Nejste přihlášen/a.
Jde o tu první situaci ve videu:
Podle nejnovějšího výzkumu mohou za nehody na silnici, v 86,5% případů, křižovatky!
Však ti to tam Zbrojovák Dashcam popsal dobře. Tady není co řešit. Ty zebří ostrůvky tam jsou pro to, aby se zlepšila orientace a ne aby tvořily další interní křižovatky.
Mimochodem, zrovna včera jsem se bavil s bráchou, který si v pozdějším věku dělá papíry. Testy má, jízdy mu nejdou udělat. Když jsem se ho vyptával detailněji, dověděl jsem se, že se to v autoškolách dělá tak, že se žáci neučí jezdit, aby to ke zkoušce relativně uměli. Ne. Tam se při výuce odjezdí povinná kvóta a je jedno, jestli umíš jet, nebo ne. Pak tě komisař prostě vyvalí ven a doplat si další. Jde o prachy, ne o to naučit řidiče jezdit.
Člověk by blil. Pak jsou tady na poradně dotazy, kdo má přednost... Nás učitel před pětatřiceti lety mlátil po hlavě a dobře dělal.
Mě zajímá aji názor Vás ostatních
Tak ono se za 20h nebo kolik řídit ani naučit pořádně nedá..
Odchytová-co si jako představujete pod pojmem "naučit řídit"?
Řídit snad zvládne i skoro cvičená opice za pár hodin-tedy pokud jde o ovládání auta (moto...)Pokud se bere v potaz umět projíždět křižovatky jak se má-to musí každý pochopitkdo nepochopí-tak at nejezdí.
@diesel - naučit řídit - sám si třeba pamatuju, že po ukončení autoškoly se mi stávalo, že jsem se při řazení ještě musel dívat na řadící páku.. a nemám problém to přiznat..
v autoškole Vás všechno nenaučí, navíc se učíte z odpovědí na otázky, což taky není úplně vhodné.. pokud Vám instruktor v autě něco řekne, tak si z toho stejně odnesete půlku...
.Ale ještě možnost-kdy jste dělal? pokud někdy nedávno tak je možné že Vás toto nenaučili -vše je dost uspěchané ještě více než když jsem si před 23 roky rozšiřoval ŘP .Jinak nikdy jsem se odpovědi na otázky neučil.navíc jsem měl tu smůlu,že na sk.AM jsme brali novou vyhlášku č.100/1975sb, ale testovali podle předchozí!Jinak kouknutí se po kurzu na řadičku? no to není nisc o tom že by Vás nioc nenaučili-je to spíše jen o nezautomatizování ovládání auta.To je běžná věc-někdo si to zautomatizuje dřív někdo později,někdo nikdy.
no zrovna to koukání na řezení sem zmínil hlavně kvůli tomu, že za těch 20h se to každej nenaučí.. To stejné, jako že se nenaučíte slyšet motor a musíte koukat na otáčkoměr..
Odhad vzdáleností / rychlostí. A o dalších věcech ani nemluvě.. Je stále spousta lidí, kteří si myslí, že když najedou z vedlejší na hlavní, tak už se to počítá jakože sou na hlavní..
Jen tak perlička-u stav. podniku jsme měli přidavače a ten snad dělal 2X řidičák a neudělal,přitom jeho brácha dvojče bez problému .Ne všichni se vše naučí,ale drtivá většina snad ano-tedy alespoň obsluhovat auto.
No ono nejde ani tak úplně o ty ostrůvky, jako o tu dodatkovou tabulku, která zobrazuje pouze křižovatku tvaru T.., kde není zakreslenej ten nájezd na Hradeckou. + značka hlavní silnice až za sjezdem (ano, i takhle může být umístěná, ale společně s dodatkovou tabulkou je dost matoucí)...
Ta dodatková tabulka upřesňuje vozidlům z vedlejší, kde je hlavní Řečkovická. To, že je tam další cesta naproti je irelevantní vůči dávání přednosti vozidlům na hlavní silnici. Asi neměli zrovna u správy komunikací jinou ceduli, no.
