Nejste přihlášen/a.
Čaute, nějakou dobu mi vrtá v hlavě otázka.. jak vlastně funguje na autě vypínání motoru? :o U nafty bych asi pochopil že se třeba nějak vypne čerpadlo nebo tak něco, ale u benzínu? Bavím se teď o starší generaci, Felicia, Octavia atd.. Co jsem měl rozebranou motorku,jednoválec, tak podle sledování jsem pochopil že klíček přeruší obvod z ŘJ do zapalovací cívky a červenej "chcípák" myslím nějak natvrdo ukostří ten impuls. ale u auta? Dokázal bych si to představit že spínačka třeba přeruší živý vodič k čerpadlu paliva nebo spíše nějaký který pohání zapalovací lištu, ale fakt nevím.. Neví někdo? Zajímá mě čistá hypotéza nebo trošku teorie :o
Podle stáří a druhu vozidel to je jinak, ale obecně, přeruší se dodávka elektriky k zapalovací cívce a ta přestane dávat jiskru pro svíčku. Nezapálí se směs a motor neběží.
Ještě doplním správnou odpověď:
U novějších motorů se vstřikováním se přeruší i vstřiky paliva..
U starších, s karburátorem, se přestane dodávat palivo do plovákové komory karburátoru. Ale karburátorů byly 2 druhy. Některé byly vybaveny elektromagnetickým ventilem, který při vypnutém zapalování uzavřel přívod z plovákové komory k tryskám - v tom případě se přerušila i dodávka paliva do motoru. Ty, které tento ventil neměly, stále pouštěly do válců směs vzduchu a benzínu tak dlouho, až se vyprázdnila plováková komora (samozřejmě jen tehdy, když se motor točil - například při brždění motorem s vypnutým zapalováním).
Ještě pro pochybovače - při sjíždění delších klesání se běžně brzdilo motorem s vypnutým zapalováním. Na nic to nemělo vliv, protože posilovače řízení ještě nebyly a posilovač brzd fungoval, protože byl podltlakový a elektřina na něj neměla vliv. Brzdová světla také fungovala i při vypnutém zapalování (jen blinkry nešly).
Ještě doplnění-u nafty i u starých dehtů (aspoň od cca počátku 80let )byl na těle vstř.čerpadla stup ventil (elmg.ventil)-vyplo se zapalování=stopventil uzavřel dodávku paliva z nádrže do čerpadla.Ale třeba vojenské 813 to neměli.
Ten elektromagnetický ventil tam byl proto, že motory běžící na extrémně chudý volnoběh měly tak rozžhavené svíčky, že při vypnutém zapalování běžely ještě několik sekund na samozápaly, cukaly sebou a střílely do výfuku i karburátoru.
A takhle seřízený volnoběh byl kvůli emisní normě (která měřila emise jen při volnoběhu).
To, že motor chcípne je sice pravda, ale přirovnání je nesmysl.
Přečti si otázku na kterou odpovídáš. Myslíš, že někdo vypíná motor tím, že vyndává pojistky od ŘJ?
To tvoje přirovnání je podobné, jako by jsi na otázku "Jak funguje vypnutí motoru" odpověděl, že odstraněním kabelů od svíček se motor zastaví.
Taková úprava je nesmyslná (ikdyž proti krádeži auta funguje) ještě z jednoho důležitého důvodu: Odpojení ŘJ od napájení způsobí vymazání paměti ŘJ.
U většiny novějších aut se vynuluje nastavení některých zařízení, které ŘJ ovládá. A co je ještě horší - ŘJ se musí znova "učit" ovládání přívodu vzduchu, vstřikování paliva a zapalování, což trvá tak dlouho, až se najezdí 300 až 500 km.
Já zas koukám, že nevíš co píšeš.
Původně jsi napsal: "Přerušíš napájení řj motoru a nejede"
Teď zas píšeš, že se "Řj nikdo od stálého napájení neodpojuje"
Já u starého karburárorového jsem to měl napsané v návodu takto:
Při vypnutí zapalování se přeruší proud do zapalovací cívky takže svíčky přestanou dávat jiskru a současně elektromagnetický ventil zavře přívod paliva do karburátoru.
Tam, kde je vstřikování bez ohledu na palivo se vypne palivové čerpadlo a u benzinu navíc se určitě přeruší napájení zapalovací cívky.
"slavo" - Mohlo to tak být, protože některé motory měly palivové čerpadlo poháněné mechanicky z vačkového hřídele a tak bylo třeba nějak zabránit přívodu benzínu do karburátoru. Taková čerpadla měla páčku na ruční dočerpání paliva do karburátoru, když auto delší dobu stálo a benzín v karburátoru vyschl. Neznám sice takové auto, ale pokud by se ručně dočerpával benzín, tak by muselo být zapnuté zapalování, aby se ten ventil otevřel.
U elektrických palivových čerpadel takový ventil ale nemá smysl, protože čerpadlo se vypne.
Já jsem ale pslal o jiném elektromagnetickém ventilu, který nebyl na přívodu paliva do karburátoru, ale přímo v karburátoru.
Teď ale musím opravit svůj první komentář. Protože pokud by bylo palivové čerpadlo mechanické a nebyl tam ventil o kterém píšeš (na přívodu paliva do karburátoru), tak by u karburátorů bez elektromagnetického ventilu, který zastavuje přívod k triskám docházelo k tomu, že při brzdění motorem s vypnutým zapalováním by se plováková komora nevyprázdnila a směs benzínu a vzduchu by stále šla do motoru. Zřejmě se ta tak u většiny starých aut dělo.
Kdyby se při horkém počasí a motoru nevypnul elektromag. ventil a nezastavil přívod paliva do karburátoru, tak by mohlo docházet k samozápalům při kompresi a motor by nešel zdechnout (jen přes kvalt a zabrzdit). Bublal by kldně 200-400 otáček.
jen upravím nepřesnost:
nezastavil přívod paliva, směsi, do karburátoru do sání. Přívod do karburátoru tento ventil nezavíral.
Řidiči.
Vozidlo s karburátorem které mělo páčku na ruční dočerpání paliva do kaburátoru byl např. vaz 2103 který jsem před léty vlastnil.
Ano, máte pravdu milancukrar®. Přívod do karburátoru zastavuje jehlový ventil na základě hladiny plovákem mechanicky. Dík
Ještě bych doplnil, že naše staré motocykly a méně staré mopedy (dvoutakty) měly "chcípák" - dekompresní ventil, který otevřel spalovací prostor a zrušil kompresi. Později se dekompresní ventil používal i u dvoutaktních terénních motorek jako motorová brzda (ovládal se plynovou rukojetí ve směru ubrání plynu).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.