Nejste přihlášen/a.
Tak su tady zas...
K tomuhle videu, u té první křižovatky se rozpoutala debata ohledně předností:
Odchytová,
vzhledem k minulému sdělení, považuji Vaše videa zde za reklamu, nehodlám ho pouštět, ani se tím zabývat. Jelikož z popisu nepoznám situaci na mapách, počkám si na vysvětlení. Ale video nepouštím.
Milý, nebo milá odchytová, jsem rád, že to podobně vidí i další poradci. Pokud klasicky popíšete problém, jako většina řidičů, tak se poradci roztrhnou, aby Vám správně odpověděli. Ale na Vaše videa nejsem zvědav.
minule to byla otázka na předjetí připojovákem, ta si myslím, že byla otázka na místě..
ta situace je na začátku a formou videa mi to přijde nejjednodušší položit tu otázku..
Tak já jsem si to video ze zvědavosti pustil. Reklama? ...no možná, jen jsem nepochopil na co . Spíš je to jen sbírka menších, či větších prasáren a omylů z běžného provozu doplněná několika rádoby vtipnými poznámkami a úryvky z filmů.
Na jeho videa na youtubku. Už mě to také napadlo,vždy,když otázka zapadla,nějakou poznámkou ji vypíchne nahoru...
@milancukrar Popis situace / dotazu jsem položil, je tam i odkaz na mapu, kde se dá přepnout na 3D pohled. Ve videu je situace, kterou jsem popsal i slovy pro snažší pochopení. Pouštět si ho není nutný, pokud si proklikáte mapu.
Já podobně jamo Milancukrar považuji tuto estrádu za nefér akcičku, jak zvýšit počet shlédnutí, proto ani já jej nehodlám sledovat.
Nicméně Odchytova i tak prokazuje pozoruhodné neznalosti zákona - konkrétně myslím jízdu na kole přes přechod
Cituji:
Speciálně k jízdě cyklisty po přechodu pro chodce, jsme se zeptali přímo tvůrců legislativy (zákon 361 a jeho vyhlášky).
"Z jazykového výkladu předmětných ustanovení je zřejmé, že přechod pro chodce je určen chodcům, nikoli cyklistům, těm je určen přejezd pro cyklisty. Vzhledem k tomu, že chodcem je dle § 2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb. i osoba, která vede jízdní kolo, pokud chce cyklista použít přechod pro chodce, musí z kola sesednout a vést ho."
Doplníme téma o další vyjádření institucí a legislativy:
Prováděcí vyhláška zákona 361: Značení V7a - vyznačuje místo, které je určeno pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci (učebnice Autoškoly a legislativa)
Jedete na kole a chcete využít přechodu pro chodce, abyste se dostali na protější stranu ulice? Potom po přechodu pro chodce musíte vždy jízdní kolo vést vedle sebe. (BESIP)
Ačkoliv si to někteří cyklisté stále neuvědomují, přechod pro chodce, jak už z názvu vyplývá, slouží k přecházení komunikace chodcům, nikoliv cyklistům. V případě, že chce přechodu pro chodce využít cyklista, je povinen z jízdního kola slézt a komunikaci tak přejít pěšky. K překonání komunikace cyklistům slouží přejezd pro cyklisty. Toto dopravní značení je často umístěno v místech křížení cyklostezky s vozovkou. Cyklisté však v tomto místě žádných zvláštních výsad. (Policie ČR)
Mohu jet na kole po přechodu pro chodce? Nemůžete, přechod pro chodce je určen pouze chodcům. Pokud jedete na kole, musíte z něj slézt a s kolem přejít po přechodu. (Městská policie Brno)
Zákonná pravidla pro cyklisty: Na přechodu pro chodce z kola sesedne a přes přechod kolo převede. (Karlovarský kraj)
Jak je uvedeno v citaci zákona č. 361/2000 Sb., O provozu na pozemních komunikacích, musí i cyklista dodržovat pravidla silničního provozu. Samozřejmě tato pravidla se týkají všech účastníků silničního provozu, tudíž je musí respektovat i chodci. Přejezd pro cyklisty je určen výhradně cyklistům a chodci ho nesmí používat, natož si vynucovat na řidičích, již výše zmíněnou přednost při přecházení vozovky a to navíc mimo vyznačený přechod pro chodce. Stejně tak je tomu i v případě přechodu pro chodce. Ten smí použít pro přecházení vozovky pouze chodec. V případě, že chce přechodu pro chodce využít cyklista, je povinen z jízdního kola slézt a komunikaci přejít pěšky. (Středočeský kraj)
Jak již vyplývá z názvu, přechod pro chodce je určený primárně chodcům. Správně by měl cyklista sesednout z kola a převést ho na druhou stranu. Pro cyklisty je určen "přejezd pro cyklisty". (Hlavní město Praha)
Podle předpisů nesmíte na přechod na kole vjet, máte použít přejezdu pro cyklisty nebo jiného podobného opatření, v nejhorším kolo vést. (Prahou na kole)
@promon jo, to je zajímavé.. ALE tou neznalostí zákona bych si nebyl tak úplně jistej..
