Nejste přihlášen/a.
Dobrá ráno i Tobě, milý Hejkale.
Všem! Takto by měla probíhat diskuze osob. kteří spolu nesouhlasí. Vždy slušně a s úctou k tomu druhému.
------------
Na každoročním školení se vždy dozvíme zajímavost, jako doprvní inženýři vymysleli na některé křižovatce v rozporu se zákony. Přesto to funguje. V Pardubicích je jich několik.
V situacích, jako na zdejším obrázku je třeba zamyslet se nad situací podobné křižovatky, namalované jednoduše, k nim si pak přidávat předpis.
Začnu křižovatkou jen křížem, kde je každému jasné, jak se odbočí vlevo. Pak se přidá další jízdní pruh a změnilo se pravidlo? Pak malý ostrůvek, velký atd. Do doby, nežli se z místa stanou třeba dvě křižovatky, což je málo kdy. Změnilo se snad nějak pravidlo?
Jelikož jsem za život mnohokrát bojoval za "pravdu", dnes již nebojuji, jen zkusím lehce přesvědčit. Pak to vzdám a jdu dělat něco lepšího.
Krásný den všem slušným lidem.
Může mi prosím někdo logicky objasnit, jak aplikovat možnost A na tuto křižovatku? Hlavní je zprava doleva, vedlejší shora dolů. Prosil bych o logické vysvětlení aplikace možnosti A s podporou zákona.
Křižovatka je obměnou křižovatky z dotazu, charakter mají obě stejný.
@ezwuuz: Vždyt to je to samé, co jsem napsal 25.11.17 v 11:27 a vložil k tomu obrázek !?!
A je to upravená a správná varianta B.
@hejkal: Zkus mi rozumně logicky odpovědět na mou otázku k tomuto obrázku a podlož to zákonem. Tato křižovatka je daleko rozlehlejší než ta, o které mluvíš, a přesto na ní platí pravidla provozu na pozemních komunikacích a při výjezdu z vedlejší komunikace bys měl čekat, až budeš mít volno v obou směrech a budeš moci tou křižovatku plynule projet.
@hejkal: Teď mi nezbývá, než se navézt do tebe. Jestli máš ŘP, tak ho odevzdej, protože jsi nebezpečný. Ten paragraf, který jsem uvedl, jasně říká, že protijedoucí vozidla, odbočující vlevo, se míjejí vlevo. Už v autoškole se učí, že to znamená, že jestliže odbočuji vlevo a protijedoucí vozidlo také, odbočuji z mého pohledu vlevo od něj, čili podle obr. B. Přitom nehraje roli nějaký dělící pás, je to křižovatka, jako každá jiná a ten uvedený § platí pořád stejně.
Takže na této konkrétní křižovatce odbočují protijedoucí vozidla vlevo podle zeleně doplněného obrázku B - viz příloha
@tomas11: Můžeme říci, že je to slovíčkaření. Ale proto se to obvykle v autoškole zdůrazňuje: Vozidla se míjejí pravými boky proti sobě, tedy vlevo. V žádném případě ne vpravo.
@aaaa: Řekl jsi to přesně - ten přikázaný směr je tam k ničemu, protože jen zamotává situaci a vůbec není jasné, jak podle něj jezdit. Jasné je jen to, že při odbočování vlevo se podle něj jezdit nedá, protože pak by vůbec vlevo odbočit nešlo.
A jestli jezdíš podle A, tak odevzdej řidičák a zopakuj si autoškolu protže tak může jet jen neinteligent.
z mého pohledu vlevo od něj,
tak se míjíme vpravo protože ho mám po ravé ruce.
doplněno 25.11.17 11:33:
jinak diskuzi nahoře jsem tedy nečetl .
dle mne pokud se míjím a mám jej po pravé straně tak se míjím vpravo , nebo máš na pravé straně levou?
Nemůžete "se míjet vpravo" když jste vlevo od protijedoucího vozidla, kteréžto je vpravo.
@tomas11:Tak je to možná složitější ze slovního popisu pochopit, ale v praxi by jiné provedení moc nedávalo smysl.
pepr a satam - souhlasím , ale stejně je to docela slovní hříčka
pepr- jo, už jsem satamovi v poledne napsal vnitřní poštou , že důležité je že víme kudy jet (aby néé po 53letech praxe) a neprásknout to do sebe.A uznal jsem že se tomu dá říkat míjení vlevo.
Po několikáté opakuji: A je nesmysl, který je v rozporu se zákonem!
V situaci na tebou přiloženém obrázku ke kolizi dojít nemůže, pokud oranžový, který jede z vedlejší komunikace, dá zelenému přednost. A pokud ji nedá, tak je vina jasná.
@hejkal: Na první pohled správná námitka. Ovšem má několik háčků.
