Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,za rok 18 jsem najezdil 14812 km,natankoval jsem za 27845 kč to je 1,87 kč/km obsah motoru 1248cm3/63kW je to dobré nebo "nic moc",děkuji za názor a v roce 19 dojeďte vždy v pořádku domů.
Těžko říct - cena paliva je značně ,,plovoucí´´ takže to, kolik jste zaplatil o ničem moc nevypovídá - pokud jste tankoval někde na D1 za 40Kč/l bude to jinak, než při tankování v místním JZD za 30/l Zajímavější údaj by byl kolik litrů auto spotřebovalo.
Navíc při takto minimálním nájezdu lze předpokládat časté krátké jízdy - což se také promítně do spotřeby.
ja bych mel spis dotaz k cemu je to dobre,zapisovat si kolik kde, kdy, za kolik, v jakem pocasi tankuju?
jezdim tam kde potrebuju a jestli jezdim za 5 litru nebo 10litru je snad jedno, zaklad je byt s autem spokojeny a dojet tak kde je treba, nebo kdyby vam tu nekdo napsal ze spotreba je o dve deci vetsi nez by se mu libila tak vymenite auto za jeste vetsi smejdsky motor nez dnesni 1,2?
jezdim kde potrebuju, kdyz jedu dalku ukazuje mi 5,7l ( jestli ukazuje presne nevim a je mi to fuk ) , kdyz jezdim kousky do skolky ( predtim jeste hreju auto at neni malemu zima ) tak kdyz treba tyden jezdim jen tu skolku tak mi ukazuje 11,4L a co z toho? jezdim tam kde potrebuju, auto slouzi me a ne ja jemu
Toto mne soukromě zajímá a proto si vedu dokumentaci ,ale ne proto abych si řekl mně to žere,neboi jezdím za tolik ,tak nemůžu jet tam kam chci.Spotřebu,nájezd ... eviduji jen tak abych měl přehled.Prostě jsem se toto naučil na vojně a musel jsem to pak i posléze dělat v civilním životě se služebním autem=naučil jsem se to sledovat tak pokračuji ale ne abych se chlubil či stěžoval jak levně-draze jezdím.Jen když , viz třeba autor tohoto vlákna.
diesel no to je neco jineho, pocitas si to pro sebe, ze zvyku ale nechodis s tim nikde a neptas se je to dobre? neni to dobre? mam dat cihlu pod plynovy pedal? to ze chce mit nekdo prehled to pochopim ale tuhle otazku kterou tady dal tazatel nejak ne, k cemu je to dobre nevim
No on asi chce abychom mu všichni klepali na ramena jakumí jezdit a jak má úsporné auto? nevím tak nějak!
no pokud by to udelal po meste tak bych rekl ze usporne auto ma ( pokud teda do oprav za ten rok nedal dalsich 15tkc) , jinak na 5,8 se na dalkove dostanu i se svym benzinem 1,8 takze pak bych to tak nejak usporne nevidel ale v dnesni dobe je hodne lidi co si mysli ze cim mensi obsah tim mensi spotreba
Na maloobjemový benzín to je dobré (hodně zjednodušeně, ve městě supernízká spotřeba, klidné okresky mimo město spíš bída...)
Ale beztak musíš počítat celkové náklady = pořízení, servis, provozní náklady. Spotřebák je nejen benzín, ale i olej, filtry, pneu atd. Se starou pikslou FF MK1 jezdim kolem 3,5 - 4 Kč/km komplet včetně pořízení..
Chybí podstatná informace: Benzín nebo diesel, popř. LPG. A také velikost (třída) vozidla. Podle poměru obsah/výkon nejspíš benzín. Pak to vůbec není špatné, hlavně pokud jezdíš spíše po městě. Na dálku by to mohlo být o něco lepší.
Můj motor 1.2l/55kW jezdí na LPG, po městě dlouhodobě cca 1,35Kč/km při současné hladině cen, na dálku jsem schopen se dostat kolem 1,00Kč/km. Přitom na spotřebu nehledím, jezdím tak jak mi vyhovuje, ani na úsporu, ale ani motor příliš nehoním.
Na motoru 1,9d jsem při tankování RO jezdil ,bez započítání dalších nákladů za necelou korunu na kilák při naftě za cca1,5kč/100km.
S motorem 1,8i16Vjsemm jezdil za asi 3,50kč/km ale při započtení VŠECH nákladů (kupní cena, PR,přihlašovací popl., STK, oleje,filtry,ND opravy)jsem první rok jezdi za asi 60kč/km,než jsem jim uložil do depozitu tak 2kč/km a vše za 10kč/km. (žel při poruše MT,kde jsem měl toto evidované ,ale neměl zálohované jsem o přesná data přišel!)
Ono říci jezdím s LPG za 80 haléřů na 1Km je velmi zavádějící a je dorbé pokud se řekne A řící také B-cena za kilometr po započtení VŠECH vstupních nákladů!
