Nejste přihlášen/a.
Tak po čase je tu další dotaz na přednosti na křižovatce Bystrcké a Kníničské v Brně.
Konkrétně mi jde o tenhle paskvil: http://mapy.cz/zakladni...
Ze všech směrů je značena jinak. Pokud pojedu od Hobbymarketu a budu chtít odbočit na benzínku a současně z Bystrcké budou chtít jet rovně, tak dojde k tomu, že si budeme dávat přednost navzájem. V případě střetu se to bude posuzovat jak?
Ten, co je odpovědný za značení je totální retard a nebo mi něco uniká?
Pro představu - je to hned ta první křižovatka ve videu:
Opět nevidím problém.
Buď jedu podle světel, nebo podle značek.
Pokud pojedu od Hobbymarketu a budu chtít odbočit na benzínku***tak odbočuji na místo ležící mimo silnici a musím si počínat zvlášt opatrně. Odbočuji vlevo a dám přednost protijedoucím.
a současně z Bystrcké budou chtít jet rovně, tak dojde k tomu, že si budeme dávat přednost navzájem.***Dáte mu přednost, páč je protijedoucí. Pokud odbočuje taky vlevo, míjíte se vlevo.
V případě střetu se to bude posuzovat jak?***vždy podle toho, jak probíhal nehodový děj.
Jediné co je zvláštní je dodatková značka, která je jen dodatková a neměla by vliv na nehodový děj.
Nebo jsem Vás nepochopil?
Ve videu už sou vypnutý světla, v textu jsem to zapomněl zmínit.
Bohužel místo ležící mimo silnici už z vyhlášky vypadlo, stejně tak jako benzínka, protože k ní vede minimálně účelová komunikace. Nicméně dle dodatkové tabulky to místo mimo PK není, ne?
No, odbočuji vlevo a dávám přednost protijedoucímu a protijedoucí dává přednost mě, protože si myslí, že jsem na hlavní.
V případě střetu bude viník on, protože nedal přednost autu na hlavní, nebo já, protože sem nedal přednost protijedoucímu? případně jako 50:50 protože sme si nedali přednost navzájem?
Myslím, že jste mě pochopil, jen já nechápu, jak by dodatková tabulka neměla mít vliv na nehodu, když má určovat tvar křižovatky, aby se podle něj dalo řídit, komu vlastně dávat přednost.
odchytová,
Videa od Vás si již delší dobu nepouštím. Světla jsou vypnuta, řídíte se značkami. Vidite tam nějaký problém? Já nikoliv.
Bohužel místo ležící mimo silnici už z vyhlášky vypadlo***Nevím o jaké vyhlášce píšete, ale zákon 361 jasně mluví o tom co píši:
Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.
Nicméně dle dodatkové tabulky to místo mimo PK není, ne*** to je pouze Váš názor, dodatková tabulke přeci (ne)určuje místo ležící mimo komunikaci.
dávám přednost protijedoucímu a protijedoucí dává přednost mě, protože si myslí, ***jak Vy víte, cosi jiní myslí.
V případě střetu bude viník on, protože nedal přednost autu na hlavní, nebo já, protože sem nedal přednost protijedoucímu? případně jako 50:50 protože sme si nedali přednost navzájem*** Už jsem Vám to jednou napsal, viník bude určen po vyšetření nehodového průběhu. Už se tam stala nehoda? Nestala, páč se lidi domluví, pokud chtějí.
Jsem rád, že jsem Vás pochopil, že hledáte problém kde není. Stačí dodržet předpis a hotovo.
@milancukrar jo, já vím, proto sem to upřesnil, že v textu sem to zapomněl zmínit.
místo ležící mimo silnici jste zmínil vy... a já vás upozornil na to, že podle vyhlášky se už nejede..
" Ve Vyhlášce č. 99/1989 Sb., vyhláška federálního ministerstva vnitra o pravidlech provozu na pozemních komunikacích (pravidla silničního provozu), která byla zákonem č. 361/2000 Sb. nahrazena, pojem "místo ležící mimo silnici"byl uveden, a to v § 2, bod. 11, kde je uvedeno: " Místo ležící mimo silnici"je pozemek, garáž, parkoviště, čerpací stanice, tovární, nádražní a letištní prostory, obratiště tramvají apod. "
a definice míst mimo PK v zákoně chybí, takže se nedá počítat s tím, že benzínka je automaticky místo mimo PK, resp. benzínka ano, ale ta cesta k ní ne..
pokud je na dodatkové tabulce ta silnic zakreslena, tak by se o místo mimo PK jednat nemělo, protože jinak by se nejednalo o křižovatku, ne?
No, vzhledem k tomu, že ve videu nebo když si proklikáte mapy.cz, tak zjistíte, že protijedoucí tam má zaznačenou plnou hlavní silnic, tak vycházím z toho, co by si protijedoucí měl myslet, když dle dodatkové tabulky vidí, že já přijíždím po hlavní a chcu odbočovat doleva.
pohled z vedlejší: mapy.cz/...
Jaké předpisy? Jakože dávám přednost jemu, on dává přednost mě, přestane nás to bavit a rozjedeme se zaráz a bum.. Tak mi řekněte které předpisy a kdo je nedodržel.
No popravdě, na téhle křižovatce se bourá celkem často... Nemyslím si, že bych hledal problémy, kde nejsou.. tady na tý křižovatce jich vidím docela kotel a tajně doufám, že nejsu sám. Možná sem to nezmínil v textu dost jasně, ale ze všech stran je ta křižovatka značena jinak...
Poslední reakce.
takže ano, tam je to pak v pohodě, protože je to světelná křižovatka, problém nastává ve chvílích, kdy světla vypnou nebo vypadnou
to jen svědčí o neznalosti řidičů.
@milancukrar koukněte na ten odkaz na mapách.cz
Tohle není o neznalosti řidičů.. tohle je o naprosto debilním DZ.. kdy z jedné strany to ukazuje auta na hlavní a z jejich strany to ukazuje, že sou na vedlejší..
