Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Startování pomocí kabelů z druhého auta

Od: slavo® odpovědí: 29 změna:

Včera jsem poprvé takto startoval.

V jakém pořadí zapojit a odpojit kabely a proč vím, ale není mi jasné proč se všude píše že se černý kabel nemá nebo nesmí připojit na záporný pól vybité baterie ale na kostru. Jinak najit kostru na 1 oktávce bylo trochu umění, šroub který drží připevněnou baterii tak tam to nešlo.

A ještě mě zajímá jedna věc, když jsem odpojil kabely tak asi po 15 sec. se u dárcovského auta ozvalo asi na 2sec zapištění, mám dojem, že to bylo od řemene který žene alternátor a vodní pumpu, kapota byla zvedlá asi 15 minut. pak už se to neozvalo. Asi to ale řešit nemá cenu.

 

 

29 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jezevec*

4x

Kabely zapojuju normálně přímo na baterii. Ale byl bych hodně ve střehu u toho auto, kde zapištěl ten rozvodovej řemen. Mě takhle kdysi jednou zapištěl, vzápětí se přetrhnul a byl jsem tam za pětadvacet tisíc...


Nebyl to rozvodový řemem nebot to auto má řetěz a psal jsem o řemenu pohánějící alternátor a alternátor snad na žádném autě není napojený na rozvody.

Jen tak mimo-rozvodový řemen je ozubený,takže by neměl zapištět-jedině v případě že se povolí zuby a pak je opravdu (u většiny) motorů vymalováno. Tady asi pravděpodobně povolil řemen na altik a padnul pod rozvodový řemen a ... Nebo Vás p.Jezevče nepěkně natáhli!

 


3x

Je to i k vůli případnému jiskření, kdyby baterka plynovala, tak at poslední spoj neuděláš u plynující bterky, ale někde u motoru.

Další výhoda krom bezpečí je ta, že proud neteče z kastle přes kabel či pásek na motor přes přechoďáky, ale teče přímo na startér.

U dodávek to ani jinak nejde, protože většinou mají baterku v podlaze nebo pod sedačkou řidiče. Jsou sice i mechanici, kteří k vůli tomu kuchnou půl auta, aby se připojili na baterku, ale proč, když je v mot. prostoru přípojný bod pod červeným víčkem (Iveco Daily,Fiat Ducato,Peugeot Boxer,apod...)

 


2x
Protože mínus startéru je jeho obal a obal je chycen k přírubě převodovky takže když to dáš přímo na kostru tak nevznikají zbytečné přechody a ubytky napětí
Osobně to davam ve většině případú přimo na baterii a ještě sem neměl problém

 

asd1

2x

Jedno to není. Při startu přes kabely se kostří na blok motoru, kostra přímo na baterku startovaného auta je chyba. Info na netu je dost, necnce se mi sem psát obsáhlý článek proč to tak je.

Milane se start-stopem to nesouvisí, tohle platí i pro klasiku s "blbým dobíjením"

asd, desítky až stovky připojení vždy na baterku. Nikdy žádný problém. Jen u Liazky jsem dával kabel přímo na starter.

Po poučení od (jejda, nevím kdo to byl) už vím, že u stop-start ne na baterku.

Nechám se i od Vás poučit, proč které vozidlo ne na baterku.

Děkuji

asd1

Stručně pokud připojíš přímo na baterku, tak ta vybitá se okamžitě začne nabíjet z plné, kdyžto pokud ukostříš na blok motoru tak díky přechodovému odporu mezi blokem a kontaktem vybité baterky je to nabíjení omezené. A hlavně při samotném startu je díky tomu plná baterka výrazně míň zatížená... Pak to je i kvůli jiskření přímo u baterky/ dál od baterky na bloku motoru...

Že to funguje i jinak ještě neznamená že to jinak je správně

asd, sice nesouhlasím s tvrzením, že:

...přechodovému odporu mezi blokem...

ale to nevadí. Hlavně když víte, jak je velký odpor. Ten je pak mezi mínus polem na baterce a blokem motoru?

asd1

Tak si řeškrtni přechodový a nech jen odpor (kabel ukostření motoru a přechoďák tam je taky) Nakresli si kudy běhaj elektrony když je kostra na blok/ nebo na pól baterky. Zdroj je plná baterka a alternátor nastartovaného auta, spotřebiče jsou ve startovaném autě vybitá baterka a pak startér...

Myslím že průřez kostřícího vodiče bude mnohem větší, než průřez levného startovacího kabelu. Takže onen odpor tvoří už startovací kabel sám. Mínus, které se připojuje jako poslední, se připojuje na kostru jednoduše proto, aby se nejiskřilo přímo u baterky.

kostřícího vodiče bude mnohem větší, než průřez levného startovacího kabelu
souhlas, to nikdo nezpochybňuje.

...aby se nejiskřilo přímo u baterky...

a proč by to mělo vadit jiskření? U vybité baterky nebude plyn, pokud baterka je uzavřená, ani tam nebude plyn, takže at klidně jiskří...

Plynování je u přebíjení baterky.

Ale každý to děláme nějak...

asd1

Milane plyn tam být jednoduše může a jiskra u baterky je riziková. To je podobné jako lepení poškozené bočnice pneu, stokrát nic a jednou ti to buchne v zatáčce. Stokrát připojíš na baterku a nic, ale jednou ta baterka prskne, jsi přímo u toho a máš kyselinu v ksichtě... Prostě jeden z důvodů proč nepřipojovat přímo na baterkku (poslední kontakt kdy prakticky vždy přeskočí jiskra).