Jinak nyní na olítané vráně po prvním tankování mi na dvoulitru vyšla spotřeba jen 5,02l/100km =1,5kč/km (mám auto půjčené a PR na sebe tzatím nemám takže ostatní náklady zatím 0kč!,jde o 2,0DiTD nájezd asi 600 000km
@danys: Můžeš prosím sdělit, kde tankuješ LPG za 10,50Kč/l? Podle mého průzkumu není aktuální cena snad nikde v Česku pod 13,-Kč/l.
Takže kde tankuješ za 10,50Kč/l?
Benfity mě ani žádného jiného běžného řidiče-spotřebitele nezajímají.
Vcelku mě udivuje, co lidí si vede záznamy o spotřebě, Mám dvoulitr benzín, v plynu a abych řekl pravdu, nevím za kolik jezdím. Prostě, když se rozsvítí hladový oko, natankuju a neřeším kde a za kolik.
jenyk> proč tě to udivuje? Já jsem si také vedl záznamy, kdy jsem a za kolik tankoval, abych dokázal vyhodnotit finanční náročnost mých aut a motorek. Proto také už 10let jezdím hlavně na LPG. Díky tomu dokáži udržet náklady na PHM lehce nad 100tis kč ročně. S velkou dodávkou a dalším žravým autem jsem se dříve pod 200tis kč ročně nikdy nedostal.
A nevydělávám milióny měsíčně, aby mi to bylo jedno a neřešil to.
To jsou na to APPky, co to počítají. Mě stačí orientačně vědět kolik projedu a kolik stojí ropa, spočítat trojčlenku mi nečiní problém. Myslím, že to všechno jsou žrouti času, minutku tady, dvě minutky tam a hodina v pííí. Prostě se nudí, už ta otázka. Pane Lorenc nemám tam moc cihel? Mám trochu upraveného a přizvednutého Patrola 3,0 r.v. 2000 "spolehlivá babička" kam chci tam dojedu. Jak jednou bylo řečeno "Tam kde já jsem jel, by leckdo těžko šel." XD Za měsíc projedu cca. 4-6k. Za plnou nádrž cca. 95l najedu cca. 700 - 1000km. Průměrnou nemá smysl řešit. Co se tím změní? Nic. Pojedu jak potřebuji a tak to prostě je. V terénu počítat průměr je k ničemu a když si vezmu, že v zimě třeba na někoho čekám v autě a mám nastartováno, topím si, v létě zase při stání jede klima... Člověk si nevybere. Jestli jezdím za 9l při 100km/h na dálnici o dovolené, za 11-12l s lehkou nohou, za 14l se vším všudy a třeba za 60l v terénu, no nevím asi nemám auto určené primárně k řešení průměrné spotřeby. Nevlastním ropný vrt na sibiři, stejně jako většina. Je to prostě o prioritách. Někdo řeší, někdo ne. Jinak IMO 1,2 - 63kW - není to motorka? Kamarád mi říkal jak s šestikilem 250km na D1 - za 7,5l když jel tam a coural se a zpátky plný za 25l. Nebo je to třeba červený zánovní Rapid, ty jsou dneska v módě, zvlášt u lidí co počítají spotřebu. Za mě je 5,8l krásných, zase ta 1,2 toho moc nepředvede, ale jako správný samohyb s půlmotorem odveze z bodu A do bodu B. Prostě průměr s ekonomy autem.
Psát do nějakého deníčku by mne to také nebavilo, ale některá auta to evidují sama a to je docela příjemná záležitost.
Takže od nákupu nového auta mám kompletní přehled po dnech, měsících...i celkově..a ještě o každé jednotlivé jízdě zvlášt..
Ale stejně tam musíš nějak zadat nějaký informace? Kilometry si to dokáže stáhnout z auta, to jo, možná i natankovaný množství, ale cenu asi ne.
stir> Při dnešních cenách el. energie a skutečné průměrné spotřebě normálního elekromobilu, vychází cena 0,5Kč na km.
(chápu že 0,25-0,5hal je překlep)
A lepší to nebude.
To je sice lákavá matematika, ale nějak Vám tam chybí zohlednění toho, že baterie auta není nesmrtelná. Její cena taky není za pusu. A to i v situaci, kdy Vám baterie vydrží a budete chtít elektroauto za pár roků prodat - zjistíte, že jej buď prodáte za směšnou cenu, nebo vůbec ne. Málokdo je totiž takový kaskadér, aby si koupil ojetinu s baterkou v ,,nějakém´´ stavu .
Nemám sice zkušenosti s vlastnictvím elektroauta, ale zato jsem se staral o několik VZV, tam jsem prosadil prodej dieselů a nákup elekter.Tam elektrika dává smysl - najezdí to málo km, nabíječka je na místě a velmi pěkně se s tím jezdí. Jenže i u té ještěrky byla cena baterie řacha jako hrom a to mají ještěrky Pb baterie, který jsou levnější, než Li-Ion používané v autech.
