Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Dotace na elektromobil

Od: ficmol odpovědí: 27 změna:

Dobrý den,

prosím vás nevíte zda jdou uplatit dotace na elektromobil i u živnostníků? A musí to být nové auto enbo může být ojeté?

Díky,

Fičmol

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


3x

Za jakých podmínek lze daňovým poplatníkům uloupené peníze využít na koupi vozu, lze dohledat např. zde.

elektrina.cz/...

ernie: A v Číně, když ta pitomost s dotacema skončila, jde prodej autíček na baterky rapidně dolů.

At si jich každý soudruh koupí třeba 10, ale za své.

Na tomto dotazu je vidět jeden z aspektů elektromobility. Nejde vůbec o uvědomělou ekologii nebo výhody EV, ale o prachy. Jako ostatně u všeho.

ernie: Tak samozřejmě. Pokud se půjde silou a restrikcemi, tak je klidně možné prosadit, aby se zítra jezdilo na koních. Prostě koně začneme dotovat včetně krmiva, ustájení a veterinární péče...a na vše ostatní napálíme nesmyslné daně a pokuty.

Tak ono vždy jsou prachy na prvním místě a Češi nejsou moc uvědomělí v nějaké ekologii. Odpadky nebo vajgly od cigaret se válí všude, ale když jim někdo hodí plechovku od piva před domem, tak nadávají, přitom jsou úplně stejní. A je pravda, že jízdenka na vlak či autobus vyjde dráž než jízda jednoho autem. Tak jaká ekologie, peníze na prvním místě i za cenu, že budou dýchat bordel a zkrátí si o pár let život. Zateplení si taky nedávají lidi kvůli ekologii, ale věří tomu, že se jim to vyplatí, i když návratnost je dlouhá. A tak počítá každý, i ten, co si chce ten elektromobil pořídit. Vezne do ruky kalkulačku, spočítá cenu, nájezd a vyjde mu návratnost a ta může být dost rychlá vzhledem k nájezdu a proč nevyužít dotace, když to jde. I když mě osobně se taky nelíbí platit něco, co si sám jako fyzická osoba nemůžu pořídit za stejných podmínek. U nás prostě nic nefunguje.
Aha.. Češi jsou na prachy víc než jiné národy.. Pravděpodobně proto došlo v Číně více jak ke 30% snížení prodeje elektro vehiklů, když se snížila (nikoliv zcela zrušila) dotace na 50% původní částky.
V USA je pokles prodeju stejný jako v Číně.
No pravda, je tady ekologicky uvědomělé Norsko, které ekologicky těží ropu a z té dotuje elektroauta a na auta se spalovacím motorem mají takové daně, že si jejich nákup nemůžete dovolit ani norský král. A teď si představme (no jistě, je to hrozná představa), že cena elektroauta v Norsku bude REÁLNÁ a bez dotací a cena klasických aut také. Co se stane? Každý Nor kupující nové auto se hrdě, uvědoměle a EKOLOGICKY plácne do prsou a řekne "To nevadí, že mne to bude stát 5x tolik, ale já to elektroauto prostě chci a chci a chci". Tomu vážně věříte? Houby s octem..
Tak ono je to úplně stejné jako třeba s cigaretama, když se zvedá daň na tabákové výrobky. Před koncem roku dochází k předzásobení, takže v prvním Q následujícího roku dochází automaticky k poklesu. A to platí i u těch výhod u elektromobilů. A nejen u nás, ale v v celé EU se na Tesly čeká několik měsíců a jelikož u nás Tesla otevřela své zastoupení až na podzim, většina lidí i dnes jezdí kupovat auta do Německa, kde jsou firmy, které berou Tesly na sklad a lidi je mají prakticky hned k dispozici, stačí si jen zajistit převod a vyřídit zdanění. I přesto, že je s tím spousta starostí a dalších nákladů, je o auta velký zájem. Poptávka stále převyšuje nabídku a v Číně má velký dopad na celou ekonomiku virus, nejdou to jen elektrické auta, ale vše.
A když vzpomínáte to Norsko, tak v budoucnu bude zavádět řada znecistenych měst emisní omezení, takže už se tam člověk prakticky s žádným spalovakem nedostane. A emisní zatížení kolem roku 2050 při nákupu jetého spalováku bude deset tis eur k ceně vozu, takže ev bude levnější Možná to bude i dřív. Anglie přestane prodávat spalováky v roce 2035. Nicméně pokud někdy dojde k auzonomnimu řízení, vlastnictví auta bude ztrácet smysl. Každopádně je to vzdálená budoucnost a přechod bude pomalý. Ale lidi si na to zvyknou, podobně jako si zvykli na chytré telefony. To bylo tehdá řečí, jak to nic nevydrží, jak se to musí každý den nabíjet, když tlačítkové vydrží 14dnu a kdesi cosi a dnes už jsou tlačítkové telefony leda tak v muzeu a ten přechod byl opravdu rychlý. Je to jen o ceně a platí, čím větší objem výroby, tím nižší cena.

