Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, předem se omlouvám za tyty dva mé dotazy, ale nejsem si jist, tím kdo má přednost. Vím že to mám vědět, ale proto se ptám, abych někde neudělal něco zle.
Dotaz č.1: Na dálnici jede v pravém pruhu červené auto, které jede 100km/h a v levém pruhu zelené auto, které jede 130km/h.
Červené auto, se rozhodne předjet před ním pomalu jedoucí kamion, ale v levém se blíží zelené auto. Kdo má přednost? Platí zde přednost zprava, zelené musí zabrzdit a červené pustit před sebe a nebo naopak červené musí počkat až bude prostor, aby nevybrzdilo rychlejedoucí zelené auto?
Dotaz č.2: Tříproudová dálnice, všechny pruhy jsou volné a jedou po nich jen tato dvě auta.
V prostředním pruhu jede červené auto, které jede rychlostí 100km/h. V pravém pruhu jede zelené auto, které jede povolených 130km/h. Může zelené auto předjet červené a nebo by to třeba policie brala jako předjíždění z prava a zelené by mělo odbočit přes dva pruhy a předjíždět až ve třetím levém pruhu? A nebo zelené může tímto způsobem předjet zprava a "vinu" by policie dala červenému autu jedoucímu nesmyslně uprostřed?
Předem děkuji za odpovědi a poprosím vás se mnou o shovívavost, děkuji.
Stačí si 1x v roce přečíst část zákona 361/2000 a nemůže být pochyb.
1) žádné pravidlo pravé ruky, ale jen přejíždění z pruhu do pruhu.
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
2) předjíždět lze jen vlevo. takže nemůže zelené vozidlo podjíždět, předjíždět vpravo, musí až do třetího pruhu.
Milane a čo tak § 12, ods. 3)., 361/2000. k vašej druhej odpovedi? Ide predsa o súbežnu jazdu v pruhoch,nie je to predbiehanie,neobchádza iné vozidlo v inom jazdnom a ani ho neobchádza zprava vo svojom jazdnom pruhu. Ak by šiel za tým pomalším vozidlom v strednom pruhu,tak vtedy by nesmel ho predíst v pravom pruhu,ale len v ľavom tretom pruhu a následne sa snažit zaradit do krajného praveho pruhu.
Slovensko má svoje špecifiká
Milan má pravdu, v zadání dotazu se nejedná o souběžnou jízdu. Když jede pablb ve středním pruhu langsam pohodička, tak toho pitomce lze zákonně předjíždět jen tak, že z prvního do třetího a zpět. Ale i když tomu lojzovi ten manévr uděláte, vůbec jej nenapadne proč jej děláte
Ozaj si to myslím,hoci má ďiaľnica svoje špecifiká,tak si tuto situáciu skúste preniest na niejakú trojpruhovú cestu v meste. Buď by bol kolaps dopravy alebo skoro všetci vybodovaní, ak by to nebola súbežna jazda.
@slavco31 - jízdu po dálnici nelze srovnávat s jízdou ve městě. Ve městě můžete jezdit v pohodě ve všech pruzích, na dálnici vždy hlavně v pravém pruhu atd, ale to už se tu mnohokrát probíralo.
Človíčku ihned se domluv s někým aby s tebou jezdil do té doby než se naučíš pořádně co máš vědět než sedneš za volant.. Až mám husí kůži že se někdo ptá na ty nejzákladnější věci. To ale není tvá chyba, je to chyba toho kdo tě učil v autoškole a připustil ke zkouškám které jsi udělal asi zázrakem. Pak se divíme že jsou takové šílené havárky. Nejezdi sám dokud vše nedoženeš a necheš být neštastný že někoho zraníš, ne-li hůř...
Omlouvám se za off topic, ale tady musím reagovat. Aby chyba byla na straně vyučujícího v AŠ, je potřeba aby:
1) vyučující studentovi všechny informace podal. Nemožné, něco si musí student získat z jiných zdrojů.
2) vyučující zajistil, že student všechny informace získá z jiného zdroje. Nemožné.
3) vyučující zajistil, že student nikdy žádnou informaci nezapomene, něco nepoplete, nezvorá, že se nedopustí omylu nebo chyby ze zbrklosti. Nemožné.
Pokud chyba vyučujícího spočívá v tom, že pustil studenta ke zkouškám, vyhneme se jí jedině tím, že budou splněny všechny 3 body nahoře +
4) vyučující musí ověřit, že student všechny informace zná, což obnáší zkoušení VŠECH (ne pouze vybraných) informací, které se celého provozu na silnicích týkají. (Dovedete si vůbec něco takového představit?!)