U aut na elektriku vidím perspektivu jedině u někoho, kdo popojíždí pár km - u nás ho mají třeba pizzaři. Těžko ho použiju třeba já, když mám nájezdy okolo 7-10 tkm za měsíc - a ještě si v zimě rád zatopím
Ovšem jeden místní ,,ekoterorista´´ mi stejně vysvětlil, že jsem se pomýlil, když jsem koupil diesel, že jsem měl koupit elektru a dojezd řešit range extenderem - což je vozejk za auto se spalovákem, kterým se dobíjí baterky auta.
No musím přiznat, že myšlenkové pochody některých podobně postižených mě dost děsí...
stir> Nemůžeš počítat pouze cenu za silový proud,distribuci a další.
Je potřeba započítat i nárůst měsíčních poplatků za rezervovaný příkon. Pro normální domácnost bude nabíjení elektromobilu zásadní zatížení stávající sítě. Tedy celkově se dnes nejlépe dostaneš někde okolo 2,5Kč za 1kwh. A bude to jen horší.
Dále výrobci vozidel udávají pouze ideální spotřebu samotných aut. A ta kecá stejně, jako u ostatních. Zapneš topení, klimatizaci atd. a spotřeba narůstá. Tedy i ze skutečnách testů je vidět, že auto co má mít spotřebu 15kwh na 100km, tak klidně v zimě žere 30kwh. A jak budou baterky stárnout, tak to bude jenom horší.
Dále účinnost nabíjení je okolo 90%. Tohle také musíš připočítat.
Takže dnes to opravdu začíná na těch 0,5Kč na km. 0,25kč je utopie pro dospělý elektromobil.
Kluci, nikdy jsem se o elektrický auta nezajímal, asi si budu muset rozšířit obzory. Ale nač přijde takový elektroauto? Někde jsem zaslechl, že třeba Tesla je za dva až tři miliony. Po několika letech výměna baterie bratru za půl milionu.
Takže když jen rozpočítám výměnu baterie do ceny za kilometr, z 50 haléřů jsme někde úplně jinde.
Ale říkám, nezjištoval jsem to. Je to z agentury JPP, takže to nakonec může být úplně jinak.
Tesla je takový trochu extrém - u nás jezdí dvě, obě znám. Jezdí fajn, ale kvalita je pofiderní. Když už pominu takový to ,,estétiko´´ - tedy spasování karosérie jak u Traboše, tak estrády začínají s příchodem mrazů - zamrzají kliky a pod.
Ale dají se koupit i normální auta - dokonce i toho Pažouta Partner dělají na baterky - jenže dojezd je tristní a to je ještě nutné furt se krotit a přemýšlet o kolik mě prošlápnutí plynu zkrátí dojezd.
Navíc ty baterky jsou prakticky stejný typ, jako v notebooku -tedy 18650 - takže si lze celkem snadno udělat představu, jak dlouho vydrží.
Ceny náhradních baterek se nějak moc nezveřejňují - ale údajně jsou v rozmezí 500-800 doláčů za kWh.
Jinak ceny normálních aut - viz
Takže počítat do provozních nákladů jen cenu nabití je asi stejné, jako prohlásit že elektromobily jsou fajn, jelikož nemají emise. Což je sice pravda, nekouří se z nich, jenže jejich výfukem je komín elektrárny
No nevim, když vynechám problém s dobíjením a obecně rozvodnou sítí (pokud bude elektromobilů hodně tak to prostě neutáhne), tak malé auto na couračky stojí půl mega, reálná životnost baterky (= i celého auta) je těch 8 let (haha optimismus), = takové auto najezdí ročně tak 10kkm = 80kkm za půl mega a jsi na 6,25 Kč/km. K tomu proud, běžný servis, pojistky a jsi na 10 Kč/km za miniauto s kterým na delší jízdu povezeš vozejk s centrálou. Děkuji nechci. Navíc samotná ekologie vůbec nemluví v prospěch elektromobilu, celkově je určitě horší než normální auto na benzín - nejen spotřeba, ale i výroba a likvidace baterek atd. Sranda je, že sluníčka na svoje ekomejdany lítaj letadlem přes půl zeměkoule, celá Asie čudí bez omezení a tady se zlikviduje normální auto...
Ad levný servis - naopak málo používané brzdy budou reznout = kotouče každé dva roky, prohlídka nejspíš nutná v autorizáku, tak to taky hitparáda nebude...
