Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
nejsem žádný mechanik ani inženýr,ale moc se zajímám o teorii motorů.Udělal jsem si i takový prográmek v Excelu,který mi v podstatě funguje a dopídím se i dosti přesných výsledků,ale samozřejmě rád bych udělal dokonalejší verzi 2,0 jak už to bývá a nesouhlasí mi pár věcí,bohužel nikde na netu jsem se nedopátral odpovědi,a jelikož jsem tu četl zajímavý článek o otáčkách motoru od přispěvatelů,kteří tomu evidentně rozumí,rád bych je poprosil o pomoc.Tedy hlavní otázka zní?
Mohu z parametrů,které o voze vím jako výkon,toč.mom.vrtání stř.pístová rychlost apod. sestavit alespon přibližnou "teoretickou"křivku motoru?Vím,že to ovlivnuje asi spoustu faktorů,ale taky mně jde jen o teorii a ne tuningMohu něco poznat z pístové rychlosti?V kolika otáčkách začne zabírat motor nadčtvercový s určitým zdvihem?Chová se v nízkých otáčkách jinak 16V a 8V?Pokud mi na to můžete aspon nekdo trochu odpovědět,nebo mě navést na správnou cestu,děkuji za odpověd
Zrejme Te jde o rychlostni charakteristiku momentu a vykonu motoru.
Odpoved zni, ze takhle jednoduse nemuzes. Vykon je zavisly na otackach a tocivem momentu. Ten tedy neni problem urcit.
Problemem ale je urceni tociveho momentu.
Ten je mimo jine (pracovni plocha pistu, vyhrevnost a kvalita paliva, kvalita smesi, excentricita kliky...) zavisly na
naplneni valce (to souvisi s teplotama nasavane smesi, efektivnim prutocnem prurezu sani atd.), na
teplotach spalovani (tu zase ovlivnuji teploty sten a pistu, teplota nasavane smesi),
distribuci smesi ve valci a spalovani (zavisle na tvaru sacich kanalu, ventilu, pistu - obecne spalovaciho prostoru, zpusobu vstriku, vstrikovacich tlaku),
to vse ma vliv na stredni indikovany tlak, respektive efektivni tlak (ten je zase jeste navic dan kompresnimi pomery, plnicimi tlaky, tvarem sani a pod.),
dale pak na mechanickych odporech pusobici na pist (treni, setrvacne hmoty, excentricita pistu vuci klice...) atd.
Je toho zkratka moc.
Pres veskery dnesni sofistikovany software, ktery dava velmi dobre vysledky, je stale nejdulezitejsi mereni primo na motoru.
__________
Z pistove rychlosti toho moc nepoznas. To je pouze podruzny parametr otacek a zdvihu motoru. Muze byt zajimavy z hlediska zrychleni setrvacnych hmot a tim padem i namahani klikoveho mechanizmu, celkoveho opotrebeni ci kvalite vyplachu valcu, ale o vykonu motoru toho moc nerekne.
Nutno tez podotknout, ze pistove rychlosti nizkootackovych a vysokootackovych motoru se prilis nelisi. Lodni naftovy motor se zdvihem pistu 4 metry a otackami 60/min bude mit temer stejnou pistovou rychlost, jako motocyklovy motor se zdvihem mm a otackami 5000/min.
__________
Ze ctvercovosti pistu toho samostatne opet prilis nepoznas. Nejde o nic jineho, nez o konstrukcni reseni, jak menit pomer vrtani a zdvihu. Tedy pomer momentu a otacek.
__________
Kazdy motor se chova v nizkych otackach jinak. Je otazka, co mas tim chovanim ale namysli. Nelze takhle rict, jak se bude chovat. To zavisi tez na objemech jednotlivych motoru. Pokudbychom vychazeli ze stejneho objemu motoru a zabyvali se pouze nizkymi otackami, tak je lepsi 8 valec s vetsimi pracovnimi plochamy pistu, ktere umozni dosazeni vyssiho momentu v nizkych otackach. Ovsem za cenu vyssiho oktanoveho cisla paliva pro zamezeni detonacniho horeni - pokud bychom totiz pristoupili ke snizeni kompresniho pomeru, klesa i indikovany tlak a vyhoda se stira.
Pro dosazeni vyssiho vykonu pomoci otacek - automobilove motory - je obecne lepsi vicevalcovy motor z duvodu nizsich odporu a setrvacnych hmot.
Neznamena to ale, ze cim vice valcu, tim lepe. Svou roli zde hraje celkova - nezanedbatelna - hmotnost motoru, pomer pracovni plochy pistu vuci vznikajicim vulim a pod. Vzdy je potreba hledat kompromisy a idealni reseni pro dany zpusob pouziti.
Děkuji za odpověd,jsem rád,že jsi se ozval zrovna ty,všiml jsem si tě už při tématu max.otáček a tvé odpovědi mi přišli nejodbornější.Problém byl spíš v mé otázce.Nepolemizuji tu s ničím co tu píšeš,to je samozřejmě pravda,jediný problém je,že to je moc odbornéA taky tu počítáš samozřejmě s veličinami,který nemám šanci nikdy o jednotlivých motorech zjistit.Abych ti přiblížil můj prográmek,zadám si do něj opravdu základy jako výkon,toč.mom.převody hmotnost apod.k tomu dopočítám jízdní odpory(valivý,aerodynamický) a vyjde mi +- co se dá od toho a toho motoru čekat,např co se týče max.rychlosti,tak při zadání běžných parametrů se v 99% trefuji celkem přesně.Ovšem to počítám asi tak,že udělám přímku mezi max.toč.mom a výkonem a z toho vycházím.Mně to ale stačí.Problém je,že nevím,kam mám nastavit baj vočkonapř spodní hranici.Viděl jsem nespočet křivek výkonu,a když pominu fakt,že i základní údaje si výrobci trochu přikrášlují(vycházím z vynikající adresy www.rri.se,doporučuji pokud neznáš),zjistil jsem např.,že benzínový motor se v 1500 otáčkách pohybuje někde okolo 80% svého maxima,ale mě zajímá proč?Nejde mně o žádné milimetrově přesné propočty,ale asi zhruba bych chtěl pochopit proč to tak je,proč např.nezabírá dobře už z volnoběhu?Jaký rozdíl mohu počítat mezi dieselem a benzínem?Jak se chová atmosféra vs turbo,proč Felicia 1,6 ve spodních otáčkách natírá o mnoho mladší motory s promněnlivým sáním?Snažím se vycházet ze staré poučky motor podčtvercový jde líp do otáček,motor nadčtvercový zase líp odspodu.Znamená to,že kdybych vedle sebe postavil dvě jednotky stejného objemu i výkonu,ale s různou nonstrukcí(Nadctv.podctv.)bude mít nadctv.motor nějaký bonus ve spodních otáčkách,když nepočítám samozřejmě větší paku na klice?Doufám,že jsem to trochu mým netechnickým způsobem objasnil
P.S.Děkuji i za druhou odpověd na mou otázku,ten článek samozřejmě znám,ale to je tak strašně obecný,že mi nemůže vůbec pomoct..
miro.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.