Nejste přihlášen/a.
Mám dotaz k problému s turbem u auta s motorem TDI. Podotýkám, že v motorech se celkem vyznám, ovšem jako "stará páka" nemám žádné zkušenosti s auty s přeplňovanými motory a řízením motorů počítači. A dnes jsou ta auta tak "chytrá", až já jsem z toho někdy blbý.
Automobil VW Sharan 2.0 TDI BRT.
U vozidla byl poškozený kablík k čidlu teploty výfukových plynů (přehryzal blbý pes-štěně ).
Po opravě jsem navštívil VW servis za účelem vymazání chyby v počítači. Chyba byla smazána. Při té příležitosti jsem nechal projet celou diagnostiku. Bylo zjištěno, že výkon turba je o cca 20 % nižší, než by měl být. Občas se mi stávalo, zejména při jízdě do kopce, že začala blikat kontrolka žhavení na palubce. Po zastavení a vypnutí motoru a opětovném nastartování blikat přestala, ale po chvíli se toto opakovalo. Při jízdě po rovině tento problém nebyl.
Mé dotazy:
1. Mohlo toto blikání kontrolky žhavení signalizovat tento problém s turbem?
A pak dále:
2. Co může snížený výkon turba, mimo pochopitelného snížení výkonu motoru, způsobit?
3. Reaguje na tento problém diagnostika vozidla, mimo to blikání žhavení i jinak? Třeba hláška o emisích, návštěvě servisu a podobně.
4. Je nutné turbo okamžitě vyměnit, nebo je možné s autem takto i dále, delší dobu, jezdit?
5. Je možné turbo nechat repasovat a je toto levnější než koupě turba nového, nebo repasovaného?
6. Co může tento snížený výkon turba způsobovat? K tomu dodávám, že v minulosti byly problémy s mazáním (oprava olejového čerpadla).
7. Dá se turbo repasovat i v domácích podmínkách?
Dík za reakce a "konstruktivní" odpovědi.
Takže rozšiřuji svou otázku, o popis zatím provedeného a prosbu , zda bude mít někdo další informaci, případně radu.
Chtěl jsem turbo, na základě videí na YouTube a informací na netu demontovat a vyčistit. Úplná demontáž z vozu se nezdařila. Na většinu matic, držící sběrné výfukové potrubí k hlavě je skoro nemožné se dostat a navíc jsou tak zarzelé a "zarvané", že ani ty přístupné nebylo možné povolit. Při pokusu o demontáž výfukového potrubí od turba, jedna, zadní horní matice totéž. Takže demontáž turba z vozu jsem vzdal, pokud by to někdo na tomto vozidle (Sharan, stáří 12 let bez předchozí demontáže turba) bez vyjmutí motoru dokázal, tak by to musel být "kouzelník". Takže jsem alespoň demontoval na turbu potrubí sání od filtru a výstup vzduchu. Pak bylo možno zkontrolovat (hmatem) stav lopatek turinky vzduchu a otáčení a vůli hřídelky s vrtulkami turbinek. Vše se zdá v pořádku, vůle v desetinách (skoro neznatelná) a otáčení jde lehce a bez drhnutí. Pak jsem ještě i lépe "rozpohyboval", táhlem podtlakové ragulace lopatek turba, tyto lopatky a rovněž se zdá. že jdou volně. Takže z tohoto usuzuji, že by turbo mohlo být (relativně) v pořádku.
Ovšem po zpětné montáži a provozní zkoušce se "padání" do nouzového stavu objevuje stále, takže závada zřejmě vlastní funkcí turba způsobena není.
Co by dále mohlo toto "padání" do nouzového stavu ještě způsobovat?
Opakuji. Občas, bez ohledu na otáčky a ani na nějaké větší zatížení, nebo prudkou akceleraci, dojde ke krátkému "cuknutí" v chodu motoru, jako by došlo k vynechání "zápalu" a na palubce se rozbliká kontrolka žhavení a motor přejde do "nouzáku". A po vypnutí motoru a novém startu je vše OK a auto opět nějakou dobu jede bez problémů. Ovšem po určité době, někdy kratší, někdy delší, se situace opakuje.
Za reakce a případné rady předem děkuji.
Obecně regulace turba nebo pokud má naklápěcí lopatky tak jsou zatuhlé - to jde relativně snadno svépomocí (nutno nebýt lempl; postupy na netu). Pokud je před turbem sítko tak to se často ucpávalo karbonem = horší mazání = přidírání ložisek turba. Podobně když se turbo nenechává dochlazovat..
Repas turba doma - musíš opravdu umět. Repas v servisu - často loterie, chce to vybrat někoho kdo opravdu umí a udělá to správně (jinak turbo odejde po pár tisících km a vyreklamuješ to hooodně těžko). Nové turbo - opět nutný správný postup aby se závada nezopakovala.
Oprava mazání - je otázka co se v motoru poškodilo, opět to chce aby to dělal někdo kdo umí a zkontroluje podstatné věci (lágry šály, ložiska turba apod). Dost zásadní jak rychle se motor chcípnul po rozsvícení kontrolky mazání...
asd1 - dík. Předpokládám, že to turbo asi naklápěcí lopatky mít nebude (ale to se pouze domnívám). Spíše bych to typoval na to přidření ložisek. A dá se s tím něco dělat? Jak dlouho to jelo bez toho mazání, to už nezjistím. A pak ještě, dá se s tím sníženým výkonem turba jezdit, aniž by se pokazilo něco víc? Jinak to mazání je opravené a mělo by být OK, motor (mimo tedy těch ložisek turba) zkontrolovaný a rovněž vše OK. Motor běží dobře a lehce, pouze je problém s tím turbem.
asd1 - tak po proštudování problematiky tutbodmychadel na You Tube jsem už "v obraze". Takže je hloupost co jsem psal. Ty naklápěcí lopatky tam jsou a na dokonalou funkci turba má velký vliv i právě jeho znečistění a špatná funkce těch lopatek a jejich ovládání. Tak jak jsi to psal. Tak je pravděpodobné (i na základě těch informací z YT) že by mohlo jít nejspíš o tento problém. Tož půjdu do toho, turbo zkusím nejdřív vyčistit. No a pokud bych zjistil, že je něco v něm špatně (vůle na hřídeli, poškozené lopatky) tak se dají sehnat i jednotlivé díly a i kompletní střed (asi za cca 4000,- Kč) pro opravu a výměnu. Tak, v nejhorším případě, bych vyměnil, co by bylo nutné..
Pouze mi teď dělá ještě starost, jak to turbo ze Sharana vymontuju. Je tam všechno hrozně nacpaný a přístup k němu bude pouze ze spodu. Našel jsem sice informaci, že to prý jde celkem ze spodu bez problémů, ale zatím nemám představu (bude až pod něj vlezu). Tak mi drž palce.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.