Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kolony na dálnici

Od: macvac odpovědí: 20 změna:

Nedávno jserm jel po dálnici a samozřejmně jsem se dostal do kolony.

V koloně jsem strávil cca 30 minut a za tu dobu jsem ujel asi 3km,což je prúměrná rychlost 6km/h.Až při výjezdu jsem zjistil že je způsobená zúžením do jednoho pruhu.Pokud je rychlost aut v jednom pruhu 60 nebo 80 km/h ,tak by mněla být rychlost aut v koloně 80 děleno dvěmi,ale je jenom 6.Nepomohly by třeba semafory které by pouštěly střídavě levý a pravý pruh.

Napište prosím v čem uvažuji špatně.Dík.

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

tycoon*

5x

Jak už bylo řečeno jinými, kdyby lidi uměli zipovat, tak zácpa být nemusí. Dokonce ani neplatí, že rychlost se dělí dvěma, v ideálním případě mohou auta jet v jednom pruhu stejně rychle jako ve dvou pruzích. Ale ideální svět neexistuje. Tady je video, které to dobře vysvětluje:


 

alten*

3x

Zip v silniční dopravě je pouze součástí "systému pravidel přednosti v jízdě". Z hlediska propustnosti komunikace při snížení počtu souběžných jízdních pruhů je "zip" bezvýznamný. Jde o pouhé placebo.

(Jednoduše můžeme proud vozidel analogicky srovnat s průtokem kapaliny v potrubí. V "úzkém hrdle" tj. v místě se sníženým světlým průřezem např. na polovinu se musí rychlost proudění kapaliny pro zachování nezměněného průtoku zdvojnásobit. Dokážeme-li v místě spojení dvou jízdních pruhů do jediného "zipovat" dvojnásobnou rychlostí, než je rychlost jízdy v předcházejících dvou souběžných jízdních pruzích, bude propustnost dvouproudé komunikace zachována na stejné úrovni i "v úzkém hrdle", tedy v jediném jízdním pruhu. Zipovat na dálnici, kde je rychlost v levém i pravém pruhu relativně vysoká je neefektivní. Placebo spočívá v tom, že řidiči mají pocit, že provoz je "plynulý" , protože oba pruhy stále jedou – na propustnost komunikace v daném/měřeném časovém úseku to však nemá žádný pozitivní vliv. Naopak, přibývá riziko kolize v místě zipu. Jízda v jediném jízdním pruhu je plynulejší, bezpečnější, a proto může být i rychlejší. Je lépe řadit se do jediného pruhu včas před místem zúžení vozovky. Jediný pozitivní vliv zipu je, že se zkrátí kolona vozidel, protože se vytvoří dvě kratší kolony, ve dvou souběžných jízdních pruzích. Jeden jízdní pruh by však mohl místem zúžení projíždět bezpečněji a vyšší rychlostí, než při praktikování zipu. Propustnost by tak mírně stoupla. Z předchozího popisu tedy vyplývá, že zip plní na dálnici jediný účel – umožní ostatním předjíždění vozidel jedoucích v průběžném pruhu . Pokud jedou vozidla v souběžných pruzí stejnou rychlostí, nemá zip kromě zkrácení souvislé řady vozidel/kolony žádný přínos).

To s prouděním kapaliny v potrubí je logické a pochopitelné vysvětlení. S tímto souhlasím.

S kritikou zipování nesouhlasím. Možná je to tak jak píšeš, ale to by platilo pouze za předpokladu, že po dálnici pojedou pouze slušně vychovaní řidiči. Ti se seřadí do průběžného jízdního pruhu a ten končící průh zůstane volný.

To ale nemůže fungovat i proto, že lidi prostě spěchají. Takže proto je definované pravidlo pro zipování. A je důležité se podle něho řídit a když někdo zipuje blbě, tak ho slušně upozornit na jeho chybu.

Píšete naprosté nesmysly.


doplněno 03.09.17 10:15:

Propustnost komunikace roste s klesající rychlostí vozidel. Čili jeden pomalý proud může mít stejnou propustnost, jako dva rychlé. Potvrzuje to i praxe - výskyt omezení neznamená, že se do večera ucpe celá dálnice ..

Řazení do průběžného proudu ještě před omezením nikdo nebrání, ale v českém provedení vede k neochotě nechat zařadit "toho hajzla", co se řadí víc vpředu, než já ..

Upozornění od sys strejc 02. 09. 2017 13:48:18
Zdůvodněte své vyjádření!

