Nejste přihlášen/a.
Asi takhle - jel jsem se zbytkáčem v krvi a mám teď na půl roku zákaz. Dobře mi tak, nicméně řeším, jak udržet baterku při životě. Auto je nové, Opel Astra rok výroby 2017. Jak dlouho ho můžu nechat stát, než baterka definitivně odejde? Měsíc, dva?
Jaké je nejlepší řešení? Stačí co dva týdny sednout, nastartovat a nechat běžet motor, co já vím dvacet minut na neutrál? Nebo to nemá na nabití žádný vliv a musí se s tím někdo projet? A jak často?
Předtím jsem měl 15 let starého Golfa a tam by asi dvacet minut na neutrálu nestačilo, ale ty nové auta jsou úplně sci-fi, vůbec neumím odhadnout, co a jak u nich funguje. Takže pokud má s tímhle někdo zkušenost budu rád za pomoc, díky!
Nejde jenom o baterku. Je třeba taky motor cca jednou za takových šest týdnů zahřát na pracovní teplotu kvůli tomu aby nedocházelo k oxidacím v motoru. Nejsem si jiist jestli je to v dnešní době syntetických olejů fakt nutné ale pro jistotu. V každém případě to motoru neuškodí a při tom se dobije baterka. V létě může být potíž s palivem dík Babišovým povinným biosložkám zvláště v letních měsících. Z toho důvodu bych palivo vyčerpal a natankoval nějaké prémiové u kterého lze spoléhat že tam bude biosložek méně. Má se to tak dělat u sekaček na trávu na jaře po zimní odstávce, já jsem to ale neudělal nikdy a problém nebyl. Říká se to a proto to tady píšu.
Ideální je auto tak jednou za těch šest týdnů projet pokud nemáš RZ v depozitu. A pokud ano, tak alespoň nějaké dva metry kvůli ložiskům aby nezačala hučet, nedělal bych si iluze, že do Oplu Astra dávají nějaká kvalitní ložiska.
Při servisním projetí auta nezapomnět na probrzdění, brzdové kotouče rády reziví. Při servisní jízdě nějakým kolegou kterému řidičák nesebrali se nabije baterka ale třeba jízda tak nejméně 15 kilometrů v kuse, kilometr nestačí, to se akumulátor pořádně nenabije a dál bych to neřešil. Snad ještě v rámci tělocviku bych dofoukal na stanovený tlak pneu a víc mysím už fakt není nutné. I toto je nadstandard co jsem napsal.
A ještě něco, nemusí to vždycky vyjít ale stojí to za pokus. Pokud Tě chytili poprvé a nemáš jiných přestupků, tak po 2/3 trestu by jsi mohl požádat o prominutí zbytku trestu. Nic tím úkonem neztratíš a někdy to může vyjít, tak to zkus. Líná huba je hotové neštěstí.
Ještě jsi zapoměl na výměnu brzdové kapaliny a náplň ostřikovačů (teď tam asi má letní a za 1/2 roku bude potřebovat zimní) a stejně i kola za zimní. Taky bych každý týden vyčistil interiér vozidla a jednou za 2 týdny vyleštil karosérii.
Za co ty jsi dostal ty body nechápu.
On nemá sekačku na trávu, ale osobní auto. A ty píšeš, že to sám neděláš, ale děláš chytrého v tom, že se to říká.
Jo, a ještě je třeba vyměnit vzduchová a pylový filtr.
-------------------
Pro tazatele: Ty rady neber vážně, myslel jsem je ironicky (jako reakci na cyklorádce).
cykloproutnik: S tou kapalinou do ostřikovačů to zase není tak od věci . Měl jsem auto v autorizovaném servisu po bouračce. Na přelomu října a listopadu. Když jsem ho tam dával, bylo +15°C, vyzvedával jsem o 6 týdnů později při -5°C. Baterie (stará) úplně vybitá a místo kapaliny do ostřikovačů dřeň. Sice neznám nikoho, komu by praskla nádržka kapaliny nebo hadičky, ale kdo ví?