něco z praxe, hybridy a elektriky prodáváme a servisujeme cca 5 roku za tu dobu nebyl v čr jediny problem z vysokonapětovou baterií, ostatně garance na tento system převyšuje životnost mnohých dnešních spalovacích motoru, akumulátor se už nemění jako celek ale dá se repasovat za cenu ,,rozvodu,, na spalovacím motoru, samozřejmě to není auto pro každého ale v mnohych situacích předčí spalovací motory a kde ne tak jim šlape na paty,,,,,,,,,,NESMYSLY jako koroze brzd. kotoču a drahý servis asi nemá smysl vubec řešit
stačí přečíst komentáře,,,,,,,,,Jenom drobné vysvětlení k tomu vozu německé pošty. Pošta poptávala u německých automobilových výrobců elektrododávku pro zajištění svých služeb. Od Mercedesu a Wolkswagenu jí přišly nabídky na autáky za tuším 30 000 euro. Nakonec si je nechala postavit sama dle vlastního návrhu a vyšly jí na cca 5-6000 euro, už si to přesně nepamatuju. Takže je jasné, že je to piksla, ve které není nic, co tam nemusí ze zákona být a ani ten dojezd není dimenzovaný na rekord, protože to nepotřebuje.,,
To Stir - nevím o jaká auta v tom blogu jde. Nechci tady být za zásadního odpůrce elektromobility, tak to není. Jen mám silný pocit, že ,,odborníci´´ z EU se snaží seč jim síly snaží protlačit elektriku i tam, kde zatím není dobré o ní uvažovat. Elektrický pohon je výborný pro manipulační techniku ( VZV, dílenské tahače, plošiny a pod) určitě není špatný pro určité služby v omezeném regionu (pošta, rozvoz po městě a pod)
Ale Vaše poznámka o tom, že by se mi elektra zaplatila za 3 roky - to je , s prominutím, zcela mimo. Momentálně mám P Partner 1.6 HDI . Ten existuje i v elektro verzi - byt jen užitková verze. Pochopitelně jsem si ji již několikrát projel. Není to špatné svezení, ale skutečně jen regionálně. Jednak je auto limitováno na 115km/h, jednak při jízdě po dálnici mizí kapacita baterie před očima, zejména za situace, kdy si dovolíte ,,luxus´´ zatopit si v kabině.
Takže pro představu - ráno sednu do Pažouta, najedu na dálnici, po necelých 3,5 hodinách a 330km jsem u zákazníka. Odpoledne sednu zase do auta a valím zpět. Vychází to na hranici dojezdu - bez tankování.
A teď si vezměte situaci, kdy sednu do elektro Pažouta. S nabitou baterií ujedu - když přeženu 100km. A co dál? I kdyby - hypoteticky - byly v optimálních rozestupech rychlonabíječky, znamenalo by to minimálně 4x cestou tam a 4x cestou zpět dobíjet minimálně půl hodiny. Takže nyní strávím na cestě 7 hodin, s elektrou by to bylo 11h. V praxi ovšem rychlonabíječku potkám jen velmi vyjímečně, že. Takže by to byl nejspíš několikadenní výlet. Tak to díky...
K té Vámi deklarované výdrži baterie - ano, Li Ion vydrží i 10.000 cyklů. Jenže je tu jedno ALE. Pokud se chcete této hodnotě přiblížit, znamená to dobíjet akumulátor vybitý jen třeba na 80-85% tedy po vybití 15-20% jeho kapacity. Krom toho takovou životnost lze předpokládát jen u nabíjení 0,1C tedy pomalým nabíjením - u Pažouta 14 hodin. A to už nezmiňuji takové ,,marginálie´´ že se správně tyto články při nabíjení balancují.
Docela mě zaujal příspěvek od pána, co servisuje hybridy. Docela mu i věřím. Nedávno jsem totiž u jednoho zákazníka pokecal o těchto autech - nakoupili flotilu plug-in hybridů. To je určitě chvályhodno. Ovšem docela mě zaujalo, že ani nevěděli, kde jsou nabíjecí kabely. Což mě udivilo, jak to tedy nabíjejí? Odpověď byla jednoduchá - nenabíjejí. Jezdí na benzín, hybridy koupili proto, že je levnější silniční daň a můžou s tím parkovat v modrých zónách. To je, myslím, dostatečně vypovídající...
stir> Ty jsi zastánce elektromobilů, takže nevidíš zápory. Na takové ježdění není a v dohledné době nebude žádný dostupný elektrický vůz.
V podmínkách ,které teď panují, bude i Tesla na hranici dojezdu pouze tam. Pokud bude mít řidič štestí, tak zde bude po cestě třeba Supercharger, takže by hodinu nabíjel. Už tohle je problém, protože mi zaměstnanec hodinu někde čumí do zdi a já ho musím platit. V případě klasických rychlonabíječek si může prohlédnout zdejší památky, zajít si do kina. Pokud bude nabíjet u zákazníka, tak si vezme spacák.
Cena za čip u ČEZu je podnákladová. Takže nelze s ní počítat do budoucna. Také přes jejich všechny nabíječky prošla minulý rok pouze jedna GWh. To je denně cca 20 nabitých elektromobilů Tesla S P100D. Tedy absolutně zanedbatelné číslo, proto si tohle ČEZ klidně zadotuje, protože zatím to jsou jenom drobné a dělá to reklamu. Až si elektromobily začnou kupovat normální lidé(třeba ty), tak už to bude za tržní cenu.
A vzhledem k velkým ztrátám u rychlonabíjení, vybudování a provoz stanice také není zadarmo, tak můžeš očekávat při dnešních cenách elektřiny, tak 4-5Kč za kwh. Stačí se podívat kolik stojí CNG u plniček a kolik stojí zemní plyn, který máš doma. Ten je také levnější.