neexistuje povinnost daná zákonem sesednout z kola při vjezdu na přechod pro chodce z cyklostezky
vůči pěším lidem na přechodu musíte být vždy ohleduplní a opatrní
pokud vjíždíte na přechod pro chodce na kole z cyklostezky, musíte dát přednost automobilům
když u přechodu pro chodce sesednete z kola, stáváte se chodci, a řidiči automobilů mají povinnost vám umožnit přejití (nikoli přejetí)
Ústava ČR (čl. 2, odst. 4) říká:
Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.
A dále, Listina základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR, doplňuje (čl. 4, odst. 1):
Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.
Jinými slovy si můžete dělat, co chcete, dokud neporušujete zákon, a nikdo vás nemůže nutit dělat něco, co zákon nenařizuje. Jakákoliv povinnost musí být dána zákonem, jinak se z právní perspektivy nejedná o povinnost.
Z definice přechodu nevyplývá povinnost
A jak se to tedy má s jízdou na kole po přechodu pro chodce? V české legislativě neexistuje ustanovení, které by stanovovalo povinnost sesednout z kola při pojíždění či přejíždění přechodu pro chodce. Mnozí odvozují tuto povinnost od zákonného vymezení přechodu pro chodce:
přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců, vyznačené příslušnou dopravní značkou (§ 2 písm. dd) zákona č. 361/2000 Sb.)
Z tohoto ustanovení však žádná povinnost pro řidiče motorových nebo nemotorových vozidel nevyplývá. Taková povinnost daná zákonem totiž vůbec neexistuje, není nikde definovaná.
Pokud by někdo odvozoval povinnost sesednout z kola na přechodu pro chodce od zákonného vymezení přechodu, jednalo by se o radikálně extenzivní výklad zákona, který by musel být podpořen příslušným judikátem. Takové soudní rozhodnutí však podle všeho také neexistuje, respektive jej zatím nebyl schopen nikdo doložit. Kdybychom takový radikálně extenzivní výklad práva dovedli do důsledku, pak bychom z něj odvodili i další povinnosti:
řidiči motorových vozidel nesmí pojíždět přechod pro chodce, z auta by museli vysednout a přes přechod jej tlačit;
na přejezdu pro cyklisty by museli pěší shánět kolo, na které by měli povinnost nasednout, aby mohli přejet pozemní komunikaci na druhou stranu.
Na ulici Vlastimila Pecha v Brně je smíšená stezka pro chodce a cyklisty, na které je křížení s pozemní komunikací řešeno formou přejezdu pro cyklisty. Pokud by platil radikálně extenzivní výklad zákona odvozující povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikací z definice přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty, pak by chodci zde prakticky neměli možnost legálně přejít a museli by si shánět jízdní kolo, aby mohli překonat pozemní komunikaci v místě přejezdu pro cyklisty. Proč je na místě zvolen přejezd pro cyklisty? V době výstavby smíšené stezky a celého areálu Černovické terasy neexistovalo řešení křížení vhodné pro smíšené stezky. Projektant tak při rozhovodávní volil mezi přejezdem pro cyklisty a přechodem pro chodce. Dnes již existuje řešení formou sdruženého přechodu pro chodce s přejezdem pro cyklisty (V 8c).
Na přechodu s chodci
Jaké existují zákonem dané povinnosti týkající se přechodu pro chodce? Když jedete na kole, jste řidičem, sice nemotorového vozidla, ale vztahují se na vás stejné povinnosti jako na ostatní řidiče. Jako řidič jízdního kola nesmíte:
ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje,
§ 5 odst. 2 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb.
