Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zajištění auta přes rychlost

Od: killer odpovědí: 51 změna:

Dobrý den přátelé,

mám na Vás otázku. Téměř vždy používám ruční brzdu, bohužel mi teď trochu blbne, takže parkuji pouze na kvalt.

Parkoviště máme takové, že to je rovinka z mírného kopce doů. Není to kopec nebo krpál, ale na neutrál se auto dokáže pomalu svézt dolů. Parkuji teď proti tomu kopci, zadkem dozadu. V příručce k mému aut jsem četl, že při takovém parkování je lepší zařadit zpátečku a viděl jsem i video, že při zařazení "jedničky" proti kopci, když se auto pak lehce sveze dozadu, to může nějak pohnout rozvodama.

Nebo další možnost je, přirazit zadní kola k obrubníku.

Pointa: Nemám strach, že by to kvalt neudržel a auto ujelo (a i kdyby jo, zastavilo by se o ten obrubník), spíš mě zajímá jestli je to na tu zpátečku OK, jestli třeba nejsou převodovky nějak citlivější a nemůžu si ji tím oddělat.

 

 

51 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


8x
Byl by velký problém nechat ručku opravit?
Asi je jednodušší vymýšlet nějaký harakiri.

 

asd1

5x

Má se řadit opačný kvalt než jedeš, tj. čumák z kopce = zpátečka; čumák do kopce = 1. Tj. zpátečka nevadí.

Při visení na kvaltu trpí dvouhmotový setrvák, další věc pokud je na rozvodech hydraulický napínák tak se může povolit, při startu pak skočí rozvod (typicky první HTP s debilním napínákem)

Zaklínovat - neznáš?

Natočit kola aby se po rozjetí hned zarazilo - neznáš?

Opravit ručku - neznáš?

Nejen setrvák, ale i silenbloky na kterých je motor zavěšen.

k2

@gumidek:lze nejak rozepsat teorii opotrebeni silentbloku zaveseni motoru vlivem parkovani pouze pres kvalt?

Na rovině vcelku pochopitelně jsou uvedené síly minimální. Ovšem při parkování v kopci se otáčivý moment, který působí na "zabržděná" hnací kola, přenáší přes hnací ústrojí na celý hnací agregát (obvykle motor s převodovkou), který už pak nevisí volně v silentblokách ale namáhá je silou na jeden nebo druhý bok (podle směru kopce a konstrukce silentbloků), čímž při takovém dlouhodobém namáhání dochází k únavě silentbloků, které pak nemusí spolehlivě plnit svou funkci.

k2

@satam:krasna teorie. A nejaky vyzkum, clanek, pojednani, nebo cokoliv, ze toto zvysene namahani ma nejaky MERITELNY vliv na zivotnost silentbloku?

Stejnou teorii vzato:necham-li viset auto z kopce na rucku, prenasi se sily do zadni napravy (zaveseni), čímž při takovém dlouhodobém namáhání dochází k únavě silentbloků, které pak nemusí spolehlivě plnit svou funkci.

K2-zadní náprava na rozdíl od uložení motoru a převodovky je na takové zatížení stavěná, uložení převodovek a motorů plní zase jiné funnkce než uložení zadní nápravy a samotná "náprava", jak složité pochopit pro někoho

k2

@diesel: a kdyz nekde zprudka brzdim, tak: na "zabržděná" hnací kola, přenáší přes hnací ústrojí na celý hnací agregát (obvykle motor s převodovkou), který už pak nevisí volně v silentblokách ale namáhá je silou na jeden nebo druhý bok

pusobi sila jaka? Nebo na brzdeni taky nejsou silentbloky motoru stavene? Poucte me, ja tyto slozite veci ocividne nechapu.

Je mi líto. Očividně nechápeš jednoduché věci, jako např. rozdíl mezi brzděním provozní brzdou a příppadné brzdění motorem, evtl. vozidlo, zaparkované místo ruční brzdy na rychlostní stupeň.

