Nejste přihlášen/a.
Ahojky, zdravím všechny odborníky na naftáky!
Opět jsem byl dneska nucen vyslechnout debatu na téma "když auto s dieselovým motorem roztahuješ na laně, může přeskočit rozvodový řemen". Debaty jsem se raději nezúčastnil, protože mi zatím nikdo nevysvětlil rozdíl mezi tím že motorem točí startér a tím, že motorem točí převodovka. Zkusíte to? Dík!
Přeji příjemný den. Předem se omlouvám , pokud můj názor opakuje již některé uvedené příspěvky.Pokud ano tak tento příspěvek je souhlasem s nimi.
Při dodržení šetrných zásad při roztahování se nemůže nic poškodit u motorů naftových ani u benziňáků. Je to úplně jedno , zda motor roztáčí spouštěč , či je roztáčen při roztahování od převodovky. Vždy síla působící na rozvodový řemen je stále stejná - uvádí do pohybu stále stejný mechanismus se stejným odporem proti otáčení.
Jaké nebezpečí , které ovlivňuje řidič , existuje při roztahování? Může dojít k tzv. přetočení motoru , které zpravidla poškodí ventily a písty a to z důvodů , že se při přetočení (maximálně povolených otáčkách) , nestihnou ventily silou pružin zavírat a potkají se s pístem a navzájem se poškodí. U benzinového motoru toto nebezpečí je o mnoho menší , neb při pístu v horní úvrati je zpravidla dostatek místa na otevřený ventil , oproti naftovému motoru , který musí mít vyšší kompresní poměr , tedy menší vzdálenost pístu k hlavě válce při jeho horní úvrati. U motorů s nuceným zavíráním ventilů , toto nehrozí.Co dělat aby nedošlo k přetočení motoru: Při roztahování nepřetočit motor (nepřekročit max.povolené otáčky motoru) . To znamená , roztahovat na takový rychlostní stupeň , aby k tomu nedošlo. Při roztahování nejprve zařadit vyšší rychlostní stupeň a pak případně jej snižovat , podle rychlosti pohybu vozidla při tažení. Vždy , ale nejnižší zařazený rychlostní stupeň při roztahování , musí v krajním případě ,max. odpovídat nejvyšší rychlosti vozidla , které dosahuje při normální jízdě s týmž rychlostním stupněm. To předpokládá , zkušenosti , cit a odhad. miro
doplněno 16.03.10 08:43:Malá připominka ke katalyzatoru. Nebezpečí úniku nespálené směsi do katalyzátoru a to jen u benzinového motoru a následné zničení katalyzátoru , je odbobné při spouštění spouštěčem i roztahování. Důvodem vždy je při startování , nefunkční zapalování (závada) , jak při použití starteru nebo při roztahování. Nezapomínat při roztahoivání ještě pře uvedením vozidla do pohybu zapnout zapalování.
Děkuji za odpověď, nicméně vím, že se to tu již řešilo, ale já jsem ani tak nechtěl Vámi zveřejněnou odpověď, výslovně žádám o odborné a především LOGICKÉ vysvětlení, PROČ se při roztahování dieselů může poškodit motor a o VYSVĚTLENÍ rozdílu, když motorem točí startér (myslím většinou přes věnec od setrvačníku) nebo převodovka (myslím přes spojku se setrvačníkem)!
Přesto si dovolím použít svůj neodborný a selský rozum. Mohlo by to být v působením větší síly a rázem na rozvodový řemen. Startér přeci jen bude dimenzovaný na daný motor a bude působit jinou silou,než 2tunové rozjeté auto.
no můj selský rozum klidně naftáky roztahoval zvyklý na to z Š1000, 105, 120 ze starých časů, ty nikdy neprotestovaly.
Níkdy nic nepřeskočilo.
Pak mi jednou někdo řekl že se to nesmí a udělal jsem to už jen jednou protože nebyla jiná možnost a jinak jsem hledal kabely a ochotného člověka. Pravda už pár let jsem to nepotřeboval, dnešní auta problémy se startováním nemívají.
No a dnes se nemají roztahovat ani benzíňáky jsme slyšel, to prý kvůli katalyzátoru.