Když jedete na kole, nesmíte ohrozit ani omezit pěší na přechodu nebo chystající se přechod použít. A vzhledem k tomu, že zákon nerozlišuje směr přejíždění přechodu (příčně nebo podélně), tak to platí v obou případech. Znamená to, že musíte být ohleduplní, chodce pouštět a pokud přejíždíte přechod v jakémkoliv směru, musíte být vůči chodcům ohleduplní a opatrní – nesmíte je ani omezit, ani ohrozit.
Na přechodu s auty
Tímto bychom měli vyřešeny ze zákona jízdu na kole po přechodu a chodce. Co ale s automobily? Typická situace v ČR: u křížení s pozemní komunikací končí cyklostezka a křížení je řešeno formou přechodu. Jak na druhou stranu? Pokud se rozhodnete po přechodu jet na kole, potom podle zákona vjíždíte na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci:
Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci. (§ 23 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.)
Pokud se chystáte jet po přechodu na kole, pak musíte dát přednost všem vozidlům blížícím se k přechodu. Pokud jim přednost nedáte a dojde k dopravní nehodě, budete viníkem, protože jste nedali přednost a nedostáli své zákonné povinnosti. Nesesedat z kola na přechodu lze doporučit, když jsou splněny všechny tyto podmínky zároveň:
na přechodu nejsou žádní lidé anebo se jedná o široký přechod, kde lze s dostatečným odstupem od pěších projet;
k přechodu se neblíží žádné vozidlo, a nenastane tak situace, kdy je třeba řešit dávání přednosti v jízdě;
jedná se o přehledný úsek pozemní komunikace, nehrozí žádné překvapení ze zatáčky nebo jinak omezené viditelnosti (typicky parkující auta);
neexistuje možnost kolize s automobilem.
Vzhledem k jisté složitosti situace jízdy na kole po přechodu pro chodce z pohledu zákona je pochopitelné, proč se mnohé autority uchylují k velmi zjednodušujícímu výkladu. Jistě je jednodušší a z hlediska vyšší bezpečnosti lidí na kole i lepší tvrdit, že při přejíždění přechodu na kole musíte z kola sesednout, než vysvětlovat, co to znamená vjíždět na silnici z místa mimo pozemní komunikaci. Lze však formulovat i výklad věcně správný a právně nezavádějící: Na přechodu pro chodce jako cyklista musíte dát přednost autům, proto doporučujeme z kola sesednout a kolo vést jako chodec.
K čemu ten sáhodlouhý výklad? Když přijede k přechodu cyklista poučený/znalý, nebude se řítit pod přijíždějící auto a zastaví. Poté, co mu nebude hrozit žádné nebezpečí, přechod klidně přejede. Když k přechodu přijede cyklista blbec a bude si vynucovat přejetí přes přechod, většina řidičů si pomyslí něco o debilovi a pustí ho (spíše nepřejede ho, nesrazí ho z kola). Maximálně se ten cyklista blbec dočká vytroubení, když ho nebude čekat, třeba spadne z kola a rozbije si hubu. Jak jednoduché.
A když už sem píšu: Ke křižovatce se nevyjadřuji, protože z žádného videa/obrázku/mapy není dostatečně jasné, která komunikace je která a rovněž není dostatečně jasné dopravní značení. Kromě toho je mi proti srsti celkově přístup tazatele/účastníka OdchytOva a nestojím o to být do této naprosto neplodné a zbytečné diskuze zatažen.
@satam zákon jízdu na kole po přechodě nezakazuje, proto nevidím důvod tvrdit opak. A vykřikovat něco o neznalosti zákona..
Ke křižovatce se nevyjadřuji, protože z žádného videa/obrázku/mapy není dostatečně jasné, která komunikace je která a rovněž není dostatečně jasné dopravní značení.
Myslím, že tohle je jen výmluva.. z videa, ale hlavně z mapy a popisku je docela dost jasně poznat o jaké komunikace jde a je tam vidět i dopravní značení..
mapy.cz/...
dle dodatkové tabulky 1 křižovatka,
Hlavní silnic - Klobásova+Jemelkova
Stopka - Kroupova, z té vyjíždí auto
Dej přednost - U Hřiště
Dotaz: viz první post - auto ze stopky dává přednost všem i po najetí na hlavní (přesto, že je tam zastávka autobusu, tzn. že po najetí auto jede asi 15m po hlavní silnici než se dostane k té druhé vedlejší). Je to tak?
