Nejste přihlášen/a.
Řidič přijíždí ke křižovatce kde k červenému světlu na semaforu svítí doplňková zelená šipka umožňující odbočení vpravo.
Řidič hodlá odbočovat vpravo ale když je těsné před semaforem tak ta zelená šipka zhasne a on provede odbočení vpravo.
Pokud za ním pojedou tzv. "lepiči" a ti také odbočí - jeli také na červenou? - ono stejně za několik vteřin se rozsvěcuje oranžová a potom zelená.
A pokud by tam byl autonatizovaný systém - komu přijde výzva k uhrazení pokuty pro jízdu - odbočení na čevenou?
Všem, nikomu a nebo jen někomu. ( těm kteří by dokázali bezpečně zastavit ).
A proč na některých křižovatkách je to takto jak popisuji a na jiných zelená nezhasne,ale ještě se k těm světlům rozvítí oranžová a teprve když všechny tři zhasínají se rozsvěcuje zelená.
K chodcům: Zelená šipka neznamená absolutní volnost průjezdu! Teoreticky musíte dát přednost vozidlům, jedoucím ve "volném" směru! A rovněž i chodci v kolizním směru mají "přednost" a vy jim musíte umožnit přejít.
Jinak souhlasím s @milancukrar. Po zhasnutí zelené šipky se určitá doba posuzuje jako kdyby svítila oranžová, tedy nejde o "jízdu na červenou".
Sice u paragrafu o doplňkové šipce nic podobného jako u žlutého signálu není. (d) signál se žlutým světlem "Pozor!" povinnost zastavit vozidlo (...); je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Svítí-li světlo tohoto signálu přerušovaně, nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály)
Nicméně myslím, že se při pohasnutí zelené šipky dá aplikovat paragraf:
(2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Takže případný přestupek záleží od vyšetřování.
Slavo, vždy se bude postupovat individuálně, dle jednotlivých případech. Pokud zhasne doplňková šipka vpravo, vlevo či rovně, máte ještě 2 vteřiny na to, abyste bez problému projel. 2 vteřiny je tolerance, jako třeba nesmí být žluté světlo kratší, jak 2 vteřiny. Řeší to norma o světelných signálech.
Automatizovaný systém je tak i zapojen.
Poslední věta je jasná, aby se zhasnutím šipky, řidič nemusel brzdit. Je to logické. Páč na žlutou se má připravit, nikoliv jet.
Už je to jasné?
Ta šipka v pravo má jistou souvislost s červenou na případném možném souběžném přechodu. Když zhasne ta zelená šipka vpravo, tak tam na tom přechodu nejspiše bude končit červená a rozsvítí se zelenou spolu s jízdou vpřed . Projet se dá na poslední chvíli, ale musí se dát pozor na případné jdoucí chodce. Hodí se jet pomaleji.
Tak toto je blbost - přijeďte k nám do města. Se zelenou odbočovací šipkou mají chodci v 90% také zelenou. A u nás je to ještě vylepšené tím, že když čekáte na zelenou doprava a rozsvítí se vám, tak chodcům na následujícím přechodu neblikne ta zelená zároveň jak vám, ale s menším zpožděním, takže vyjedete, chodci stojí na červenou, jste těsně u přechodu, blikne jim zelená a máte co dělat, abyste zastavil před přechodem. Proč to nejde zároveň ta zelená nechápu.
Možné je všechno. Každou křižovatku a třeba i světla někdo navrhl a zprojektoval. A přitom to zároveň sprasil. To se těmhle projektujícím mamlasům prostě děje. A nikdo na to nepoukáže a když ano, tak nikdo patřičně nereaguje. A těch vad v dopravním značení je dost velká spousta. Nastavení a umístění zrcadel, čáry na vozovkách a svislé dopravní značení.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.