Nejste přihlášen/a.
Ahoj, jak se má postupovat pokud dostanu smyk na sněhu nebo auto nezatáčí? Zde se píše, že se nemá sešlapávat brzda ani plyn a má se nechat zařazená rychlost. Jinde zase píšou (na více zdrojích), že se má vyšlápnout spojka. Jak se to tedy má dělat správně? Díky
Rady jak se chovat už rady máš. A i když si je přečteš stokrát a naučíš se je nazpamět, tak je téměř jistý, že při prvním smyku budeš stát nohou na brzdě a čekat jak to dopadne.
První rada je jezdit takovou rychlostí, aby se ti smyk nestal a nebo abys ho dokázal bez zvládnout. To znamená jezdit pomalu a předvídat za sebe a částečně i za ostatní řidiče, co jedou kolem tebe.
No a pokud máš možnost a finance, tak si zaplat školu smyku někde na polygonu. Tam ti vysvětlí postupy jak smyk zvládnout a vyzkoušíš si jak špatné reakce tak i správné reakce při smyku.
Ale i po absolvování školy smyku musíš být opatrný.
Pokud nejste zkušený řidič, pak při smyku nebrzdit a odpojit motor, tady sešlápnout spojku. Pak se snažit vyrovnat auto volantem protipohybem do směru smyku. Motor je důležité odpojit, protože působí jako další brzda na hnaná kola a neumožňuje jejich volné otáčení, aby bylo možno smyk vyrovnat. Hrát si s plynem doporučuji pouze zkušeným, nezkušený udělá víc škody než uřitku.
Já si k tomu dovolím podle svých zkušeností z praxe podotknout pouze jedno - univerzální rada neexistuje. Zcela jinak se totiž dokáže chovat přesně stejné auto pouze s jinými pneu, jinak auto stejného typu v různém karosářském provedení a taky zcela jinak auto zatížené a nezatížené. A to samozřejmě nemluvím o rozdílném chování aut s předním pohonem, zadním pohonem, verzemi s motorem vpředu a pohonem zadních kol atd. U současných aut, kde do oho všeho "kecají" ještě různí al. asistenti raději ani nepíšu.
Absolutním základem je jezdit tak, aby ke smyku nemohlo dojít (odhad, předvídavost) a pokud je ta možnost (třeba napadne sníh), tak si najít prostor, kde se nechá chování auta odzkoušet. I přes své zkušenosti za 38let aktivního řízení bez nehody si ale dovolím říct, že předvídavost je základem - minimálně dokáže zmírnit následky problému. Už několikrát se mi stalo, že sem věděl, že to v tom místě může klouzat a jel jsem velmi pomalu (kruhový objezd - čekal jsem smyk na zadní nápravu) a ona mi v při plném rejdu začala utíkat přední, což se u zadokolky s motorem vpředu stává málokdy. Jen předvídavost a z toho plynoucí nízká rychlost byla příčinou toho, že z toho nebyla nehoda, ale jen moje leknutí.
Univerzální recept asi neexistuje - on totiž není smyk, jako smyk. Některé lze zvládnout s ledovým klidem, ale jsou i takové, kdy jediné co lze dělat, je ,, Otče náš, jenž si na nebesích...
Smyk lze dostat i při akceleraci ( zejména u zadohrabů) , tam je skutečně optimální vyšlápnout spojku a auto se mnohdy srovná samo. Podobně při brzdění - mnohdy stačí pustit brzdu, volantem kontrovat a může se to srovnat. Ovšem nejhorší - podle mě - je smyk ,,odstředivý´´ prostě když přeženete nájezd do zatáčky, adheze je slabá a odstředivá síla Vás vynese ven ze zatáčky. S tím už fakt moc nejde dělat.
Opravdu nejlepší je prevence - nenechat ke smyku dojít. Dnešní auta mají rúzné systémy - ABS, ESP a pod, které mohou pomoci i méně zkušeným - ale pozor - rozhodně nejsou samospasitelné a nelze žít v tom, že pokud má auto ABS do smyku se nedostane. Ale třeba ESP je dobré v tom, že i nezkušenému řidiči při akceleraci signalizuje rozblikáním, že je kolo v prokluzu a tudíž to asi dost klouže a je třeba dát bacha. ´Podobně ABS - když si nejsem jistý adhezí povrchu, mrklnu do zrcátek, jestli za mnou nic nejede a zkusím si na ROVNÉM úseku přibrzdit. Pokud ABS zabere, nebo prostě auto má tendenci ujíždět, je potřeba zase dávat bacha a jet s maximální opatrností.
A ještě zmíním jednu ,,pastičku´´ - je typická na okreskách, zejména v lesních úsecích, kde jsou vyjety tři koleje, takže ta prostřední je, pochopitelně , ,,sdílená´´, neboli v ní jedou auta v obou směrech. Přesně takové úseky jsou v našich Opičích horách běžné a bývá tak každoročně hodně nehod, je potřeba jet skutečně pomalu, protože pokud uvidíte protijedopucí auto, je potřeba ZASTAVIT a pak teprve z kolejí vyjet, aby se auta vyhnuly, pokud se o vyjetí pokusíte za jízdy, tak přední kola vyjedou, ale zadní se vezou dál v kolejích a auto se nezadržitelně přetočí.
Prostě na zimu bacha, zejména nezkušený řidič musí být maximálně opatrný a raději jet pomaleji, tak, aby vždy dokázal auto ovládat.
Obecně. Důležité je prudce nebrzdit a netrhat volantem. S předokolkou tedy povolit plyn a sešlápnout spojku. Pokud se stane, že zadní kola jdou mimo, pak stačí lehce sešlápnout plyn a vozidlo se zpět vyrovná.
