Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Blinkr nebo upažení?

Od: gandog* odpovědí: 8 změna:

Dobrý den,

zajímalo by mě, zda pokud mám jízdní kolo vybaveno směrovými světly (samozřejmě dostatečně viditelnými) je stačí před odbočením zapnout nebo se musí i upažit?

Hledal jsem to v zákonech a tam bylo, že znamení o změně směru jízdy se dává buď směrovými světly, nebo upažením, pokud vozidlo není směrovými světly vybaveno.

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

mnd®

0x

Máte je vpředu i vzadu - předpokládám - a ,,blikají,, ve stejném režimu.

To je takový problém při odbočování ukázat rukou a nemontovat na kolo tyhle blbosti?

A našel jste to strávně dle zákona,ale to Vás nezachrání před sražením autem a pak jste kaput jestli blikáte nebo ukazujete.

 

donno

0x

ja ukazuji nohou,ruky se musí věnovat řizení.

mnd®

donno: nohou? A za to Vás ještě nikdo nasrazil? Vy používáte ruky k řízení? - Já používám ruce.

 

jfdy

0x
Nějak si jako řidič auta neumím představit, že bych si všimla nějakého mrnaveho blinkru na kole. Kor když bude svítit slunce. Takže až vás někdo srazí, budete sice asi v právu, ale bude vám to prd platný, protože jako cyklista jste vy ten zranitelny.

 

majsterjoe*

0x
Tohle se hodi predevsim v noci,kdy je tma, ale rozhodne bych to nepoužíval misto klasického ukázání rukou. Vzdyt se to da dobre prehlednout a maler je na svete.

 

bbbb

0x
Pokud jsou ty blinkry dostatecne viditelne a je jasne ze budete odbocovat tak rukou uz ukazovat nemusite.Vetsina cyklistu ktere potkavam rukou stejne jen mavnou a jedou.

 


0x

Nebude to úplně k věci (jelikož tam ten blinkr prostě bez upažení nebude ), ale včera jsem našla toto a děsně se mi to líbí

libereckadrbna.cz/...

 

filip1

0x
No, tak kydy jsou jedna věc, právo druhá věc, že ano.Odpověď je velmi prostá: jest-li jízdní kolo vybaveno směrovými svítilnami, řidič jízdního kola je, ex lege, povinen jich užít, znamení o změně směru jízdy paží smí dát zároveň, avšak bez znamení směrovými svítilnami, pouze se znamením o změně směru jízdy upažením, smí jízdní úkon provést pouze, jsou-li směrové svítilny v poruše.Směrové svítilny jsou však pouze svítilny schválené podle předpisu č. 6 Evropské hospodářské komise Organisace spojených národů - Jednotná ustanovení pro schvalování typu směrových svítilen motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (dále také "EHK 6"), nebo podle předpisu č. 50 Evropské hospodářské komise Organisace spojených národů - Jednotná ustanovení pro schvalování předních obrysových svítilen, zadních obrysových svítilen, brzdových svítilen, směrových svítilen a zařízení k osvětlení zadní registrační tabulky pro vozidla kategorie L.Ačkoli není platným právem, platným v tomto státu, vyžadováno, aby jakékoli zařízení k osvětlování, nebo světelné signalisaci, jízdního kola bylo schváleno, in praxis je schválení podle předpisu č. 6, nebo 50, jediným způsobem, jak zajistit vyzařovanou barvu, svítivost a úhly viditelnosti vyzařovaného světla směrových svítilen tak, aby bylo lze tyto svítilny považovat za směrové svítilny ve smyslu ustanovení zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, a v případě např. dopravní nehody se vyhnout trestní, a zejména civilní, sankci.Svítilny, samozřejmě, musí být na vozidle umístěny v souladu s předpisem č. 53, jde-li o jednostopé jízdní kolo, nebo předpisem č. 48, jde-li o dvoustopé jízdní kolo, případně dvoustopý vozík za kolo.Přidržíme-li se jednostopého vozidla, pak musí být pár ve předu, třídy 1 podle předpisu č. 6, nebo třídy 11 podle předpisu č. 50, a pár vzadu, třídy 2 podle předpisu č. 6, nebo třídy 12 podle předpisu č. 50. Jednoduše řečeno, zadní směrová svítilna, půjde-li o LED modul (musí být na svítilně vyznačeno značkou "MD", nelze např. použít LED žárovku do žárovkové svítlny, šlo by o nepovolený světelný zdroj a svítilna by tím pozbyla schválení), má příkon, při jmenovitém napětí 12V, nejméně 0.6W (pak má ovšem schválení pouze jako třída 12), přední 1.0W (pak má schválení, většinou, jako třída 11 i 12). Umístěny musí být v souladu s utanovením čl. 6.3.3 předpisu č. 53, tj. mezi předními směrovými svítilnami musí být vzdálenost větší, nebo rovna, 240 mm, mezi zadními 180 mm, svítilny musí být symetricky k posmyslné střední rovině vozidla ve výšce mezi 350 a 1,200 mm nad okrajem vozovky.Aniž bych se chtěl někoho dotknout, když vidím, kolik vozíku za autem jezdí s nesprávně namontovanou zadní svitilnou do mlhy (blíže, než 100 mm, od brzdové svítilny), kolik osobních aut má buďto nesprávně umístěné denní svitilny (zpravidla příliš blízko u sebe), nebo má jako denní svítilny zapojené něco úplně jiného (obrysové svítilny, doplňkové obrysové svítilny, modul denního svícení dálkových světel podle SAE J 2080 Daytime running lamps, který překračuje svítivost denních svítilen podle předpisu č. 87 asi tak 7-mi násobně atp.), nedokážu si vůbec představit, že by laik byl s to zkonstruovat, správně umístit, bezpečně zapojit směrové svítilny tak, aby splnily požadavky platného práva. Ale kdo chce kam...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]