Jinak k té beznehodovosti: ""Na křižovatce dnes evidujeme zvýšený počet dopravních nehod. Tvoří se zde kolony, řidiči nebezpečně odbočují přes koleje a jiní zas nemohou ve špičce vyjet ani z přilehlé benzínové pumpy, ani z parkoviště u obchodního centra," uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Roman Hanák."
i náměstek dopravy neříká, že tam je najasné značení, jen že neumějí jezdit přes koleje, hustá doprava atd.
Jen jsem zvědav odpověď, od úřadů, na Váš dotaz.
@milancukrar Vám toto značení přijde v pořádku? Z každé strany jiné a z jedné hlavní která začíná / končí uprostřed křižovatky?
No podle některých je ta druhá naprosto v pořádku..
A u té první taky není problém, protože řidiči se přece domluví..
@ra525 (nejenom) já si to myslím taky, ale @gumidek a @milancukrar tvrdí, že jde o normální situaci. Každý se může plést, takže pořád čekám, jestli jejich názor budou moci podložit.
- definice "neprobíhá v přímém směru"
- podloženo, že vedlejší komunikaci je možné označit značkou P1 s dodatkovou tabulkou.
Ano. P1 říka, že jsem na hlavní a bude křižovatka s vedlejší. Jak vypadá může být na doplňkové značce.
Ta první - brněnská je samosebou špatně taky. Protijedoucí mi dává přednost - protože jsem z jeho pohledu na hlavní a já dávám přednost jemu, protože vidím, že jsem na vedlejší a odbočujíc vlevo, dávám mu přednost protijedoucímu. Kdo má přednost nikdo neví.
@ra252 jo, přesně tohle si myslím taky.. Ale třeba na nás někde vybafne odstavec, že to možný je.
Chlapci, problém je v tom, že Vy si myslíte, že ta značka sděluje, že jedete po hlavní. Ale to ve vyhlášce nic takového není. Jen si to myslíte.
značka P1
Jen upozorňuje, že bude křižovatka a bude tam hlavní. Páč když by tam nebyla hlavní, tak bude jiná značka.
Značka A3
Pokud někdo umí kreslit, at namaluje normální křižovatku mimo obec, kde je hlavní a vedlejší. Normální kříž.
Pak osaďte cesty značkou P1 s dodatkovou značkou, aby bylo ze všech směrů jasné, že se blíží ke křižovatce, kde je hlavní silnice.
Samozřejmě lze použít značky P2 a P3, ale taky jen P1.
--------------------
Nezkopíroval se mi obrázek s textem značky, ale všichni popis značky známe.
Ve Vašem odkazu je text:
Když jedeš po této silnici rovně, tak ti musí dát řidiči, kteří jedou zprava i zleva přednost, musí počkat, až přejedeš ty a pak teprve mohou jet.
A když je pod značkou dodatková značka, která ukazuje, že hlavní vede do prava, tak mi budou zprava dávat přednost, podle sdělení ve Vámi uvedeném článku?
Řiďme se předpisy, nikoliv nějakým metodickým výzkumem.
Můžete mi uvést vy alespoň jeden jediný odkaz na podporu svého tvrzení, že značka může být umístěna i na vedlejší silnici?
Jak se vyrovnáte s vyhláškou, která jednoznačně uvádí, že značka označuje hlavní silnici? Jaký další předpis byste si představoval, když vám tento nestačí?
@milancukrar Myslíme... A podle vás "...a označuje hlavní pozemní komunikaci." tím sděluje co?
To mi chcete říct, že popisek u P2: "Značka označuje hlavní pozemní komunikaci" umožňuje to stejné?
V žádných pokynech pro DZ se mi nepodařilo najít, že by P1 umožňovala označení i vedlejší silnice. "P1 se používá, aby upozornila řidiče jedoucí po hlavní mimo město, že se blíží křižovatka a musí dávat pozor na neopatrné řidiče, kteří by mu mohli nedat přednost." - takhle to prezentoval instruktor autoškoly a některé články. viz koment od @genehawkins
dále co se mi podařilo dohledat je, že P2 se umístuje do 25m od křižovatky, kdežto P1 umožňuje umístění 100-200m od hranice křižovatky viz. TP65.
Konkrétně: "Značky č. P 1 se užívá k upozornění na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací a k označení hlavní
pozemní komunikace mimo obec. Značka platí pro nejbližší křižovatku.
Na vedlejší pozemní komunikaci je umístěna značka č. P 4 "Dej přednost v jízdě!" nebo č. P 6 "Stůj,
dej přednost v jízdě!".
Značka č. P 1 se umístuje ve vzdálenosti 100 - 250 m od hranice křižovatky."
Su rád, že ta vedlejší od hobby - že neuniká smysl jen mě.
Ano z vedlejší i druhého směru hlavní normálně hlavní pokračuje. Dle mě má dodatková tabulka určovat tvar křižovatky a měla by odpovídat skutečnému tvaru a nebo aspoň být ze všech stran stejná, když už...
Dotaz na příslušné úřady je už poslán a teď čekáme na odpověď. Jinak je to jako u té první křižovatky, zajímá mě i jak to řeší běžný řidič.
No tak to je v tom případě o hubu a ta dodatková tabulka s tvarem křižovatky to opravdu neřeší. Podstatná je ta značka nahoře.
Normální značka křižovatky s hlavní silnicí a dodatková tabulka určuje, kde ta hlavní vede. Na značce nevidím nic špatného.
Možná to přerušení vedlejší k hlavní na dodatkové tabulce.
@gumidek: Na té značce je především špatné to, že nemá co dělat na vedlejší silnici. Jedná se o značku upravující přednost P1 - Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací: značka upozorňuje mimo obec na křižovatku a označuje hlavní pozemní komunikaci. Jediné štěstí je to, že je za ní ještě značka P4 - Dej přednost v jízdě. Ale tato kombinace je naprosto špatně.