Prosím, přečti si ještě jednou co jsem napsal a pak na to reaguj. Zatím jsi napsal jako reakci jen snůšku nesmyslů.
Nebo raději na mě nereaguj vůbec, jen budeš zbytečně plácat, protože na tvé invektivy nemíním nadále reagovat já.
@satam co přesně má být ta snůška nesmyslů?
To ohledně křižovatky? Nebo to ohledně cyklistů?
na křižovatku se ptám a u cyklistů vycházím z tohohle:
brnonakole.cz/...
Kromě toho je mi proti srsti celkově přístup tazatele/účastníka OdchytOva a nestojím o to být do této naprosto neplodné a zbytečné diskuze zatažen.
Sbohem.
Jaká snůška nesmyslů? U kola na přechodu má pravdu, po přechodu můžeš jet naprosto legálně. Nesmíš jet po chodníku. Ovšem pokud jedeš tak nejsi chodec ale vozidlo, takže vjíždíš z místa mimo komunikaci a musíš dát přednost všemu co po ní jede. To samý platí pro koloběžky.
Zákon 361/2000 nespecifikuje jakým směrem se pohybují účastníci provozu po přechodu. Zdali šikmo, kolmo, příčně a podobně se kdo pohybuje.
V případě sporu to policista předá do správního řízení, po odvolání až k soudu. Nevím jak rozhodne soud, páč se domnívám, že ještě nebyl podobný rozsudek stanoven.
Domnívám se ale, že každý pochopí, že přechod je pro chodce, nikoliv pro vozidla v kolmém směru k vozovce. Jsou některé situace, které se zase budou lišit. Znám situaci, kdy vozidlo jede z boční ulice a jede po přechodu, ze kterého pak sjede do pruhu vozovky. Nikdo se nad tím nepozastaví. Pokud ale vozidlo přejede přes celý přechod, je to přestupek, páč přechod slouží chodců.
Asi se můžeme dohadovat, že je rozdíl jet po přechodu, nebo přejet přechod, jako to dělají všichni řidiči.
Vozidlo myslím jakékoliv, od kola, přes motorku až po nákladní vozidlo.
Po přechodu klidně můžeš kolmo k vozovce jezdit i autem tam-zpět, jen nesmíš vjíždět na chodník
S tou křižovatkou - dokud neopustíš křižovatku, tak rozhoduje po jaké komunikaci jsi přijel. Tj. to že jedeš 30 metrů "po hlavní" neznamená změnu přednosti v rámci křižovtky. Do křižovatky jsi vjel z vedlejší = kdekoliv v té křižovatce dáváš přednost těm co přijeli po hlavní.
...jezdit i autem tam-zpět, jen nesmíš vjíždět na chodník...
Fiat 600, Berlingo, Fabie...
odbočuje vpravo, jede po chodníku a přes přechod.
Před rokem i větší auto s karavanem.
Hurá do mě.
Jo a ještě zbourá ty sloupky To je vjezd... Ale obecně na chodník auto nesmí, s tim snad souhlasíš.. V praxi pokud na něm neparkuješ nebo nesrazíš maminku s kočárkem tak v pohodě a cajti si toho všímat moc nebudou.
asd, vím o čem píši, projedou tam ty vyjmenovaná auta, s Octávii již neprojedu. Když tam sloupek nebyl, dalo se tam projet i s karavenem. Chci tím sdělit rozdíl, jezdit po přechodu, chodníku se nesmí, ale přejíždět chodník, přechod, se může.
Přesně tak. Ale auto tam může nejen přejet chodník, vjet na přechod a odbočit doprava, ale může i přejet půlku přechodu a odbočit doleva... Nebo může kolo přejet ten přechod celý a pak i ten druhý chodník naproti.. Akorát pokud to není vjezd, tak může vyskočit chlupatej a kasírovat za jízdu po chodníku. Za jízdu po přechodu ovšem těžko, žádný předpis to nezakazuje nebo aspoň o takovém nevim.
