Nejste přihlášen/a.
Hezký den přeji,mám pneu letní 10let staré ,vzorek stále vyhovuje.Je lepší už koupit pneu nové? Jáký názor máte?Nebo dojezdit .Děkuji moc za názor.
Já na to mám jiný názor. Samozřejmě záleží na tom, v jakém jsou stavu. Já ale koupil auto v bazaru a byly na něm gumy starší než to auto (přes 15 let) a opravdu nestáli za nic, na mokru se klouzaly. Pravda je, že měnit gumy po 4 letech, jak tvrdí v médiích, to je jen lobby výrobců, ale pravda je i to, že starší gumy jsou horší. Nic méně to víte asi sám nejlíp jak se chovají.
maku, prosím, nic ve zlém, ale já jsem dříve jezdil, že mi každé pneumatiky klouzaly. Páč jsem jezdil rychleji jak teď a kontrolovaně smykoval.
Ale nevím jaké pneušky Vám klouzaly..
Pokud nejsou steřilé a mají vpohodě jízdní vlastnosti, tak bych je normálně dojel..jen bych na nich raděj moc nedivočil..a průběžně po nějaké době zkontroloval pro jistotu..ale tak to asi každé že.
Horší třeba na motorce, tam už by to bylo o hubu-hlavně za mokra a mohly by mít vzorek i nový. Na autě jsou kola 4, šířka styku s vozovkou nesrovnatelně velká oproti motorce, takže tam to takové důsledky mít nebude.
Mám stejně staré zimní pneumatiky, jezdím ročně cca 13 000 km, nedávno jsem byl na prohlídce a upozornili mě, že pneu je zpuchřelé, je uvedeno jako lehká závada. Minulý týden na vlhké vozovce to prokluzovalo, zvláště při rozjezdu do mírného kopce. Směs je tvrdší, hůř se to ovládá, brzdná dráha je delší. Nemám rád ty krizové situace, kdy člověk musí rychle dupnout na brzdu např, na přechodu pro chodce a pokud se sejdou okolnosti, ty následky nechci ani domýšlet. Takže mám objednané už nové.
Jako chemik,plastikář - technolog mám na stáří pneumatik zcela zásadní názor.Složení kaučuková směsi se časem určitě mění,pokud je i vystavena působení slunečního záření,tak velmi.Směs na pneu zcela jistě stárne a mění jízdní vlastnosti.
Dnes se na tyto vlastnosti kladou daleko vyšší požadavky,jako před 20 lety.Proto jsou v zimním období vyžadovány zimní pneu,i když rozdíl mezi jejich vlastnostmi je vcelku malý.Pneumatiky lze dojezdit,se zvýšenou opatrností,neriskovat.Pokud by se vyskytly drobné trhlinky,pak vyřadit.
JABRAKA
Minulou zimu jsem jel do mírného snahu po uježděném sněhu na zimních Bridgestone. Okolo mě jezdila auta bez potíží, jen já jsem stál, kola prokluzovala, auto se smýkalo ze strany na stranu. Zkontroloval jsem hloubku dezénu - byla v normě, stáří pneumatiky - 10 let. Okamžitě jsem koupil nové a bylo po problému. Zimní gumy jsou po 10 letech tvrdé skoro jak hokejový puk.
Směs stárne a tvrdne, jak rychle záleží na skladování - chladno a temno = stárne pomaleji, přímé slunce = stárne rychle. Zásadní rozdíl je v chování na mokru, "puk" klouže. Některé pneu kloužou jak sviňa už jako nové (např. Barum ), ty lepší jsou v pohodě i po 10 letech.
Nejlíp vyzkoušet, např. na kruháči jezdit dokolečka, postupně zrychlovat a zjistit při jaké rychlosti se utrhne do smyku. Tím, zjistíš jak na tom guma je, co si můžeš dovolit a jestli to zahodit nebo nechat..
Pokud je guma zpuchřelá/ popraskaná tak to je tak na couračky po vesnici nebo do lesa, lepší vyhodit...
Milane, sice umíš jezdit i na klouzavých gumách, ale když dojde na krizovku a auta okolo mají lepší pneu tak jsi v nevýhodě. Ten před tebou na mokru ze 100 kmh bude mít o 20m kratší brzdnou dráhu než ty, k tomu vteřina reakce a i když jsi měl odstup 50m tak to nemusí stačit. V táhlé zatáčce bude rozdíl ještě větší, s dobrou pneu zastavíš po 100 metrech a s klouzavou bude potřeba klidně 150, to už bys musel mít odstup minimálně 80m abys v kufru neskončil... Stručně na klouzavých pneu máš v osobáku za mokra brzdnou dráhu jako naložený kamion (což je dost bída)
Podobně v zatáčkách, např. Dunlop Blu response se utrhávala při 50 kmh, "brusle" na stejném autě se sunula už při 40 kmh, což je hodně velký rozdí. Zkoušel jsem i brždění a ze 100 kmh byl rozdíl fakt těch 50metrů (na trase kterou jezdím denně tj. mám to najeto a ne jen jedno zabrždění kdy by mohlo mít vliv extra situace např. čerstvě zmoklý prach X lijákem pořádně opršené)
asd, děkuji za poučení, ale mne se to netýká, nemám tak staré gumy. Ale najezdil jsem pře milion a neměl jsme nikdy problém s dobržděním. Avšak vidím často nová auta s mladou pneuškou a nedobrzdí. Takže jsem přesvědčen, že to není o pneumatikách, ale hlavně ovlastnostech řidiče.