Gumidek, hurá, šikulka. Zatím první, který poznal, že to je normální situace. Sice se nepoužívá často, ale je dle zákona a vyhlášky o značkách.
P1 - Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací
Značka upozorňuje mimo obec na křižovatku a označuje hlavní pozemní komunikaci. Na značce může být znázorněno i jen levé nebo pravé připojení. V případě složitější křižovatky nebo křižovatky, kde hlavní komunikace neprobíhá v přímém směru, se pod touto značkou použije příslušná dodatková tabulka s vyznačením tvaru křižovatky.
Už jsem si myslel, že to nikdo nesdělí, a jen se bude nadávat. Opět neznalost některých řidičů s předpisy.
Gumidek, zasložíte si několik bodů.
@milancukrar: Nesmysl! "Označuje hlavní pozemní komunikaci"! Chytte se za nos, takhle bloudit...
Je to celé špatně, pravdu má @kovis.
Zase debata o ničem. Ty snímky jsou staré 6 let, takže aktuální stav není znám. A nedá se z nich zjistit vzdálenost těch DZ od předmětné křižovatky. Takže se tu většina (kromě těch, co tu situaci znají v reálu) vyjadřuje k něčemu, co vůbec není jasné.
Jediná pravda je, že kombinace DZ P1 a té konkrétní dodatkové tabulky je přinejmenším zvláštní, ne-li nepřípustná.
Pokud by na značce P1 křižovatka neprobíhala v přímém směru, tak se dodatková značka neumistuje. Umistuje se jen v případě, kdy to tak není a to je tento případ nad kterým probíhá diskuze.
satam: virostko.cz/...
Když budu mít značku zákaz vjezdu s omezením délkou, ale autobus může na dodatkové, tak to taky není v rozporu té první značky nad ní (zákazové s metry).
Pořád nevidím problém značky P1 a dodatkové, která ji upravuje.
...
Nebo pokud bude zákaz vjezdu nad 3,5t a autobus může, tak taky si někdo řekne, že je to blbost. Vždyt autobus má víc jak 10t. Ale ten mostek v havaríjním stavu to musí vydržet, protože přeprava lidí jinudy nemůže.
Gene, tak jsem se chytil za nos a nic. Páč ve vyhlášce 294 z roku 2015 je to uvedeno tak, jak jsem sdělil. Jestliže máte lepší nos, nežli je předpis, dejte sem info a pak opět povedeme polemiku. Jinak si opět myslím, že jen zbytečně útočíte, bez podkladu.
Pavle, jak debata o ničem? Vždyt čteš, jak někdo správně popisuje situaci a jiný sděluje, že to je nesmysl. Někdo dá citaci ze zákona, někdo jen křičí, že to je špatně. Pokud myslíš že debata je zbytečná, že se nedá někdo přesvedčit o omylu, tak s Tebou naprosto souhlasím. Předpis toto značení připouští, stáří fotky není důvod zpochybňovat situaci.
@milancukrar: Ježíšmarjá vzdyt já cituji od tebe znění vyhlášky!
Tak znova: "Značka upozorňuje mimo obec na křižovatku a označuje hlavní pozemní komunikaci!"
Značka MUSÍ být umístěna na hlavní, nikdy na vedlejší!
Gene, kde je uvedeno, že musí být umístěna na hlavní?
...křižovatky, kde hlavní komunikace neprobíhá v přímém směru, se pod touto značkou použije příslušná dodatková tabulka s vyznačením tvaru křižovatky.
Jak více to zdůraznit? Neprobíhá v přímém směru. Je to i tak na uvedené fotce, či nikoliv?
hurá, už mu to došlo,
...označuje hlavní silnici. Vždyt je to z té doplňkové značky jasné, která je hlavní, přesně podle vyhlášky.
@milancukrar: Děsí mě, že umělci jako ty jezdí po silnici, a ještě se snaží "radit" ostatním...
@gumidek no, už jenom to, že ta dodatková tabulka není úplně podle vzoru, ale ok, řidiči nepřísluší soudit správnost DZ... Nicméně bych teda čekal značku P1, která Značka upozorňuje mimo obec na křižovatku a označuje hlavní pozemní komunikaci na hlavní a ne na vedlejší..
@milancukrar na jednu stranu říkáte, že dodatková tabulka je jen dodatková a nemá vliv a na druhou zastáváte názor, že není problém, aby změnila význam značení hlavní silnice P1?
Není spíš myšleno, že když neprobíhá v přímém směru, tzn. že se stáčí na jednu nebo druhou stranu? Rád bych nějaký podklad k tomu, protože v Zásadách pro označ. dopravních situací na PK (TP169) jsem nic takového nenašel. Budu jedině rád, pokud to půjde nějak podložit.
Myšleno je to, co je uvedeno v vyhlášce ke značce. Nikde není napsáno, že musí být umístěna jen na hlavní silnici. K tomu slouží jiná značka. Tato jen sděluje, že: přeci to nebudu opět kopírovat.
že není problém, aby změnila význam značení hlavní silnice P1?
Co mi to podstrkujete? Kde jsem napsal tento nesmysl?
Asi bude lepší, když si necháme každý svoji pravdu, přesněji já jen citaci ze zákona. Vy si tvrďte co chcete. Máte na to právo.
@milancukrar no je tam napsáno, že označuje hlavní silnici - což bych chápal tak, že se podobně jako P2 umístuje na hlavní silnici..
"V případě střetu se to bude posuzovat jak?***vždy podle toho, jak probíhal nehodový děj.
Jediné co je zvláštní je dodatková značka, která je jen dodatková a neměla by vliv na nehodový děj."
...křižovatky, kde hlavní komunikace neprobíhá v přímém směru, se pod touto značkou použije příslušná dodatková tabulka s vyznačením tvaru křižovatky.
- definici přímého směru najdu prosím kde? Já bych to třeba chápal tak, že pokud se hlavní stáčí, tak se tam prdne dodatková, abych věděl, na kterou se stáčí..