Štíre - pokud jde o návratnost - pokud zdanění paliva bude stejné jako elektřiny a rozvod elektřiny a nabíječky budou dotované stejně jako "rozvod a nabíječky" paliva, kde bude potom návratnost?

Proč by měla? Spotřební daň platí na nějakou skupinu specifických výrobků, které většinou souvisí se zdravotními riziky nebo s nebezpečím pro životní prostředí.
asd1

Myslíš, že pokud vypadne spotřební daň z benzínu, tak se nepřihodí na elektriku?

Už teď i sluníčka začínaj zjištovat, že elektromobil je nesmysl který toho s ekologií moc společnýho nemá...

Štíre - zdravotní rizika a nebezpečí pro životní prostředí od severočeských komínů nekrozí?

Štír nám teď nastavil zrcadlo naivnosti zastánců EV. Ropa je fuj, tak je zdaněná. Elektrika je kytičková, tak ji zdanit nemůžou Uvažovaní pětiletého dítěte...

ernie: Pořád jsem se ještě nedozvěděl, kolik elektromobilů má stir doma a v rodině. Na dovolenou jezdí určitě zásadně všichni na kole a letadlem v životě neletěl (leda tím na elektřinu).
P.S. a doufám, že stir má rám kola z ocelových trubek, protože při výrobě hliníku vzniká 6 x více CO2 než při výrobě oceli..

martincakl: Až bude elektrovůz stát stejně, jako spalovák a bude mít stejné podmínky nákupu a provozu a ujede na jeden zátah aspoň 500 km plně naložený v létě s klimou a v zimě s topením beze strachu že nedojedu k nabíječce (a je jedno, jestli to denně potřebuju nebo ne-častý argument zastánců), a až u té nabíječky dám plnou za pět minut, klidně si ho koupím.

Ovšem je s podivem, že při dnešní úrovni vývoje technologií EV nijak v tomto směru nepokročily. Když to srovnáme např s pokrokem klasického automobilismu nebo dokonce letectví, kde před sto lety vznikly stíhačky z plátěných rogal po ocelové stroje během takřka pár let a to vše bez výpočetní techniky. Přitom EV není složitější, než cokoli jiného. Baterka, káble, a motory.

ernie: souhlasím..At to stát nechá na mne...a až to bude k tomu, sám se rozhodnu, co si koupím. Ano, až elektroauto bude mít dojezd min.500km a nabité bude za 5minut (snesl bych i 1000km/10minut), a jeho cena (reálná cena) bude do 400tis Kč (OK, vybavenější model i třeba 800tis Kč), ale vyhodnotím si to sám...a ne ve spolupráci s nějakým ekošílencem a povinně.