Klasická křižovatka z testů pro autoškoly. Jak projedou vozidla křižovatkou, ktde není přednost upravena?
Dost záleží na "velikosti" křižovatky..
Podle pravidel by to mělo být: 3 si najede do křižovatky, tím může jet 2, díky tomu 1 a jako poslední dokončí 3.
Ale z vlastní zkušenosti vím, že tohle nejde aplikovat na všech křižovatkách, protože najetím 3 do křižovatky by ju zablokovala (resp. by blokla 2) a nejel by nikdo..
Můj příspěvek má stejné téma: "Kdo má předost". Jinak s danou brněnskou křižovatkou z úvodu nesouvisí.
A jak to bude teď? Skoro stejná křižovatka, stejná situace s auty a jejich směry...
Ten, kdo je větší a rychlejší, pochopitelně. Jinak se ptáš blbě. Otázka má znít, v jakém pořadí auta projedou, když už
3 si opět najede do křižovatky, díky tomu může jet 2 (at už se zařadí za 3 nebo se protáhne za ní), tím může jet 1, pak 3 a pokud se tam 2 nevešla, tak ta už taky.
Nikoliv-3 jako první pak projede 2 a nakonec č.1
Odchytová-proč by 3 najížděl jako do křížovatky a pak pouštěla 2? Dříve pravidlo pravé ruky,dnes přednost vozidel přijíždějích zprava.
@diesel, zpátky do autoškoly!
3 si najede do křižovatky poněvadž má přednost před 2 ale dává přednost protijedoucímu 1.
2 odjede, poněvadž má přednost před 1
odjede 1, poněvadž má jako protijedoucí přednost před 3, který si najel do křižovatky
Nakonec odjede 3
Samozřejmě, pokud je v křižovatce dost místa. Pokud ne, musí se to řešit s ohledem na situaci a možnost projetí a nezablokování křižovatky.
@diesel - ernie byl rychlejší, Vaše projetí by mohlo projít na užších, menších křižovatkách (kde by najetí do křižovatky znamenalo její zablokování a nenajetí by znamenalo šach-mat situaci), ale není tak úplně v souladu s pravidlama..
zajímavý... fakt zajímavý..
takže chce, aby platilo, že najetý auto v křižovatce se stále považuje že je po pravé ruce a a ji když můžu projet, tak vlastně nemůžu, se budeme domlouvat kdo projede?
Jestli to jenom nepokřivil nějakej novinář.. protože v případě srážky to tam je popsaný logicky.. když to naperu do toho auta, co jelo zprava a odbočuje doleva (je najetý v křižovatce), tak je jasný, že chyba je na mojí straně.. ale já bych tam měl najíždět ve chvíli, kdy mi tam žádný auto nepřekáží (protože to už čeká vlevo)...
jej sorry-nějak jsem si neuvědomil že odbočuje a musí dát přednost prvnímu. ! Jen maličkost-Už jste někdy tutu situaci zažili? Já nikdy a pokud ano pak na č.1 byl prážák co i na hlavní bez semaforů dává přednost všem!Zárovenň se omlouvám normálním pražákům.
Bohužel zažil - dokonce i "zábavnější" verzi na klasické X s tím, že 3 chtěli jet rovně a já doleva, křižovatka je to malá, úzká, takže najetí by to nevyřešilo. Tam už se to řešilo domluvou / odvahou..
Určitě se to objeví v budoucnu v nějakým videu
Jako pozor. Rozmáhá se nám tu takový nešvar. I na rozměrných křižovatkách si často všímám, že ač si může řidič najet dále do křižovatky k přednosti protijedoucímu, tak zůstává stát na hranici křižovatky jak jelito a pokud je za ním jen jeden pruh a nemohou jej objet, blokuje ostatní za sebou. Takže se vůbec nedivím, že nějaké najíždění není mnoha řidičům známo.
já furt tajně doufám, že plno lidí píše to, co píše, ale ve skutečnosti tu křižovatku projedou dobře..
ernie,
proč myslíte, že JUDr. Beran perlí?