Já si žádnou pravdu nenechávám, jen nejsu jedinej, kdo žije v domění, že P1 se prostě umistuje na hlavní silnici a v zásadách pro DZ se mi nedaří najít opak, stejně tak jako nikde na netu. Nemám problém uznat, že se pletu, ale k tomu bych potřeboval nějaký lepší důkaz než nepodložený výklad definice "kde hlavní komunikace neprobíhá v přímém směru,"
V TP65 se píše:
"Značky č. P 1 se užívá k upozornění na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací a k označení hlavní pozemní komunikace mimo obec. Značka platí pro nejbližší křižovatku.Na vedlejší pozemní komunikaci je umístěna značka č. P 4 "Dej přednost v jízdě!" nebo č. P 6 "Stůj, dej přednost v jízdě!". "
"Tvar křižovatky a hlavní a vedlejší pozemní komunikace se vyznačují na dodatkové tabulce č. E 2b "Tvar křižovatky". Dodatkové tabulky č. E 2b se neužívá pouze vpřípadě průsečné křižovatky s přibližně pravým úhlem křížení pozemních komunikací a kde hlavní pozemní komunikace probíhá v přímém směru. Vostatních případech je nutno dodatkové tabulky č. E 2b užít (obr. 46, 47, 48)."
Nikdo Vám nebrání, abyste chápal zákon jak chcete. Já se jen bráním, abyste mi podsouval tvrzení, které jsem nikde nesdělil.
že není problém, aby změnila význam značení hlavní silnice P1
P1 jednoznačně označuje hlavní silnici a na vedlejší nemá co dělat. Takhle to je paskvil v rozporu s předpisy. Je to stejný jako by tam byl žlutej kosočtverec P2 a tahle dodatková tabulka pod nim - taky to změní význam na vedlejší? Asi nééé.
Žlutej kosočtverec má pouze jeden význam. Označuje hlavní silnici.
Naše značka označuje křižovatku s hlavní a vedlejší.
P1 taky označuje hlavní pozemní komunikaci. Naprosto jednoznačně.
Naštěstí za ní je ještě klasická přednost, takže tohle jako by nebylo - pro křižovatku platí ta přednost před křižovatkou.
Bez dodatkových tabulek ano. Nebo s tabulkou, kde tvar křižovatky ukazuje to samé co na P1 (přijíždím po hlavní do křižovatky). Pak označuje hlavní.
Na vedlejší nesmí být P1 + dodatková tabulka, ale P4 nebo P6 + dodatek.
P1 na vedlejší být nesmí a to naprosto jednoznačně.
@gumidek úplně by stačilo podložit to tvrzení nějakým oficiálním výkladem / stanoviskem / metodickým pokynem.. Problém je, že nic takového se mi nepodařilo najít, ale já nejsu expert přes dopravu.. jen se nenechám uchlácholit, že to platí, protože to někdo říká.. Bohužel ani vy, ani @milancukrar jste nebyli schopní doložit byt jediný zdroj, podporující Vaše tvrzení..
pjpk.cz/...
Dodatkové tabulky zpřesňují, doplňují nebo omezují význam značky, pod kterou jsou umístěny. Při volbě nápisů je nutno respektovat zásadu srozumitelnosti při maximální stručnosti.
prostě z téhle definice nevyplývá, že by mohli měnit význam značky P1, která označuje hl. silnici a dělala z ní silnici vedlejší..
Milane, ten na vedlejší má ten trojúhelník špičkou dolů, ten kdo je na hlavní špičkou nahoru ..
Tak ono to bylo myšleno - šipka nahoru - jeď, šipka dolů - brzdi ..
Rozhodně to nebylo myšleno tak, že se všude osadí stejná a doplňková tabulka určí přednost.
Ra, takže by nám stačila značka dej přednost a značka žlutý čtverec postavený na špičku. Označení hlavní silnice P2. Popřípadě i P3
Ale v textu značky P1 se připouští použití na příjezdu po vedlejší.
§ 8
Značky upravující přednost
(1) Značky upravující přednost jsou
a)
"Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací" (č. P 1), která upozorňuje na křižovatku s vedlejší pozemní
komunikací mimo obec a označuje hlavní pozemní komunikaci ..
ra252:
... a označuje hlavní pozemní komunikaci.
Pokud je tomu jinak, tak to upravuje dodatková tabulka.
...
Dnes jsem jel po silnici, kde byla značka slepá ulice a pod ní dodatková tabulka 3,5t. Kdybych se řídil Vašimi pravidly, tak tam ani osobákem nejedu, protože dodatková tabulka přeci nepozměňuje význam .
Když se řekne A, tak se musí říc i to B.
Diskuze je oničem...
@milancukrar P2 by stačila, ale P1 má sloužit i jako upozornění na blížící se křižovatku mimo obec (vyšší rychlost než v obci) a dle pokynů je možné ji umistovat do větší vzdálenosti než P2.
Její užití na vedlejší komunikaci je dle vašeho výkladu zákona možné (osobně se mi to teda nezdá - za mě si vykládám text "kde hlavní komunikace neprobíhá v přímém směru" jinak než vy - a to tak, že pokud se hlavní stáčí doprava nebo doleva, tak se vyznačí tvar křižovatky), ale očividně Váš výklad nemůžete podpořit ničím jiným než souhlasem @gumidek, asi bysme radši nějaký judikát nebo článek nebo i metodický pokyn, abysme mohli uznat, že sme se pletli...
@gumidek slepá ulice, nebo i přikázaný směr s dodatkovou tabulkou nemění význam DZ a nedělá z nich jinou značku! Pouze upravují, pro koho platí.. pokud nevjedete do slepé ulice nebo místo vlevo odbočíte vpravo na přikázaném směru, tak se většinou nestane nic vážného, než že se zdržíte... ale pokud zaměníte význam značky, která označuje hl. silnici za vedlejší, tak si myslím, že je to sakra špatně...