Proč ani na Barumkách nemám problém?
Na Barumkách mám najeto tak 200 kkm, taky bez nehody a neměl jsem s tím problém. Ovšem dobré pneu jsou úpně jinde.
Nemít nehodu je i o štěstí/ smůle. Stačí když se něco semele a to auto před tebou bude mít lepší gumy, nebude místo na objetí a bude hotovo. Podobně když se nachomýtnu a to auto přede mnou zrovna bude Porsche na sportovních gumách tak taky těžko dobrzdim. Stejně tak pokud za mnou bude dodávka nebo kamion a já budu muset zahamovat tak je budu mít v kufru.. Ale jít proti tomu naproti tím že vědomě budu pořizovat brusle s tim že "to stačí" považuju za "ne moc chytré", obzvlášt když řádově lepší pneu stojí prakticky stejně (pořízení stojí sice víc, ale zlevní se úsporou na spotřebě a delší životnosti, např. Michelin vydrží jednou tolik než Barumka tj. ve výsledku vyjde levněji...
Jasně že řidič je podstatný, ale dobré pneu jsou dost velký pomocník..
Deset let je podle mne už celkem dost, ale tazatel nezmínil, jak dlouho je hodlá ještě provozovat. Dalších deset let? Na šourání do lidlu to asi postačí, ale na běžné ježdění bych už uvažoval o nových a to jsem teda skrblík. Při defenzivní jízdě nic nepoznáte, ale stačí menší krizová situace a je vyděláno...
Jedna praktická. Měl jsem asi 8 let starý zimní Matadorky. Protože už byly fakt kamenný, dojezdili jsme je přes léto a koupil jsem na zimu nový. Vzorek bezpečně přes 4 mm, vzhled obstojný, jednu sjetou jsem chtěl přehodit na rezervu. Mechanik to neudělal a ukazoval mi proč. Po sundání z disku je z boku sešlápnul a v drážkách vzorku se šklebily, totálně KO. Na nahuštěné gumě na autě to nebylo vidět.
Já kupoval nové skladové Nokiany - prodejce garantuje správné skladování - výroba listopad 2015. Doma jsem si je prohlížel a byly jako nové a na podlaze jsem po nich našel takový ten výrobní konzervační maz - či co to je, tak jsem spokojeně odjel do pneuservisu na výměnu.
A tam mi řekli, aniž by se na něco zeptal, že jsou 4 roky staré a že po čtyřech letech jsou tvrdé jak šutr a měl bych je vyměnit za ty vyrobené v roce 2019. Že vypadají dobře, ale jsou staré. Ale že lepší deset let stará Barumka než nová čína!?
Neměl jsem na to slov, nechal je pracovat a šel se podívat na zde uskladněné pneu - lidi za to uskladnění platí. Pneu byly na sobě na zemi a špinavé. Byly tam letní i zimní, některé letišní, ale i pneu z roku 2012, 2014 apod.
Všichni mluví jak je dobré mít čerstvé pneu. Drtivá většina dojezdí gumy do bezvědomí a o stáří si dopisuje na fórech, ale když má dát 5-10tis. za sadu a 1.000,- za přezutí, tak každej stáhne ocas. Stáří pneu není legislativně nějak omezeno, tak se dá teoreticky jezdit i na 100let starých pneu a nikdo nemůže říct ani popel. Pneu nesmí být mechanicky poškozená (trhliny, boule, zpuchřelost, cizí předměty) a hlavně musí mít minimální hloubku vzorku, tedy léto 1,6 mm a 4 mm zimní u osobních aut. To je stejné jako by někdo řešil stáří gumiček stěračů, stáří klínového řemene apod.. Je to čistě věc osobního přístupu a hlavně stavu peněženky. Bez diskuze je vždy nová pneu lepší než 10 let stará. Ale teď něco z praxe: kazdý pneuservisák Vám bude nutit novou gumu, když vaše je 5 let stará, ale když mu na skladě zbude 5 let stará sada, tak bude tvrdit, že při dobrém skladování má vlastnosti jako nová a bla bla bla. Všeobecně se ví, že pneu bez ráfku se má skladovat postavená kolmo na vzorek nebo má být v regálu skládaná do X a s diskem klidně naležato. Jaká je praxe v pneuservisech...komíny o 30 pneu bez disku...vždy když to vidím, tak si říkám co ty pneu dole..?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.