Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Podřazení - nováček

Od: tralala odpovědí: 29 změna:

Dobrý den,

chodím do autoškoly a mám za sebou 5 jízd, ale zítra už mám jet sama bez pomoci po městě. Můj dotaz se týká podřazení a následného zastavení. Například jedu 40 km/h na 3 a cca 50m přede mnou je semafor, který svítí zeleně a já na něm potřebuji odbočit doleva. Tudíž přibrzdím, a připravím se, že si podřadím na 2, takže sešlápnu spojku, zařadím 2 (ale nepřidám plyn a nepustím spojku, protože jsem ještě v tom pomalá) a v ten okamžik padne na semaforu červená a já bych měla brzdit, ale teď mi vyvstává otázka, zda můžu rovnou začít brzdit, protože mám stále sešláplou tu spojku, nechcipne to? U kola se taky musí ještě při změně rychlosti šlápnout do pedálu, tak jestli musím ten proces dokončit a střihnout i ten plyn a až pak znova spojka a brzda? Snad je to srozumitelné. Děkuji

 

 

29 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jirkamatapat*

2x

Jednoduše vyřadíš rychlost do neutrálu a dojedeš k semaforu,kde zabrzdíš.Podřazování před křižovatkou je zbytečné.

majsterjoe*
Jistě je lepší před cervenou brzdit motorem, takže klidně podradit na dvě a pomalu dojet k semaforu. Může bliknout zelená a v klidu se zase rozjed

 

tralala

Pardon, předala jsem do špatné rubriky. Nejedná se o motorku, ale o auto naftáka.

 


0x

Zabrzdit můžete kdykoliv, když není motor v tahu. Je jedno, jestli máte zařazený neutrál, nebo jen stojíte na spojce (samožřejmě po zastavení nesmíte tu spojku pustit, pokud nevyřadíte na neutrál). Jiné je to u automatických převodovek, ale to se Vás asi netýká.

Nesrovnávejte řazení u kola a u auta, je to naprosto rozdílný systém.

jirkamatapat - podřazení není zbytečné v případě, když předpokládám, že budu v křižovatce potřebovat zrychlit (což není nic výjimečného).

jirkamatapat*

Magdone,zde radíme začátečnici,takže rozvádět zde zda-li je podřazování zbytečné či ne, je irelevantní.

 


0x

Na to snad chodíš do autoškoly a sedí vedle tebe instruktor, aby ses ho mohla zeptat.

Nechápu z jakého důvodu do ovládání auta pleteš jízdu na kole.

Když přijíždíš na světelnou křižovatku, kde odbočuješ vlevo, tak musíš dávat přednost, takže je jednodušší zastavit, dát přednost a pak se znovu rozjet.

A při červené na semaforu nezačínáš brzdit. To už musíš mít auto zastavené, protože před červenou skáče oranžová.

A při zmáčklé spojce můžeš dělat "téměř cokoliv". Při zmáčknuté spojce je motor odpojený od převodovky a to znamená že nemůžeš zrychlovat.

Brzdit můžeš také kdykoliv. Pouze když nevyšlápneš spojku tak brzdíš a při zastavení auta ti chcípne motor.

tralala

Nebojte, svého instruktora se na vše ptám, ale evidentě nedokážu popsat přesně na co se ptám.

 

sollik*

0x

Nechte si v autoškole vysvětlit funkci spojky a převodovky. V okamžiku kdy pochopíte funkci těchto dvou zařízení bude pro Vás řízení daleko snažší, protože budete vědět jak to funguje a co tedy můžete a nemůžete dělat.

Colombo byl rychlejší.

 

tralala

S tím kolem jsem to napsala pouze jako přirovnání, aby byl můj dotaz srozumitelnější. Zkušení řidiči dělají všechny procesy automaticky a ve vteřině, takže jsem to chtěla co nejvíce popsat. Ale bohužel se to nepovedlo.

 

tralala

Děkuji za odpovědi. Když se tak zamyslím, tak můj dotaz byl asi zbytečný. Je přece jasné, že když hned budu muset zastavit, protože náhle padla červená, tak nechám nohu na spojce, zastavím, zařadím neutrál a auto nemůže chcípnout.