Zkusím Vám navrhnout tento průběh, který ale může být i jiný, dle konkrétní situace. Vozidlo 3 pojede první, auto 1 stojí, tak 3 dokončí odbočení, páč dodrží zákon 361/2000, dle §2, ods.q) dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy. Je jasné, že vozidlo 1 stojí, páč musí dát přednost vozidlu 2, takže nemusí měnit směr jízdy, nebo rychlost jízdy. Projede tedy 3, 2, pak 1.
Co Vy na to?
@milancukrar Na tom něco bude a máte pravdu, na těch menších křižovatkách to tak opravdu může být a pravděpodobně bude.Jen pak hodně štěstí při odbočování vlevo, když to do vás ten protijedoucí napálí...
Nicméně na větší křižovatce bych najetí do ní viděl jako regulérní manévr..
@milancukrar Milane, pokud to situace dovolí, tak si může najíždět na dvojku i 1, to znamená, že 3 ji musí přednost dát. Proto JUDr perlí. Ale jistě, je to jen teorie. V modelovém příkladu se vychází z toho, že vozidla na nakresleném plánku stojí. A ano, s definicí o přednosti máte naprostou pravdu a záleží na momentální situaci.
@milancukrar Takže v podstatě, pokud máte dát přednost zprava, ale auto zprava zastavilo a čeká, jestli tu přednost dostane, tak nemusíte zastavovat a pouštět ho?
Teď je odpověď odchytova podle učebnic autoškoly správně. U předchozí křižovatky však nikoli. Nelze si myslet, že auto č. 3 má po pravé ruce volno. To by tam musela být cesta.
Pro odchytova: rozdíl je právě v tom, že na druhém obrázku má auto č. 3 po pravé ruce volno, protože je tam cesta, na které není auto, a může tedy započít odbočovací manévr = najet. Na prvním obrázku je v podstatě po pravé ruce řidiče auta č. 3 auto č. 1 a všichni tři tedy mají po pravé ruce auto. Je to stejná situace jako tady, přesný tvar křižovatky nehraje roli:
zprava nic nejede = nemusí dávat přednost zprava
zprava není silnice = nemusí dávat přednost zprava..
tak nějak úplně nesouhlasím s tím, že by to, co sem napsal bylo špatně - navíc sem psal, že si najede do křižovatky.. V čem to tedy bylo špatně?
Prednost ma cervene vozidlo protoze v okamziku kdy opusti vedlejsi silnici a jede po reckovicke uz je na hlavni .Co treba pojem hranice krizovatky? Kdyz to vezmu logicky tak uz pruh na kterem je ta 2 v krouzku je hlavni silnice a to ze zluty odbocuje vlevo neznamena ze ma prednost pred protijedoucim autem ktere prijelo z vedlejsi.
Já bych dokonce řekl, že ta hranice vypadá takhle, i když o tom by se dalo polemizovat. Nicméně to je detail, který nic nemění na tom, ža auto, přijíždějící po vedlejší je na vedlejší až do doby, než opouští hranice křižovatky. Takže tím, že odbočí uprostřed křižovaty doleva, žádnou přednost před auty, jedoucími po hlavní nezískává, at už ona auta odbočují kamkoliv.
A opakuju, že se mi z některých odpovědí ježí zbytek vlasů, co mi ještě zbývá.
parkovat určitě ne - protože 5m od hranice (jak mi kluci od MP často připomínaj)..
"tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky." - což si myslím, že tak nějak sem vyznačil...
ale tahle křižovatka trochu zákeřná... jedná se o !křižovatku silnice III/6401, ulice Maříkova a ulice Řečkovická a silnice I/43, ulice Hradecká,"
ernie - no dejme tomu, taky jsem psal, že by se o tom dalo polemizovat. Ovšem nic to nemění na tom, že vozidlo přijíždějící po vedlejší je na té vedlejší až do přejetí kterékoliv z "výstupních" hranic křižovatky a konkrétně v tomhle případě musí dát přednost úplně všem, bez ohledu na to, jestli a kam odbočují. A ty výstupní hranice křižovatky jsou zcela jasné.
bbbb, taky jsem znal podobného, jako jste Vy. Že do půlky křižovatky dává přednost a od půlky křižovatky již má přednost. Jelikož jezdil s traktorem a dvěmi vleky, ptal jsem se ho, zdali to platí pro předek vozidla a co ten poslední vlek, který je ještě na vedlejší.