1. Nejde o dvě křižovatky, ale o křižovatku komunikací, z nichž jedna je víceproudá se středním dělícím pásem.
2. Žluté a případně ani šedé auto nemají v křižovatce co dělat, nebot nedala přednost vozidlům na hlavní kominikaci v obou směrech. Zde pomíjím, že na křižovatkách, které to svou rozlehlostí umožňují, se popsaná situace bez následků stává v rozporu se zněním zákona.
3. Pokud řidiči žlutého a šedého auta dodrží zákon a dají přednost vozidlům na hlavní komunikaci, bez problémů se červené a fialové auto mohou míjet vlevo a z křižovatky vyjedou ve správném jízdním pruhu.
4. Odkaz na §11 zákona je sice správný až na ty "zvláštní okolnosti" a "pokud není stanoveno jinak". A právě to "stanoveno jinak" řeší další §§ zákona, mj. i §§ 21 a 22.
K těm dopravním značkám: Dělal jsem několik let Dopravního inženýra Policie ČR a mj. umístování dopravních značek byl můj denní chleba. Takže k těm značkám na snímku s plnou odpovědností říkám, že jsou nesmyslně umístěny a nevím, kteří řidiči za jakých podmínek by se jimi měli řídit. Pochopil bych, kdyby ta viditelná šipka na snímku směřovala vlevo dolů. Směr vpravo dolů skutečně postrádá smysl.
A poslední připomínka: Ten náčrtek je nicneříkající, protože je to jen náčrtek bez měřítka, navíc neodpovídající skutečné situaci. Takže argumentace postavením vozidel podle náčrtku postrádá reálný podklad.
Protijedoucí auta odbočující vlevo se míjejí vlevo. Ano, teorie zákona , ne zcela všude platná... jen v ideálním případě, jednoduchá křižovatka...
Příklad běžné situace: žluté auto dalo přednost vozidlům přijíždějícím po hlavní (zleva) a vešlo mezi oba pruhy hlavní ulice.Protože ale po hlavní mu zprava přijíždí více aut, žluté auto stojí (na brzdě) a dává přednost. I tomu červenému, které dává znamení o odbočení vlevo.
Otázka: Kam se má to červené zařadit, když odbočí?
Do levého pruhu (podle teorie B) nemůže, tam stojí (oprávněně) žluté auto a stát ještě dlouho bude, před chvílí semafor na předch. křižovatce vpravo pustil plno aut...
Do pravého pruhu by neměl, tam by podle té propagované teorie B mělo vjet auto fialové. (Může tam ovšem pro zpestření třeba stát i šedé auto z vedlejší... Také oprávněně.)
Když vjede červené do pravého pruhu podle teorie A, nemůže tam vjet auto fialové.
To ale nemůže vjet ani místo auta žlutého, to stále ještě dává přednost dalším autům na hlavní...
.
(Zákon 361/2000 § 11 Směr a způsob jízdy (1) Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak)
Pokud platí, že se jezdí vpravo,potom žluté je správně, a fialové by mělo počkat, až žluté odjede.
Také červené by se mělo zařadit doprava, vedle žlutého. (Na silnici se jezdí vpravo.)
Fialové ho pustí, červené může projet buď rovně, nebo odbočit doleva.
Uvádím to jako příklad, který se ve větších městech vyskytuje dost často. Opakuji, já bych podle toho tazatelova obrázku volil variantu A
Poznámka: Není zcela vhodné od některých uživatelů hodnotit duševní kvalitu a řidičské schopnosti dalších přispívajících. Také nařizovat odevzdávání řidičáků a pod. Kritizovat umístění dopravních značek "k ničemu"
Není to křižovatka jako každá jiná, jsou to dvě křižovatky! Jakmile auto odbočí z hlavní, ocitá se vůči druhé hlavní na vedlejší! I když na těch pár metrech...
Respektuji kulturní námitky a vysvětlení...
Já osobně si myslím, že hejkal má pravdu. At už to namalované vypadá jakkoliv, jsem přesvědčený, že 90% řidičů by jelo právě podle A. To řešení intuitivně, když tam přijedete, se tváří ne jako jedna křižovatka, ale jako dvě vedle sebe. Klidně si mně kamenujte, posílejte zpátky do autoškoly, ale pravdu má jentak a ještě někdo pod ním, že to auto z vedlejší, tam klidně může najet daleko dřív, než tam na to odbočení vlevo přijedete. A co s tím potom uděláte? Najedete mu proti čumáku, a budete si vynucovat přednost? To je přeci nesmysl. Pojedete vpravo, a budete rádi, že máte kudy projet.
Co se tady proboha děje? @satam má vyjímečně (sorry) pravdu. A můžete se stavět všichni na hlavu, zákon je jasně daný. Správně je B a to že tam stojí auta z vedlejší nebo cokoliv jiného na tom nic nemění.
Jo a při odbočení vlevo se míjí vlevo, tj, pravým bokem vozidla
Vpravo se míji vozidla proti sobě.
Za tohle strčím ruku do ohně, takže se klidně budu bít za tvůj správný názor satame.