 

monika*

0x

Zdravím, poté co dostaneš řidičák si klidně můžeš vyřadit a dobržďovat si pouze brzdou a nic Ti nezdechne. V autoškole si upřednostňují následný podřazení, kdy vás asi chtěji naučit poslouchat zvuk motoru a cit ke spojce, ale přitom si ji sami kurví. Pokud máš sešláplou spojku a zařazené, nikdy Ti nic nezdechne. Pokud máš zařazené at je to jakýkoliv kvalt a nedržíš spojku a odhodláš zastavit tak Ti to zdechne to je jasné. Takže pokud jsem to dobře pochopila, když podřadíš na dvojku a zrovna blikne na semaforu červená, drž spojku a dobržďuj do té doby dokud nezastavíš, pak si zařaď jedničku stále drž spojku a čekej dokud nebude zelená. Normálně tohle nedělám, naučíš se pak vyřazovat ale o v autoškole neučí. Snad Ti to pomohlo, vzpomínám sama na začátky.


doplněno 20.09.18 21:14:

No dyt, rada nad zlato to není, bohužel tak mě to v autoškole i u nás v okolí učí. Bez spojky ani ránu, i když se čekalo na projíždějící vlak 5 minut, vždycky sešláplá být musela. Rada to dobrá není, ale v autoškole to tak bohužel funguje.

Stát na semaforu na spojce je rada jak stehno, fakt. Za to by adeptku měli vyhodit. Když pomineme důvod ničení spojkového ložiska, tak může dojít i k maléru přejetí chodce.

sollik*

Monika: Tak jen doufám, že už jste pozbírala od autoškoly zkušenosti a máte vlastní rozum a tu spojku pouštíte

Pro ty co rádi stojí na spojce - podívejte se na nějaký eshop s ND, najděte si cenu spojkového ložiska na své auto a zavolejte si do servisu kolik stojí výměna - ono vás to stání na spojce pak rychle přejde

Z autoškoly jsem už dlouho tak se zeptám: vyučuje se dneska vůbec teorie fungování některých částí auta? Aby žáci pochopili jak co v autě funguje?

break

za mě je to perfektní rada.Já bych to žákům mlátil do hlavy furt.Pak půjdou, koupí si auta, budou stát půl dne na spojkách a servisy se napakujou na spojkovejch ložiskách a majitelé některejch motorů zapláčou nad opravou klikovky...

monika*

Samozřejmě, proto píši že to tak bohužel vyučují i když si ji kurví, ale těžko oporovat učiteli žejo.. Stejně se člověk nejvíc naučí sám až bude jezdit, tohle jsou jen základy. Mě před 2lety kdy jsem dodělala řidičák motor ani neukázaly, všechno jsem se doučovala sama.. a co se týkalo teoretické zkoušky? SLEČNO JAKOU MÁME POVINNOU VÝBAVU? jo, tak to je snad jasné že každý musí vědět bude noni? jediné co jsem měla vědět.. stejně bych přitvrdila, to co vidím za nezmary na silnicích mě horko polejváá.. Každopádně ani výměna kola, ani co za jaké máme světla, co se týče kapalin... nic.. možná špatně zvolená autoškola...

tralala

Monika: ano, pochopila jste to správně Už jsem měla i možnost si to vyzkoušet a probrat s instruktorem, takže už vím, jak na to. Jinak ohledně stání na spojce, tak při delším stání na ní nestojím a můj instruktor mě to i učí, abych na ní nestála. Pokud vím, že se do 10 vteřin rozjedu, tak si na ní postojím.

Sollik: mě například instruktor říkal jak funguje spojka - převodovka, že se odpojí motor od převodovky, cosi o discích, které se tlačí proti sobě, ale já naprostý laik si to nedokážu představit.

 


0x

Nejlépe by bylo, kdybyste změnila autoškolu. Tady vás patrně nenaučí nic. Je to vidět i z toho, že normálně příčetný instruktor by vás na třetí rychlostní stupeň čtyřicetikilometrovou rychlostí jezdit nenechal a měl by vás v takovém případě z jízd vyhodit, protože ničíte motor auta. Takže jste si vybrala špatnou autoškolu, to není vaše chyba.

A to myslíte opravdu vážně? Projděte si nějaké manuály k autům , kde bude doporučení, při jaké rychlosti řadit jaký rychlostní stupeň. Při 40km/hod se vesměs uvádí právě ten třetí rychlostní stupeň. No ale stejně je lepší se spíš řídit otáčkoměrem, to jen tak pro doplnění( případně sluchem, kdo už to má zažité ).