Proti roztahování benzíňáků s katalyzátorem jsou LOGICKÉ důvody, to jem pochopil a neřeším to.
doplněno 15.03.10 23:01:*jsem
doplněno 15.03.10 23:26:A mluvíte-li o dnešních autech, asi netušíte, s jakými "vraky" jsem občas nucen "popojet". Tam už nějaké startovací kabely nepomáhají, takovou zásobu "nabitých" aut nemám. Nicméně jinak s Vámi naprosto souhlasím, zatím jsem roztahováním ani jeden z těchto "vraků" nezničil, máte bodík!
Větší množství nespáleného benzínu katalyzátor znefunkční. Auto jezdí dál, ale emisema neprojdete. Takhle mi to bylo vysvětleno a toto vysvětlení mi stačí.
A vysvětlil Vám také někdo kde se ten nespálený benzín v katayzátoru vezme? Jak to, že tam není při startování starterem?
Toto mi nikdo nevysvětloval, nebot jsem se na to neptal. Kde se nespálený benzin v katalyzátoru vezme mi připadá logické, pokud motor sám neběží a vůz je třeba roztahován. Předpokládám, že pokud je motor v pořádku a do motoru se dostane zápalná směs, motor chytí a do katalyzátoru se nespálený benzin nedostane (nebo minimální množství, které katalyzátor nezlikviduje).
I já předpokládám, že startovat roztlačením či roztažením použijeme jen v případě náhlého výpadku funkce starteru a pod. u jinak dobrého motoru a ne u motoru,který potřebuje tahat 2 x kolem vesnice než chytne. U takového motoru je asi evidentně zbytečné řešit případné poškození katalyzátoru.
V tomto případě souhlas, ovšem v okamžiku kdy vyndáme lano, většinou nevíme, zda motor chytí během 2 metrů nebo 2 kilometrů... A pakliže máme přítele ne telefonu s lanem a nemáme přítele na telefonu se startovacími kabely, je na malér zaděláno...
doplněno 15.03.10 23:49:*na telefonu
V případě, že Vaši odpověď zveličím, a nechám se roztáhnout na 80km/h a pak tam vrazim jedničku, pak jsem debil a musím počítat s tím, že mi motor vyskočí skrz kapotu ven. Je to logické, v této diskusi nepočítam s blondýnkou , která by stejně radši použila mobila a neřešila lano. Každopádně mne Vaše odpověď uspokojila více než ta předchozí, bodujete!
No jde o to,kde je ta hranice. Jasně,že 80km/hod. už je víc než extrém. Uvidíme,nepochybuju o tom,že se tu nenajde nějakej mechanik co to patřičně vysvětlí
Extrém nebo spíše zázrak by to byl v případě, že tam dostanete v této rychlosti jedničku, ale nebude to zas tak hrozné když tam bude pětka nebo ta nejvyšší rychlost.
Samozřejmě souhlasím, nicméně když při startu budu mit "za jedna" a budu stát na spojce, je teoretická možnost, že to převodovka přežije a po "puštění" spojky mne následně ten motor předjede nebo umlátí - záleží na koncepci vozidla .
Dobré rady, třeba jak zlikvidovat startér - citace:
"Nejprve je dobré motor alespoň trochu roztočit startérem a až do toho pustit spojku. Potom nehrozí, že bych utrhnul rozvod nenadálým pohybem spojky."
I naftáka můžeš roztahovat pokud zlobý startér. Pokud je total vybitá baterka tak je problém se žhavením. Roztahovat prostě jen opatrně a spojku taky pouštět pomaleji. S tou opatrností to platí i pro benziňáky s řemenem. Co se týče toho katu tak ten se poškodí pokud tam ten nahromaděný benzím blafne ,samotný benzín ho nepoškodí. To že se nesmí roztahovat auto z katem jo i ne pokud se roztlačí a nebo roztáhne a ono chytne na protočení motoru tak je to v pohodě. Pokud ho někdo bude táhnout 500m tak pak může nastat problém s katem, ale ani tak nemusí odejít pokud se auto nechá nějakou dobu běžet na volnoběh aby se benzin vyfoukal splodinama odpařil. Pokud to někdo ale prošlápne na plný kule pak se opravdu stane že ten benzín v katu blafne a vypálího
Problém je někde úplně jnde, dnes si dražší naftová auta často pořizují lidé, kteří pak buď nemají na jejich pravidelnou údržbu, nebo na ní prostě kašlou...Pak tito "socani" řeší problémy, zda auto roztahovat nebo neroztahovat, co je dražší, katalyzátor za 5 - 15 tisíc nebo baterka za 2 -3 - 4 tisíce atd...roztahovat 50 metrů na tyči nebo na laně můžete bez obav Pragu V3S, nebo šunku za 30 tisíc, která drží pohromadě jen silou vůle...kdo má auto za 500-800 a více tisíc, nic neroztahuje, pokud auto nenastartuje přes kabely, volá asisteční službu...