S provokatéry, jakým se tu prezentuješ ty, nemíním dále diskutovat, je to pod mou úroveň.

k2

@satam: Vy to ocividne chapete, tak mi to prosim vysvetlete. Jaky je tedy rozdil namahani silentbloku motoru kdyz brzdim provozni brzdou, nebo kdyz mi auto v kopci "visi" na kvalt

Kecy, jak je to pod Vasi uroven si nechte na koledu, rovnou tedy napiste, ze si Vasi teorii neumite obhajit.

P.S.:Teorii namahani silentbloku sem navic zavedl "gumidek", Vy mu tu pouze delate mluvciho. Ac do teto teto diskuze prispiva, tak se ke "sve" teorii dale nevyjadruje...

Díky kluci. Nechápe to a nepochopí.

Silent při brždění a jízdě stále pracuje a tlumí vibrace a pohyb motoru.

Při parkování v kopci, kdy se kola protočí až do motoru, motor do něj zalehne a tlačí silně do něj statickou silou. Nebo za něj táhne, jako by ho chtěl urvat a pokud už má trhlinky od stáří a únavy, tak ho i urve.

Nápravy mají vesměs plné silentbloky. Těm takové zatížení tolik nevadí. Motor plný silenblok mít nemůže. Neplnil by svoji funkci a motor by přenášel hluk a vibrace silně do kabiny.

k2

@gumidek: OK mame tedy nejakou teorii. Proc ale pri jizde podle Vas nemuze nastat stejna situace jako pri parkovani?

motor do něj zalehne a tlačí silně do něj statickou silou. Nebo za něj táhne, jako by ho chtěl urvat

To, ze stale pri jizde pracuji jeste neznamena, ze se behem jizdy nemohou dostat do techto "extremnich krajovych stavu"

U zadni napravy tez nejde o to, zda ma plne silentbloky nebo ne. Proste se tim take "opotrebovavaji"

V obou pripadech se ucinky na silentboky nejak projevi. Jen neverim Vasemu zaveru, ze v pripade parkovani pres kvalt v kopci se toto projevi na jejich zivotnosti nad ramec statisticke chyby.

Při jízdě silenblok vypruží vibrace a v krajních extrémech je krátkodobě stlačen nebo tažen.

Ale zaparkovat auto do kopce, aby motor se v kastli zkroutil a zatlačil na silent a tlačil do něj přes noc v mrazu třeba týden,... to je dle mě něco jiného a určitě se to podepisuje na jeho životnosti.

Stejně tak dlouho odstavené auto má proležené pneu a nějakou chvilku to trvá, než se ojede a odpruží zpět. Na dálnici jsou cítit vibrace. Měli jsme takové v práci co by náhradní a nejelo se s ním rok a půl. Pak se nouzově jezdil měsíc a prvních 14 dnů jakoby skákalo a vibrovalo. Pak se to samo spravilo. Další měsíc se měnili pneu a šlo na prodej.

Silent je taky guma a zrovna zavěšení motoru se moc lidem měnit nechce k vůli přístupu u některých značek.

asd1

Reakci motoru zachycuje silent na převodovce (mmch. obvykle levný a snadno vyměnitelný) a tu zachycuje trvale, tj. nejen vibrace ale hlavně reakci motoru. = Zatížení od stání na kvaltu je minimální a životnost sníží zanedbatelně. Zatížení silentu při plném plynu je řádově větší (snad kromě slaboučkých motorů který nezahrabou pomalu ani na jedničku na štěrku

Gumidku, ohledně placatých pláštů, to se stávalo, když se naložila Avie večer, ráno placaté gumy, jen do doby, nežli se ohřáli.

praivo*

Když tam vidím tu diskuzi, tak mám chut vrazit k silentbloku kamerku a pozítří nahrát cestu do práce + parkování. Jestli je tu ještě někdo, kdo by to chtěl vidět, tak to zítra zkusím nějak vymyslet.

 


4x

Je to téměř jedno, jakou tam dáte rychlost. Fyzika je neúprosná.

Dejte opravit brzdu.

hop®

Ano, fyzika je neúprosná, na šestku to motorem brzdí hůř než na jedničku...

Na zařazenou pětku pohne autem i dítě.