Ernie a proč ne? já to tak běžně na svých autech dělám, od cca20 do 50 na 3°a při 50 řadím za 4 a...(samo že taky dle okolnosttí do kopce či z kopce,rovina atd ,dle situace!)Zlobte se či ne ale Vaše rada je úplně na nic!

sollik*

ernie: Na jaký rychlostní stupeň jezdíte při 40 km/h?

break

to je vůl:D...čím ho ničí?Udělá míň škody, když bude ve vyšších točkách než podtočenej...to jsou teorie.Já si to snad začnu sepisovat...

Kvůli takovým joudům, kteří motor podtáčejí, museli konstruktéři vymyslet dvouhmotový setrvačník.

Většina běžné mnotorizace má ideální TM někde kolem 2500-3500 rpm. To je moment, kdy je při průběhu hoření paliva ve válci ojnice a zalomení klikovky v poloze kolem pravého úhlu*, a nikoli při nižších otáčkách téměř v přímce, kdy dochází k torzním kmitům. Blbec, který řadí nahoru u 1500 by měl spláchnout řidičák do záchodu, protože nepozná, kdy auto ještě netáhne, anebo kdy už netáhne.

*) Podobně jako při jízdě na kole je nejlepší záběr, kdy klika a noha svírají pravý úhel.

Čím větší hrnec, tím menší otáčky k dosažení TM motor potřebuje, protože na hoření paliva je potřeba delší doba. Proto lodní motory o obsahu válce jako kabina výtahu mají rpm kolem 60-80 za minutu (ne, nuly tam nechybí). Palivo v motoru opravdu nevybuchuje, ale hoří a tento jev má nějaký časový průběh a s tím související točivý moment.

@ajvn Jo, manuály, ty jsou fajn

sollik*

ernie: Na jaký rychlostní stupeň, jakým autem a s jakým motorem jezdíte 40 km/h?

Čtyřicítkou na dvojku. Trojku řadím nad ní, tou do 70-80 kmh. Čtverku do 110 a pak pátej kvalt. Ale záleží samozřejmě na situaci, rozjezdy, decelerace a tak. Ovšem kontinuálně jet 40 km na 3° je podle mě málo, ten krám sotva dejchá.

Picaso (nikdy nevím, jestli se to píše s věma "c" nebo dvěma "s", muhe). Motor nevím, musel bych se podívat do techničáku. Asi nějakej naftovej dvoulitr s turbem. Ale silnej moc není, 66 kW. Nalítáno cca 380 tkm A to nevím, jestli není odometr zkrouhnutej .

break

podtáčení je mor na dvouhmotu a o motorech víš hovno...

 

break: nevím sice, komu byl tvůj výlev určen, ale třeba bys mohl místo blití přednést argumenty. Když víš o motorech všechno. Taky bych rád byl v obraze.

 


0x

U kola musíš šlápnout nebot když přesuněš páčku ale nešlápneš do pedálu,tak zůstane stále týž převod.V autě je to krapet jinak.

Teď ,pže už jezdím pár let (na pístu od 77)tak někdy dle výše popsané situace přidám na 3°a v křižovatce přibrzdím-to jsou akle zkušenosti a znalost místní situace takže se tímto NEŘIĎ !Řiď se jen tím co Ti řekne instruktor!

Jinak osobně bych spíše zařadil 2°a přibrzďoval se zařazenou rychlostí ,i ta po odstavení plynu dokáže auto zbrzdit,a pak dle okolností -sešlápnout spojku s dobrzděním před světly nebo odbočeníma přidáním plynu-dle okolností, ale to by měl vysvětlit opravdu solidní instruktor dle skutečné situace!

 

lobo*

0x

mě například instruktor říkal jak funguje spojka - převodovka, že se odpojí motor od převodovky, cosi o discích, které se tlačí proti sobě, ale já naprostý laik si to nedokážu představit.

Ale prosím tě, když si to nedokážeš představit tak se můžeš v dnešní době internetu přece podívat na videa o jednotlivých funkčních celcích automobilu.



http://www.autoforum.cz/technika/jak-funguje-spojka-tato-jednoducha-animace-odhali-vsechna-tajemstvi/

Na youtube jistě najdeš i další videa o funkci spojky, převodovky, motoru atd.

Pak už tě v autoškole nemůže nic zaskočit. At Ti to jezdí

 

wgqg

0x

Brzdit se dá kdykoli! Auto jen tak nechcípne. I se zařazenou 4kou musíte zpomalit na mnohem míň než 10 km/h, aby auto chcíplo. Takže brzdit bez obav. Je jedno, kde je jaká noha, jestli je nebo není sešlápnutá spojka a jaká je zařazená rychlost.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]