Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Smyk a automatická převodovka

Od: magdon® odpovědí: 28 změna:

Nějakých 45 let jsem řídil nejrůznější auta s manuálními převodovkami. Auto jsem ovládal podvědomě, nemusel jsem přemýšlet, co mám v jaké situaci dělat. Když šlo auto do smyku, bleskově a bez přemýšlení jsem šlápnul na spojku a smyk vyrovnal volantem. Před 1/2 rokem jsem koupil auto s automatickou převodovkou a dneska ráno jsem dostal na mokrých kostkách lehký smyk. Ten jsem sice zvládnul bez problémů, ale napadlo mě, že vlastně nevím, jak správně reagovat, když žádnou spojku nemám. Stačí, když sundám nohu s plynu? Zareaguje automatika dostatečně rychle a správně? Bohužel nemám možnost si to zkoušet někde na letišti a za plného provozu na běžné silnici to není nejlepší nápad.

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

vernon

2x
Většinou stačí sundat nohu z plynu.
asd1

Řekl bych že nevíš, protože vyšlápnout spojku není univerzální správné řešení všech smyků... Takže klidně jezdi dál jak jezdíš, s automatem lehce ubrat plyn je srovnatelné s vyšlápnutím spojky. Ale radši buď nejezdi smykem vůbec nebo si udělej čas na nácvik.

Taky je předokolka/ zadokolka, motor vepředu/ vzadu, smyk přetáčivý/ nedotáčivý, potřebuju brzdit/ nepotřebuju brzdit atd. a pro každé je jiný způsob řešení...

Cvičit to jde i za provozu docela v pohodě, stačí když nic nejede a "utáhnout" zatáčku (zalomit to mnohem víc než je ta zatáčka), na začátek nejlíp vracečku na široké silnici bez stromů okolo... Tj. jde projet 50 kmh bez smyku, ale zatočíš ostřeji tak abys to i ve 40 kmh utrhnul a měl velkou rezervu abys nevybruslil z asfaltu ven... Po 45 letech praxe bys snad neměl skončit ve škarpě

A pozor na sunutí bokem, přechod ze sněhu na asfalt elektronika může vyhodnotit jako boční náraz a pustit bagy

Oslizlo a mraky lidí jezdí jak v létě po suchým... To zas bude po příkopech aut. A co teprv když namrzne...

007cz

Zadny smyk ti neodpali pytle,,,,nemáš vubec ponětí jak ten system funguje

asd1

Jedeš bokem a ze sněhu najedeš na asfalt = boční zpomalení. Rychou změnu rychlosti to opravdu může vyhodnotit jako náraz. Pár lidem se to už povedlo při blbnutí

Airbagy se spouští podle gravitačního přetížení. Rychlé hodiny je opravdu můžou spustit. Ale jsou to výjimečné případy.

007cz

Nesmyl...ve dverich a sloupcich jsou tlakove snimace, jen ,g, senzor ti pytle neodpali, takze žádná gravitace ti pytle neodpali

asd1

Zjisti si jak funguje snímač nárazu... Ten se opravdu nemusí rozbít aby spustil bag

Ale gravitační fakt ne. Jen zrychlení.

007cz

Ja vim jak funguje snimac tlaku bocniho bagu, ty to vis? Asi ne kdyz tu pises takove polopravdy, odpaleni bagu je celkem slozita operace, ne jen nejake zpomaleni jak si mylně myslite

Žádný snímač tlaku tam není. Airbag spouští akcelerometr, který měří zrychlení. Je jich tam víc, pro každý směr. Proto při bočním nárazu nevyletí čelní pytle. Je to celkem jednoduchý princip, přesto už jsem slyšel automechanika, který mlel něco o snímačích deformace (promáčknutí) kastle. Prý jsou i v náraznících.

007cz

Nesmysly tu meles ty... ten mechanik ma pravdu! Např. U bocnich bagu jsou snimace tlaku ktere reaguji na zmenu tlaku pri deformaci dveri, pri celnim narazu je to podobne, dam ti radu když tomu nerozumim tak radši mlcim

 

majsterjoe*

2x

Spojka je často při smyku velni důležitá, nechápu jak někdo může tvrdit že se nemá používat vůbec.

Ehm k automatu je to jednoduché, je to automat, stačí sundat nohu z plynu.

 

break

0x

úplně stejnej stejně jako u manualu.Fyzika se na typ převodovky neptá.Ani u manualu se nesahá na spojku při smyku.Lehký kontra, nebrzdit a sundat nohu z plynu...

 


0x

Ono to Vaše auto nemá spojku, ale nemá ani normální brzdu, jako všechna dnešní auta.Tak bych ty smyky moc nepokoušel.

break

a jakýpak brzdy to má?

A ty víš, co má za auto?

Jistě nebude desítky let staré a tak má brzdy, které brzdí, jen když chtějí ..

break

ty o tom nemáš ani páru, že?

Chcete naznačit, že má brzdy, jejichž brzdný moment je úměrný síle na pedál?

