout (zařadit).

Pokud synchron nesrovná otáčky a je stále namazán, tak třením trpí a ubývá materiál.

Já kupuji tento

autodily-pema.cz/...


doplněno 10.12.20 10:27:

Ten tvůj Mannol je spíš pro nákladní vozy. Výrobce tam nedeklaruje VW normu. Shell jí deklaruje.

Mannol SPECIFIKACE: SAE 75W-90, API GL 4/GL 5 LS, MAN 342 Type M1/M2/M3, MACK GO-J/GO-J Plus, SCANIA STO 1:0

Tak zrovna stim shellem sem udělal jednu špatnou zkušenost u Volva 50ky klučina to tam dal a začlo to fakt podivně řadit po 14 dnech byl u mě daval se olej od castrolu a srovnalo se to
Možná náhoda čert ví
Ja do rodimých vozú začal lejt oleje od mogulu a zatim nic nepozoruju
Krom volva V70 tam bratr trva na castrolu do převodovky a schellu do motoru

5 let žádný problém. Řadí krásně i v zimě. Naopak se mi spravilo řazení z 3 na 2.

 


0x

Převodovka Felicia je konstrukčně natolik stará a blbuvzdorná, že tak můžeš nalít cokoli, co maže a ona to zkousne A v současné době když tam naleješ gl-5, tak se rozsype a půjde do šrotu dřív ta felda, než ta převodovka


doplněno 10.12.20 11:54:

@gumidek: Ale nebude. Dej sem jeden příklad, který prokazatelně znáš

akorát bude do té doby řadit z meziplynem

Je fakt že mam kamaráda šetřila s pickupem 1.3
V garaži se mi leta válí kanystr s převodákem bud pp80 nebo 90 uz ani nevim ještě z dob co sem byl na šachtě a on na to už nákej rok taky v pohodě jezdí

PP80 a PP90 byl předepsán pro Favorita. Převodvka po Felicie moc změn neprodělala. Až skříň 14SK, kde přehodily synchron a rachlost 5 stupně seshora dolů, aby se lépe mazalo ložisko. Proto mají Feldy od roku 98 jiná víka skříní. (ono vyboulení z boku je dole místo nahoře).

Mechanika je stejná, proto jim PP řada nevadí.

PP90 v mrazu prý dokáže fungovat jako hydroměnič a na neutrál lze uvést vůz dopohybu

satame, ten příklad jsem zahodil před 8 lety na vrakáč. Pán se mi prsil, že tam cpe to nejlepší, ale stále mu nejde dobře podřazovat. Na synchronech po rozborce už z vnitřní strany neměl ty drážky pro odvod oleje. Normálně je zhobloval. Škoda. tenkrát jsem nefotil. Sehnal jsem mu jinou převodovku a tu jeho jsem rozebíral na hliník a železný šrot, takže jsem to okouk .

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]