Dobré je být na tyto situace připraven a mít něco natrénované, at člověk ví co a jak. Praxe je v tomhle důležitá. Auto je třeba mít osahané.
Nejen na toto téma má dobré rady BESIP. Bylo by dobré pročíst si nejen kapitolu o jízdu na sněhu.
Co píšete, nemusí být vždycky správné. Když ustřelí zadek a nezačnete okamžitě kontrovat volantem, jste v pytli.
Pokud jdete do přetáčivého smyku pod protijedoucí náklaďák směrem dovnitř levé zatáčky a nestíháte kontrovat a máte-li auto bez ABS, pak Vám zachrání život, když zadupnete brzdu. Někdy i s ABS ..
Nestihnout kontra (auto se natočí o víc jak 45°) a pro vyloučení bočního nározu do protijedoucího vozidla brzdou roztočit do hodin a to protijedoucí trefit zadkem - tu je vyšší level pro profíky...
Při kontra pozor, okamžitě následuje přetáčivý smyk na druhou stranu (výraznější než ten první) a rovnat se to musí včas, v podstatě hned jak se auto začne točit zpátky.. Chce to volnou plochu a rychlost aspoň 50 kmh - v nízké rychlosti se auto chová jinak.. Do přetáčivého smyku to jde snadno dostat ručkou (ručka na zadních kolech)
Když to čtu doslovně tak lehce přidat plyn s vymáčknutou spojkou asi moc nepomůže. Spojku je třeba povolit po citlivém zvednutí otáček motoru, je to prostě zložitější.
Já jsem teda na spojku ještě nikdy nešlapal a jenom sundám nohu z plynu a když vidím, že to stejně nejde volantem ukroutit tak šlápnu na brzdu a doufám, že se nic nestane. Navíc taky dost záleží na jakém je to povrchu a jaká je poháněná náprava atd. Někdy je lepší jednoduše šlápnout na brzdu a ono se to po snížení rychlosti zase chytne...
No jo, Mathewe, asi máte pravdu že ve Vašem případě nebylo třeba šlapat na spojku, ale mohu Vás ujistit, že tento poznatek je silně závislý od konstrukce auta - věřím, že předohrab s malým benzínovým motorem to v pohodě odpustí. Ale zažil jsem opravdu hnusný smyk na Toyotě Hiace - což byly auta velikosti VW Transporter, MB Vito a pod, ale měly atmosférický diesel 2.6 l a pohon na zadek. Tam pustit prudčeji plyn na sněhu vedlo k podobné legraci, jako zatáhnout si ruční brzdu. Takže ano, i vyšlápnutá spojka může být řešení
Záleží na autě a pneumatikách,ale spojku jsem zkusil vyšlápnout jednou - a už nikdy více. Něco jiného je sníh, něco jiného led tam je to vlastně jedno.
Jak kdy Obecně konfigurace auta pro řízený smyk nebo vyrovnání smyku se liší podle druhu auta (motor vepředu/ vzadu, předohrab/ zadohrab/ 4kolka), druhu smyku (nedotáčivý, přetáčivý) a konkrétní situace...
Chce to cvičit a studovat... Reagovat je třeba rychle a správně. Špatná reakce = ztráta kontroly nad vozem = průšvih.
Jezdit bez smyku taky není ideální, protože když jednou na smyk dojde tak jeden neví co s tim a navíc se lekne a udělá pitomost = průšvih.
Ale obecně: Přední kola míří do směru kam chceš jet a fyzikální zákony to umožňují (ostrou zatáčku bys nevytočil tak musíš jet po větším poloměru). Tj. nedotáčivý smyk trochu ubereš rejd aby se kola chytly; přetáčivý smyk dáš kontra aby přední kola nejely bokem (pozor srovnání hodí zadek auta na druhou stranu a musíš opět kontrovat na druhou stranu, to opačné kontra se musí dát hned na začátku vracení, jinak se ti auto přetoči = ztráta kontroly... Je toho hodně, a je potřeba začít od základů = správné držení volantu, posed.. Najít si volnou plochu a tam cvičit a od věci není ani škola smyku - tam dostaneš odborný výklad a instruktor ti hned opravuje chyby...
Na sněhu mám najeto ca 200 kkm, smykem jezdim běžně i ve vyšších rychlostech.. resp. poslední roky stoupnul provoz tak, že chvilku jedu po svém a pak se ploužim za někým "normálním" - předjet je rizikové, tak holt v klídku jedu s odstupem za nim...
Jo a na sněhu ABS dost prodlužuje brzdnou dráhu (stejně tak jako na štěrku), a různé ASR ESP jsou taky v "hrabačkách" dost na prd.
Teorie jsou ruzné, nejjednodušší je vyšlápnout spojku, ale to se naučíte pouze praxí. Důležité je nespolehat se na věci, které vám prodejce označí za přednosti, jako ABS, ESP a podobné věci, zasahující do řízení. Mohou pomoci, ale jen nezkušenému řidiči, resp. špatnému řidiči. Pokud začínáte jezdit s nimi, pak vám pravděpodobně překážet nebudou a budou pro vás pomocníkem, ten kdo jezdil bez nich dlouhé roky, tomu jsou většinou na obtíž.
S tím vyšlápnutím spojky je problém takový, že pokud jedete s kopce, tak vyšlápnutím spojky zmizí brzdný účinek motoru a auto začne zrychlovat, což u smyku není dobré. Prostě když chytíte smyk, je každá rada drahá
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.