Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Čelní srážka

Od: aloisb® odpovědí: 21 změna:

Včera jsem viděl v TV záznam dopravní nehody z palubní videokamery. Poláci v luxusních autech závodili na dálnici a při předjíždění způsobili dopravní nehodu, při které terénní offroad se čelněš srazil s normálním osobním autem. Chtěl bych se zeptat na názor rádců, kdo by na tom byl hůře, kdybych byl v tom osobním autě a podařilo se mi před čelním nárazem podstatně snížit rychlost, při čemž ten offroad by byl o hodně rychlejší. Domnívám se, že kinetická energie mého vozu by mě měla při čelní srážce tak trochu chránit

 

 

21 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1

1x

Rozhoduje vzájemná rychlost. Pokud oba pojedou 50 tak je to srovnatelné jako když jeden stojí a druhý jede 100

Pokud stihneš dobrzdit tak zmenšíš následky (snížíš vzájemnou rychlost), ale pokud ten proti jede rychle a má těžší auto, tak budeš na kaši i když zastavíš..

 

myska*

0x

No, jsem jen laik, ale řekla bych, že když se srazí dvě auta se stejnou kinetickou energií a je jedno, jaké mají hmotnosti, tak je to jako narazit do zdi - kinetické energie se projeví jen deformací aut.

Pokud ale jedno auto bude mít o dost menší rychlost (menší kinetickou energii), tak ho to rychlejší auto může přetlačit - kinetická energie se nespotřebuje jen do deformace plechů, ale i do pohybu obou aut ve směru pohybu toho rychlejšího.

A celkově je dle mého názoru lepší mít při čelní srážce menší energii = menší deformace, takže čím víc to člověk ubrzdí, tím lépe.

11111

Já jsem stejného názoru jako "myska".

Ale většinou se setkávám s názorem, že se rychlosti sčítají, tedy když proti sobě pojedou 2 auta rychlostí 50 km/hod je to, jako by narazili do pevné zdi rychlostí 100 km/hod.

Zastánci tohoto názoru to zdůvodňují tím, že když budu sedět ve stojícím autě a někdo do mě čelně narazí, tak mé auto bude poškozené a i já budu ohrožený (jak moc, to záleží na rychlosti jedoucího auta). Kdyby se rychlosti nesčítaly, tak bych ohrožený nemohl být, protož stojím na místě.

Také by mě zajímalo, jak to ve skutečnosti je.

Ale prosím o trochu odborné vysvětlení této věci.

asd1

Rychlosti se sčítají. Ale zeď a auto 100 kmh = rychlost 100kmh a jedna deformační zóna. Dvě auta 50 kmh = rychlost 100 kmh a DVĚ deformační zóny... Podobné to je jednou auto 100 kmh a druhé stojící - vzájemná rychlost 100 kmh a dvě def. zóny = srovnatelné jako 50 kmh do zdi pro oba (100 kmh auto při srážce zpomalí na 50 kmh a stojící "odcouvá" rychlostí 50 kmh. Platí pro stejně těžká auta.

 


0x

Ad @11111 - Viz odpověď 2, 5 a 6

fyzweb.cz/...

11111
02.10.18 12:57

Děkuji.

Z logiky vyplývá, že není správná teorie že když pojedou dvě auta 50 tak se to sečte a výsledek je jako by každé narazilo stovkou do zdi. To by platilo jen pro jedno auto a jen v případě že druhé auto má několikanásobně vyšší energii než druhé - modelově náraz malucha do rozjetého naloženého kamionu.
Vždycky je potřeba posuzovat energii auta, ne jen jeho rychlost. Větší a těžší auto zákonitě napáchá na menším větší škody protože působí na druhé "těleso" větší energií.

 


0x

Rozhoduje "střetová" rychlost, to znamená součet obou rychlostí. Když jeden pojede 150 a druhý 50, budou následky stejné, jako když pojedou oba 100. Střetová rychlost bude v obou případech 200. Něco jiného jsou následky, ktaré takový náraz způsobí. Tam už hraje roli energie (hmotnost) a tuhost vozidel, bez ohledu na to, kdo jel rychleji. Následky budou v obou případech stejné.


Když se čelně srazí 2 FABIE, při čemž jedna bude stát a druhá pojede rychlostí 100 km/hod, tak se domnívám, že ta stojící bude mnohem více poškozena než ta jedoucí, právě vlivem kinetické energie velké hmotnosti zejména hnacího agregátu a přední nápravy, která se vybije na deformaci stojícího vozu.

aloisb - To právě nikoliv. Obě fabie budou v tom případě poškozené stejně. Na obě působí stejná energie.