Občas potkám kolo co jede na přechod a vynucuje si přednost před autem - prostě jede a dělá že se na auta nekouká. Takovýmu zaflekuju těsně před nim (pokud za sebou nemám další auto) a pořádně ho protroubim (pokud u něj není další osoba ktarou bych vyděsil), když držkuje tak "nejsi chodec dáváš přednost blbe". Třeba se mu rozsvítí dřív než ho někdo sejme (a bude se řešit jestli ho náhodou neviděl včas a nemohl nehodě zabránit a není tedy viník nebo aspoň spoluviník)
@asd1 děkuju
je fajn, když to někdo konečně vidí stejně..
@milancukrar jet po a přejet přechod mi rozdílné zas až tak nepřijde, ale hlavně pořád to žádnej zákon / § nezakazuje, ne?
dokonce se ani neuvádí, že přechod je POUZE pro chodce a to, že pro něco slouží jej přece ještě nevylučuje pro použití k něčemu jinému. Viz minulý dotaz s připojovacím pruhem (jestli je možné přejet z průběžného do připojovacího, předjet auto a zase se zařadit do průběžného) - kdyby pruh určený pro připojení se nemohl použít pro nic jiného, bylo by toto nelegální, což (sme se minule dopátrali, že) není, že se to jen nedoporučuje kvůli bezepčnosti.
Viz ten článek, kterej sem postoval to myslím docela dobře vysvětluje, i s tím, že takové rozhodnutí soudu by bylo ... nelogické.
Pokud chcete opravdu slyšet, že máte pravdu, tak klidně. Ptejte se každé policejní kontroly, zdali Vám dají pokutu a podle jakého porušení.
Vy máte nějaký názor, já mám taky nějaký názor.
Toto je zákon:
dd) přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců, vyznačené příslušnou dopravní značkou,
Pro Vás by muselo být znění takto:
dd) přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pouze pro přecházení chodců, vyznačené příslušnou dopravní značkou?
@milancukrar nejde o to mít pravdu, ale dopátrat se pravdy.. a dopátrat se stylem na který se dá odkázat "domnívám se, že je to takto, protože v zákoně se píše toto, judikát k tomu je tento" a ne, je to "takto".
já se opírám o ten článek a o to, že jsem vážně nenarazil na zákaz.. ano, kdyby tam bylo pouze, tak by to znamenalo, že je to určeno pouze pro chodce.. v tom článku se i píše, že by si pak chodci museli opatřovat kolo, aby překonali PK přes přejezd pro cyklisty.. a to se mi zdá jako rozumný argument.
Víte proč je přechod pro chodce a vedle přejezd pro cyklisty?,
ll) přejezd pro cyklisty je místo na pozemní komunikaci určené pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci vyznačené příslušnou dopravní značkou,
může po přejezdu chodit chodec?
aa) tramvajový pás je část pozemní komunikace určená především pro provoz tramvají,
může po pásu chodit chodec a jezdit cyklista?
@milancukrar domnívám se, že kvůli bezpečnosti chodců?
já si myslím, že na přejezd může... i ten článek zmiňuje:
Na ulici Vlastimila Pecha v Brně je smíšená stezka pro chodce a cyklisty, na které je křížení s pozemní komunikací řešeno formou přejezdu pro cyklisty. Pokud by platil radikálně extenzivní výklad zákona odvozující povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikací z definice přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty, pak by chodci zde prakticky neměli možnost legálně přejít a museli by si shánět jízdní kolo, aby mohli překonat pozemní komunikaci v místě přejezdu pro cyklisty.
k tramvajovému pásu - řekl bych že "především" je lepší, ale i tak se tam v některých případech vjet / najet / přejet může. O čemž ale mluví §13. Takže si myslím, že vyloženě tato definice to nevylučuje.
Pár videi som si pozrel,no pri vaších konštatovaniach o porušení paragrafov som sa zarazil. Vaše vedomosti sú na dost nízkej úrovni v tejto oblasti a vaše komentáre sú skôr rizikom ako vysvetlením. A,že si robíte reklamu,je jasné dost. V jednom videu ste sa zarazili,že auto nedalo prednost cyklistovi na priechode pre chodcov,len ste akosi zabudli na to,že na priechode pre chodcov musí cyklista ten bicykel tlačit a nie na ňom jazdit.
který paragrafy konkrétně sou v rozporu?
a který komentáře? Netvrdím, že nechybuju, ale řek bych, že zrovna ty paragrafy tam špatně nejsou...
V kterým videu auto nedalo přednost cyklistovi? Pokud myslíte to, které je v odkazu, tak tam píšu, že sem myslel, že mi tam vjede, proto sem zastavil, ne že sem zastavil, protože by měl přednost...