Dodejte aspoň jeden článek/odstavec/judikát/oficiální názor, že je možné použít značku P1 i na vedlejší PK a věřím, že nás všechny přesvědčíte. Možná budeme nadávat, že je to pěkná blbost, ale nezbyde nám než uznat, že jste měli pravdu.
U nás je takto slepá s dodatkovou tabulkou značená pro náklaďáky. K tomu je tu další objížďka pro vozidla nad 3,5 t která je v polovině doplněná objížďkou pro vozidla nad 12 t . Mezitím pár zákazů vjezdu náklaďáků takže kdybych chtěl jet zcela podle předpisů vozidlem 13 t , mezi body vzdálenými běžně 1 km najedu cca 80 km pokud nezabloudím..A tady se řeší nějaká jednoduchá křižovatka
nunici a asi nedořeší .
Někdo stále nechápe, že dodatková udělá ze zákazu nezákaz (viz dodatek třeba těch tun) nebo z křižovatky hlavní s vedlejší udělá dodatek vedlejší z hlavní...
Ale od toho jsou na silnici deně nehody a iniciativní debaty na ostří nože
@gumidek ono je těžký souhlasit, když od Vás chybí ta definice "neprobíhá v přímém směru" a podložení, že značku, která označuje hl. silnici lze použít i na vedlejší.. Prostě s tímhle sme se nikdo nesetkali a tak potřebujeme nějaký důkaz, že tomu tak fakt je/může být.
Ano bourá se a bude se bourat dál, protože pokud dodatková tabulka změní význam takhle důležité značky, tak je to docela v pytlu..
a znovu opakuju, dodatková tabulka od do nebo platí pro náklaďáky nemění význam značky ze zákazu / příkazu na úplně jinou značku, a přehlídnutím dodatkové tabulky se nestane nic zásadního..
Odchytová, ta značka označuje především křižovatku. V obci se vůbec neužívá.
Křižovatka je označena buď jednoduchým křížem ve tvaru X a nebo tou raketou.
Pokud se nejedná o hlavní v přímém směru, tak se upraví tento detail dodatkovkou.
Dodatkovka s křižovatky nemůže udělat jinou značku a taky jí nedělá. Jen upravuje hlavní a vedlejší cesty.
Proto se nikde přesnější definice nepíše a nenapíše. Je to nadslunce jasné.
gumidek, asi se dozvíte, že to není jasné, páč nemáte znaleckou definici pojmu "neprobíhá v přímém směru".
Ale já s Vámi naprosto souhlasím, což víte. To, že takové značení se nevidí často je pravda, ale není v rozporu s předpisem. Páč schvalování o umístění značek probíhá tolika odborníky, že tam nikdo protizákonně nedá značku.
Milane, už musím reagovat. To schvalování platí tak na dálnici a možná I. třídách. Na ostatních komunikacích, zejména III. třídách a místních komunikacích (MK) si příslušné správní úřady a správci komunikace dělají, co chtějí. A zhusta v rozporu s předpisy. Moje zkušenost z praxe.
Pavle, zdravím, klidně reaguj, já jen vím, jak i na malých silnicích je papírování se značkami a kolik institucí a policie se k tomu vyjadřuje.
Obyčejný zákaz zastavení v ulici na 14 dní, kvůli skládání matroše. To je seznam dokumentů od hasičů až po policii, vodovody atd. Tak jsem tam dal značky načerno a byl klid.
Ta poslední věta přesně sedí. Správci komunikací hlavně buzerují drobné žadatele a honí je od čerta k ďáblu, ale sami si dělají co chtějí. Policie v tom vystupuje čistě formálně, její stanovisko není závazné a nemusí být bráno v úvahu. Stejně i další orgány.
Milé děti, někteří soudruzi zde prosazují myšlénku, že ty troj, ctyř či osmiúhelníkové značky jsou vlastně zbytečné a že stačí pouze dodatkové tabulky, nebot dle jejich výkladu zákona pouze tyto rozhodují o přednosti v jízdě. Ale tak tomu dnes není. Budou muset prosadit změnu zákona.
@gumidek No P1 především upozorňuje na křižovatku a označuje hl. poz. komunikaci v tom vidím trochu rozdíl než, že označuje křižovatku..
Pokud nejde o hlavní v přímém směru si vykládám tam, že pokud se stáčí..
Nezlobte se, ale nepíšu to jenom já, že to není nad slunce jasné.. takže to očividně tak nad slunce jasné nebude..
V metodice se píše, že označuje hl. pk a na vedlejší se dává buď stop nebo dej přednost..
Výklad zákona umístění na vedlejší možná teoreticky nezakazuje, nicméně nikde o tom zmínka není a budeme čekat na judikát, chápu to správně?
@milancukrar jo, možná to schvaluje tuna odborníků a proto se ve výsledku nad tím nikdo ani nepozastaví / nezkontroluje a pak to tak taky vypadá.. viz ta původní křižovatka... a plno dalších všude po čr...
@gumidek no bez nehod - vzhledem k tomu značení to enní taková sranda..
Tak mi to nedalo tu cestu omrknout.
1. Vedlejší uzoučká cesta lesem
2. Ty značky jsou tam dvě. Ta naše a pak u samé křižovatky jen dej přednost.
3. Když vyjedu z takového lesíku, tak si nemohu myslet, že jsem na hlavní ani omylem
@gumidek upřímně, asi bych byl klidnější, kdyby tam byla značka dej přednost v jízdě s dodatkovou tabulkou 200m
ano je tam dej přednost, naštěstí.. nicméně mi furt tohle řešení přijde neštastný.. pokud v rychlosti / díky stromům zahlídnu jenom tu P1 nebudu zpomalovat tak, jako když tam uvidím dej přednost s dodatkovou tabulkou, no..
s tím, že si nemohu myslet, že su na hlavní bych byl opatrnej - od toho tam mají být značky - jasně není to tenhle případ, ale už tak se až moc řidičů řídí jenom pocitově, co je a není hlavní silnice (viz nedávání předností vpravo, protože jedu přece po širší silnici, to je určitě hlavní).