 


3x

Zcela zastavovat dopravní proud světly by nebylo dobré, tam by potom hrály roli ještě rozjezdy z místa, ztrátové časy atd., to vůbec ne, to by bylo horší než to pravidlo střídavého zařazování vozidel (jak se říká ZIP). Tam jde o to, že řidič by měl dodržovat předepsanou rychlost, danou v těch případech místní úpravou - obyčejně 100, pak 80. Osobně bych to snížil až na 60 nebo 50 před místem, kde končí jeden z těch jízdních pruhů, a pochopitelně dodržovat pořádný odstup od vozidla, jedoucího před ním. Pak to musí fungovat. Za místem snížení počtu jízdních pruhů už upaluj, jak chceš (obvykle 80 nebo 100, podle situace). Jenomže situace je jiná, tam vesměs každý krom náklaďáků doletí jak nejrychleji dovede, jak jsem vypozoroval, protože jedním takovým místem jezdím denně. Pak brzdí, logicky, třeba se i zastavuje, což je nežádoucí, ale toto způsobují pouze řidiči pospícháním a nedodržováním předpisů, daných dopravním značením (tím pochopitelně škodí stovkám dalších, kteří jsou solidní, ale takový je svět). Dobrá, hlavně osobáci nedodržují nějaké ty odstupy, pak je tedy jedno vozidlo nalepeno na druhém, popojíždí (riziko vzniku dopravních nehod), před místem, kde má být ZIP, to bývá někdy dobrý chaos, kupř. v průběžném jede jeden, který ví kulové, že má jednoho před sebe pustit, pustí, nepustí? Pak v končícím pruhu jede jedna, která sice ví, že ji zrovna ten oný v průběžném má pustit, ona se bojí, že ji nepustí, on před sebou odstup nemá velice (on ji třeba doopravdy nepustí), ona raději zastaví, a pak je celá tato teorie v prdeli. To vidím každý den, jedu, docela to omezení rychlosti dodržuji, protože vím, proč to tak je. Udržuji si odstup od vozidel, jedoucích přede mnou, ano, toho pořád využívají ti, že se mi tam pořád přede mě řadí, pak na mě zezadu troubí (asi proč je pouštím nebo já nevím co), no prostě lidé najebou blbů, a pak to ale tak na těch cestách vypadá (a nejen tam). Za většinu těch kolon na dálnicích si mohou řidiči sami, jelikož nedodržují předpisy, jsou tupí a bezohlední. Ony ty dopravní značky pro omezení rychlosti tam nejsou jen tak pro srandu nebo buzeraci, jsou tam proto, aby eliminovaly časové ztráty, aby dopravní proud běžel co nejoptimálněji i v místech, kde má omezení.


doplněno 08.09.17 21:22:

@alten Tady si fakt pletete něco s něčím, nevím. Toto není proudění v zůženém místě trubice, žádná analogie v tom není.

Toto se nazývá teorie dopravního proudu, a z toho má odpověď vyšla, Vaše odpovědi se nezakládají na reálném základu.

Ono je největší problem v tech odstupech v pravém pruhu. Všichni na sebe nalepeni a ti vlevo musí většinou zastavit a vynucovat si místo v pravém pruhu. Pak se oba pruhy zastavuji. Tim neříkám ze by se kolona netvořila ale urcite by to bylo o 100% lepsi.

Zip nevyžaduje nějaké vynucování ...

Neplet teorii s praxí...

Praxe je nedodržování zákona a tedy i zipu ..

 


1x

Stačilo by aplikovat zip. Jenže polovina řidičů netuší, co to je a jak se to dělá.

Semafory pro jízní pruhy by zabránily přejíždění do vedlejšího - otevřeného pruhu?

 

radajz*

1x

Kdyby fungoval ZIP, tak by to teoreticky šlo. Pokud ale budou auta řídit lidi, tak to nikdy nebude úplně fungovat a rychlost rozhodně nebude poloviční. V místě zúžení se logicky i zvýší hustota provozu a jednak se lidi bojí v takové rychlosti zařazovat a jednak ti to prostě někdy nevyjde, aby ses hned zařadil a musíš třeba skoro zastavit. A stačí, abys jen přibrzdil a na těch třeba dvaceti autech za tebou to najednou způsobí kolonu. Takže na začátku to třeba už dávno jede, ale na konci auta teprve brzdí. Je to jako podivná pružina. A čím delší je tahle pružina, tím delší čas v ní strávíš. Na tomhle principu běžně vznikají kolony na dálnicích. Běžně taková kolona ani nemá svůj začátek. Jen stačí, aby jeden výrazně přibrzdil, protože se chce podívat na rozbitý auto v odstavným pruhu, který ani nijak nebrání provozu. Deseti autům za ním třeba ještě stačí jen přibrzdit, ale další auta už musí zastavit. A s množstvím aut se ten kompenzační čas prodlužuje a pak má kolona třeba tři kilometry a přitom ani nemá zjevnou příčinu.

alten*

Ano, tak nějak to funguje. Jinak lze velmi zjednodušeně říci, že kolony jsou jen důsledkem nepoměru mezi propustností komunikace při daném rychlostním limitu a skutečným provozem v daném časovém úseku.


doplněno 01.09.17 07:30:

Jinak za mne - raděj budu hodinu stát v "zácpě" , než půl hodiny pojíždět "přískoky" po 50 metrech.

bubli*

Krásné vysvětlení vzniku kolony - příklad s pružinou jsem dlouho hledala, takže díky! Měli by zlevnit dálniční známky!