Cyklista po přechodu může jet na kole, žádnej zákon mu to nezakazuje ani z definice přechodu pro chodce žádná povinnost nevyplývá.. Pouze pokud jede po přechodu na kole, nemá přednost před autama a musí dávat bacha na chodce.
Cyklista nesmí jezdit po chodníku, ale já nejsu policajt, abych ho za tohle pokutoval.. já si jenom pohlídal, abych ho nepřejel.
@milancukrar http://mapy.cz/zakladni?x=16.5587561&y=49.1660856&z=19&l=0
dle dodatkové tabulky 1 křižovatka,
hlavní silnic - Klobásova+Jemelkova
Stopka - Kroupova, z té vyjíždí auto
Dej přednost - U Hřiště
dotaz: viz první post - auto ze stopky dává přednost všem i po najetí na hlavní (přesto, že je tam zastávka autobusu, tzn. že po najetí auto jede asi 15m po hlavní silnici než se dostane k té druhé vedlejší). Paní v diskuzi mi tvrdí, že auto už mine hranici křižovatky a tudíž má přednost před obočujícím vozidlem z Jemelkovi na U hřiště a i přednost před vozidlem z U Hřiště. Já trvám na tom, že ze STOPKY najede, ale pak musí dát přednost, je to tak?
ideálně to moct nějak podložit / přesvědčit tu paní, protože video z Bezpečné cesty nepomohlo:
Video:
černé vozidlo odbočuje z hlavní na vedlejší vlevo a nedává pořednost? CHYBA.
----------
mapy: vozidlo z Kroupovy ulice na stopce zastaví, odbočí vpravo a jede...vozidlo z ulice U hřiště dává přednost vozidlům jedoucí po hlavní.
Asi jsem nepochopil problém.
@milancukrar a přesně proto sem tam přidal aji to video
vozidlo z Kroupovy ulice na stopce zastaví, odbočí vpravo a jede po hlavní, ale pořád musí dát přednost vozidlu(motorce) odbočující z hlavní a čekající na stejnou mezeru jako auto ze STOPKY a také musí dát přednost vozidlu, které přijelo z ulice U Hřiště.
@kolikoli je to jedna křižovatka, přednosti platí po celou dobu odbočení, ne? tzn. že je jedno, že do křižovatky najedete rychle / první, důležité je odkud jste přijel..
@kolikoli ono to není zas až tak daleko a je tam vidět..
spíš by měl problém dokázat bez kamery, svědků a přiznání, že auto do kterýho naboural přijelo ze stopky a ne z hlavní.. ale o to tady teď nejde - jde o přednosti.
@kolikoli dobře, tomu z U Hřiště to může být jedno, ale co tomu z Kroupovy? A v případě střetu to úplně jedno být nemusí..
Nechápu, co tady řešíte. Jaký hranice křižovatky? Jakože když přejedu semafor na červenou, tak už jsem za ním a ta červená pro mě přestane platit?
Motorka i bus jsou na hlavní. Motorka odbočuje vlevo, takže dává přednost všem protijedoucím vozidlům (autobusu). A značka, kteoru máte vy, je všem ostatním u zadku.
@kolikoli právěže zajímá mě i ta motorka ve vztahu k autu z výhledu.. stejně tak mě zajímá i vztah auto z výhledu (ze stopky) vs auto z druhé vedlejší (dej přednost, po pravé ruce). Dle mě maj oba přednost před autem ze Stopky.
@kolikoli předpisy se každej naučil vykládat si po svým, ptal sem se na to, jestli to auto ze stopky dává přednost tomu z vedlejší vpravo i tomu motorkáři. Chtěl jsem se ujistit, že to tak je. Protože v jiné diskuzi mi paní tvrdí, že po vyjetí ze topky už jede po hlavní a má přednost, protože projela hranici křižovatky pro svoji odbočku. Nepomohlo ju přesvědčit ani video z bezpečných cest.
jsou řidiči, že je nepřesvědčíte o ničem. Vždy se ale bude hodnotit momentální situace, třeba i dle velikosti, rychlosti vozidel.
Minule jsme tu řešili, co je to "dát přednost" A neshody byly obrovské...