A když o tomhle někdo ví a přesto to připojí na baterku, tak to je holt řirozený výběr... Klasický citát "to neděláš dobře" jak borec se svojí jistotou že je to OK strkal vypálenou sirku zpátky do krabičky až mu to jednou ožehlo pindíka

 


2x
Pro nevěřící Tomáše fotka, co se může stát když zajiskří kabel při odpojovani od baterie...tak jsem dával kabely vždycky na baterku...teď už nee. To že to je rána já z děla je ještě v pohodě ale ta kyselina co z toho vyletí je už horší. Tak bacha.

Toto mám za sebou, ale při nestandardním používání baterky. Za normální situace se toto nemůže stát. U uzavřených baterkách, kde neuniká plyn se to nestane.

 


0x

Slavo, pokud jste šikovný (a to Vy jste) tak je to jedno, kde a které kabely zapojíte nejdříve. Klidně přímo na baterku, pokud nemáte vozidlo stop/start.


Milane byly to jedničková fabie a jedničková oktávka.

 


0x

Ja,ak som bol nútený štartovat kablami postupujem takto. Prepojit batérie káblami,ja dávam to priamo na batériu.Či to dáte na kostru auta alebo na mínus pól si myslím,že je to v podstate jedno,lebo mínusový kábel je cca 40cm hneď ukostrený na karosériu. Naštartovaným autom nechat 5-10 minút dobit batériu na nenaštartovanom aute a potom štartovat. Ak sa to nepodarí,tak zase nechat dobit baterku a pokus opakovat. Po naštartovaní káble odpojit a ten čo to nemohol naštartovat by mal navštívit servis pre kontrolu nabíjania,žhavenia alebo výmeny baterky.

To čo zapíštalo bol remeň na alternátore. Po odpojení káblov nastalo zrazu vyššie zataženie alternátora a pribrzdilo ho na otáčkach.

slavo, ano, je to tak, pokud máte slabé kabely. Pokud máte doma dělané, silná měď, tak auto startuje ihned po spojení vozidel.

 


0x

Při startování přes kabely jsem sice první pokusy zkoušel baterku na baterku, ale po těch jiskrách a výhružných článcích už 20 let startuji jen s černým kabelem na alternátoru a červeným na baterii.

Předpokládám, že se takto startují vozy s baterií vybitou nebo vadnou, často ve stavu "zmrzlého kusu". Z nějakého logického pohledu rizika a předpokladů vad na baterii bych jinak nenabíjel právě kvůli riziku bouchnutí.

Druhá věc je, že baterie na baterii opravdu odebírá hodně proudu a je nutné často 5 a více minut vybitou nabíjet. Kabel napojený na alternátor pro mne z neznámého důvodu stačí pro nastartování vozu na první pokus, během první minuty.

Tolik mé osobní zkušenosti. Doufám, že na dalších 5 let budu v tomto bez praxe - koupil jsem si novou baterii po 9ti letech užívání.

 

jabraka*

0x

Je nutno si uvědomit,že auto potřebuje ke startu asi 400A startovacího proudu,i když jen kratičkou chvilku.Ten se přes obyčejné kablíky z dárcovské baterie nedá přepravit.Proto se doporučuje po několik desítek minut nejprve nechat dobíjet svou baterii,aby proudový náraz pro začátek dala.

JABRAKA

Několik desítek minut? Stačí mít pořádné kabely a dá se startovat hned.
Za několik desítek minut bych baterku na start dobil i nabíječkou.

Stačí mít pořádné kabely a dá se startovat hned
naprostý souhlas, silný kabel, velké silné kleště na konci kabelu a hned startuji.

asd1

Ehm, spíš Jabraka zase perlí (jako obvykle)..

Kolegové, já se zastanu trošku Jardy, páč on píše "Ten se přes obyčejné kablíky", takže my máme silné kabely, Jarda poukazuje na slabé levné kabely, které mají málo mědi, ale hodně PVC na izolaci.

Několikrát jste viděl startování těmito kablíky, pak jsem, vytáhl svoje silňáky a hned to běželo.

 

asd1

Běžné auto 400A; nejdřív nechat dobíjet několik desítek minut..

Běžné auto polovinu a dobíjení bohatě stačí pár minut...

Jasně že kabely nesmí být ty z nabíječky ale startovací

p.Milane mám obyčejné z Kauflandu,údajně na 400A a v pohodě jsem s nimi nastartoval svým autem několik dalších aut.

Nouzově jsem zkoušel i tzv sua kabel (ženijní polní dvoužilovou šňůru)který se používá na elektrický roznět -taky to šlo ale být motor v horším stavu (hůře chytat) asi by to nešlo

diesle, ale já nepíšu nic o Vašich kabelech, jen znám některé, které nenastartují hned a musí se postupovat dle doporučení Jabraky. Nechat dobít asi 10 minut z jiného auta.

Jo já jen na to že i ty levné fungují nic víc nic míň.JInak malé -tenké s nebo s malým průřezem jsou na...všeobecně jsou špatné právě ty v hyper super. asi jsem se šikl na kvalitní!.Přál bych Vám všem vidět jak se kroutily kabely cca1,5-2cm průměru když se startovali T-55 bez baterek skrze navagonování ze start.vozíku který byl složen s 4?6? velkých (tankových baterií)

PS prúřez jsem u nich nezkoumal,tak nwn.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]