A ještě souhlasím s jedním rádcem, který tvrdí, že nejlepší by bylo, aby každý řidič měl každoročné školení, tak jak to mají profíci.@milancukrar
A propo, v Ostravě je situace stejná, k tomu tam jezdí tramvaje a 95% řidičů dělá stejný prohřešek, jako někteří tady.
@hejkal: já zase nechápu proč se navážíte do uživatelů a jmenujete je,že okomentovali příspěvek -
doplněno 24.11.17 23:17: Hodnotitelé odpovědi @ satam, (@n**** a @ h*) se mohou zamyslet...
doplněno 24.11.17 23:24: Nechápu, proč tazatel ohodnotil odpověď @ pckop, když se mu nepomohla... A nebo B?
.
A v GB se jezdí na vlevo a situace na obrázku by nemohla nastat!
doplněno 24.11.17 23:25: Nechápu, proč tazatel ohodnotil odpověď @ pckop, když mu nepomohla... A nebo B?
V Havířově jste nikdy nebyl.Pletete sem GB.Asi nemáte ,,svůj,, den tak raději nepište a běžte spinkat.
google: jiří košař švermy -> Havířov
Omlouvám se, že se do toho pletu, ale měla jsem radost, že jsem to zjistila
nevím kde jsi na to přišel, je to klasická křižovatka, ve které platí, že se při odbočování vlevo má vozidlo držet co nejvíc vlevo ve svém směru jízdy.. z vedlejší ti musejí dát přednost, protože jedeš po hlavní.. na tom není nic zvláštního.. to že tam je ostruvek nic neznamená.. jak by to asi vypadalo kdyby tam ten ostruvek nebyl, jen dvojta čara a to auto z vedlejší si najelo doprostřed silnice a stalo? uvažuj trošku než vyplodíš takovou blbinu.. a navic když si daš na google 3d jak tady prohlašuješ, tak tam bíle auto je najete správně vlevo.
Pokud to je jedna křižovatka, tak podle zákona je správně B (pokud ově vozidla odbočují vlevo, tak se míjejí vlevo tj pravými boky). Pro variantu A by to musely být dvě křižovatky a ty spojky mezi pruhy jednosměrky... = Podle značení to je paskvil a kdo je viník nehody bude nejspíš rozhodovat soud ( a vyhraje ten s lepším právníkem...)
Končím v této debatě a začínám vážně uvažovat o ukončení řízení motorových vozidel z důvodu zajištění vlastní bezpečnosti. Protože pokud moje zákonem podložená vysvětlení jsou zde nejspíš k smíchu a @hejkal se svými "vysvětleními" přímo odporujícími zákonu má podporu většiny, pak to znamená, že ta většina zákon buď nezná nebo ho odmítá respektovat a pravidla provozu na pozemních komunikacích si upravuje podle sebe. Potkávat se denně na silnicích s těmito lidmi je životu nebezpečné, neb jsou nevyzpytatelní a patrně se budou chovat naprosto neočekávaným způsobem.
Zajímavé je, že ani @hejkal, ani nikdo z jeho "podporovatelů" se nechce vyjádřit k mému dotazu ohledně podobné křižovatky, protože tato jinak běžná křižovatka do jejich teorie nezapadá.
Zcela znechucen tím končím mou účast v tomto jinak zajímavém a poučném tématu.
@majsterjoe: Děkuji za docela nečekanou podporu.
@majsterjoe: Ještě jednou děkuji. Už jsem si myslel, že se tu nenajde normální, rozumně myslící člověk. Vyvedl jsi mě z mého omylu a začínám znovu věřit, že se najdou lidé, kteří myslí a jsou schopni pochopit neoddiskutovatelná fakta, která se jim předkládají
Jaká nejdelší souprava může na silnici? Tak si jí představte, že pojedou proti sobě a budou odbočovat. Dnešní provoz je hustý, takže pojedou dvě soupravy za sebou. Kdy můžou projet tyto soupravy křižovatkou, pokud tam budou jen tyto auta? Jen v případě varianty "B"
Přeji si, aby se muselo chodit na pravidelné školení řidičů. Kolik bylo jen na této poradně dohadů o nějakých situacích na silnici. Ještě se nestalo, aby se všichni shodli. Rovněž to je i teď.
Znám křižovatky, kde se řidiči odbočující vlevo opradu míjejí vpravo, ale jen s osobákem. Pokud je tam velké auto, jeden počká, až projede druhý.
VŽDY se musí vycházet z konkrétního případu.
Pavle, mám toho moc, nestíhám. Je třeba si vždy představit, že tam musí projet plynule i vozidla která běžne nepotkáme. Zase na druhou stranu, v mém okolí je spousta křižovatek, kde se jezdí v rozporu se zákonem a nic se neděje. Páč řidiči jezdí podle toho, co jim vyhovuje, nikoliv podle toho, jaký je předpis. Třeba semafor na křižovatce není nadřazen dopravnímu značení na celé křižovatce.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.