A ohledně baterií. Stále více věřím své nádrži v autě, než Li-ion bateriím. Zatímco rozbitou plastovou nádrž jsem nikdy neřešil, tak Li-ion baterií se mi tu válí desítky vadných. A dost často kvalitní a značkové. Kamarád měl hybrida Priuse, kdy po 10letech měla baterie kapacitu na popojetí cca 10metrů.
Proto nesdílím tvé nadšení z dnešních elektromobilů, jako plnou náhradu spalovacích motorů.
Aby jsi dosáhl dojezdu 600km musejí být absolutně ideální podmínky. Nesmíš jet více než městskou rychlostí.(píší to tam) To na dálnici asi nepůjde...Ono to ani jinak nejde, když to má baterii 64 kWh. Pro kombinovaný režim píší v ideálních podmínkách 455km.
Jenže zapneš si topení, světla, rádio, klimatizaci... a dojezd jde razantně dolů. Ze skutečných testů pak vychází, že spotřeba energie narůstá klidně i více než 2x tolik, než u maximálního dojezdu.
Takže z těch 600km máš teď v zimě a po dálnici reálně 250km.
Trošku zapršelo, topili jsme a měli jsme puštěné i vyhřívání sedadel. Po dálnici jsme vyrazili do kopců a pak směrem k pobřeží. Šlo o úzké klikaté okresky, kde jsme s elektrickým autem rozhodně nejeli "na spotřebu”. Po dojetí do cíle byl náš zbývající dojezd ssi 380 kilometrů. Jak je to možné? Díky tomu, že jsme hodně rekuperovali, nemělo auto žádný problém s úbytkem energie. Právě naopak! Ujeli jsme víc kilometrů než o kolik klesl původní udávaný dojezd.
asi to je ideální stav ale musíš počítat také s rekuperací,, jak jsem už psal elektro auto není pro každého ale už uspěšné konkuruje spalovacím motorum.
Tohle není žádný test, dle kterého lze dělat nějaké závěry. Nějaký pisálek přijel do Francie, kde mu jí na hodinu půjčili a měl ujet 50km.
není problem dohledat oficiální udaje,, ale na ty také existuje univerzální odpověd,,,nevěřím,,
Stir> Baterie v testu jsou od úplně nové, až po 3,5roku stáří. Až se budou testovat třeba baterie 2x starší, čísla budou úplně jiný. A dle grafu je jasné, že čím je baterie starší, tím mám horší kapacitu. Ke zlepšení nedochází.
Já se na věc dívám reálně.
Aby to celé mělo smysl a fungovalo, tak to právě musí pokrýt vozidla, které jsou nejvíce používé. Tedy to nejsou právě ti "víkendoví"řidiči, kteří najedou 250km za týden. Naopak pokud by elektromobily mohli používat pouze tito lidé, tak by to mělo na přírodu horší dopad, než použití benzínové auta.
To se už děje dnes, kdy jsou lidé nuceni kupovat nové auta i když jim jejich staré slouží, jen aby byli více eko. Já tankuji vždy plnou a dělám to tak 2-3x týdně.
Když se podíváš do tabulky, tak jsou tam baterie, které jsou staré pouze 2 roky a již ztratili 15%.
Aby baterie vydrželi a nabíjení bylo co nejrychlejší a člověk nemusel čekat na posledních pár procent kapacity, tak je ideálně se pohybovat mezi 20-80% nabití. Tedy prakticky 60% kapacity baterie. Což u elektromobilů s malou kapacitou baterie je prakticky nemožné.
Naprostý souhlas s - škoda že už nejde bodovat komentář. Rozhodně nemám v úmyslu zviklat Stira v úmyslu koupit si elektru. Je dokonce možné, že bude i spokojen, zejména pokud s tím bude kroužit mezi Penny, Lidlem a poštou. Ovšem poněkud úsměvná mi připadá úvaha ,,není co by se na tom pokazilo, je tam jen elektromotor´´ . Já servisuji CNC mašiny, kde jsou jen elektromotory. Je fakt, že elektromotor je jednoduché zařízení, ale krom toho motoru je tam spousta elektroniky a to už je docela vydatným zdrojem ,,veselí´´ Takže situace je taková, že nevím kam dřív skočit a rozhodně se o práci nebojím. Krom toho - už dobu se tu probírají baterie z hlediska kapacity. Ale mnohý elektromodelář dokáže popsat, jaký ohňostroj dokáže Li Ion, nebo lépe Li Pol baterie. Takže nedá ani moc práce najít si na netu, jak to vypadá, když blafne baterie elektroauta - normálně to nejde uhasit, musí se to prolejt tunami vody a 2 dny hlídat, protože to má ve zvyku blafnout opakovaně. No a vzhledem k tomu, že to blafne často i samo od sebe a při požáru z toho lezou dost šílený jedy, lze očekávat (nebo spíš doufat) že tyto auta budou mít zákaz do garáží, stejně jako LPG/CNG
Ale to se pořád bavíme jen o autě samotným. Chápu, že třeba Stir si elektru hodí na dvoreček a bude si ji v klidu nabíjet prodlužkou z baráčku. Ale když už natuknul ty vize budoucnosti - ve většině měst je dnes problém byt jen zaparkovat, jak tedy budou všichni nabíjet? Navíc mě přijde docela humorná vize masivního rozvoje elektromobility za situace, kdy je (nejen) naše energetická soustava parylyzována ekoteroristy - jaderná elektrika je fuj, tepelná je fuj, vodní - no zkuste si někde postavit přehradu. Přitom třeba přečerpávačky by mohly řešit nestabilní zdroje jako jsou větrníky, nebo soláry, jenže kde ji postavit, když kdekoliv se o tom jen uvažuje, ihned začne hysterický povyk o devastaci krajiny a pod.
