Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Licenční výroba automobilů ve východním bloku

Od: pnik odpovědí: 8 změna:

Dobrý den,

mám otázku trochu do historie. Před rok 1989.

V zemích východního bloku se vyráběla řada automobilů "licenčně".

Třeba Avie, Polski Fiat 125, Lada/VAZ, Dacia 1300, ...

Jak přesně fungovalo finanční odměňování původních výrobců (Saviem, Fiat, Renault) skrze tuto licenční výrobu?

Jestli dostali jendnu domluvenou částku a východní výrobce si mohl vyrobit těch vozů kolik chtěl, nebo jestli z každého vyrobeného kusu dostával původní výrobce nějaké % z peněz za co byl vůz prodáván.

Děkuji

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

To je asi otázka, která nemá jednoznačnou odpověď. Třeba Sověti si moc s nějakými licencemi moc hlavu nelámali - třeba dodnes vyráběný motocykl Dněpr / Ural je obšlehnutý baworák BMW R71 , stejně tak třeba obšlehli motor Rolls-Royce NeNe, který vyráběli jako Klimov RD45 a používali jej třeba v MiG 15, IL 58 a pod. Stejně tak obšlehli bombardér B29, který nouzově přistál v Sovětském svazu a vyráběli ho jako Tu-4.

Ale za licenci na Žiguli zaplatili - jak to v Sovětském svazu bývalo - surovinami.

auto.cz/...

rengea

Většinu příkladů které uvádíte jsu věci ktré dostali sověti vrámci náhrad válečných škod repatriací za 2svět,válku.Motory do ZIZ náklaďáků kopily licenci od fordu už před 2,svět válkou.Proudové motory projektovali vědci a technici z německa ,které si po válce rozdělili mocnosti které vyhráli válku.

Nemáte pravdu - a určitě jste si toho vědom.

Takže ,,licence´´ na B29

cs.wikipedia.org/...

,,Licence´´ na RR Nene

cs.wikipedia.org/...

a to, že by Němci dodávali válečnou pomoc - BMW RD45 Sovětům jste asi nemyslel vážně, že

 


0x

Myslím, že obvykle to bylo tak, že se zaplatila licence na konkrétní typ vozu. Omezení na množství nebylo. Omezení bylo na jméno - tedy vůz musel mít jinou značku a jméno. Pro prodejce to mělo výhody v tom, že dostali peníze za licenci k vozu, který už nevyráběli, nebo právě přestávali vyrábět. K tomu často ještě prodali kompletní montážní linku (bylo to výhodnější než ji šrotovat) a věřím, že součástí prodeje mohly být i některé díly či součástky, které stihli vyrobit, ale už z nich nevyrobili celé auto a nebyly k potřebě ani v podobě náhradních dílů.

 

mak*

0x

Řekl bych, že to byl jednorázový poplatek. Vždy to byla auta, co se na západě už přestala vyrábět, takže si myslím, že obě starny byly spokojené. Západ prodal dokumentaci, která už jim byla k ničemu a východ měl za rozumné peníze slušný auto.

odpověď trošku mimo. např Fiat 125P-v Itálii od roku 1667 údajně do 1972 ale spíš myslím, že se vyráběl déle než jen 5 roků -Licenční upravená kopie od roku 1967 ,ovšem tento se vyráběl krapet déle,udává se 1991 ale pravděpodobně byla ukončena v 1989.Stejně tak i "maluch v obou stáátechj od 1972.stím,že itaský ukončil výrobu dříve!F124 od 1966 do 1974 ale Vaz od roku 1970. Takže to neplatí,že byly na západě zastaralé a jako takové prodány licence Je ale fakt,že v sovětském svazu F124 a v polsku oba-125 i 126 byly vyráběny podstatně déle,s minimálními úpravami.JInak lituji dodnes , že jsem jej-F125p 1300 rv 1972 před cca 15 roku zrušil místo uložení do depozitu a postupně neopravil kastli.lepší svezení jsem nezažil,jedině v DéSy a BéXu a T603

mak*

Ono je to trochu jinak. V Itálii se v letech 1961-1967 vyráběl Fiat 1300 a 1500 a v letech 1967-1972 se vyráběl Fiat 125. Ten polský Fiat měl agregáty z Fiatů 1300 a 1500 a karosérii z Fiatu 125. Polský a Italský Fiat vypadaly velmi podobně, ale polský měl např. motory OHV 1300 nebo 1500 a italský měl 2xOHC 1600. My měli polského Fiata z roku 1971 a byl to jeden z prvních, on se papírově vyráběl v Polsku od roku 1967, ale zezačátku to bylo pár kusů (první se montovaly z italských dílů). Takže to bylo staré auto v Itálii vyřazené z výroby, pouze s moderní karosérií. Ty polské se vyráběly až do roku 1991.

V tom případě, už když šel v itálii do výroby byl zastaralý ! JInak pro zjednodušení výroby použili poláci místo OHC-1,5l (dle některých údajů to byla 1,6!)motoru konstrukčně jednodušší OHV 1,3 a 1,5l motor pro jednodušší výrobu měli třeba kupatá světla na rozdíl od italského který je měl čtvercová. JInakll F125P by pro provoz v ČSSR schválen až v roce 1972!

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]