Nejste přihlášen/a.
Ve vloženém videu mluví o abs a upřímně to nechápu. Je na tom něco špatného když chci zabrzdit, šlápnu na brzdu, sepne se abs a já na brzdě stojím do té doby, než auto zpomalý na rychlost kterou chci? Já měl za to a třeba úplně špatně, že rychleji než s abs zabrzdit nejde.
Není to vůbec tak jednoduché...
Tvoje teorie funguje pouze v případě, že všechy kola budou mít podobnou přilnavost k vozovce ,což reálně často není a také se v brzdné dráze mění.
Tedy pokud pojedeš jedním kolem třeba ve vyjeté stopě na pevný podklad a druhé pojede po namrzlém sněhu, tak držením brzdy těsně před zablokováním, budeš mít daleko delší brzdnou dráhu než s ABS.
I profíci v motorsportu využívají ABS.
Teoreticky ano ale praxe je tak jak píšu. Brzdit jsem se učil hodně a zkoušel všechny možný varianty. Nejlíp brzdi bez ABS, ono např. blokuje PZ kolo a ABS odbržďuje všechny, bez abs to jedno je bloklý, ale tři se točí a brzdí na hranici smyku = auto je pořád relativně stabilní a brzdí o dost líp než všechny kola se sepnutou ABS... Bylo by dobré, kdyby ABS byla 4 okruhová a řešila každé kolo zvlášt = odbržďovala jen to kolo které se blokuje.. Platí, že nejlíp brzdí kolo těsně před utržením do smyku a pokud je brzda zaduplá + ABS tak se střídá smyk - odbrždění - plné brždění atd. a oproti ideálnímu brždění to prodlužuje brzdnou dráhu. Čím víc to klouže tím je rozdíl větší a v případech kdy se bloklé kolo prohrábne na podklad je ten rozdíl opravdu velký (štěrk, mazlavý nasolený sníh kde prohrábneš na asfalt). Pro 90% řidičů je ABS lepší, protože bez něj dupnou na brzdu, chytí hodiny a už to nesrovnaj, což je výrazně horší situace než když s vrnící ABS jedou ve směru a nedobrzdí o pár metrů...
S tím jedna strana po asfaltu druhá po ledu máš pravdu, ale to je jedna z vyjímek.. Navíc ta strana na asfaltu tě bude mít snahu zatočit - brzdí víc tak auto stáhne do strany..
To jsou obvykle auta se stabilizací. Moje stará piksla ESP nemá a ABS odbržďuje všechny i když se blokuje jen jedno.. Určitě je dobré vyzkoušet si to na svém autě někde na bezpečném místě.
: Viděl jsem testy právě na případ, že klouže jen jedna strana auta. ABS brzdilo hladce a auto jelo krásně rovně. Bez ABS mělo auto snahu se točit, řidič to dorovnával volantem a prací s brzdovým pedálem, auto jelo takovou cukavou vlnovkou. Rozdíl v délce brzdné dráhy byl veliký - ve prospěch auta bez ABS. To prostě tím, že hodně využívalo brzdný účinek neklouzající strany, zastavilo mnohem dřív.
Tady je vidět jaký to je rozdíl na hlubším sněhu, od 0:20: Když pojedeš kilo tak s ABS zastavíš o 30 metrů dál...
Takových testů jsem také viděl, ale připravené pokusy s profíkem za volantem nemají vypovídající hodnotu pro trvalý běžný provoz.
Určitě bych nenapsal, že ABS je pro řidiče, kteří neumějí brzdit. Protože jak už jsem psal, tak se využívá i motorsportu. Stejně tak jako třeba kontrola trakce, kde by zase někdo mohl napsat, že je pouze pro lidi, kteří neumějí s pedálem plynu.Přitom třeba v F1 to byla velká výhoda.
Jinak čtyřkanálové ABS mám i u mého pracovního vozu z roku 2007, které má pouze ABS. A funguje dobře, což jsem vyzkoušel před cca 14dny, kdy mi nedalo jedno auto přednost a já brzdil na hodně velkém mokru. Už jsme se viděl v jeho kufru, ale prakticky auto zabrzdilo skoro jako na suchu. Kopalo to do pedálu jako diví.
U dalšího mého auta Volva ze stejného roku jsem to podrobně nezkoumal, ale to už si umí brzdnou sílu účinku nastavit samo. Tedy když si myslí, že brzdím málo, tak si samo přidá.
asd1> Zase další připravený test .
Ano to je na hlubším sněhu. Ale je vidět, že řidič zablokuje kola a využívá hlubokého sněhu jako brzdnou překážku.
Kdyby zde byl třeba ujetý zmrzlý sníh, tak to dopadne opačně.