Sám ji používám při seřizování ventilů, abych nemusel ráčnou točit motorem, ale mohl si celé auto pohodlně postrkovat.

xenofob

rozvody přeskakují možná u aut s mlýnkem na kávu místo motoru

jenda2*

Ano, např. Škoda Auto !

Nebo VW AG

Kdo OSOBNĚ zažil přeski¨očení řetězu, řemenu? Nikoliv, že to říkat soused, a při jaké činnosti?

Do servisu nám přijela kdysi Fabia 1. gen.

Mladí technikou nepolíbeni se nažili tu Fábku roztahovat. Ovšem dělali to poprvé a dost necitelně. Pokoušeli se to dělat na jedničku a roztahovali to Octavii .

Takže reálnou zkušenost mám nejen já, ale i ty dvě telata co k nám tehdy do práce dojeli na laně.

Ovšem měla dost najeto a celkový stav byl spíš stavu k odtahu na vrakáč.

gumidku, tento scénář je věrohodný. U starého vraku a neznalec, to je snad možné...

Nevzpomenu si přesně, ale měla tuším cca 190 000km. Interiér chlív plnej blata a smradu z cigár.

Větší riziko je u 1.2 TSI (Škoda Fabia II, Roomster, atd..). Proto se měnila celá koncepce řetězu a kol ke kvalitnějšímu provedení.

To milancukrar - já se hlásím ! Fabia I generace s legendárním HTP motorem. Byl to sice kolegův vůz, ale osobně jsem ho táhl po ,,akci´´ na špagátě a osobně jsem vyslechl verdikt mechanika. Jen si už nevzpomenu, jestli je podle něj blbější stát při zařazené jedničce čumákem nahoru, nebo dolů, ale tom ,,správném směru´´ je to prý u HTP takřka jistota. Je ale fakt, že jemu kolegovi se to povedlo až asi po dvou letech takovéhoto parkování.

promon®, takže jste nebyl u toho, když se to stalo? Jen u odtahu, po tom, co se něco stalo? Děkuji

asd1

Milane tvýho pindíka jsem taky neviděl a věřim že ho máš U prvních HTP byl hydraulický napínák s moc dlouhým dorazem, když byl bez tlaku oleje povolený tak se povolil až na ten doraz a rozvod při startu skočil. U HTP to bylo časté. Pak se dával jiný napínák (doraz nebyl tak daleko). TSI s řetězem taky měly problém..

Oboje konstrukční chyba a řešilo se to pravou.. Ovšem kdo mel tu první verzi a skočila mu po záruce tak měl smůlu

asd, ale já hledám člověka, který popíše postup, co dělal, a jak se to stalo. Z vyprávění o jiných to nejde zjistit.

asd1

Jednoduše stačilo nechat stát jen na kvaltu v mírném kopci a pak nastartovat. Napínák byl opřený o doraz a řemen tak volný že to dokázalo skočit. Stávalo se to často. Konstrukční chyba napínáku, pak se dělal upravený s kratším dorazem..

Mám konkrétní případ.Před lety jsem chtěl povolit poloosu (matku v náboji) u Opelu Kadett 1,3 . Kvůli jiným opravám už bylo auto na heveru bez kola a měl jsem dole kryt rozvodů.Zařazený kvalt a začal jsem velkým klíčem povolovat zmíněnou matku poloosy..Bylo krásně vidět,jak milej rozvoďák přeskočil! Vytahanej asi byl o tom žádná,ale viděl jsem to na vlastní oči! Od té doby při "slabé ručce"v kopci dávám kvalt podle sklonu auta.Čumák dolů 1,zadek dolů zpátečka.Mimochodem to auto mělo myslím excentrické uložení vod.pumpy a tím se štelovalo napnutí rozvoďáku..kladka tam myslím žádná nebyla..Bylo tam "za jedna" a točil jsem proti.Tim byla krásně nasymulovana situace,kterou tu řešíte.Druhé kolo bylo samozřejmě na zemi,kdyby mi chtěl někdo oponovat.
Mám spoustu příhod, protože jsem auta..skorovraky..často střídal a tak jsem zažil kde co Ručku..park.brzdu se snažím mít funkční od doby,kdy jsem málem zabil sebe nebo někoho nevinného! Mám vjezd u domu do kopce a parkoval jsem auto s nefunkční ruč.brzdou čumákem nahoru..Kvalt a klín to jistil..byla zima a před odjezdem si říkám, že to trochu ohřeju..kvalt vyndat a auto bublalo pár minut..pak chci odjet a VYNDÁM klín! ( Zapomněl jsem, že ručka netáhne) Rencek 11 se začal rozjíždět a já stihl jen vzít za kliku a nic víc.. vyletěl ze vrat na hlavní! O sloup vrat se vyvrátily dveře a auto se zastavilo napříč hlavní silnice s vrčícím motorem a dveře na kaši na jednom pantu..Nikdo nešel po chodníku- jinak by asi nepřežil.. náhodou nejelo nic po hlavní..jinak? A kdybych ještě stihnul do těch otevřených dveří naskočit,tak určitě ne celej a šmiklo by mě to o ten sloup vejpůl.