Tady je asi zásadní problém, že se nepodařilo dohledat možné použití značky p1 na vedlejší komunikaci, no..
@gumidek ok, získáš tam 100m k dobru, předběžná dej přednost má rozmezí 100-150m.
btw.
P1
Značky č. P 1 se užívá k upozornění na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací a k označení hlavní pozemní komunikace mimo obec. Značka platí pro nejbližší křižovatku.Na vedlejší pozemní komunikaci je umístěna značka č. P 4 "Dej přednost v jízdě!" nebo č. P 6 "Stůj, dej přednost v jízdě!".
P4
Pokud neprobíhá hlavní pozemní komunikace přímo nebo nejde-li o křižovatku s přibližně pravým úhlem křížení, doplňuje se značka č. P 4 dodatkovou tabulkou č. E 2b "Tvar křižovatky" s vyznačením skutečného tvaru křižovatky a průběhu hlavní a vedlejší pozemní komunikace (obr. 53, obr. 54).
z toho by se dalo klidně usuzovat, že se proste s @milancukrar pletete..
odchytová, Vy tam chcete jiné značení, ale současné není v rozporu s předpisy.
Podobně jako na minulém dotazu, kde se (ne)spojovaly dvě křižovatky. Co člověk, to názor.
Jde jen o značky, které nemohou zavinit nehodu.
@milancukrar: Současné nejen, že je v rozporu s předpisy, ale ještě mě mylně upozorňuje, že jsem na hlavní. Toto značení může způsobit nehodu.
Je to jako kdybyste měl na jednom sloupku značku Hlavní silnice a značku Dej přednost v jízdě a obhajoval jste to, že je to v pořádku a nemůže to způsobit nehodu.
...značení může způsobit nehodu...
tak to není, páč za tím je dej přednost
tak to není, páč dodatková značka jasně ukazuje, tvar křižovatky, že jedu z vedlejší,
Každý si myslíme svoje, asi to tak zůstane.
@milancukrar no mě se právě v rozporu s předpisy zdá - protože prostě P1 má označovat hl. silnici a ne být umístěna na vedlejší.. Pořád bych rád nějaký důkaz, že to možné je, ale nejste schopní žádný dodat, tak mě nemá moc co přesvědčit. (to nemyslím zle, jen nedůvěřivě).
minulým dotazem myslíte na začátku tohoto vlákna nebo křižovatku Kroupova x U Hřiště? kde dle dodatkových tabulek je to jedna křižovatka, s čímž nesouhlasíte?
Nejde jenom o to, že co člověk to názor.. já se naopak snažím dopátrat toho, jak to je - ale snažím se to mít podloženo i nějakým důkazem. Prostě to, že to trvdíte vy a @gumidek není úplně validní argument, který by přesvědčil další skeptické lidi jako je třeba @genehawkins
Rozhodně teda nesouhlasím s tím, že tyto značky nemohou zavinit nehodu - právěže nejasnost / nepochopení DZ bude moct taky za docela dost nehod..
viz třeba ta křižovatka Kroupova x U Hřiště, kde tvrdíte, jestli sem vás správně pochopil, že jde o 2 křižovatky, i když dodatková tabulka zobrazuje křížení jako 1 křižovatku. A dle zákona, přednost se řídí dle toho, po čem do křižovatky přijedu, ne jak rychle zvládnu na hlavní silnic najet.
každý si myslíme svoje - to ano, ale my vám předložili x výkladů, že P1 se umistuje na hlavní, ale vy nám ani jeden, že tomu tak být nemusí.
P1 označuje hlavní pozemní komunikaci, na vedlejší nemá co dělat. Pokud je v terénu tenhle paskvil v rozporu s dodatkovou tabulkou, tak s největší pravděpodobností P1 je nadřazená dodatkové tabulce a hlavní je pořád ta se značkou P1. To pošlete dopravákům co k tomu řeknou
A co tady s tím? Běžte to nahlásit na odbor dopravy brněnského magistrátu. Řídil bych se značkama přpadně předností zprava
I když to tak někdy nevypadá,přednost zprava stále nikdo nezrušil.Taky nikdo nezakázal používat blinkry.
No, popravdě, už máme položený dotaz na příslušné úřady a čekáme na jejich vyjádření. Ale samozřejmě, mě zajímá také, jak by toto řešil normální/běžný řidič (denně tama jezdící) a zda v tom třeba nevidím problém jen já..
Právěže mě vyšlo, že si přednost budeme dávat navzájem (on, protože podle tabulku su na hlavní, já protože odbočuju vlevo) a do toho, když se musí hlídat ještě ty auta, přijíždějící přes koleje po hlavní, je to dost... nepříjemné.
Tato křižovatka je holé neštěstí a to potvrdí každý, kdo jí musí denně používat. K tomu ji velmi komplikuje agresivně nastavená preference MHD, kdy červená padá ihned...
Jedna věc jsou předpisy a druhá věc každodenní život, kdy je třeba fungovat v hustém městském provozu plynule, předvídatelně a bezpečně. Situaci na této křižovatce tedy komplikují i "řidiči" několika skupin:
- asociálové, rodící, aj. - ve směru od centra nechtějí čekat v koloně a agresivně se řadí z odbočovacího pruhu do pruhu pokračujícího rovně
- psychopatické osobnosti, pak tamtéž pokračují odbočovacím pruhem rovnou - rovně
- psychopati a vrazi pak na uvedené čtyřproudé komunikaci pokračují v jízdě ve svém pruhu i v místě přechodu pro chodce, i když ve vedlejším pruhu nějaké auto zpomaluje a zastavuje. Tam, narozdíl od situace z vaší otázky, vznikají nehody a často! nebezpečné střety s chodci!