Nesplnění byt jediného z těchot 4 bodů vede k tomu, že student AŠ (resp. jakýkoliv řidič poté) dělá chyby. A přesto jsou všechny nesplnitelné. A stejně se najde nějaký blbec, který to svede na učitele
Na druhou stranu, zákazové (+ příkazové) značky a přednosti jsou takový základ, který je prostě nutné znát - když nevím, kdy, jak, kam a kudy smím jet, je to závažný problém, protože ohrožuji sebe i okolí, přinejmenším vytvářím nejasné situace. Sama mám zkušenost s řidiči, kteří jsou schopni dávat přednost z hlavní silnice, jednoduchá "T křižovatka". Takže souhlasím s @martinna , že část viny je i na učiteli v autoškole. A komisař při zkouškách taky může leccos vycítit.
Teď mě zrovna nenapadá, co je skoro zbytečné znát, ale například, když nebudu znát pravidla jízdy a parkování v obytné zóně, tak dokud budu alespoň trochu myslet hlavou, nejsem nebezpečná nikomu a ničemu. Že třeba porušuji zákon nepovoleně rychlou jízdou a stojím někde, kde bych stát neměla, je zase jiná věc. No a taky, kdo může říct, že zná všechno?
Na otázky už odpověděli jiní. Chtěl bych ale zdůraznit, že základem bezpečné jízdy je snaha neohrozit ostatní účastníky silničního provozu, i když daný řidič má dle zákona přednost. Dám příklad:
Jestliže po vedlejší silnici se někdo řítí nepovolenou rychlostí a hraje si na "krále silnic" , tak pokud přijíždím po hlavní, tak je bezpečnější přibrzdit a nechat ho "proletět", než riskovat srážku jen proto, abych si "vynutil" jeho prudké zabrzdění a "vychutnal" si ho.Mohlo by to totiž skončit "zabržděním" o moje auto, o což samozřejmě nestojím.
Podobně, pokud jedu na dálnici a v zrcátku vidím někoho, ja valí v pravém pruhu, tak mu tam rozhodně nevjedu natož abych se snažil předjíždět kamion ve chvíli, kdy někdo jede rychle v levém pruhu. Když to napíšu ironicky- nevím, co by muselo být takovým důvodem spěchu, abych toto riskoval. Jedině snad záchrana lidského života, kde záleží na každé minutě.
Ty odpovědi jsou víc než jasné.. Jestli se takhle ptá někdo, kdo už řidičák má, trochu se děsím, koho můžu na dálnici potkat..
V prvním případě samozřejmě červené auto čeká, ve druhém případě nemá v prostředním pruhu co dělat, pokud nepředjíždí někoho v pruhu pravém. Ale i tak ho zelené auto musí dle zákona předjet zleva. Že se tak běžně neděje, to už je zase jiná věc.
Děsit by se někteří měli hlavně toho, že byli, jsou a budou lidi, kteří jsou schopní vjet na dálnici do protisměru a jet v něm.
Pochybuju, že by autor dotazu byl tak neopatrný, aby vjel z jednoho pruhu do druhého přímo před daným rychleji jedoucím vozidlem. Myslím si, že by dal dostatečně předem blinkr, takže řeči ve stylu - děsím se ...jsou přehnané.
Děsit by ste se měli, ale především např. řidičů, kteří řídí pod vlivem alkoholu. Už to, že sem autor dotazu daný dotaz dal, znamená, že má určitou zodpovědnost.
Proč by ta otázka měla být provokace. Na poradte se může leckdo zeptat na lecjaký dotaz. Proč na to vlastně reagujete, když jste přímo k tématu nic nenapsal?
V tom případě by museli vzít řidičák např. hodně pražským řidičům. Např. dost z nich jezdí takovým stylem,že jsou zvyklí "kličkovat" mezi auty, jako kdyby jeli nějakej "slalom" . Jsou tak asi zvyklí z jízdy z "přecpaných" pražských ulic, kde se každá pozice "počítá"
@lopezz je další adept na kondiční jízdy a přezkoušení. V Praze je většina vícepruhových silnic v obci a tam se lopez co? No? Nejedná o před...jíž...dě...NÍÍÍÍ !
Znalost jízdy v pruzích by měla být u řidiče samozřejmostí stejně, jako je samozřejmostí, že umí obsluhovat vůz. Zákon č. 361 není natolik složitý (tedy podle mě) aby se dedal pochopit. Navíc je v něm, narozdíl od jiných zákonů, i značná část logiky.
