Nejste přihlášen/a.
Mám míchačku, která postavila už dům mých rodičů, takže cca 40 let stará.
Nikdy se na ní z hlediska údržby nesáhlo.
Chystám se jí teď trošku používat, tak bych ji chtěl trošku dát dokupy.
Je tam šneková převodovka, v které by měl být olej. Dle štítku snad 0,65 l. Není tam ale nic, jen něco jako černá hmota konzistence vazelíny. Jelikož byla skladovaná bubnem dolů, něco oleje vyteklo přes gufero.
Chtěl bych převodovku rozdělat, vyčistit, vyměnit gufero a dát nový olej.
Ač jsem strojař, potřeboval bych rady znalejších.
1) Tipuji správně, že červeně označené šrouby by měly sloužit k vypuštění nebo doplnění oleje? Proč jsou ale dva?
2) Pokud povolím modře označené šrouby, rozpůlím převodovku v místě modré čáry?
3) Žlutě označené šrouby slouží k čemu? Jsou to šrouby s dírkou (viz detailní foto šroubu)
4) Mám si na něco dát pozor? Mám doma jen gola sadu a běžné nářadí, bude to stačit?
Kdybych to rozebíral já tak si myslím že modré budou určitě na rozpůlení a žluté s červenýma-to by se vidělo až se vy točí modré ,nejspíš nalévací a vypouštěcí šrouby.T převodovka může být z čehokoli. Ve vnitř nebude nic složitého -šnek ,hnané kolo, nějaké ložisko nebo pouzdro a simerinky.
Ptáš se hezky, ale odpovědi bude znát málokdo.
Takže ti nezbyde, než převodovku opatrně rozmontovat, všechno během rozmontování vyfotit (seznačit) - abys viděl co kam patří při montáži.
Ty zátky s vyvrtanou dírkou můžou být na přisávání a odfouknutí vzduchu při změnách teploty převodovky. Ty musí být v nejvyšším místě převodovky.
Určitě vyměň ložiska - pokud si na to troufneš. Ke stáhnutí ložisek potřebuješ stahovák nebo lis. Pro namontování ložisek někdy stačí ložisko nahřát a hřídel ochladit a nebo musíš nové ložiska někde nalisovat.
Zkontroluj stav šneku a šnekového kola. Je možné že po 40-ti letech a žádné údržbě tam toho šnekového kola už bude dost málo.
Taky celou skříň vymyj technickým benzínem a vyfoukej stačeným vzduchem (s brýlemi na očích), at tam nezůstanou nějaké špony, které by se pak dostaly do oleje a do ložisek.
Nová gufera jsou naprostá samozřejmost. A taky zkontroluj případně přelešti plochy pod břity gufera.
Druhá možnost je ověřené "do fungujícího stroje se nehrabe", jen dolít olej a zbytečně se v tom nevrtat.. Generálka převodovky ho může vyjít dráž než celá míchačka z bazaru...
Pokud je to strojař, tak si s tím hravě poradí.
A to , že do fungujícího stroje se nevrtá - to je osvědčená pravda. Ale i tady jsou nějaké hranice. Pokud s tou míchačkou chce míchat trochu betonu dvakrát za měsíc, tak mu třeba nevadí, že po prvním měsíci se míchačka podělá a bude ji muset opravovat stejně a nebo koupit jinou.
Pokud ta míchačka nyní funguje, tak po výměně ložisek a gufer, vymytí a s novou náplní oleje bude fungovat úplně stejně.
Takže rozkucháno a nevím nevím.
Skříň v podstatě prázdná.
Kolo: ložiska i gufera stáhnutý, výměna nebude problém.
Šnek, zde už problém bude. Ložisko mezi převodovkou a motorem se točilo na vnějším kroužku, kuličky stály, gufero rozpadený a průměr po kterém by mělo chodit je brutálně rezavý. Prostě po očištění tam bude scházet materiál.
Jediný co mě napadá, jestli to někde neumí navařit, broušení mezi hroty bych si zajistil v práci.
O navařování vůbec neuvažuj. Tím bys opravu zkomplikoval.
Pokud máš možnosti, tak můžeš otvor pro ložisko zvětšit na průměr nejbližšího ložiska s větším vnějším průměrem a stejnou dírou pro hřídel. Ale ložisko se může lišit i šířkou, tak pozor na to.
Pokud bys vhodné vnější ložisko nenašel, tak může být způsob opravy také jednoduchý. Průměr pro vnější kroužek ložiska zvětšíš pouze tak, aby byla díra čistá a potom tam přilepíš tenký plech definované tlouštky. Takže třeba zvětšíš průměr pro ložisko o půl milimetru a potom tam vlepíš plech tlouštky 0,25mm. Tak se dostaneš na původní průměr a do tohoto plechu znovu namáčkneš ložisko.
Po druhém přečtení je asi vydřená hřídel. Tam je možnost do navařit a potom obrousit. Ale svařování má vždycky riziko, že se hřídel pokroutí. Takže by zase bylo snažší hřídel zmenšit a nasadit na hřídel pouzdro.
Jestli můžeš, tak pošli fotku poškození hřídele. Taky je možnost gufero posunout na zdravou část hřídele.
Děkuji všem rádcům.
Nakonec jsem hřídel hodil mezi hroty a rezavý průměr pod gufero zlehka obrousil.
Na novém guferu jsem o pár závitů posunul pružinku a bude doufám klid.
Koupil jsem nejhustější olej do převodovky co se teď dá koupit, i tak se mi zdá celkem tekutý.
Do nových aut se to prý teď tak dělá.
Tak jsem koupil ještě grafitovou vazelínu a namíchal to.
Vyměněno 5 ložisek a 2 gufera, vyčištěno, doufám, že na dalších 20let to bude OK.
Nedávno jsem skládal deset nových šnekových převodovek pro zvedání válcovacích stolic,plnili jsme je kompresorovým olejem tímto bonatrade.cz/... ,neskutečně hustý,to jen pro příště když někdo bude shánět kvalitní olej pro šnekové převodovky,bohužel se prodává jen po 10l...Jinak dobrá práce at dlouho slouží .
Blahopřeji k úspěšné opravě.
Pouze to míchání oleje a vazelíny se mi nelíbí, ale je to tvoje převodovka.
Určitě si tam poznač datum opravy a druh oleje v převodovce. Když olej třeba za pět roků vypustíš a vyměníš, tak to převodovce jenom pomůže. A taky pokud míchačka stojí celoročně venku, tak po zimě je dobré ještě před roztočením povolit nejspodnější zátku a nechat odtéct případnou vodu, která se vysrážela uvnitř skříně převodovky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.