Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak moc spojce škodí jednička?

Od: itonda® odpovědí: 6 změna:

Zdravím, dnes jsem jel skoro půl hodiny v koloně na dálnici, buď krokem nebo na dvojku, jenže než se rozjedete, tak zase stojíte a rozjíždíte se zase přes jedničku. Tak mě napadlo, kdy a jak moc trpí spojka? Jsem amatér a auto je nové Toledo.

Díky za reakce!

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

fik

4x

Když jedeš na jedničku a nestojíš na spojce,tak se neopotřebovává vůbec. Při popojíždění v koloně a neustálých rozjezech se samozřejmě opotřebovává více než normálně,ale tragicky bych to neviděl. Spojka je součástka s velkou životností a konstruktéři počítají i s tímto případem. Spojka se ničí dlouhým prokluzem,a když na křižovatce místo neutrálu pořád stojíš na spojce.

Spojka je počítána životnostně na řádově miliony pracovních cyklů. Schválně si spočítej kolikrát na ni šlápneš třeba při jízdě přes město. Takže semtam nějakou kolonu řešit nemusíš

 

trtr

2x

Zdravím, lepší je jezdit tak, abyste na jeden zátah ujel co nejdelší kus. Ovšem v praxi se Vám tam nacpe jiný nervozní řidič. Pokud ovšem zařadíte jedničku a de facto jedete pořád třeba rychlostí chůze (kolona která se alespoň trochu hýbe je z hlediska bezpečnosti lepší), bez plynu a nohy na spojce, tak to ničemu až tak nevadí. Nejhorší je neustále šlapat na spojku. Auto na volnoběh může jet dlouho bez poškození, tak proč by nemohlo jet dlouho i na 1. rychl. stupeň.


Přesně tak jsem jel, jednička zařazená, sešlápnutá spojka a raději pomalu krokem s větším odstupem od auta přede mnou. Přijde mi to logičtější, než tam narvat dvojku, přilepit se na zadek auta přede mnou a co chvíli stát. Samozřejmě najdou se tací, kteří toho využijí a snaží se tam udělat myšku, ale dnes jsem měl štěstí.

A co třeba takové vystřelení z křižovatky na jedničku a vytáhnout to na 25 km/h (potom dvojka, následně plynuje trojka)?

"...jednička zařazená, sešlápnutá spojka a raději pomalu krokem..."
Tak to je přesně to, co spojku spolehlivě odrovná. Spojka trpí nejvíc při prokluzu, takže pokud regulujete rychlost auta prokluzováním spojky, spojka se nadměrně zahřívá. Když zahřátí stoupne nad přípustnou mez, spálíte obložení a vyhřejete přítlačný kotouč (případně i setrvačník). Spojka není určená pro regulaci rychlosti, ale jen a pouze pro plynulé spojení motoru s převodovkou při rozjíždění a krátkodobému odpojení při řazení!

Jestli jedete na 1, 2, nebo třeba zpátečku a nemáte při tom spojku sešlápnutou (neprokluzuje) nemá na opotřebení žádný vliv.

 

lll*

0x

Dobrý den, spojka, je-li správně používána netrpí, je na to stavěná. To co máte namysli je asi opotřebení, neboli vliv používání na životnost. A zde se to jistě projeví, každá spojka má předem dáno kolik rozjedů vydrží, na stylu užívaní auta potom záleží, jestli se tohoto čísla dosáhne po 100 000 km, nebo třeba po 200 000. K trpění spojky (tedy k nadměrnému opotřebení, nebo předčasnému ukončení životnosti) dochází při jejím přetěžování - nesprávné užívaní, přetěžování auta nákladem, těžkými vozíky, vlečení jiných vozidel, driftování atd.

 

vanad1*

0x

Při popojíždění s používáním spojky dostává zabrat jak vysouvací ložisko spojky, tak axiální ložiska klikovky. Pokus se ložiska kliky opotřebují nad povolenou mez, pak může nastat problém s opravou kliky.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]