Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak používat auto s abs

Od: rodic odpovědí: 22 změna:

Ve vloženém videu mluví o abs a upřímně to nechápu. Je na tom něco špatného když chci zabrzdit, šlápnu na brzdu, sepne se abs a já na brzdě stojím do té doby, než auto zpomalý na rychlost kterou chci? Já měl za to a třeba úplně špatně, že rychleji než s abs zabrzdit nejde.


 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Používa sa normálne ako ktorékoľvek auto. ABS slúži na to,aby sa pribrzdení nezablokovalo koleso na aute,ale sa stále otáčalo.

 

vernon

2x
Šlápnout a držet. A neleknout se že pedál pod nohou škube, jako se to stalo mému debilnímu švagrovi, který brzdu zase pustil a skončil v poli...

 

asd1

1x
ABS je vychytávka pro řidiče kteří neumí brzdit aby při brždění neztratili kontrolu nad řízením. Jde o to, že kola se s abs i při prudkém brždění pořád otáčí a auto jde řídit. Kdo brzdit neumí a zadupne to natvrdo, tak bez ABS z auta udělá sáňky a auto jede kam se mu chce. Ovšem auto s ABS zabrzdí na delší dráze, protože ABS střídá okamžiky brzdim - nebrzdim atd. Největší rozdíl je na štěrku - zkus si zabrzdit s autem bez ABS (stejný auto jen vytáhneš pojistku a tím ABS odpojíš), pak ABS zase připoj a zkus to s nim, zjistíš že je úplně na h... a auto furt jede dál a dál, z 50 kmh je rozdíl klidně 20 metrů. Podobné to je na sněhu, největší rozdíl je na nasolenémmazlavém, kde s ABS se kola odvalují a auto jede po tom mazlavém, ale "saně" se prohrábnou až na asfalt a brzdí to o hodně líp. Rozdíl z 50 kmh je taky klidně 20 metrů. Ovšem musí se to umět, při stáčení auta uvolnit brzdy, srovnat auto a zase brzdit - tohle dostatečně rychle umí málokdo.. Zkoušel jsem ABS kdy na sněhu brzdí nejlíp a vyšlo mi že to je těsně před sepnutím ABS, pomáhá nechat zařazený kvalt (motor pomáhá točit kolama = menší snaha blokovat kola) a v menší rychlosti natvrdo přidat ručku (pozor kola se blokují = saně). Při brždění je zásada jet rovně (pokud je třeba zatočit tak se odbrzdí, zatočí, srovná do přímého směru a zase brzdí. ABS v autě mi přímo vadí, to co jsem dřív jezdil na sněhu to si nemůžu dovolit, protože bych nedobrzdil (je třeba jet tak abych zastavil např. výhled za táhlou zatáčku je až z půlky zatáčky, pokud v ní např. jedu 80 tak už nevidim dost daleko a nedobrzdil bych, musim jet max. 70. Hlavně z kopce při vyšší rychlosti je rozdíl i v desítkách metrů... A pokud umíš brzdit, tak pozor na auta za sebou - z 60 kmh pokud má odstup 20 metrů, ty zabrzdíš ideálně, on to zadupne a nechá na ABS, tak ti skončí v kufru, a to i když má stejný gumy a začne brzdit ve stejnou dobu jako ty (reaguje na překážku a ne až na brzdovky, no a pokud přes tebe nevidí a reaguje až na brzdovky, tak ho máš v kufru hned :D
etozohi

Není to vůbec tak jednoduché...

Tvoje teorie funguje pouze v případě, že všechy kola budou mít podobnou přilnavost k vozovce ,což reálně často není a také se v brzdné dráze mění.

Tedy pokud pojedeš jedním kolem třeba ve vyjeté stopě na pevný podklad a druhé pojede po namrzlém sněhu, tak držením brzdy těsně před zablokováním, budeš mít daleko delší brzdnou dráhu než s ABS.

I profíci v motorsportu využívají ABS.

asd1

Teoreticky ano ale praxe je tak jak píšu. Brzdit jsem se učil hodně a zkoušel všechny možný varianty. Nejlíp brzdi bez ABS, ono např. blokuje PZ kolo a ABS odbržďuje všechny, bez abs to jedno je bloklý, ale tři se točí a brzdí na hranici smyku = auto je pořád relativně stabilní a brzdí o dost líp než všechny kola se sepnutou ABS... Bylo by dobré, kdyby ABS byla 4 okruhová a řešila každé kolo zvlášt = odbržďovala jen to kolo které se blokuje.. Platí, že nejlíp brzdí kolo těsně před utržením do smyku a pokud je brzda zaduplá + ABS tak se střídá smyk - odbrždění - plné brždění atd. a oproti ideálnímu brždění to prodlužuje brzdnou dráhu. Čím víc to klouže tím je rozdíl větší a v případech kdy se bloklé kolo prohrábne na podklad je ten rozdíl opravdu velký (štěrk, mazlavý nasolený sníh kde prohrábneš na asfalt). Pro 90% řidičů je ABS lepší, protože bez něj dupnou na brzdu, chytí hodiny a už to nesrovnaj, což je výrazně horší situace než když s vrnící ABS jedou ve směru a nedobrzdí o pár metrů...