Domnívám se, že to opravdu nemyslíte vážně.
@magdon a možná přecejenom máte pravdu s těma hranicema křižovatky... v zákoně se nikde nepíše, že by to platilo jen pro jeden směr..
Nicméně problém na kterej sem se snažil nejenom tím videem poukázat byla nejednoznačnost značení, kdy se můžeme domnívat že se jedná o 2 křižovatky (protože dodatková tabulka T), hlavní posunutá doprostřed (tj legitimní). Podívejte se, že se nejsme schopní dohodnout, kdeže ty hranice křižovatky vlastně sou a z auta na silnici se to odhaduje ještě o dost hůř..
1.nechci prudit nebo nekoho urazet.Ale ukazal jsem tuto krizovatku nekolika lidem a vsichni se shodli ze zalezi na konkretni situaci a to ze kdyz uz vozidlo 1 z vedlejsi najede do krizovatky beru jako ze je na hlavni a radeji ho necham projet nez riskovat nehodu.V situaci kdy uz se vozidlo 2 chysta odbocit vozidlo 1 by do krizovatky nemelo vubec vjizdet.Nekdy je to i na silnici o predvidani a slusnosti a o tom za kazdou cenu neprosazovat svou za kazdou cenu.Nakonec na tom jste se shodli i vy.
"Nekdy je to i na silnici o predvidani a slusnosti"
Vždycky by to mělo být o předvidani a slušnosti. Samozřejmě, že záleží na okamžité situaci a že když už se mi někdo z vedlejší nacpe před čumák, tak ho úmyslně nesestřlim, i když jsem v právu. Praxe je vždycky trochu jiná, než teoretické předpisy. To ale nic nemění na tom, že vozidlo 1 prostě přednost nemá a kdyby došlo k nehodě, bude vina jednoznačně na jeho straně.
@ernie jj, znám ten obrázek.. Jen mě teď někdo upozornil na to, že "zákon přece neříká že ta kolmice platí pro určitý směr jízdy nebo pro jízdní pruh zákon říká že hranici tvoří kolmice v místě kde začíná zakřivení vozovky jako celku"..
Ano, je to jedna křižovatka - to už mám(e) vyřešeno.
@bbbb Tady jde spíš o to vědět, kdo je v právu / má pravdu - taky kolikrát nechám odbočit doleva, aby nezdržoval ty za sebou, nebo pustím někoho z vedlejší - to je ohleduplnost, ale současně vím, že mám přednost.
Totiž dost nerad bych odbočoval z vedlejší a bral to místo jako 2 křižovatky (protože dodatková tabulka skutečného tvaru křižovatky neukazuje nájezd).
Ještě bych pochopil, že by známí pustili fabii, protože by to taky brali jako dvě křižovatky, ale pustit ji, protože už byla na hlavní... to je cesta do pekel a navíc špatně..
Už aby všichni řidiči chodili na povinné školení řidičů. Některé bludy mne zde zaráží. Jen několik odborníků odpovědělo správně.
V namalovaných křižovatkách, bez značek, prosím, namalujte tam vozidlo Liaz a dva přívěsy, jaké pak bude pořadí jízdy?
Určitě jinak, nežli když na křižovatce stojí tři Fiati 600.
Už jsme to tu řešili, bude záležet na prostorových možnostech křižovatky, velikosti vozidel či souprav a domluvě. Jinak to nejde
Co podle Vás pomůže?
Páč já vím, že na každém školení se vyvrátí tolika nesmyslů, co si řidiči vysvětlují mezi s sebou.
Spoustu podobných dotazů, jako je na této poradně, zodpoví na školení školitel, soudní znalec, právník, podle toho, jak to školení je uděláno.