 

mathew

0x

No já na spojku při smyku šlapu až, když zároveň šlapu i na brzdu, protože to už nejde vybrat takže bych normálně jenom točil volantem a sundal nohu z plynu( pokud to není zadokolka v nedotáčivém smyku tam bych ho možná přidal, ale ještě nemám na trénováno tak nechci radit hloupost)

 


0x

Musí to stačit, se dvěma pedály stejně nic jiného udělat nemůžete. Automat nijak reagovat nebude, nechá zařazenou rychlost, přeruší se jen přenos točivého momentu ke kolům. Korekce smyku bude nepatrně pomalejší než u manuálu. Ale jde to v pohodě.

 


0x

Není u předokolky a přetáčivého smyku naopak lepší přidat a "vytáhnout" to ze smyku, než ubrat a dovolit zadku ještě víc mě předběhnout?

 


0x
Mám poměrně staré auto s automatem. Taky má ABS a kontrolu trakce. Jakmile se dostaví smyk pribrzdi kolo, které je potřeba a je po smyku dřív než zjistím, že bych měl reagovat resp reaguje dřív než já.

 


Netušil jsem, jakou tady rozpoutám diskusi. Samozřejmě se smyku snažím předcházet, ale občas se prostě stane (dobrovolně snad jen na blátě tankodromu, či zledovatělém prázdném parkovišti, ale to je něco jiného). Zvládání smyku u manálu s vyšlápnutím spojky mě učili v autoškole na "žigilíku" (a to byla mrcha sakra klouzavá) v roce 1973. Od té doby jsem řídil služebně i soukromě řadu nejrůznějších aut (předokolky, zadokolky, 4x4, motor vpředu, vzadu, kabriolet, mikrobus...). I když jsem občas zažil nepříjemné chvilky, zatím jsem smyk vždycky zvládnul. Samozřejmě, každý smyk je jiný a každý vyžaduje trochu jiný postup. Ale že by se nemělo šlapat na spojku tady čtu poprvé. To ale tady teď řešit nechci.

Ptal jsem se proto, že jsem si při včerejším smyku uvědomil, že vlastně nemám na co šlápnout, abych odpojil motor ze záběru a že vlastně nevím, jestli to za mě udělá automat automaticky při ubrání plynu. Z několika odpovědí jsem se dozvěděl, že ano, jen to může trvat o chvilku déle (což ovšem může být rozhodující). Ostatně ten pocit jsem měl i včera, když mělo auto při vyrovnávání snahu se přetáčet na druhou stranu, protože byl motor ještě částečně v tahu. Takže díky za odpovědi k věci. Budu si muset zvyknout (nebo ten krám prodat a koupit něco s normální šaltpákou ).

Ra 252 – Pokud vím mám brzdy úplně normální, které brzdí, když chci já. A mám motor vpředu, v běžném provozu zadokolku, takže relativně lehký zadek

Pánové, airbagy tady neřešte, na ty jsem se neptal. Navíc odpalování se může dít různými způsoby. Představte si například, že moje minulé auto mělo jen jeden a ten byl odpalován mechanicky. Byl ve volantu, nevedly k němu žádné dráty a na autě nebylo jediné čidlo.

Jakého amerického veterána to máte?


No veterán to zrovna není, je to Jeep Cherokee 2,8 CRD (KJ - Liberte) a je mu necelých 13 let. Váží přes 2 tuny a má 150 kobyl. Urvat ho do smyku jde poměrně snadno, vyrovnat to už pak trochu hůř.

 

 


0x
Jsouc již trochu postarší pán, koupil jsem si před časem automat a nemůžu si to vynachválit. Jen lituji, že jsem to neudělal již dávno. Co se týká smyku, zatím mě jen stačilo sundat nohu z plynu a dobrý. Pravda, už mě dávno přešlo jezdit na doraz, takže mě to ustřelí opravdu výjimečně.
Jinak, i mě v autoškole učili při smyku šlapat spojku. Z jednoho prostého důvodu. Kola nic nebrzdí, nic nepohání a tak se můžou snadno přizpůsobit rychlosti auta. Když sundám nohu z plynu, auto vlastně brzdí motorem a tedy se smyk hůře a pomaleji srovná. A za skoro čtyřicet let ježdění po horách, snad se vším co mělo kola a motor musím potvrdit, že to je naprostá pravda.

 

michalkalhous

0x

 


0x

První auto jsem měl manuál, pak už jenom automaty, je to větší pohodlí, hlavně u silnějších motorů. Nedočetl jsem se jaké auto máte, ale v mém případě při smyku auto vyhodnotí jaká kola prokluzují a vypne nebo sníží výkon na to kola. Platí to jak pro přední/zadní náprava, tak i kola na levé/pravé straně. Pokud systém inteligentního prokluzu vypnu, tak se s tím dá dobře vyblbnout, ale jinak mě to vytáhlo už z hodně nemilých situací. Jinak standardní nastavení mám 70% výkonu na zadní nápravu, 30% předek. Při Sport režimu to je 90% zadek a 10% předek. Na zimu si pak dávám 40% zadní náprava a 60% přední.

 


0x

Máš esp?pak to za tebe vyřeší.. já taky na spojku nešlapu.. raději trochu zacvičím volantem a plyn tak aby auto bylo v mirnem zaběru.. to se spojkou mi přijde asi nej v případě když jede předek rovně v zatačce... pak už jen překřižovat.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]