Pro rozvody NENI TO SAME, kdyz motorem toci starter nebo je vuz roztahovan!
To by mel umet pochopit kazdy, kdo rozumi prvnimu Newtonovu zakonu a chape zakladni principi fungovani auta.
Startet toci motorem +-300 otacek za minutu. U benzinaku i trochu pomaleji, u naftaku i truchu rychleji. Kazdopadne zaber starteru zpusobi urcite zrychleni, ktere, spolu se setrvacnosti vsech hmot pohanenych rozvodovym remenem, vyvodi silu, kterou je remen namahan.
Pri roztlaceni / roztazeni auta rychlosti cca 15 - 20km/h a zarazenem druhem rychlostnim stupni se motor roztoci otackami 1500-2000 za minutu.
To znamena, ze pri nesetrnem, nahlem pusteni spojky (ktere je v pripade roztlacovani takrka nutnosti) muze byt zrychleni setrvacnych hmot i petinasobne. Tedy i sily pusobici na rozvodovy remen budou 5x vetsi.
Pokud neni remen ve vynikajici kondici, dokonale napnut a podobne, muze dojit k jeho defektu ci preskoceni.
Z toho plyne, ze pokud auto roztlacovat, tak radeji roztahovat za jinym autem, aby sme mohli velmi opatrne manipulovat se spojkou a pozvolna ji poustet do zaberu. V pripade rucniho roztlacovani nam vetsinou nezbyva, nez nechat spojku motorem drcnout.
doplněno 16.03.10 09:40:A to nemluvim o pripadu, kdy nekde roztlaci auto a drcne tam jednicku. Pak to zrychleni bude v pohode i desetinasobne.
Mimo to je motor startéru nejdřív mechanicky spojen s klikovým hřídelem a pak teprve se roztáčí a náběh síly i otáček elektromotoru je podstatně šetrnější než náběh přenosu pohybu tunového auta s prací spojky. Elektromotor se do zátěže nikdy nerozeběhne skokem, ale plynule. Startér je dimenzován tak, aby jím vyvinutá síla motor nepoškodila, sílu vyvinutou při roztahování omezit tak dobře nelze.
Tady bych netvrdil , že spouštěč motoru se rozbíhá pozvolna. Při startu se nejprve zasune pastorek do ozubeného věnce setrvačníku a poté se spoštěč razantně rozběhne , podle velikosti odporu motoru. U teplého motoru nejrazantněji. Nakonec , zkušený řidič o kterém byla řeč , dokáže spojkou , při roztahování , daleko lépe a s citem , ovlivnit razanci náběhu otáček , spouštěného motoru roztahováním. miro
doplněno 16.03.10 13:19:Doplňuji , že nevhodnost -zákaz , roztahovat (roztlačovat) vizidla je nutným preventivním opatření proti neznalosti , nezkušenosti , nedostatku teoretických znalostí , nezvládnutí stresové situace , zmatečnost a malé praxe řidiče , roztahujíícího vozidla. V této situaci si vždy rozmyslete , zda dokážete situaci zvládnout i z hlediska bezpečnosti při roztahování.
Zná někdo taký případ při roztahování? Tim nemyslím někoho jako mého bývalého šefa, který aby ušetřil za řemen raději rozmlátil písty a ventily. Jak tady Axus píše o nadměrném zrychlení, chtěl bych se zeptat pokud prudce zablokuji brzdou pohon. ústrojí a nevypnu spojku ( a nepřemýšlím o utržení lamely) tak dojde k obrovskému negativnímu zrychlení - také může poškodit rozvody?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.