@milancukrar trocha ohleduplnosti, tolerance.. Dostkrát sem zažil, že někdo na někoho troubil, protože ten mu nedal přednost a místo omluvy (protože udělal botu) to vedlo akorát k agresi a urážkám (gestikulaci).. Viděl sem aji, když někdo blikáním se snažil upozornit řidiče na to, že nesvítí (resp. denní svícení v noci) a při stání na semaforu místo normálního zeptání se ozvalo akorát "co na mě blikáš ty č#@Đ vypi&đ&Đ"
Můžete 100x říkat, že vlevo se jenom předjíždí, stejně uslyšíte 100x argument, jedu max. povolenou rychlostí, nikdo mě nemá co předjíždět...
jízda na červenou - všichni vijou, že je to špatně.. ale stejně denně můžete vidět někoho kdo to "ještě stihne" a to aji z řad "rádobyprofesionálů" (at už de o řidiče kamionu, náklaďáku, busu a nebo firemního osobáku)..
Pomohl by německý silníční zákon i s policajtama (a silničářema taky), tam podobný exoty docela chytaj.. Taky čehůn přejede hranice a je z něj slušňáček
@milancukrar no a já si myslím, že právě školení nepomůže, protože ty neznalosti nejsou takovej problém... chybovat bude vždycky někdo, aji ten, co ví moc dobře umí udělat chybu..
Ohleduplnost a tolerance je důležitější než znalosti.. viz příklad s červenou, to, že já jedu na červenou, protože ještě stihám, omezuje (a ohrožuje polno dalších) ty, co chtěj odbočovat doleva atd a všichni ví, že na červenou se jezdit nemá..
Je to Váš názor, já jsem převědčen o něčem jiném. Pokud řidič nezná pravidla, je mu ohleduplnost k ničemu. Páč na tom školení se dozví tolika nových věcí...
S tím samozřejmě souhlasím - sám bych uvítal školení / odpovědi na spoustu otázek.. protože plno věcí nevím, plno jich zapomenu, spoustu sem jich nikdy nevěděl..
Nicméně častokrát se porušují předpisy vědomě, ale máte pravdu, že aji nevědomě..
Ale pak stejně nastávají situace, kdy začnete pochybovat - viz. ta situace ve videu.. Pro někoho jasná, pro někoho míň, pro někoho vůbec...
Poviem vám,že čo je dôležité podľa mňa. Najdôležitejšie je ovládat vyhlášku a vediet ju používat v praxi komplexne a nie sa sústredit len na jeden alebo druhý paragraf. Inak správat sa ohľaduplne je uvedené aj vo vyhláške. Ono netreba čakat,či vláda schváli povinné školenie všetkých vodičov,ono stačí si len večer namiesto sociálnych sieti otvorit online vyhlášku a zopakovat si staré veci a naučit sa nové čo tam pribudli.
@slavco31: Když radíš, měl bys být znalostmi trochu na úrovni. Tedy už 20 let bys měl vědět, že již neplatí žádná "vyhláška", ale zákon č. 361/2000Sb. Ve "vyhlášce" (č.294/2015Sb.) pak najdeš upřesňující věci - dopravní značení, dopravní zařízení, označování osob a věcí v provozu na PK, řízení provozu na PK a další důležité věci, které zákon řeší pouze obecně.
Pochopitelně jinak s tvým příspěvkem souhlasím, jen ta "vyhláška" to kazí.
První ze série záhad:
Tohle vyšetřování nás přivedlo na křižovatku v Brně městské části Ivanovice. Křižovatku silnice III/6401, ulice Maříkova a ulice Řečkovická a silnice I/43, ulice Hradecká, Brno. Na tomhle místě se to záhadami jen hemží. Lidé tu upadají do zvláštní letargie, těžko hledají racionální řešení a jednají ... zmateně. Pojďme společně najít odpovědi! Odpovědi na otázky – kdo má přednost, kde je hranice křižovatky a proč mluví dodatková tabulka tak nejednoznačně!
@milancukrar tady už je to vysvětleno (pro případ, že by někdo chtěl vidět zdroje) + ukazaná nová dodatková tabulka, která to jednozančně vyjasňuje.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.