- z foceného směru, pak někteří nedostatečně důvtipní jedinci stojí v pozici jako to Audi. Chtějí jet rovně, nebo na "Vaši" pumpu, ale mají červenou. Pokud by se postavili více ke středu vozovky mohou osobní auta odbočující doprava pokračovat. Ano nemusí to dělat, ale vracím se na začátek o řízení v hustém městském provozu. Pokud bychom všichni jezdili ohleduplně, předvídatelně, bez agrese, plynule a dostatečně svižně!, jak by se krásně žilo a řídilo.
BTW poznal se tazatel v některém z výše uvedených vzorců patologického jednání
To sem si myslel, že z ní nebudou ostatní řidiči tolik nadšení
Popravdě sem se taky nachytal nejenom na těch odbočovacích pruzích (viz konec videa), ale i na vjetí na přejezd, když blikla červená..
Myslím, že to značení křižovatky tomu plynulému a bezpečnému provozu moc nepřidává...
Úplně bych se nechtěl najít, nechám to na posouzení Vás, ale nemyslím si, že bych se poznal v některém z Vámi zmiňovaném typu řidičů.. Tou křižovatkou moc nejezdím, spíš vůbec, stalo se mi, že sem netrefil ten správný odbočovací pruh hned za semaforem - nicméně viz konec videa (natáčel sem to v noci, protože sem potřeboval vyplá světla), nicméně věřím, že se to přes den stává často, hlavně těm, co tam jedou poprvé... Osobně si myslím, že jezdím dost ohleduplně k ostatním a nemám problém sundat nohu z plynu, případně někoho pustit (jinýmy slovy nejezdím si pro záběry), viz moje videa: https://www.youtube.com/channel/UC35-vI757aWeLJboXJaJFWw
Ale já přece píšu, že tato křižovatka je holé neštěstí Milane. Samozřejmě, že pokud tam někdo pojede poprvé, tak asi může být nejistý. Ale kdo to zná, tak mi snad dá za pravdu, že mimo špičku je tato křižovatka naprosto v pohodě, přehledná a nekonfliktní. A ano ve špičce začnou mnozí zmatkovat, nebo cpát se kam nemají, nebo hulvátsky se dostat dopředu.
Jarine,
Neznám z reálu tutu křižovatku, ani jsem se nedíval, kde to je.
Samozřejmě, že pokud tam někdo pojede poprvé, tak asi může být nejistý. *** I na obyčejných křižovatkách vidím spoustu řidičů nejistých, páč to tam neznají a zapomněli jakou minuli značku.
Ale kdo to zná, tak mi snad dá za pravdu, že mimo špičku je tato křižovatka naprosto v pohodě, přehledná a nekonfliktní.
Ale já přece píšu, že tato křižovatka je holé neštěstí Milane...Ale kdo to zná, tak mi snad dá za pravdu, že mimo špičku je tato křižovatka naprosto v pohodě, přehledná a nekonfliktní
Pak nechápu, kde je problém. Holé neštěstí, nebo nekonfliktní?
A ano ve špičce začnou mnozí zmatkovat,nebo cpát se kam nemají, nebo hulvátskyse dostat dopředu.
Ale to je všude, snad na všech křižovatkách a můžou za to jen řidiči, s tím s Vámi naprosto souhlasím.
@jarin mimo špičku, ale furt na světlech nás značky nezajímají, takže ano, tam je to pak v pohodě, protože je to světelná křižovatka, problém nastává ve chvílích, kdy světla vypnou nebo vypadnou.. a víceméně o tuhle situaci mi jde.
Pro přehlednost:
Dle vyhlášky 294 (odkaz zde: virostko.cz/... ) se v této situaci dočtete:
Značka upravující přednost P1:
Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací (takže značkou se značí křižovatky)
Značka upozorňuje mimo obec na křižovatku (takže tato značka je jen mimo obce!) a označuje hlavní pozemní komunikaci (tu to všichni bedlivě dočtou a dál neřeší).
Na značce může být znázorněno i jen levé nebo pravé připojení (to snad všichni chápou to křidélko rakety).
A teď.
V případě složitější křižovatky nebo křižovatky, kde hlavní komunikace neprobíhá v přímém směru (naše místo hoši na obrázku), se pod touto značkou použije příslušná dodatková tabulka s vyznačením tvaru křižovatky (to je na obrázku také splněno, protože po hlavní nejedeme, tak máme dodatkovku).
Takže kde je prosím problém? Kdo stále nechápe nebo si to vysvětluje posvém, rád se poučím a pište pod tohle vlákno, ale pevně věřím, že to všichni už chápou.
@gumidek byl bych klidnější a důvěřivější, kdybyste mi dokázal najít definici "(ne)probíhá v přímém směru" - protože já si to vykládám tak, že když se hlavní silnice stáčí a nevede rovně (podporují mě v tom i příklady uvedené v TP65). - ale v tomhle se rád nechám poučit.
Pro mě značka P1 byla označení hlavní silnice s tím, že když nevede rovně, tak se tam dá dodatková tabulka.
Nepodařilo se mi nikde na netu dohledat použití jako označení pro vedlejší silnici, naopak našel sem jen:
"Značky č. P 1 se užívá k upozornění na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací a k označení hlavní pozemní komunikace mimo obec. Značka platí pro nejbližší křižovatku.Na vedlejší pozemní komunikaci je umístěna značka č. P 4 "Dej přednost v jízdě!" nebo č. P 6 "Stůj, dej přednost v jízdě!". "
Což mě utvrzuje v tom, že užití na vedlejší silnici je chybné.
Neberte to zle, ale třeba @milancukrar tvrdí, že dodatková tabulka je jen dodatková, nemá žádnou váhu, ale tady mění docela zásadně vyznění celé značky.. Tak už jenom to, ve mě nevzbuzuje důvěru..
Takže moct doložit toto tvrzení judikátem nebo i nějakým článkem, kde se toto píše by dost pomohlo..