A co posádky? Která bude více zraněna? Ta v jedoucím bude vystavena zpomalením a ta ve stojícím zrychlením. Bude stejné?

U osob - předpokládejme, že mají pásy - záleží na mnoha dalších okolnostech - tělesná konstituce, poloha těla (např. ve spánku je uvolněnější), místo ve voze a volně uložené předměty, způsob poškození vozidla... Jsou havárie, kdy ze "slisovaného balíku šrotu" vystoupí člověk v podstatě nezraněný - a naopak, samozřejmě. "Pouhá" rychlost je jen jeden z faktorů.

stefan*
Lepšie na tom budú v iducej fabii - aktivujú sa im airbagy, predpinace pásov. V stojacej zakusne posádka do palubky...
nikdo*

V každém případě bude více zraněna posádka v jedoucím vozidle. Protože bude při nárazu vystavena daleko většímu přetížení, než ta ve stojícím vozidle. A každý záchranář vám potvrdí, že i s airbagem a pásy, které zadrží tělo, vám při nárazu, při rychlosti 100km/hod. o které je tady řeč, vnitřnosti pokračují dál původní rychlostí. A lidské tělo není stavěné, na takové zrychlení, nebo chcete-li zpomalení. Kdežto posádka ve stojícím vozidle bude namáhána mnohem méně, až poté, co část energie jedoucího vozidla pohltí deformační zóny obou vozidel.

A protože nejsem fyzik, tak se na tom pohlcení bude ještě podílet hmotnost stojícího vozidla(jeho?statická energie?).

 


0x

Kolega měl nehodu-NEVIDĚL JSEM ani jeho auto ani to druhé je to vše z tzv DRUHÉ RUKY!

Kolega-R Scénik,nafta tuším jíž přímovstřik,druhý-viník-Š.Fábie.motorizaci nwn.Scénik stál při krajnici v utě naštěstí nkdo nebyl když do něj vrazil dědula s fábkou-asi mikrospánek?Rebnda-motor s převodovkou posunutý o 20cm dozadu,předek celý ...Fábie rozbitý rámeček na RZ s upadlou značkou,a rozbité čelní skloa vystřelané vaky,Dědula asi špatně držel volant a vak mu zranil ruku? ale jak se rozbilo sklo?jinak fábka pojízdné -odjeli s ní ještě než pro kolegu přijeli s odathovkou a náhr.dopravou ,a rencek na odpis .Děda prý jel cca70km/hod...Vše bez záruky a z druhé ruky!

nikdo*

Nelze srovnávat následky na rozdílných vozidlech, při nárazu zezadu, kdy se na nehodě podílí u jednoho vozidla přední část a u druhého voz. zadní část. Tak se nikam nedostanete. Je to takové množství proměnných, že i počítač by měl problém vyhodnotit následky. Pokud chcete něco s něčím srovnávat rozumem tak, aby jste se k něčemu rozumnému dostali, musíte vyloučit ty proměnné, co nejvíc. Jestli se nepletu, tak se to dělá stejně i v matematice. Tedy uvažovat stejný typ auta. Stejný díl vozidla, srážku na stejnou část vozidla, atd. A pak teprve můžete uvažovat co je horší a co je lepší, a dojít k nějakým konkrétnějším, obecným závěrům, ze kterých lze něco odvodit.

Pokud to neuděláte, nebude to nic jiného, než pravdivá, nicméně nepřenositelná zkušenost každého zvlášt, která se už nemusí opakovat.

Hmm a kde píšu že šlo o náraz zezadu? šlo o čelní střet. Tady ale nejsme někde v konstrukční klanceláři abychom řešli vše okolo a proměnné na silnici se táké ač je to vyjímečné střetnou auta úplně jina a ne vždy dva identické modely!

 

nikdo*

Usuzoval jsem na to z toho, že jsi uváděl, že jedno auto stálo na krajnici. Tak z toho jsem usoudil, že šlo o náraz zezadu. To je jedna z velmi častých nehod. Nenapadlo mě, že někdo trefí stojící auto na krajnici z protisměru, což zas tak často nebývá. Špatný úsudek z nedostatku informací.

A k té druhé větě: co asi píšu já?

Já to napasal jako info a nechci se dohadovat je jasné že máme málo info navíc to mám jen z druhé ruky i když nemám důvod tomu nedůvěřovat-poté co jsem viděl na vl.oči některé zbořky!

O Sceniku to neslyším poprvé. Údajně mají deformační zóny udělané tak, aby se energie rozložila mezi plechy tak , že se celý předek sroluje pod auto aby co nejvíc chránil kabinu.

Nevím ale asi dost hraje i stáří auta=koroze .Ten byl 18letý, kdežto fába byla poslední generace.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]