Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
mám dotaz na někoho kdo se vyzná. Před dvěma týdny jsem si koupil Golfa 5 (1K) 2005 a vše se zdálo být v pořádku. Měl jsem sebou i mechanika a řekl že vše odpovídá i najetým kilometrům 122tis.. Knížka kompletně od začátku vedená na Auto Jarov, nechal jsem si projet i VIN, vše souhlasí. Ale.. pár dní dozadu začalo zlobit řazení, do té doby šlo krásně hladce, teď zpátečka a hlavně první supeň, obavy z každé křižovatky. Někdy to dělá někdy ne ale je to častější a častější, popis je následující.
Při pokusu o zařazení prívního rychlostního stupně řadící páka jde hladce do půlky a pak se buď musí zatlačit silou a nebo trochu vyšlápnout spojku "není to přez ozubená kola" a prostě tam řadící páka sklouzne to samé u zpátečky.. mechanik mi řekl, že spojka sice zabírá nahoře ale že ještě chvilku vydrží "je v plánu její výměna" ale že se mu to nezdá že by to bylo spojkou proto že by to nezačalo blbnout takhle najednou, zhoršovat se ze den odedne a hlavně že by to blblo furt a ne že to jednou jde a pak ne.
Ocením každou radu.
Děkuju
Já si myslím, že spojkou to být nemůže, to by blblo řazení u všech rychlostních stupňů. Možná že odchází synchronizace jen u té jedničky a zpátečky.
kepler - Spojkou to právě být může (a pravděpodobně i je). Nevím, jak konkrétně tohle auto, ale některé převodovky nemají synchronizovanou jedničku, a neznám žádné, které by mělo synchronisovanou zpátečku. Takže při řazení ostatních rychlostí si při pohybu vozidla synchrony s nedostatečně vypnutou spojkou částečně poradí, ale zařadit u stojícího auta 1 a Z může být problém. Nemusí to být zrovna závada spojky, jako takové, spíš bych typoval na spojkový mechanismus.
mat - v podstatě existují 2 možné závady spojky - prokluzuje, nebo nevypíná. Tohle by byl ten druhý případ.
Máte spojku pravděpodobně ovládanou hydraulicky. Zkontrolujte a případně doplňte kapalinu v příslušné nádržce.
kepler - ano, všechno je synchronizováno, mimo 1 a Z. U těchto dvou rychlostí je synchronizace zbytečná. Když auto stojí, žádná kola v převodovce se netočí a tak není co synchronizovat. U té 1 to není tak jednoznačné, někdy se hodí řadit 1 i při pomalé jízdě (občas oceňuju při jízdě v terénu).
Zkontrolujte hladinu oleje v převodovce a pospěšte si s výměnou spojky, protože ta bude hlavní příčinou problému.
@mat: Promiňte, ale věštit neumím a křištálovou kouli nemám. Řekl jsem svůj názor, pokud chcete mít jistotu, nechte to rozebrat, pak bude jasno.
Jednoduše otestujte spojku a budete vědět na čem jste! Na bezpečném místě zbrzděte max na ručku ,zařaďte 3,4,nebo 5° a držte spojku pak přidejte plyn na doraz a prudce pustíte spojku- zůstane-li motor v chodu je spojk na odchodu,ne-li ,chcípne motor,pak je spojka dobrá.Jednoduchá laická kontrola.
diesel - Nesouhlasím. Tímhle postupem poznáte sice spojku prokluzující, nikoliv nedostatečně vypínající, což je tento případ. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by klouzající spojka (z jakéhokoliv důvodu) bránila řazení jedničky (zpátečky).
Trvám na vadném vypínacím mechanismu.
jenda2 - "...nebo je opotřebení lamely natolik velké, že spojka hůře vypíná".
Ale to je právě nesmysl, opotřebovaná lamela klouže, protože naopak částečně vypíná i když nemá. Přesný opak toho, co tazatel popisuje.
K čemu mu to bude? Tim zjistí akorát že spojka klouže/ neklouže A mmch. na tohle se řadí nejvyšší stupeň tj. 5 nebo 6
Tady půjde na 99% o ovládání spojky, tj. u hydrauliky hlavní nebo pracovní válec. Občas propouští občas ne, spojka nevystaví úplně a nejdřív se to projeví na 1 a Z (nemají synchron a kola se točí/ kola stojí je velký rozdíl). Zkontrolovat hladinu brzdovky a jestli neteče z hlavního válce koberečky (může propouštět i uvnitř)
Pokud je spojka před smrtí a chce s tim ještě chvíli jezdit, tak rovnou udělat kompletní spojku. Samo nejdřív vyzkoušet jestli to je hlavní válec (u pedálu)
Jako první a nejjednodušší krok nechte vyměnit převodový olej za předepsaný.
Oleje API GL-5 a GL-6, i když mají vyšší výkonnostní třídu než API GL-4, se nehodí pro použití v ručně řazených převodovkách, protože může docházet k zalepování synchronů a poškození převodovky.
Další krok je chod spojky. Buď tam máte samostav, který má zhoršenou funkci, nebo je opotřebení lamely natolik velké, že spojka hůře vypíná. Samotná převodovka jen tak nezmění svou funkci.
Ještě se tu neobjevilo, že také může být díky opotřebení částečně rozlámaná talířová pružina spojky, pak se spojka chová naprosto nevyzpytatelně. Znovu doporučuji výměnu spojky co nejdříve.
Spojková sada obsahuje lamelu, přítlačný talíř a spojkové ložisko. 6ádné další voloviny (vypínací páka spojky) nekupujte. Nechte to na servisu nebo příslušném mechanikovi.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.