@milancukrar no, ale já si su vědom aji své omylnosti, proto sem se snažil pídit po tom, zda mám pravdu...
ono v podstatě všechny 3 vozidla (vozidlo ze stop, vozidlo z dej přednost a vozidlo z hlavní odbočující vlevo) čekají na stejnou mezeru na hlavní a když se sejdou, tak chci vědět, kdo komu má správně dávat přednost.
Ale njede o modelovou situaci, která bude pokaždé jinak, páč pojedou jiná vozidla, různou rychlostí. Vždy je třeba ohleduplnost k ostatním.
Nejde říci, že pojedou v tomto pořadí, 1,2,3. Klidně i 3,1,2, nebo různě. Ale vždy dle momentální situace.
@milancukrar a to i v případě, že všechny 3 auta už čekají?
Je to 1 křižovatka - tzn. že sice najedu ze stopky na hlavní, ale pořád jsem ještě neprojel celou křižovatkou, tudíž musím pouštět motorkáře a správně bych měl pustit aji toho z vedlejší zprava.
asi by bylo snažší, kdybyste si pustil ty 2 sitace z videa - protože já si vážně myslím, že auto ze stopky by jim mělo dávat přednost, ale tak nějak mě začínáte znejistovat.
A ne, nejde mi o zhlídnutí - to bych chtěl, at si to pustíte celé..
Tak jsem si pustil kousek videa, až k popelnici a Mrazíkovi.
Situace motorkář, úplně bez problému a bezkonfliktně, v případě nehody by se opravdu muselo měřit, kdo a jak jel rychlě. Zde je vše v pořádku. Představte si, že vy vozidlo z výhledu by autobus s vlekem. Ten motorkář by odbočil a byl doma na obědě, nežli autobus dojel k místu.
Vozidlo z prava muselo zpomalit, aby dalo v případně přednost vozidlu zprava po hlavní, opět nedošlo k nedání přednosti. Fakt je potřeba nastudovat, co je (ne)dání přednosti v jízdě, přečíst k tomu několik verdiktů soudu, několik znaleckých vyjádření a zjistíte, že na stejné křižovatce to je jednou problém, příště nikoliv.
V konkrétní situaci, vozidlo z vedlejší vpravo, by měl dát přednost těm, co jedou po hlavní, i když to je vozidlo z vedlejší, vzdálené 30 metrů.
@milancukrar nejde mi tak úplně o to, že by ve videu byly krizové situace.. jako spíš o to se dopátrat toho, kdo by byl viníkem v případě střetu s motorkářem a v případě střetu s mercedesem (žiju v domění, že by to šlo za řidičem auta z výhledu, pletu se?)
motorka to stihla (a podle mě měl přednost), protože on přijel po hlavní, já ne..
auto z dej přednost vedlejší, ano k nedání přednosti nedošlo, protože to auto stálo, ALE... když pojedu k neoznačené křižovatce, kde auto čeká, zda mu zastavím a dám přednost zprava, tak přece nemůžu jet jen tak dál aji když k nedání přednosti nedojde, protože definice.. ale ve chvíli, kdy by se rozjel, tak to bude jasné nedání přednosti, nebo ne?
V konkrétní situaci, vozidlo z vedlejší vpravo, by měl dát přednost těm, co jedou po hlavní, i když to je vozidlo z vedlejší, vzdálené 30 metrů - a toi když se jedná o jednu křižovatku, ke které přijíždíme?
odchytová,
kdo by byl viníkem v případě střetu s motorkářem a v případě střetu s mercedesem
Bohužel na to Vám nikdo neodpoví, páč hypotetický dotaz je k ničemu. Motocyklista odbočuje vlevo, musí dát přednost protijedoucímu. Je vozidlo, které přijelo z vedlejší, jede 30 metrů po hlavní, je pro něj protijedoucí?
Končím s neplodnou debatou nad něčím, co se možná stane za nejasné situace, kterou každý uvidí jinak?
@kolikoli Tak snad motorkář přijel po hlavní, tak má přednost v rámci CELÉ křižovatky.. viz to video z Bezpecne cesty. Tzn. že i když tam z vedlejší najede auta, tak furt by měl mít přednost..
@milancukrar protijedoucí ano, ale když přijel po hlavní, tak má snad přednost v rámci CELÉ křižovatky a ne jenom její části, aspoň takhle to vidím já, že přednosti platí pro celou křižovatku ne jenom pro její půlku.. i tak to říkají v tom videu Bezpecne cesty..