Nechat baterii stát bez činnosti je pro ni likvidační.Hlavně v důsledku ne samovybíjení,ale sulfatace článků.Je to čistě fyzikálně chemický proces.Kyselina sírová se váže na oxid olovičitý na článcích a vytváří místo pórovité struktury tvrdý povlak,který je už nezvratný.Takže se může stát,že u baterie po šestiměsíční nečinnosti klesne podstatně kapacita.Projeví se to i na hustotě elektrolytu,ta také klesne,ell.bude řidší.Podobně jako při vybití.Bohužel,ani při dlouhém nabíjení ellyt nezhoustne.Kyselina je pevně vázána v olově článků.
JABRAKA
Přispěji pár informacemi (a taky zkušenostmi z provozu)
Samovybíjení akumulátorů je realitou každého provedení akumulátoru. Baterie se zaplavenými elektrodami se vnitřními pochody zcela vybije do cca 6 - 9 měsíců. Pokud budeme sledovat, po jaké době odstávky klesne kapacita plně nabitého akumulátoru na 80% původní hodnoty (tj. vybitý), pak u gelového akumulátoru to je za cca 6 měsíců, AGM za 4 měsíce, se zaplavenými elektrodami cca za 2 měsíce (platí pro zcela odpojený akumulátor, bez jakéhokoliv odběru proudu - jakýkoliv odběr proudu, i nepatrný, například z blikající LED diody, tuto dobu zkracuje). Hodnoty jsou závislé od konkrétního výrobce, typu a provedení akumulátoru. Samovybíjení se zhoršuje stářím akumulátoru a nezapomínejme také, že je silně závislé na okolní teplotě
Osobně používám tuto nab/......má možnost udržovacího nabíjení...něco pro vás. Další možností je cca co 2 měsíce dobít...takže 3x za půl roku
Chudáci prodejci autobaterií, že je musejí neustále na prodejně nabíjet...
1% ztráty za den měli možná baterie staré konstrukce, kterou v autě z roku 2017 určitě nenajdeš. Dnešní "bezúdržbové" dosahují mnohonásobně lepších parametrů, takže opravdu nehrozí, že by za 3 měsíce byla úplně vybita.
Ok díky všem za odpovědi, baterii vytahovat nebudu, u starého auta to nebyl problém, ale s tím novým si to raději nejdřív nechám ukázat v servisu, nechci do toho sahat takhle naslepo. Z toho, co jsem tady přečet, to vypadá, že když to nechám jednou za dva měsíce kolegovi projet, budu v klidu.
I když pro jistotu ještě jednou - na neutrál to nabíjet nejde? Dík!
Na neutrál to nabíjet nebude? Bude, ale ne na volnoběžné otáčky. Jinak, pokud to necháte kolegovi jednou za 2 měsíce projet, tak ho pošlete na pořádný výlet. Vašich 20 minut běhu motoru "na neutrál" je k prdu.
Baterka - buď odpojit a aspoň jednou za 3 měsíce hodit na nabíječku. Pokud je v autě připojená, tak záleží na klidovém odběru, pokud je "normální" to jednou za měsíc na nabíječku.
Pneu - buď auto postavit na špalky nebo občas popojet.
Brzdy - pokud neparkuje v suchu tak aspoň jednou týdně projet (nebo to nechat a pak dát nové kotouče)
Palivo - není od věci dát nějaký stabilizátor (stačí VIF) - biosložky se rozkládaj a dělají pryskyřičné usazeniny. Je otázka jestli nechat s plnou nádrží nebo málo a pak dotankovat čerstvé. Dřív jednoznačně plnou, u dnešních ekosr. to je s otazníkem..
Shrnuto: nejlíp občas projet = ohřát motor, obrzdit rez na kotoučích. Baterku nenechat vybít pod 50% kapacity tj. pod 12 voltů. Nechat vrčet na volnoběh spíš škodí - dlouho se ohřívá, neotočíš s kolama atd.
Nejhorší je nastartovat a chcípnout před ohřátím, nefoukat pneu, nepopojet a nedobíjet baterku. To pak bude motor zrezlej uvnitř (voda z paliva, i v oleji), chcíplá baterka, orezlý brzdy a deformace pneu (dlouhým stáním na jednom místě a podhuštěním)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.