Ernie, mně je jasný že umíte číst a dokážete si najít příslušnej zákon. Ale když někdo přejíždí z pruhu do pruhu těsně před auty jedoucí za ním, aniž by se obtežoval dát blinkr, tak to není v souladu s předpisy.
milan cukrar : ano, 100% kontrola samozřejmě neexistuje. Kdyby totiž existovala (čistě teoreticky) , tedy že by na každých x metrech silnic byla kamera a bylo by dost lidí, kteří by ty situace vyhodnocovali, tak by opravdu bylo dost řidičů bez plnýho počtu bodů a někteří i bez řidičáku. Viděl jsem na silnicích už x porušení předpisů, jako asi většina řidičů. Už si na všechno ani nezpomenu, ale příkladem může být předjíždění v mlze před zatáčkou, předjíždění přes plnou čáru v mlze, předjiždění před zatáčkou v mlze, jízda ve městě tak odhadem dvojnásobnou rychlostí než je povolená atd. Prostě různé "kombinace" porušení předpisů.
Dám jeden příklad nehody ze silničního provozu, který se stal známé jednoho mého známého. Ona jela jako spulujezdec s kamarádkou po hlavní silnici. Jeli povolenou rychlostí 90 km/h. Z vedleší silnice jim nedal přednost nějaký děda, možná tzv. "sváteční jezdec". Byla nehoda a ta spolujezdkyně měla pochroumaná záda a řekla, že pak musel anosit korzet a nemohla vykonávat rychlejší pohyby. Nehoda může vzinknout z minuty ma minutu tam, kde by to málokdo čekal.
Co sem chci dát (na základě komentářů některých), je odkaz na jednu nehodu ny you tube. Samozřejmě podobných nehod bylo x, ale je rozdíl vidět to přímo na záznamu a je rozdíl o takových nehodách jen číst. To jen aby někteří viděli, čeho se můžou začít bát.
Takže se mám začít bát rychle jedoucí Octavie, nebo toho, kdo Octavii nedá přednost, nebo čeho vlastně?
Nejspíš nemáme stejný názor, někdo se holt víc bojí selhání lidského faktoru (nepozornosti, chyby, špatný odhad...) a někdo se víc bojí neznalosti základních pravidel. Nemám na mysli jenom výsledek při nehodě, který bude pro oba případy stejný, bohužel. Původní dotaz se týkal změny pruhů na dálnici a předjíždění zprava - a pro mě je prostě rozdíl, jestli budu brzdit kvůli někomu, kdo "jenom" správně neodhadnul vzdálenost (a třeba i z té svojí stovky trochu zrychlí), nebo budu brzdit kvůli někomu, kdo se přede mě řadí úmyslně, protože myslí, že má přednost.
ad1. Přednost dává ten, kdo mění pruh.
ad2. V obci může, mimo obec nemůže, ale může ho předjet tím úplně levým pruhem. Pokud je to mimo obec, tak se červený dopouští přestupku, má jet v pravém pruhu.
A není to sporný? Nedopouští se přestupku i ten co jeden levým 110km/h? Když má jet v pravo? Ano je to podjetí a předjetí zprava.. no podjetí asi uplně ne, ale předjetí zprava jo.. Ale když jedu na dalnici 130 km/h a nějaký debil jeden bezduvodně v levým 110 km/h ..tak já i když mám svuj pravý pruh volný tak musím brzdit přejet do levého a začít blikat na toho co jede v levým at uhne, že chci předjet?
Je jedno, jestli je to na dálnici nebo na jakékoliv jiné silnici, ale je třeba rozlišovat, zda je to v obci nebo mimo obec. V obci po dánici mohu jet klidně v levém pruhu 80km/h. Do pravého pruhu se musím uhnout pouze v případě, že se se nejedná o souběžnou jízdu a v pravém pruhu vedle mě jede další vozidlo 80km/h a zezadu se blíží rychlejší vozidlo.
Každopádně, bezpečnější je, nechat projet někoho, kdo jede velkou rychlostí , nezávisle na tom, jestli daný řidič jel tak, jak je předepsáno v zákoně nebo ne. Problém je totiž i to, že je dost řidičů, kteří jedou rychlostí výrazně větší, než je 130 km/h. Proč riskovat, že to někdo nedobrzdí, i když se ten pomaleji jedoucí řidič do toho levého pruhu zařadí v dostatečné vzdálenosti (pro max. povolenou rychlost)?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.