Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
zajímalo by mě, co by se stalo v následující situaci:
Řekněme, že jedu na dálnici 120km/h na pětku a omylem zařadím zpátečku. Což není zas tak úplně vyloučeno, protože novější auta mají vpravo dole šestku, ale ty starší tam mají právě zpátečku. Nebo je to nějak blokované?
Co se stane s motorem? Popř. co v takové situaci dělat? Asi držet spojku a dát tam správný převod...
Díky za odpověď, zkoušet se mi to nechce.
Samozrejme, ze zpatecku zaradit lze i ve vysoke rychlosti. Sice ne omylem, pac je to skutecne blokovano, ale staci vyradit na neutral a za staleho seslapnuti spojky lehkym tlakem zpatecku zaradite. Vstupni hridel prevodovky se roztoci opacnym smerem.
Trochu se pri tom sice ohobluji zuby predlohoveho kola, jak kolo bude brzdit vstupni hridel, ale nic vic nehrozi.
To az pustite nasledne spojku, tak teprve bude veselo. V te chvili se vam skutecne roztrhne skrin prevodovky v miste ulozeni lozisek predlohove hridele. Je to dano nepriznivym silovym pusobenim v zubech predlohoveho kola pri otaceni opacnym smerem, nez na ktery byla prevodovka konstruovana - proto se take nesmi auta roztlacovat na zpatecku.
Pokud v te chvili zaroven nepridate plyn, tak se zrejme zastavi i motor. Rozvody nejspise preziji.
A poznamka na konec. Rallyove zavodni vozy maji casto synchronizovane i zpatecky a v pomalych rychlostech by tak skutecne sla zaradit bez problemu zpatecka i pri jizde vpred. Ne, ze by to pouzivali - pouze to umoznuje rychlejsi prerazeni po zastaveni, ale teoreticky mozne to je. Nicmene cela prevodovka by na takovy raz musela byt stavena.
na tohle odpovídat . . .? Zkuste si třeba jazykem olíznout ucho, pokud se Vám to podaří, zařadíte pak i tu zpátečku. =>! NELZE! co to je za hloupý dotaz .
No automechanik zrovna nejsem, ale podle mě je to blokované, stejně jako v této rychlosti nezařadíte jedničku (prostě ji tam nenarvete).
Většinou jak píšeš je to blokovaný,když už jí tam narveš (což není nereálný a viděl jsem to),se skřípotem zubů a silou a pustíš spojku,tak zařve převodovka.
Zpátečku zařadit v žádném případě nelze.Takže čistě teoreticky:Setrvačné síly auta ve 120 km jsou tak značné že by se roztrhla převodovka a ozubené kolečka by létaly po celé silnici.Motoru by se nestalo nic,pokud má klasický ocelový rozvodový řetěz.Pokud je to novější typ auta s klínovým gumovým řemenem rozvodovým,ten by tu šupu nevydržel,ventilový rozvod by se posunul.Ventily by se ohly po nárazu válců a byly by vraženy do hlavy válců.Motor by byl na odpis.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.