@doutnak: Pohádky jsou v jiném oddělení.

Pokud jste s tím točil přes poloosu, dělal jste přesně to, co dělá startér, ale ten to dělá daleko důrazněji. Takže pokud to přeskočilo, tak proto, že jste něco měl pod ventilem (nebo aretované vačkové kolo nebo tak) nebo proto, že byl řemen povolený nebo hin, určitě ne proto, že jste točil poloosou...

Kulové...houby.Psal jsem, že se dělalo víc věcí najednou! Kryt rozvodů byl sundán kvůli termostatu,kterej tam byl..Jako znalec všeho si to ověř..S rozvodama nebylo v plánu nic dělat.Poloosu jsem povoloval,abych vyndal celou těhlici resp. person.Proto jsem to potřeboval povolit a kvůli termostatu byl kryt rozvodů dole.Třeba na Kelly se podívej,jak vypadá pumpa z Kadetta 1,3 a zjisti si, že to nejspíš nemá napínací kladku.Pak vyprávěj, že jsou to pohádky ty všeználku.Psal jsem, že to bylo vytahaný..Ale na nový rozvody nebylo a auto byl dojížďák.Kvalt 1 a točil jsem při povolování protisměr.Co to asi udělá? Motor má tendenci se točit obráceně,ne? A točí startér motorem obráceně?
Navíc..kolik lidí jezdí s rozvody před smrtí..U auta, které je v pohodě by se nejspíš nic nestalo..ale málokdo vše mění s předstihem a včas.. spíš naopak..

Milancukrar,já osobně to zažil,ale to také nebude,co hledáte - toledo 1,9tdi po čelňáku. Při opravě mechoš udělal i rozvody. Pár týdnu poté při normálním rozjezdu šli rozvody do kytek. Takže jednička,povolovat spojku,přidat plyn a sbohem. Po rozborce jsme našli rozvoďák široky tak 1cm. Asi tam něco bylo křivě a krásně se ožvýkal a zbrousil...

Berger, díky za info. Rozumím tomu dobře, že mechanik udělal rozvody divně a po týdnu byl problém?

Divně - takový jemný termín. Zk...l to. Minimálně tam nechal starou kladku a asi po tom bouráku bylo něco křivě. Nakonec tam šel celý druhý motor,přes jiného mechoše...

Tak třeba Škoda HTP ke postrach odtahových sluřeb... Již jsem se s tím setkal 3x... 2x čištění ulic a 1x paní měla vybitou baterii a nechala se odtahovkou odvézt do servisu... Tak at tu někdo neprndá že to nikdy neviděl!

 

 

jenda2*

1x

Dokonalý stav brzd je naprostý základ. Rozjíždět se do kopce v koloně aut je adrenalinový zážitek, pokud se někdo za vás postaví hodně blízko. Pokud parkujete z kopce, pořiďte si zakládací klín, než vás objednají do servisu. Víc k tomu nelze nic dodat.

Rozjíždět se v kopci v koloně je adrenalin pro toho kdo se neumí pořádně rozjet i na rovině,natož tak do koppce!