Tady to zelený měl natvrdo zaduplé na sáňky, druhý měl natvrdo zaduplé s ABS - to nebylo profíkem A přesně tohle potvrzuju že to tak funguje ve skutečnosti. Motorsport ano, ale tam to není kvůli samotnému zkrácení brzdné dráhy, ale o možnosti stabilně brzdit až do třetiny zatáčky - bez ABS musí mít dobržděno před zatáčkou, s ABS může brzdit ještě i na začátku zatáčení, tj. může jet pod plynem o kousek dál a brzdit přestane až ve třetine zatáčky. Zkus si na sněhu zastavit s ABS a pak jí odpoj... Na ujetém zmrzlém sněhu to vyjde hodně podobně - si to vyzkoušej (já to vyzkoušené mám - jen to nesmíš zadupnout do sáněk, ale brzdit na hranici smyku)
Podobně kontrola trakce na sněhu je zoufalství a nikam nevyjedeš. Odpojíš ASR a projedeš v pohodě - taky hodněkrát vyzkoušeno v praxi... ABS je dobré proti ztrátě kontroly nad vozem, ale až na vyjímky brzdnou dráhu prodlužuje. A na sněhu jí prodlužuje o hodně.
Já musím souhlasit s asd1 jezdil jsem dřív v autech co měli poslivače řízení a ABS.. a pak jsem si pořidil auto, ktere nemá posilovač ani ABS a musím říct, že jsem se naučil tímle skutečně řidit. Kor toho brzdění to byla kapitola sama o sobě.. byl jsem zvyklý dřív že zadupnu a jedu.. když tehle zvyk uděláte v autě bez ABS tak jste namydlený.. Jak říkám, člověk musí znát svoje auto co mu udělá na konkretních situacích.. Vždycky jsem se sebral z domu a jel s autem si vyzkoušet na bezpečnem a přehlednem useku jak auto brzdí, jak brzdí na morku, jak na travě, jak na štěrku, jak na sněhu.. jak na hlubokém sněhu.. jak na sněhu když jedno kolo je na sněhu a druhé na asfaltu.. co se stane, jak brzdit abych měl co nejkratší brzdnou drahu. A až ted mužu říct, že umím brzdit.. přesedlal jsem do auta s ABS a prostě.. s ABS je ta brzdná draha delší.. prostě je delší.. ale musíte umět brzdit bez ABS a hlavně si to vyzkoušet.. a vedet co to je a ne že vidite překážku ztuhnete a jen držíte pedal.. Ovšem musí se to udělat hodně rychle a člověk na to musí byt připravený a vyzkoušet si to.. když to človek zadupne před zatačkou na morku tak jede rovně.. když to zadupne s ABS tak sice bude mit delší drahu, ale nevylítne ze zatáčky
Samozřejmě, zašlápnout a čekat. Některá auta mají dokonce i elektronický systém, ketrý rozpozná krizové przdění a zvýší brzdový účinnek na maximum, jako kdyby byl pedál na podlaze. Neplatí, však že s ABS se zabrzdí nejrychleji, je to obecně výhodnější, ale jsou takové situace, kdy je výhodnější blokovat. Největší rozdíl je na sněhu, kdy zablokovaná kola před sebou hrnou sníh jako klín.
Nevím jak kdo ,alew já to používám stejně -s Abs JAKO BEZ abs.osobně mám raději bez ABS ,nakonec na dvou jsem měl ABS-ko vyřazené,(vadné čidlo LP kole a druhé auto na PZ)
V autě by mělo být tlačítko, kterým jde ABS vypnout, protože když člověk potřebuje v mírném klesání na ledu zastavit tak při zatažení ručky, která brzdí na zadek je rozdíl z rychlosti 20km/h klidně 20m na brzdné dráze a co teprve, kdyby člověk zablokoval i přední kola... ano nezůstane to pak stát rovně, ale k čemu je jet rovně přímo na překážku, když chcete zastavit a je vám tedy vcelku jedno, že budete trochu nakřivo, ale hlavně bez poškození...
Nevím jak Vy, ale mě zatím ABS nikdy nezklamalo a jsem rád, že ve vozidle je... V novějších už je ve všech...A ten kdo ho má nefunkční, tak by měl správně přijít o techničák... Ale díky tomu že všude vládne šlendrián a nepořádek, tak to není bohužel pravdou...
Pravdou je, že existuje stav kdy by se dalo teoreticky a i prakticky zabrzdit na kratší vzdálenosti, ale je to spíš výjimečná situace... A předpokládám, že by jí ani většina řidičů nezvládla...
Ale také znám chytrolíny, co Vám budouu tvrdit jak ABS nahradí pošlapáváním pedálu a některé co ani moc brzdy v kondici nepotřebují, protože moc nebrzí... Taková je úroveň obyvatelstva...
Sice jde už o starší vlákno, ale rád bych se také podělil o zkušenosti s ABS. Tak že se tímto omlouvám .
Poprvé se mi zapnulo ABS, když jsem vezl dřevo po rozblácené lesní cestě z kopce. (Toyota RAV4) Zaprvé jsem z toho byl poněkud vyděšen a domníval se, že mám asi vraženou větev někde v nápravě, zadruhé bych byl uvítal na vlastní "nohu" si zažít, jak moc cesta skutečně klouže. Protože příště třeba potáhnu vozejk s dvěma kubíky kulatiny a ten mě před sebou požene tím bahnem ABS neABS. Proto se domnívám, že u offroadu, pokud se takto i využívá, je ABS spíše na škodu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.