 

 

kluzo*

1x

Já myslím, že ve videu je to jasně a srozumitelně vysvětleno a není co dodat. Za vše můžou opice za volantem. Hlavně takoví ti přejížděči do toho "právě rychleji jedoucího pruhu" situaci ještě zhoršují.
Hodněkrát jsem si to ověřil na příjezdu do Brna od Ostravy na zúženích kolem Slavkova a Rousínova. Nejlepší je si vybrat jeden pruh a být trpělivý. Vždy jsem ty nervozní přejížděče stejně dojel na první červené křižovatce v Brně, ale přesně jako ve videu to museli doje*at všem ostatním za sebou "bo ja su ten borec a všici su ydyoti".

 


1x

Stačilo by naučit se ZIP. Tedy střídavě levý pravý, ale NEEEE dříve než na konci. Spousta dementů se cpe do průjezdného pruhu dříve, jako by měli strach, že se jim to už nepovede. Výsledkem jejich jednání je zpomalení jednoho a zrychlení druhého pruhu. Další se pak začnou hrnout do rychleji jedoucího pruhu, který opět zpomalí. A tak je to ma našich silnicích stále dokola. Jinak úvaha o rychlosti je špatná, pokud jedou dva pruhy souběžně rychlostí 80 km za hodinu a jsou dostatečné mezery mezi vozidly, teoreticky by nemusela auta vůbec zpomalit. Stačí zmenšit mezery. Jenomže jsme v česku.

kluzo*

Přesně tak. Se vším souhlas.

 

alten*

0x

"Pokud je rychlost aut v jednom pruhu 60 nebo80 km/h ,tak by mněla být rychlost aut v koloně 80 děleno dvěmi ..."

Tato úvaha je nepodložená, nelogická, nemá reálný základ. Pokud ji vezmeme za správnou, pak platí, že propustnost vozovky v daném místě (při zúžení ze dvou pruhů do jediného, 40 km/h ) klesla na jednu čtvrtinu původní propustnosti ( dva pruhy, 80 km/h ). Z toho plyne, že daným úsekem by projela jen čtvrtina počtu vozidel, která by projela za stejnou dobu rychlostí 80 km/h dvěma souběžnými jízdními pruhy. Porovnáváte rychlosti mezi dvěma a jediným jízdním pruhem podle neznámého "klíče" . Mezi těmito rychlostmi neexistuje žádný pevný, předem daný vztah.

radajz*

Takže vlastně tazatel neujel za 30min 3km a lže nám. Nejspíš se někde flákal a tohle má jen jako zástěrku pro manželku.

Nechci rýpat, faktem ale je, že ty auta tam prostě těch 80km/h nejedou a můžeš to podkládat jakkoliv vědecky chceš. Ale opravdu ta teorie neplatí, protože v reálné situaci neklesla na čtvrtinu, ale na cca patnáctinu.

alten*

to radajz - dnes 6:01

Samozřejmě, že uvedné vztahy mezi propustností a rychlostí platí - vycházejí z fyzikálních zákonů (viz analogie/přirovnání ke kapalině proudící v potrubí). Tvrdit může kdokoliv cokoliv, ale fyzikální zákony tím nezmění. Jimi je dána horní hranice "propustnosti" za konkrétních, zde probírané podmínky (snížení počtu pruhů na polovinu ze dvou na jeden). O této hranici se zde bavíme při hledání příčin vzniku kolon vozidel. V praxi o výsledku rozhodují proměnné/konkrétní okolnosti a podmínky, které mohou limit propustnosti komunikace stlačit až na nulu. Pokud překročí intenzita dopravního proudu hranici max. propustnosti komunikace nastává nerovnováha a kolony budou vznikat i kdybychom využili všechny dostupné prostředky a k tomu navíc všichni "zipovali" nad rámec vesmírných možností. Praktickou ukázkou toho je dálnice D1, na která se s tímto problémem setkávají řidiči nepřetržitě. ( V podstatě se na všech vytížených komunikacích jezdí v kratších či delších kolonách. Rozdíl je pouze v rychlosti, jakou se daná skupina vozidel/kolona pohybuje. Pokud je rychlost dostatečná - blíží se subjektivní představě a přání řidiče - ten si obvykle na "kolonu" nestěžuje ).

radajz*

Já se nepřu o tvém vysvětlení. Jen říkám, že ty kolony tam prostě jsou a budou a že ta propustnost je nesmysl. Je to totiž jen teorie.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]