 


0x

Přijde také na to, o jaké auto jde. Třeba kolega přesně takovým parkováním odepsal motor na tehdy rok staré Fabii s legendárním motorem HTP. Přeskočil mu řetěz při parkování a bylo vymalováno.

Podobně moderní auta s dvouhmotou takové parkování ,,milují´´ protože se vymačkají pružiny v setrváku a věřte, že oprava stojí docela dost.

Ovšem pokud se bavíme o neméně legendární PV3S, tak tam parkováním přes rychlost nic moc nepokazíte

 

killer

Já teda jen doplním odpověď, že ručka brzdí perfektně ale asi přibržďuje..respektive určitě, protože to píská a zahřívá se strašně kolo. O víkendu se na to mrknu.

Jinak vím, že to trpí. Proto vždycky nejdřív zatahuju ručku, aby to drželo na ni a kvalt dávám až potom, jako pojistku.

 


0x

Já parkuji jedině na kvalt a to sice na zpátečku, mám zamykání zpátečky. Ruční brzdu nepoužívám vůbec, v zimě mě jednou zamrzla a to mě vyléčilo, to je nepojízdné auto.

 


0x

Parkování pouze "na kvalt" je poukaz na průšvih at je tam jednička nebo zpátečka, především pokud auto nestojí na absolutní rovině. Jediné solidní zajištění vozidla v jakémkoli, byt mírném, kopci bez ruční brzdy, jsou přední kola, natočená a "vražená" (rozumně) do dostatečně vysokého obrubníku.

@flekl: Nemusí se stát nic, ale také tě to může jednou přijít hodně draho. "Ručku" používám neustále, při nejmenším potížích okamžitá oprava a za posledních cca 20 let mi na žádném autě nezamrzla.

Uzamykání zpátečky neřeší vůbec nic, nemá vliv na mechanické poměry pohonu vozidla, který chybně k zabrzdění používáš.


doplněno 08.08.20 16:27:

@gumidek: Budu trochu oponovat. Už jsem zažil (ne na vlastním autě) přimrzlé "pakny" k bubnu a byl velký problém je uvolnit. Převody ruční brzdy byly naprosto v pořádku. Je fakt, že častěji pakny k bubnu přireznou, hlavně při dlouhém odstavení a zabrzdění, ale to, o čem píši, je klasické přimrznutí k bubnu. Možná se tam dostala voda, což v zimě a sněhu je sice málo, ale přece jen reálné.

 


0x

Zatažená ručka zamrzne jen u aut, kde jsou poškozené bowdeny lanovodů a vnikne do nich voda nebo u dodávek, kde jsou táhlové tyče, otočný čep a pak bowden do kabiny, kdy ten otočný čep bez údržby po čase zarezne.


doplněno 08.08.20 16:30:

satam@: Tak může se to stát u některých aut. Ale je to spíš vyjímka, jak píšeš. Spíš přireznou.

Takže ruční brdu nepoužívám vůbec, už asi 50 let a žádný problém. Jedině když stojím někde ve svahu a mám nastartovaný motor, aby to topilo. Při parkování vždy zpátečka a pouze z velkého svahu přijde na řadu také ruční brzda.

No a to je přesně jádro problému. Tomu, co vy nazýváte ,,ručkou´´ se normálně říká parkovací brzda. A schválně, jestli Vám docvakne, proč se to tak jmenuje?

Je ale fakt, že v dnešní době je nutné mít vše přesně označené - takže už to tam i výslovně vyznačují, k čemu se to má použít, že...

 


0x

Zaujimava teoria o silentblokoch motora, to ako pri jazde hore kopcom alebo aj po rovine namahane nie su? Ved ked sa toci vystup z motora jednym smerom, cely motor to ma snahu tocit smerom opacnym a namaha to silentbloky. Dalsia otazka : ked parkujem v bocnom naklone, tak tazky motor tlaci viac na jednu, nez druhu stranu.

Podstata silentbloku je predsa pruzne ulozenie a vyrobca tam dava material, ktory sa pohybuje v medziach pruznej a teda vratnej deformacie pri normalnom zatazeni.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]