S tím jedna strana po asfaltu druhá po ledu máš pravdu, ale to je jedna z vyjímek.. Navíc ta strana na asfaltu tě bude mít snahu zatočit - brzdí víc tak auto stáhne do strany..

vernon
ABS rozhodně neodbržďuje všechna kola, ale každé zvlášt. Čtyřkanálové ABS se používá snad přes dvacet let...
asd1

To jsou obvykle auta se stabilizací. Moje stará piksla ESP nemá a ABS odbržďuje všechny i když se blokuje jen jedno.. Určitě je dobré vyzkoušet si to na svém autě někde na bezpečném místě.

hm*

: Viděl jsem testy právě na případ, že klouže jen jedna strana auta. ABS brzdilo hladce a auto jelo krásně rovně. Bez ABS mělo auto snahu se točit, řidič to dorovnával volantem a prací s brzdovým pedálem, auto jelo takovou cukavou vlnovkou. Rozdíl v délce brzdné dráhy byl veliký - ve prospěch auta bez ABS. To prostě tím, že hodně využívalo brzdný účinek neklouzající strany, zastavilo mnohem dřív.

asd1

Tady je vidět jaký to je rozdíl na hlubším sněhu, od 0:20: Když pojedeš kilo tak s ABS zastavíš o 30 metrů dál...

topspeed.sk/...

etozohi

Takových testů jsem také viděl, ale připravené pokusy s profíkem za volantem nemají vypovídající hodnotu pro trvalý běžný provoz.

Určitě bych nenapsal, že ABS je pro řidiče, kteří neumějí brzdit. Protože jak už jsem psal, tak se využívá i motorsportu. Stejně tak jako třeba kontrola trakce, kde by zase někdo mohl napsat, že je pouze pro lidi, kteří neumějí s pedálem plynu.Přitom třeba v F1 to byla velká výhoda.

Jinak čtyřkanálové ABS mám i u mého pracovního vozu z roku 2007, které má pouze ABS. A funguje dobře, což jsem vyzkoušel před cca 14dny, kdy mi nedalo jedno auto přednost a já brzdil na hodně velkém mokru. Už jsme se viděl v jeho kufru, ale prakticky auto zabrzdilo skoro jako na suchu. Kopalo to do pedálu jako diví.

U dalšího mého auta Volva ze stejného roku jsem to podrobně nezkoumal, ale to už si umí brzdnou sílu účinku nastavit samo. Tedy když si myslí, že brzdím málo, tak si samo přidá.

etozohi

asd1> Zase další připravený test .

Ano to je na hlubším sněhu. Ale je vidět, že řidič zablokuje kola a využívá hlubokého sněhu jako brzdnou překážku.

Kdyby zde byl třeba ujetý zmrzlý sníh, tak to dopadne opačně.

asd1

Tady to zelený měl natvrdo zaduplé na sáňky, druhý měl natvrdo zaduplé s ABS - to nebylo profíkem A přesně tohle potvrzuju že to tak funguje ve skutečnosti. Motorsport ano, ale tam to není kvůli samotnému zkrácení brzdné dráhy, ale o možnosti stabilně brzdit až do třetiny zatáčky - bez ABS musí mít dobržděno před zatáčkou, s ABS může brzdit ještě i na začátku zatáčení, tj. může jet pod plynem o kousek dál a brzdit přestane až ve třetine zatáčky. Zkus si na sněhu zastavit s ABS a pak jí odpoj... Na ujetém zmrzlém sněhu to vyjde hodně podobně - si to vyzkoušej (já to vyzkoušené mám - jen to nesmíš zadupnout do sáněk, ale brzdit na hranici smyku)

Podobně kontrola trakce na sněhu je zoufalství a nikam nevyjedeš. Odpojíš ASR a projedeš v pohodě - taky hodněkrát vyzkoušeno v praxi... ABS je dobré proti ztrátě kontroly nad vozem, ale až na vyjímky brzdnou dráhu prodlužuje. A na sněhu jí prodlužuje o hodně.