Loni jsem byl v zimě v Norsku - to je země, kde rozhodně nemají problém s produkcí elektřiny, ale zato si díky pokřivení trhu s auty dotacemi najednou přišlo do oběhu spousta elektromobilů. Takže třeba projít po ulici je mnohde kvůli prodlužkám docela kumšt.
Takže shrnuto - elektromobily v současné době mohou najít svou cílovou skupinu, které mohou vyhovět. Což by nemuselo ani nijak rozhoupat naši energetiku, protože ta skupina je nevelká. Ale nějaký masivnější rozvoj zatím asi nehrozí, byt by se EU snažila sebevíc. Ostatně kdoví, kde bude EU v roce 2040, myslím, že žádná už nebude.
stir>
Běžnej českej smrtelník sice najede 10-15tis km ročně, ale většinou si nekupuje nové auto.Většina nových registrovaných aut nakupují firmy. A ty mají daleko větší nájezdy. Stačí se podívat, s kolika km se prodávají několika leté vozy.
Ohledně videa. Já jsem parkoval v Senj, hned vedle těch Tesla Supercharger.(Nejsem ten na videu, ale mám také Volvo) Tenkrát jsem netušil co to je, takže jsem ji to pak hledal. Nikdo tam několik hodin nepřijel. Ale hlavně bych nechtěl jet na dovolenou jako autor tohoto videa. On je otrok toho auta.
To Stir - ono to má i jiný rozměr
překlad - zhruba, germaniový jazyk mě dost míjí :
Ten moment, kdy ti dojde, že tvoje nové elektroauto nemá žádný náhradní kanystr
Nepochopil jste . Jde o to, že když uvázněte v zácpě na x-hodin, tak u normálního auta prostě dolejete z kanystru - jedno jestli Vašeho, půjčeného, nebo třeba koupeného na nejbliží pumpě.
Ale ten nápad s rekuperací má něco do sebe - třeba by pomohlo v té koloně to auto strkat 2m dopředu a pak 2 m dozadu. To se člověk zahřeje už při této akci
Ono je to asi tak - už na vojně mě naučili, že auto pokaždé dotankuji do plna. Takže i když bych uvázl při cestě domů a měl třeba jem 1/4 nádrže, tak můžu nějakých 15-20 hodin v autě topit. A když se ptáte - 5l kanystr v autě mám
Ale jak už tu padlo několikrát - nic proti elektru jako takovému. Klidně bych si uměl představit elektru jako druhé auto do rodiny na poskakování po městě a přilehlém okolí.
Ale silně mi vadí, když jsou direktivně omezovány spalováky s tím, že nad elektru není a za pár let budeme povinně všichni jedit na baterky. RVHP jsem zažil jako mladé ucho, rád sleduji dokumenty typu Zašlapané projekty - ale EU předvádí takové slabomyslné kroky a omezení , že ještě budeme na RVHP vzpomínat.
Ona účinnost elektromobilu je lepší jen teoreticky. Spalovák má ca 30%. Elektromotor sice víc, ale k tomu jsou ztráty v baterii, ztráty v přenosové soupravě, ztráty v generátoru a turbíně. Takže celkově je na tom líp ten spalovák.
Rychlé nabíjení "cestou" je mokrý sen ekosluníčkářů - 10 aut obsadí nabíjecí stanici na hodinu. Spočítej kolik natankuje aut za hodinu a představ si tu frontu kdyby byla polovina aut elektromobilů? = v praxi na jakoukoliv delší cestu bude potřeba vozejk s centrálou a tankovat benzín. V dnešní době má elektromobil smysl na krátké jízdy při možnosti nabíjení v garáži přes noc. A to jich ještě nesmí být moc, protože přenosová soustava větší počet jednoduše neutáhne. Ekologická zátěž při výrobě baterii i při výrobě elektřiny atd. atd., těch nevýhod je hodně a rozhodně nejsou zanedbatelné..