@gumidek možná vám přijdu otravnej, ale vážně se mi osvědčilo si ověřovat tvrzení ostatních..
Je plno lidí, kteří bez podložení tvrdí, že na kole se nesmí jezdit po přechodu pro chodce nebo že připojovací pruh se musí využít až do konce - nic takového v zákoně není, ale ti lidé to stejně bez ověření papouškují, protože jedna paní povídala.. Neříkám, že je to tenhle případ, ale zrovna ty DZ mají své podmínky značení, takže by neměl být problém sem zkopírovat odstavec, kde je tento případ zmíněn, ne?
odchytová:
milancukrar tvrdí, že dodatková tabulka je jen dodatková, nemá žádnou váhu
Lžete.
V případě střetu se to bude posuzovat jak?***vždy podle toho, jak probíhal nehodový děj.
"Jediné co je zvláštní je dodatková značka, která je jen dodatková a neměla by vliv na nehodový děj."
Je možné, že sem to pochopil jinak, než ste zamýšlel.. ale Měl sem podobný pocit i z odpovědí ohledně křižovatky Kroupova X U Hřiště.
Dodatková tabulka VŽDY mění význam nebo doplňuje hlavní značku.
Třeba zákaz stání a na dodatkové blokové číštění od do.
Nebo pozor děti 30km/h a na dodatkové od 7:00 do 15:00
Nebo parkoviště pro abonenty a na dodatkové mimo hodiny ty a ty.
Nebo zákaz vjezdu a na dodatkové mimo bus.
Zákaz stání a dodatková konec úseku, takže za značkou vlastně už neplatí zákaz stání a značku zásadně mění jako takovou...
@gumidek: Když čtu vaše výplody, připadám si jak v Jiříkově vidění.
Tato značka označuje hlavní silnici. To je zásadní sdělení, které nemůže žádná dodatková tabulka změnit. Zmiňuje se o tom i komentář § 22 Jízda křižovatkou zákona 361/2000 Sb.
"Má-li být některá z pozemních komunikací určena jako hlavní pozemní komunikace, musí být označena svislou dopravní značkou č. P 1 "Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací", která upozorňuje na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací mimo obec, nebo svislou dopravní značkou č. P 2 "Hlavní pozemní komunikace", a to zejména v obci."
Dodatkové tabulky jsou značky, které "zpřesňují, doplňují nebo omezují význam dopravní značky, pod kterou jsou umístěny", rozhodně nemění její smysl.
A mimochodem - na fotce hlavní komunikace PROBÍHÁ v přímém směru.
genehawkins, už v mateřské školce se učí, že hlavní silnice je žlutý kosočtverec s bílým rámečkem a ta značka P1 je značka pro křižovatku, kde se nechází hlavní silnice s vedlejšími. Pokud je hlavní tak, jako je na základní značce P1, tak se dodatková nedává. Pokud je jinak, tak se dává, jako zde.
Značka hlavní silnice je P2 .
...
Mimochodem tlustá čára je vodorovně (dodatková ji mění/upravuje).
Stále dokola nechápete a přitom stále dokola to máte černé na bílem:
"Má-li být některá z pozemních komunikací určena jako hlavní pozemní komunikace, musí být označena svislou dopravní značkou č. P 1 "Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací", která upozorňuje na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací mimo obec, nebo svislou dopravní značkou č. P 2 "Hlavní pozemní komunikace", a to zejména v obci."
Dodatkové tabulky jsou značky, které "zpřesňují, doplňují nebo omezují význam dopravní značky, pod kterou jsou umístěny", rozhodně nemění její smysl. Ona nemění smysl. Stále se jedná o P1 křižovatka
@gumidek: Očividně nechápete psaný text. Z citovaného vyplývá, že mám li značku P1 nebo P2, jsem na hlavní. O tom není žádná diskuze.
@gumidek já bych to neviděl jako změnu významu, jako spíš upřesnění podmínek kdy platí - Furt jde o zákazy stání, nestává se z toho použitím najednou pozor přechod pro chodce. Pokud přehlídnu dodatkovou tabulku pod 30, tak se nic moc nestane, jen se zdržím, ale pokud ju přehlídnu tady, tak se úplně mění význam a to dost nebezpečně..
Tady souhlasím s @genehawkins a už sem to psal víš, vaše tvrzení by bylo uvěřitelnější, kdybyste ho mohli podpořit podobným odstavcem.. Hledal sem i v ZÁSADY PRO DOPRAVNÍ ZNAČENÍ NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH - TP65 a TP169, ale nic, co by podporovalo vaše tvrzení sem tam nenašel.
Nesouhlasím, že hlavní silnice je jen P2 viz:
" P1 - Značka upozorňuje na křižovatku mimo obec, kde se jezdí vyšší rychlostí, a kde je účelné si dát pozor na případnou chybu řidiče, který nám má (nebo měl) dát přednost v jízdě."
Jedna z testových otázek v autoškole:
schroter.cz/...
---
" Má-li být některá z pozemních komunikací určena jako hlavní pozemní komunikace, musí být označena svislou dopravní značkou č. P 1 "Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací", - tady mi to přijde docela jasný, že hlavní silnic musí být označena značkou P1 a ne až dodatkovou tabulkou umístěnou pod ní...
Napadlo někoho, proč mají všechny kruhové objezdy značku dej přednost v jízdě?
Tohle není paskvil? Protože jinak by ve špičce auta na kruháku klidně stály a princip kruháku by postrádal smysl. Dávala by se přednost z prava akruhák by se v extrému ucpal.
@gumidek Protože je to tak v metodických pokynech od ministerstva.. lidi sou takhle nevyklí jezdit.. ještě z doby před sjednocováním značek s eu..
a všechny ne, u nás v čr se dají najít 2, kde ta přednost není a platí tam přednost zprava..
Nicméně co sem pochopil, tak v evropě se dá narazit na víc takových kruhových křižovatek bez dej přednost..
Kam přesně tím míříte?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.