Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Průběh výkonu, otáček a Mt

Od: hghg odpovědí: 8 změna:

Čau, chtěl bych se zeptat, jestli by mi někdo vysvětlil tento graf. Stále mi nedává smysl, jak se při zvyšujících se otáčkách může zvyšovat Mk. A dále mi nedává smysl, proč se v závěru grafu snižuje výkon.

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Vezmu-li zcela obycejny motor bez promennych...doplni si sam...cehokoliv, je zrejme, ze takovy motor ma pouze jedny jedine dane otacky, kdy je (ve vnejsi charakteristice, tak jak je na obrazku) nejefektivnejsi - ma nejlepsi mozne naplneni valce = dostatecna doba otevreni sani, nejlepsi cas na promichani smesi, nejlepsi mozny okamzik, kdy k zapaleni / vzniceni smesi dojde a ma cas na spravne prohoreni cele smesi a zaroven ma nejlepsi mozne vyprazdneni valce po spaleni, v pripade 4-taktu s co nejmensima odporama ve vyfukovem potrubi (dane rezonanci a pod.).

Jakekoliv jine otacky motoru neposkytuji vsechny vyse zminene vyhody, nebo alespon ne vsechny naraz a proto je prubeh krivky momentu takovy jaky je = moment neni vzdy nejlepsi mozny. Ve vyssich otackach se k tomu navic zacinaji pridavat ve zvysene mire i treci a setrvacne odpory.

Pomoci ruznych technickych vychytavek lze krivku momentu vyhlazovat, zplostovat, posunovat jeji vrchol, ale obtizne na nejlepsi mozne hodnoty v celem otackovem rozsahu.

-

Co se tyce prubehu krivky vykonu, vykone je dan jednoduchym lineranim vztahem mezi tocivym momentem a otackami. Vysledny prubeh je tedy pouhym vyustenim tohoto vzajemneho vztahu.

V nizsich otackach roste jak moment tak otacky, takze vykon roste strme, pak otacky samozrejme stale rostou, moment uz ale neroste, takze se strmost narustu vykonu zmensuje, pak moment zacina dokonce klesat, ale zatim pomaleji nez rostou otacky, tedy vykon stale roste, ale uz nijak vyrazne, az se dostaneme do bodu, kdy moment klesa stejne rychle, jako rostou otacky - to je bod maximalniho vykonu motoru. Za timto bodem uz moment klesa rychleji, nez rostou otacky, tudiz i vykon zacina klesat.

 

hghg

Zapoměl jsem přidat graf :D

dfens-cz.com/...

 


0x

Co je na tom divného? Je to normální zážehový motor.

hghg

Ja vim že je. Ale chtěl bych, aby mi někdo tento děj vysvětlil proč tomu tak je

Běžný motor se konfigurací sací a výfukové soustavy, časováním rozvodů a dalšími parametry naladí na na nějaké optimální otáčky. Mohl by být naladěn na nižší a maximum kroutícího momentu by bylo v nižších otáčkách, ale potom by pokles momentu s otáčkami byl strmější a motor by dosahoval nižšího výkonu. Výkon je kroutící moment krát otáčky. Proto se běžné motory ladí tak nějak, jak máte na grafu.


doplněno 07.12.16 21:13:

Fyzikální podstatu to samosebou má. Ale v detailech, ne v principu. Ladění rezonance sání a výfuku, dřívější otevírání ventilů, aby mohl motor do vyšších otáček.

hghg

Takže v tom nemam hledat nic co by šlo fyzikalně vysvětlit. Jde jen o to, jake je motor konstrukce, pokud to dobře chápu.

jdukolem

 

rv*

0x

Průběh momentu se snaží navrhnout výrobce tak, aby se s vozidlem dobře jezdilo. Přitom je omezen některými jevy. Třeba pro naftu: U nízkých otáček chce, aby byl moment co nejvyšší, ale nemůže vstřikovat více paliva, protože motor nemá dostatek vzduchu a začal by moc kouřit. A u vysokých otáček úmyslně snižuje dávku na čerpadle až k nule, aby zabránil přetočení motoru. A samozřejmě ze znalosti dvou veličin z otáček, momentu a výkonu se dá dopočítat ta třetí chybějící.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]