Větší smysl by rozhodně mělo změnit styl života aby to auto nejelo vůbec = do práce nedojíždět 20 km autem. ale chodit pěšky kilometr, těti do školy to samé, rohlíky do Plzně nevozit z Brna, jabka sem nevozit ze Španělska... Dnes není vyjímka že fabrika v Brně udělá polotovar šroubku, odveze se to do Plzně na vyříznutí závitu a pak se odveze do Boleslavi namontovat.. A jede to 3x kamionem přes republiku... To samé zedníci z Plzně jezdí makat do Ostravy a z ostravy zase jezdí do Plzně.. A podobných zbytečných cest je mraky... Ekosluníčka co svoje konference oblítávaj letadlem přes celou zeměkouli jsou už jen absurdní vrchol... Jedna cesta sluníčka nadělá větší bordel než celoživotní ježdění starou schade...
stir> ty jsi asi četl něco jiného, než tam asd1 píše.
Průměrná účinnost při výrobě a distribuci elektrické energie je +- stejná, jako je účinnost spalovacího motoru.
Tedy cca 70% energie se ztrácí na teplo a pouze 30% se přemění na elektrickou energii, která se prodá koncovému zákazníkovi. Tušíš tohle vůbec?
Pouze samotný Temelín má psanou účinnost až 37%. K tomu jsou další ztráty na přenosové soustavě atd.. Uhelné elektrárny jsou na tom ještě hůře a ty mají 50% zastoupení. Plynové elektrárny na tom nejsou o moc lépe.
Dále je třeba brát ztráty při nabíjení. Uživatelé Tesly uvádějí průměrnou cca 80% účinnost. Tedy dalších 20% se ztratí.
Není to tak růžové.
Náklady jsou dnes možná pro koncového uživatele menší, ale jen díky nižším daním. Jinak pro společnost nižší nejsou.
A za chvilku budeme stát před otázkou, kde vezmeme peníze na "dotaci"elektromobilů jezdících bez spotřební daně. Kdo to zaplatí? No zase my. Možná se to jen přenese do jiné daně, ale život levnější nebude.
Už řadu let si taky dělám statistiku spotřeby (ne, že by to k něčemu bylo, ale prostě mě to zajímá). Mně ta Vaše spotřeba přijde srandovní. S autem, které jsem před 1/2 rokem prodal jsem měl celkovou průměrnou spotřebu nafty za 11 let 9,8 l/100 Km (3,03 Kč/km), auto, které už 1/2 roku živím teď si cucne průměrně 11,8 l/100 km (maximálně zatím 15,1 l/100 Km) nafty. Jezdím z podstatné části po městě. Nijak zvlášt to neřeším, ale spotřebu do 10 l/100 km bych uvítal.
tak hlavně záleží jaké auto - podle motoru to může být od malého auta až po nižší střední třídu. Předpokládám benzín?
A hlavně jaké jezdíš trasy a jak rychle? Město žere víc, dálnice rychle taky. Nejmíň mi to žere dálky kde není dálnice ale silnice první třídy.
Já mám Focus kombi II 1.6 74kW - prumer byl loni 6,8 litru. Za benzín tedy 2,1 Kč/km.
Poměrně nízký až průměrný nájezd, nejspíše provoz spíše "mezi vesnicemi" až město, na tak malý motor a výkon celkem vysoká spotřeba. (Pokud jezdíte po městě, tak je slušná.)
Ovšem náklad na kilometr bude nejspíše řádově vyšší - servis, amortizace.
Zajímavější by bylo napsat konkrétní auto a kde se nejvíce jezdí.
:D Trošku vynechali ztráty v přenosové siti a při výrobě elektřiny.. Pokud by to udělali pro spalovák ve stejném stylu, tak jim pro spalovák vyjde účinnost 85 až 94% - nezapočítají se ztráty v motoru stejně jak u elektrárny v turbíně. Elektrárna je navíc daleko, takže + přenos od generátoru do baterky. To už tak hezky nevypadá, že?
To že "vstup" je energie natankovaného palive/ co proteklo elektroměrem je jedna věs, jenže el. se nevyrábí v autě ale v elektrárně a to je velký rozdíl...
"Úřad pro energetickou účinnost a obnovitelné zdroje"
Jde opravdu o to, že u elektromobilů je zvykem účelově ignorovat ztráty i emise potřebné k nabití akumulátoru. Ano, v zásadě se to nědělá ani u vozů na fosilní paliva, ale někde jsem četl, že je to údajně mezi 5..10%.
U elektromoblů je to ale nesrovnatelně horší, protože drtivá většina elektřiny je vyráběna z uhlí, jiných fosilních paliv a atomu. Průměrná účinnost těchto elektráren je kolem 30%. K tomu si přištěte ztráty na přenosové soustavě a nabíječce a dostáváte se cca na zoufalých cca 25%. Toto když započtete, tak se rázem účinnost elektromobilu propadne dokonce pod účinnost spalovacího motoru. Obdobně je to logicky s emisemi CO2 a NOx, které se opět u elektromobilu účelově považují za nulové, ale z výše uvedeného je jasné, že skutečnost je jiná. Jediným přínosem je tak fakt, že elektromobil produkuje pevné částice, NOx a prostě vnímaný "smrad" o jen pár km dál. U CO2 z hlediska problému skleníkovýc plunů je jedno, kde se vyprodukuje. Částečně se to týká i NOx.
