Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Turbomotor a nadmořská výška

Od: homer odpovědí: 26 změna:
Zdravím. Jde v turbomotoru poznat úbytek výkonu třeba při výjezdu do hor? Vím že atmosféru to pohřbí úplně ale co turbo? To tlačí furt stejně ne když je v nizině tak v horách? Bav se obecně bez rozlišení benzínu či dieselu.

 

 

26 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Ubytek, ac mnohem mensi nez u atmosfer, je znat a je nevyhnutelny.

Plati, ze turbodmychadlu nevadi absolutni dodavany tlak, ale pomer mezi tlakem pred a za turbem. Cim je tento pomer vetsi, tim je turbodmychadlo vice namahane - pracuje s vetsim vykonem.

Ridsi vzduch pred turbem = mene kysliku = turbodmychadlo musi je na vyssi vykon / zatez, aby dodalo potrebny tlak, respektive potrebne mnozstvi kysliku (vzduchu).

Vyssi zatez turbodmychadla (vetsi pomer mezi tlakem pred a za turbem) = vyssi tepelne namahani a zahrivani dmychadla na ukor dodaneho tlaku. Turbodmychadlo ztraci ucinnost. Toto je prvni efekt, ktery vede ke snizovani vykonu motoru s turbodmychadlem s rostouci nadmorskou vyskou.

Zaroven plati, ze ridsi vzduch = nizsi ucinnost intercooleru. Teplejsi vzduch do motoru = ridsi vzduch = mene kysliku = nizsi vykon. Toto je druhy efekt.

Zaroven plati, ze ridsi vzduch = mensi odpor v sani = hrozi pretoceni turba. Mnohe ridici jednotky s timto a s prilisnym zatizenim turba pocitaji a turbodmychadlo nastavuji na nizsi vykon. Treti efekt snizeni vykonu motoru.

 

sylyz

1x

Záleží na možnostech ECU a turba.

U mého auta nemá problém turbo natlačit požadovaný tlak hory nehory, protože turbo nikdy nejede na 100% svých možností a vždy je regulováno. Takže požadovaný tlak - množství vzduchu nafouká vždy= stejný výkon.

 

fik

1x

Platí u všech motorů. V nadmořské výšce ubývá kyslíku,tím pádem slábne účinek motoru. Na každých 100 metrů o určité procento. Třeba ve 4000 metrech už máš údajně jen 40% výkonu motoru.

Turbo sice žene do motoru víc kyslíku a víc vzduchu,ovšem i jeho účinek slábne. Je naladěno na normální nadmořskou výšku,ve vyšíí výšce už dodávané množství kyslíku opět přestává stačit a motor postupně slábne.

Tlačit stejně nemůže,poněvadž vduch ve výšce je řidší a čím vyšší výška,tím méně tlakuje válce-při stejných otáčkách

 

sylyz

1x

Stále se tu operuje s velkým úbytkem výkonu. Ale normální smrtelník v Evropě se dostane do hor tak okolo 2tis metrů nad mořem, kde je cca 80% vzduchu. Do Himalájí svým autem nepojedu.

Žádný turbomotor není nastaven na hraně svých možností, proto také lze úpravou ECU získat desítky % výkonu navíc. To je ta rezerva, která pokryje menší tlak vzduchu.


doplněno 02.08.17 08:01:

Takže dle tebe turbo dokáže selektovat molekuly vzduchu a na horách již odmítá nasávat o2?

Ale ale.

jenda2*

Nemůžete rvát do motoru více paliva a nemít potřebný kyslík. Pokud by turbo tlačilo více, vhání ostatní plyny, které ovšem motor nepotřebuje. Nacpete do kamínek dříví ale nemáte otevřené sání. Obrazně řečeno. Není menší tlak, ten srovná ŘJ, jde o kyslík . Tedy tvrdíte hloupost.

Jendo2. Specialne pro Tebe.

Kysliku je v beznem vzduchu obsazeno cca 21% objemoveho mnozstvi, respektive cca 23% hmotnostniho mnozstvi.

Tento pomer vuci ostatnim slozkam vzduchu se s nadmnorskou vyskou nijak nemeni, pouze s vyskou klesa tlak vzduchu = vzduch je ridsi a ve stejnem objemu je tedy mene molekul vsech slozek vzduchu, tedy i kysliku. Stale ale ovsem vseh slozek ve stejnem pomeru.

Atmosfericke motory, ktere jsou v mnozstvi nasateho vzduchu zavisle pouze na zdvihovem objemu pak samozrejme ztraceji znatelne vykon, pac zkratka i kdyz nasajou stale stejny objem, vzduchu a tedy i kysliku je mene.

Preplnovane motory toto dokazi do urcite miry kompenzovat, jelikoz dmychadla dokazi nasavany vzduch stlacit na vyssi tlak a tedy do motoru dostat vzduchu a tedy i kysliku vice a az do urcitych limitu dokonce stejne (pokud je to potreba), jako v nizsich nadmorskych vyskach.