Martine - průměrné stáří vozového parku v ČR je 15 let. I prodeje nových aut říkají, že většina obyvatel koupila vozy ojeté za cenu 100 - 150 tisíc Kč. Budou to splňovat i elektromobily za předpokladu zbývající životnosti alespoň 150 000 km?

ra252: To je samozřejmě věc názoru. Kdyby EV aut bylo časem tolik jako aut se spalovacím motorem, tak i jejich bazarová cena bude daleko nižší než teď. Ale já mám rád, když je auto nové, protože ho kupuji proto, aby jezdilo. Na pojížďky 10km denně mám kolo, na to nepotřebuji auto. Proto uvádím požadované parametry svého "potencionálního" budoucího auta (i když tuším, že minimálně ještě jedno dieselové nebo benzínové auto (v horizontu 10let) ještě "otočím"..a do té doby ta elektroopičárna skončí

Asd1 ano, elektřina půjde nahoru, to je vzhledem k inflaci samozřejmé, ale uvalit na ni spotřební daň? To myslíš vážně? Moc dobře víš, že to nejde, protože rázem by se doma svítilo svickama a padla by chudoba na nizkoprijmove skupiny obyvatel a důchodců. Nedávno o tom byla debata v TV a tohle si žádný politik neumí představit, protože spotřební daň v sobě obsahuje náklady na zdravotnictví nebo léčení závislostí. Ba naopak, politici se dnes snaží najít cestu, aby se mohli vyvázat z chybně nastavených vykupnich cen ze solárů, které tak minula vláda pohnojila a tyto ušetřené peníze použít právě snížení dopadu zdražování elektřiny. Co se týká toho vtipu o komínu, tak i v našich podmínkách, kdy se vyrobí polovina elektřiny z uhlí je ekektromobil čistší a především jde o to, že lokální emise (ve mestech) nebudou žádné. Na Slovensku je tento poměr ještě lepší. Jenže to je věc politiků, z čeho se vyrábí elektřina, protože u nás se cca 14TWh vyveze, takže omezit uhlí jde prakticky hned. A to, že ten komín kouří, na to jsou emisní povolenky, které energetické společnosti musí zaplatit a už jsou v ceně elektřiny. Další významný faktor je, že odsířit jeden komín, jde snáze a levněji, protože jede v ideálním zatížení, ideálním stavu, při nejvyšší účinnosti. To se o milionech aut říct nedá. Osobak nikdy nebude jezdit v ideálním zatížení, když pomineme technický stav nebo vykuchane filtry. Hlavně ve městech jede osobak vždy s chladným motorem, nefunkcim katalyzatorem a filtrem a spousta lidí, kteří jezdí trasy do dvaceti km nikdy nedošáhnou na ideální stav spalování a účinnost výfukové soustavy. Já osobně nechápu nikoho, koho baví dýchat smrady, když je dokázáno, že zplodiny způsobují astma, rakovinu a jiné nemoci.
Ra252 už jsem odpověděl výše. Za emise platí ten, kdo je produkuje, takže za komíny platí energetické společnosti ve formě povolenek. Když ceny za povolenky vyletí nahoru, brzdí se výroba z uhlí a jede se na plyn, tam jsou emise třetinové. Prostě jede to, co momentálně vyjde levněji.
Jo a kolo nemám ocelové, ani hliníkové, ale plastové - karbonový monokok.

stir: Tak se tím nechlubte, protože to je pokud vím, z ekologického hlediska ještě horší

štíre - povolenky a škodlivost jsou dvě nesouvisejíécí věci.

 

Martin a co teprve kolik toho ten cyklista vydýchá
Pochopitelně, i cyklista vytváří CO2 v množství cca 5,3g/km, takže moc netrénujte, protože z ekologického hlediska produkujete při takto zbytečném používání kola nadbytečné CO2. Na kole tedy jen do práce a domů. A pěšky také nechoďte, to je z hlediska produkce CO2 3x horší než jízda na kole.
No vidíte, už zbývá jen to elektrické auto. Anebo ještě elektrická koloběžka, tam se člověk taky nezadýchá.

 


0x
U nás zatím jen u živnostníků, na Slovensku i u fyzických osob.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]