Přinejmenším z hlediska CO2 se tedy u nových EURO norem a homologací předpokládajících, že elektromobil CO2 neprodukuje jedná o účelový podvod.
Ale pochopil. Jenže jde o to, že podobné "studie" říkají jen čáat pravdy a jsou často zveřejňovány takovým způsobem, aby si laická veřejnost myslela, že elektromobil je ideální auto. Není.
To se pořád motáme kolem toho samýho.
Kdyby se ta elektřina dělala v elektrárně za pomoci diesel agregátu, bude spotřeba nafty na 100 km přibližně stejná.
Ano, samotný elektroauto má vyšší účinnost něž spalovací auto. O tom žádná. Ale výroba elektřiny má malou účinnost.
Takže v konečným součtu, nula od nuly pojde.
To je fajn, ale elekromobil má taky výfuk, jen v elektrárně. Pak máš emise při výrobě baterií atd. a při větším počtu elektromobilů to bude předělání celé přenosové soustavy, výstavba nových elektráren atd. Cestu vidim v tom, aby to auto vůbec nemuselo jezdit = nebydlet v satelitu 20 km od školy/práce/obchodu/ ale aby to všechno bylo v dosahu chůze. Nevozit do Plzně rohlíky z Brna, jabka ze Španělska atd.
To bys musel mít možnost regulovat nabíjení (kdy se které auto bude nabíjet) musel regulovat na dálku. V reálu se spotřeba elmobilů přidá k běžné spotřebě - přijedeš večer domu a dáš auto nabíjet. A to ti udělá většina lidí. Takže žádný solár ale večerní špička. Nabíjet solárem bude jen ten kdo nejezdí přes den. Přenosová soustava na to není dimenzovaná, je to jako by všechny domácnosti topily elektřinou.. Přečerpávacích elektráren je málo na to aby zvládly výkon solárů + větrník- přes den = tu špičku musí dorovnat vodní e. a paroplyny a těch taky moc neni = bude muset být najeté uhlí/ jádro a bude problém s přebytkem výkonu mimo špičku, ve špičkách zase s nedostatkem a při přechodu s regulací...
Dost velkou nevýhodu je i malá nehoda = baterky bych se fakt bál = i malé drcnutí bude prakticky totálka...
Delší cesta bude problém, buď povezeš na vozejku centrálu nebo to pojedeš několik dní - jak bude víc aut tak to jen tak nenabiješ když místo 5 minut bude každé auto "tankovat" půl hodiny, to by musel být počet stanic jako současné pumpy, ale s 6x větším počtem stojanů. A dovedeš si představit ten kabel k tomu? :D
A pokud nebude zisk ze spotřební daně z benzínu, tak počítej že se to přehodí na elektřinu a provoz výrazně zdraží...
To chci vidět kolik aut u toho shoří - to je příkon 720 kW (spíš 800 při započítání ztrát) 10 stojanů u stanice a máš příkon 8 MW :D A v elektrárně/ na rozvodně budou z odběrových špiček nadšeni...
Velmi přesně asd1 !
To co píše Stir je jen toužebné přání ekoteroristů - dnes je situace taková, že ano, máme soláry, máme větrníky - jenže to jsou silně nestabilní zdroje závislé na počasí, takže musí být zákonitě 100% zálohovány něčím stabilním -* tzn jádro, nebo uhlí. Jak už bylo správně poznamenáno Němcům hráblo a chtějí zavírat jaderné elektrárny - tedy co to asi udělá s cenou elektřiny, když jí bude najednou nedostatek? Ano, zatím máme elektřiny dost, dost i ,,vyvážíme´´, proto je dnes relativně levná. Což ale asi nebude v situaci, kdy po ní bude větší poptávka.
Stejně tak pozoruhodná je myšlenka elektroauta jako zásobárny energie. Když už pominu, že při nabíjení jsou poměrně značné ztráty, stejně jako při následném převodu DC/AC na měniči, tak vidím zásadní problém ve ,,vycyklování ´´ baterie. Každy akumulátor má určitou životnost danou cykly nabití/vybití. Takže každý cyklus se počítá, každý zkrátí životnost baterie, zejména tehdy, když jde o vybití hlubší. Už dnes opatrně naznačují, že k dosažení přijatelné životnosti baterie je ,,dobré´´( čti nutné ) využívat jen okolo 20% kapacity aku. Tedy česky řečeno - trošku vybít (pár km po městě) a šup na nabíječku. Ostatně akumulátor elektroauta je často ze stejných článků jako akumulátor notebooku. A asi nikomu, kdo má NTB nenakukáte, že ta baterka je takřka nesmrtelná. Je ale pozoruhodné. že u elektromobilu tomu někteří snad i věří...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.