Tedy zadne Nacpani drivi do kaminek bez otevreneho sani se nekona.

jenda2*

Ne tak docela. Hustota vzduchu je nižší, turbo se tedy točí rychleji, protože stlačovaný vzduch nemá požadovaný odpor. ŘJ dodržuje poměr vzduchu a paliva 15:1 a nějaká kompenzace výkonu je možná, nicméně dochází ke snížení výkonu motoru, zpoždění turba aj.

Speciálně pro mě to asi nebude. Ve vyšších polohách jede motor hůře a tím to končí.

vernon
To co tvrdíš není pravda. Turbodmychadlo má vždy určitou rezervu, do určité nadmořské výšky dokáže motor zásobit stejným množstvím vzduchu, jako u hladiny moře. Tedy i stejným množstvím kyslíku.

 

 

rv*

0x

Čím vyšší otáčky motoru, tím ve vyšší výšce začne turbo vadnout.

 

kepler*

0x

Turbodmychadlo také nemá stejný výkon jak v nížinách, tak ve vysokých horách, záleží na vstupním atmosférickém tlaku. Turbomotory jsou na to ale méně citlivé. Toho se využívalo taky u stíhaček za druhé sv. války, kdy motory měly dostatečný výkon i v řidším vzduchu a zvyšoval se tak i dostup.

ovczaak*

keplere,stíhačky za druhé světové války měly turba? například p-51 mustang? nebyly to spíše kompresory? napište mi,která stíhačka s pístovým motorem měla turbo,prosím...

 

vernon

0x
Turbodmychadlo má určitou rezervu, do určité nadmořské výšky dokáže držet potřebný tlak. Poté výkon klesá.
jenda2*

Výkon klesá s obsahem kyslíku ve vzduchu.

Obsah kyslíku ve vzduchu se s výškou nemění.

samozřejmě že mění vzhledem k objemu.

Co se mění? Procento kyslíku ve vzduchu se s výškou nijak významně nemění.

ty jo tak proč podle tvoji teorie lidi nosi kyslikove bomby na vysoke hory? když vlastně tam je to uplně stejne s kyslikem jak dole...

A jak mohou přežít lidé v dopravních letadlech v jedenácti kilometrech, když si žádný kyslík nevezou?


doplněno 01.08.17 20:05:

šoufky si nedělám, jen se divím, že v poradně "radí" lidé bez znalostí na úrovni osmé třídy ZŠ.

tomas11*

ra252 - si z nás děláte šoufky že?

no protože pokud vím tak se udržuje určitý tlak v letadle.. proto nepotřebuješ žádnou zásobu.. čím výš jsi, tim klesá tlak a tim padem i hustota atmosfery spolu s kyslíkem v ní.. takže v danem objemu bude hmotnostně méně kyslíku při nižším tlaku.. možná to chápu špatně, ale rád se poučím..

Ano, takhle to je. Když vezmu vzduch kdekoli do výšky 100 km a stlačím ho na normální tlak, dostanu stejný vzduch. Pro dýchání i pro motor. Ani já, ani motor nepoznáme rozdíl ..

vernon
Kyslíku je ve vzduchu procentuálně stále stejné množství, skoro nezáleží na nadmořské výšce. To, proč se ve vysokohorském prostředí hůře dýchá, má ÚPLNĚ JINÝ DŮVOD. Může za to parciální tlak kyslíku. Jenže spalovací motor nejsou plíce...

psal jsem hned v prvním příspěvku vůčí objemu.. nic o složení atmosfery. tak se laskavě nenavážej..


doplněno 02.08.17 08:23: jenda2: To jsi trosku spatne pochopil. Nejde o slozeni vzduchu. Jde o to ze se s nadmořskou výškou a zmenou tlaku meni fyzikální vlastnosti vzduchu. Zjednodusene jak to chápu ja tak doma na gauči pri jednom nadechu dostaneš do sebe treba 0,5kg kyslíku a na horách jenom 0,3kg. Mas to treba jako tvaroh a mliko .
vernon
Kyslíková bomba je praktičtější než kompresor, ty mysliteli...
jenda2*

Běžte zpátky do školy. Co taková horská nemoc z nedostatku kyslíku?

0 m = 100 %

3000 m = 68 %

4000 m = 60 %

Rady lidí, kteří si nic ze školy nepamatují jsou trapné. Že ra252?

A protože motor jede na kyslík a nikoli ostatní plyny ve vzduchu, tak pokles kyslíku turbo nemůže dohnat, protože to nejde.

Když už, tak nedostatek vzduchu. Kyslíku je ve vzduchu stále stejně.
Na horách vdechujete méně vzduchu, protože jeho molekuly jsou dál od sebe.
Takže máte dvě možnosti: bombu na záda nebo zalézt do tlakové místnosti s kompresorem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]