@milancukrar tak ale tohle bych potřeboval podložit něčím hmatatelným.. protože prostě žiju v domění, že přednost platí pro celou křižovatku a vy mi tady tvrdíte opak. Tak nějak to de proti tomu "najedu na hlavní a už sem na hlavní" - což je podle mě špatně. Protože v zákoně "Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům ... přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci" - proto je podle mě podstatné, zda jde o 1 křužovatku a odkud sem k ní přijel..
Kolikoli - jasně že ne, protože přednost je fajn věc, ale právo silnějšího druhá. Rozjetej kamion má přednost i když jí nemá, ledaže bys nejel na babetě ale v tanku... Podobně na parkáči musíš dávat bacha na exoty co neznaj přednost zprava - přednost je fajn věc, ale nabourá ti zleva do dveří = pokud někoho zrakví tak to budeš ty..
@kolikoli ano je to jiná křižovatka, z bezpečných cest je v Boleslavi, tahle je v Brně.. ale princip předností zůstává stejnej, ne?
samozřejmě, že to neriskne.. ale myslím si, že auto z U hřiště vs ze Stopky má před tím ze stopky přednost (zprava), ale žádný auto se tam nebude cpát.. ale o tom dotaz není, dotaz byl o tom, kdo má přednost.
Po delším studování situací a videa jsem se přece jen odhodlal vyjádřit se k přednostem v jízdě, na které míří dotaz. Nemíním se nadále zabývat přechodem pro chodce a možným přejetím cyklistou, vyjádřil jsem se k tomu jasně a pokud to někdo nepochopil, je mi líto, nepovažuji to za svou vinu.
Takže ke křižovatce: Především ten "dopravní inženýr", který tuto situaci vymyslel, by zasloužil bejzbólkou přes záda. Hlavní zásadou a cílem při řešení dopravních situací je záměr, aby kterýkoli řidič při příjezdu (zde do křižovatky) měl jasno o tom, jak se nadále chovat. Ten chytrák, který to DZ tady vymyslel, to naopak dobře zkomplikoval a nedivil bych se, kdyby díky tomu zde docházelo zbytečně k dopravním nehodám. Daleko přehlednější by bylo rozdělení na dvě křižovatky, a to (skoro)průsečná Klobásova x Kroupova + ÚK se zákazem vjezdu a pak Klobásova x U Hřiště x Jemelkova. Po drobných úpravách DZ by odpadly veškeré pochybnosti, kdo má kde přednost a situace by byla jasná i začátečníkovi. Zároveň by se alespoň zčásti eliminovalo nesmyslné a nezákonné umístění autobusové zastávky doprostřed křižovatky.
Přiznávám, že v prezentovaném zmatku v této křižovatce bych se v reálu těžko vyznal. A to jsem dlouholetý policejní dopravní inženýr, nyní v důchodu. Takovýto paskvil bych za své praxe v životě nepustil.
PS: Znovu si dovolím podotknout, že cyklisty a přechody pro chodce se nadále zda odmítám zabývat.
@odchytova: Aniž bych si chtěl nějak nárokovat patent na rozum, asi jediné schůdné řešení jsou 2 křižovatky.
Za stávající situace pak tuto křižovatku projíždět opatrně tak, jako bych přednost neměl. Nemohu totiž vědět, co si tam myslí ostatní řidiči. A tak raději někomu přednost dám, než abych si ji (možná právem) vynucoval.
ano, 2 křižovatky by nejasnosti / nelogičnost vyřešily..
Nicméně takhle se přikláníte k jakému řešení?
Tudy jezdím každý den :D, tu zatáčku mám rád. Ten týpek to tam prostě střelil ,protože jsi se ještě rozjížděl a každý to známe no, já osobně bych to neudělal, nemám důvod.
Jinak jednoduchý, měl dát přednost protijedoucím ten motorkář, stane se no.
@cervenak jj, ten motorkář to stihnul (kamera trochu zkresluje, ale nehnal sem se tam), spíš mi šlo o to, že kdybych byl o něco rychlejší, tak i tak bych mu měl vlastně dávat přednost - protože sem přijel z vedlejší a on po hlavní (do jedné a té samé křižovatky) a přednost platí po celou dobu průjezdu křižovatkou.. nebo aspoň v tom domění jezdím..
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.