david01*

Já musím souhlasit s asd1 jezdil jsem dřív v autech co měli poslivače řízení a ABS.. a pak jsem si pořidil auto, ktere nemá posilovač ani ABS a musím říct, že jsem se naučil tímle skutečně řidit. Kor toho brzdění to byla kapitola sama o sobě.. byl jsem zvyklý dřív že zadupnu a jedu.. když tehle zvyk uděláte v autě bez ABS tak jste namydlený.. Jak říkám, člověk musí znát svoje auto co mu udělá na konkretních situacích.. Vždycky jsem se sebral z domu a jel s autem si vyzkoušet na bezpečnem a přehlednem useku jak auto brzdí, jak brzdí na morku, jak na travě, jak na štěrku, jak na sněhu.. jak na hlubokém sněhu.. jak na sněhu když jedno kolo je na sněhu a druhé na asfaltu.. co se stane, jak brzdit abych měl co nejkratší brzdnou drahu. A až ted mužu říct, že umím brzdit.. přesedlal jsem do auta s ABS a prostě.. s ABS je ta brzdná draha delší.. prostě je delší.. ale musíte umět brzdit bez ABS a hlavně si to vyzkoušet.. a vedet co to je a ne že vidite překážku ztuhnete a jen držíte pedal.. Ovšem musí se to udělat hodně rychle a člověk na to musí byt připravený a vyzkoušet si to.. když to človek zadupne před zatačkou na morku tak jede rovně.. když to zadupne s ABS tak sice bude mit delší drahu, ale nevylítne ze zatáčky

 


0x

Není na tom nic špatného, jen klidně brzděte, jak potřebujete.

 


0x

Samozřejmě, zašlápnout a čekat. Některá auta mají dokonce i elektronický systém, ketrý rozpozná krizové przdění a zvýší brzdový účinnek na maximum, jako kdyby byl pedál na podlaze. Neplatí, však že s ABS se zabrzdí nejrychleji, je to obecně výhodnější, ale jsou takové situace, kdy je výhodnější blokovat. Největší rozdíl je na sněhu, kdy zablokovaná kola před sebou hrnou sníh jako klín.

 


0x

Nevím jak kdo ,alew já to používám stejně -s Abs JAKO BEZ abs.osobně mám raději bez ABS ,nakonec na dvou jsem měl ABS-ko vyřazené,(vadné čidlo LP kole a druhé auto na PZ)

ABS mi už párkrát zachránilo život. To jsou ty jednosekundové situace, kdy jediné co stihnete udělat je dupnout na brzdu a točit volantem do volného prostoru. Bez ABS jedu rovně (v mém případě rovnou pod kamion).

 

mathew

0x

V autě by mělo být tlačítko, kterým jde ABS vypnout, protože když člověk potřebuje v mírném klesání na ledu zastavit tak při zatažení ručky, která brzdí na zadek je rozdíl z rychlosti 20km/h klidně 20m na brzdné dráze a co teprve, kdyby člověk zablokoval i přední kola... ano nezůstane to pak stát rovně, ale k čemu je jet rovně přímo na překážku, když chcete zastavit a je vám tedy vcelku jedno, že budete trochu nakřivo, ale hlavně bez poškození...

 

vernon
To je zvláštní úvaha...

Opravdu zvláštní úvaha...

Jen pro informaci... Oltcit měl ručku na předek, ale nutno podotknout, že zcela jistě neměl ABS

 


0x

Nevím jak Vy, ale mě zatím ABS nikdy nezklamalo a jsem rád, že ve vozidle je... V novějších už je ve všech...A ten kdo ho má nefunkční, tak by měl správně přijít o techničák... Ale díky tomu že všude vládne šlendrián a nepořádek, tak to není bohužel pravdou...

Pravdou je, že existuje stav kdy by se dalo teoreticky a i prakticky zabrzdit na kratší vzdálenosti, ale je to spíš výjimečná situace... A předpokládám, že by jí ani většina řidičů nezvládla...

Ale také znám chytrolíny, co Vám budouu tvrdit jak ABS nahradí pošlapáváním pedálu a některé co ani moc brzdy v kondici nepotřebují, protože moc nebrzí... Taková je úroveň obyvatelstva...

ppa*

Sice jde už o starší vlákno, ale rád bych se také podělil o zkušenosti s ABS. Tak že se tímto omlouvám .

Poprvé se mi zapnulo ABS, když jsem vezl dřevo po rozblácené lesní cestě z kopce. (Toyota RAV4) Zaprvé jsem z toho byl poněkud vyděšen a domníval se, že mám asi vraženou větev někde v nápravě, zadruhé bych byl uvítal na vlastní "nohu" si zažít, jak moc cesta skutečně klouže. Protože příště třeba potáhnu vozejk s dvěma kubíky kulatiny a ten mě před sebou požene tím bahnem ABS neABS. Proto se domnívám, že u offroadu, pokud se takto i využívá, je ABS spíše na škodu.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]