Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
chci se zeptat na vaše názory a zkušenosti, ohledně problematiky barvy v TP.
Mám starší plechový přívěs KPN250. Samozřejmě že ten snýtovaný plech už je prohnilý a rozjíždí se. Chci ho zrekonstruovat, ale místo plechů chci použít dřevo. Je pevnější oproti těm plechům a navíc chci udělat otevíratelné i čelo. Barvu základní kostry i celkové rozměry nechám zachovanou. Jak se ale budou tvářit, když bude v TP napsáno: barva šedá a přitom bude většina přívěsu z nějakých smrkových latí, nebo palubek? Nechal bych si tu změnu i zapsat do TP, ale jsd o to, co se tam píše? Do kolonky barva: "smrk světlý"?
Neví někdo jak se tohle řeší? To dřevo bude pokrývat určitě většinu plochy přívěsu.
Při nejhorším bych natřel i to dřevo, ale víc se mi líbí přírodní barva, překrytá bezbarvým lakem.
Mam trochu obavu, protože minule se technikovy dokonce nelíbilo, že štítek s výrobním číslem je přinýtován na oji jinde, než to má on na svém přívěsu stejného typu... Na to jsem mu ale argumentoval, že je podmínka, aby byl štítek pevnou součásti karoserie a že je snad jedno, jestli je o 20cm jinde, než jak to má zažité on. Navíc, 18 let s tím neměl nikdo problém...
Mám ten samý vozík. KPN 250S. Rok výroby je to 1988 a od něj je ještě takový ten komunistický techničák,taková knížka. Co jsem se díval na kolonku barva,tak je proškrklá a v malým je uvedeno hnědá-základní. Jinak co se týče materiálu,tak v tom je to asi jedno,v techničáku nikde není uvedeno nic že to musí být s plechu,a jak to třeba policajt při kontrole pozná?. Já jsem taky měl prohnilé plechy,tak jsem je vyházel,nechal jsem jenom kostru a podvozek,na podlahu jsem dal 15 voděodolnou překližku,bočnice z dubových palubek,které jsem poté nabarvil lazurou do hněda. Udělal jsem si odklápěcí čelo s lepším systémem než tam byl. Technickou to prošlo na pohodu,tam měřili jenom rozměry-což je to na co musíš velmi pečlivě dbát,s jiným rozměrem to neprojde ani omylem. Ale myslím že máš na přestavbu poslední možnost,protože jak by to jednou prošlo technickou s plechem a nafotili to,a podruhé by jsi tam přijel se dřevem,tak tě vyhodí. Takhle jak to nafotili poprvé se dřevem tak už je to v suchu-doufám.
Jinak,doporučoval bych prvně zažádat o změnu barvy na hnědá-základní. Potom si rozmysli smrk,to je dřevo které rychle podléhá zkáze. Volil bych dub,i když je dražší,ale vydrží dlouhé roky. Když to přetřeš lazurou do hněda,kresba dřeva zůstane zachována,jen to bude odpovídat barvě v techničáku. Podvozek velmi důkladně očisti a velmi důkladně natři tlumexem. Bylo by také záhodno vyměnit vazelínu v ložiskách a skontrolovat jejich vůle. A když už v tom budeš,koupil bych i nový tlumiče,za ty roky už bude dávno po nich
barva smrk světlý v číselníku barerv pro potřeby registrace neexistuje, nechápu proč kvůli změně batvy nevoláte na svůj úřad
ministervo dopravy do zákona napsalo, že každá změna se má doložit. ale jak a čím doložit, to tam není...to je ukázka předvídatelnosti práva v ˇCR...proto nidko neodpoví, co bude chtít vaš úřad
Tady asi nepůjde o barvu - spíše o materiál. Původní plechový vozík najednou s bočnicemi ze dřeva - jiný materiál, konstrukce neodpovídá původnímu výrobku.
Co se barvy týče - máme starý vozík s dřevěnými postranicemi - barva uvedena "černá-červená". Černý byl jen držák na světla RZ, červená byla na blatnících. Jinak samozřejmě komplet "hnědý". Při rekonstrukci jsme přetřeli hnědou "co dům dal, na STK se chvilku díval a řekl - njn, tak si to doma někdy zase přetřete... a dal razítečko.
To hlavní je snad funkčnost a certifikace... ale samozřejmě každá STK jiný postup.
No, tady ani tak nejde o ten materiál. To jsem se ptal při minulé prohlídce, jestli to můžu předělat na dřevěný. Řečeno mi bylo, že při zachování rozměrů a barvy ANO. Akorát na tu barvu toho dřeva jsem se blbec nezeptal. Navíc tam nemám napsaný materiál. Je tam pouze typ a barva.
Rozměry stejně nepřeměřovaly, ale i tak je chci co nejvíce dodržet. Jde mi hlavně o ty otevírací čelo a záda. Navíc dřevěné se i vyráběly. Taky si myslím, že dřevěný bude mnohem pevnější, než ten 3mm plech.
Co se rekonstrukce týče, chci ji udělat pořádně =
1) výměna tlumičů
2) Kontrola - výměna ložisek
3) Opískování a znovunatření kostry
4) Nová podlaha a antikorozní nátěr zespodu (tlumex)
5) Nové bočnice
6) Nová elektrika
Materiál použiju co je doma, takže to výjde na max 5 000,- ale spíš tak 2 000,-
No tak nevím, jestli to dřevo nakonec raději nepřetřu také šedou a bude klid(odstín Smrk světlý jsem samozřejmě kecnul ze srandy). Ostatní mi projde určitě, toho se nebojím.
Mě vyšla generálka na cca 5 tisíc,nejvíc za tlumiče,to byly skoro 3 tisíce..máš cca 2700 za 4ks,elektrika 800,materiál 1000 a cca 500 zbytek,barvy,tlumex ats.
Ložiska pravděpodobně budou vyžadovat pouze namazat,případně seřídit vůle,pokud to nějak nehučí,tyhle škodovkový náboje vydrží celkem hodně,každopádně je rozdělej a velice důkladně tu starou zoidovanou vazelínu vymej v technickém benzínu do sucha,zkontroluj stav těsnících kroužků a vše poctivě namaž LV2-3 vazelínou. Pozor,jsou to kuželíková ložiska,takže mají přesný postup dotahování. Prvně je dotáhneš celkem dost,poklepeš,pootočíš,pak matici povolíš na volno a dotáhneš na dotyk,maximálně 5nm,náboj nesmí mít vůli a musí se lehce otáčet.
Tlumexem opravdu nešetři,tam toho na podvozku musí být vrstva,na podlahu bych být tebou použil voděodolnou překližku-černá-velmi pevná a trvanlivá,tlouštky minimálně 15mm.
Pokud nechceš mít problémy,původní světla hoď do koše,protože budou mít zoxidované kontakty a kup nové,já jsem dával tyto auto-doplnky.com/...
Bočnice by měly být z palubek,ne z obyčejných prken,aby do sebe zapadaly a musí mít stabilní rohové podpěry,minimálně z 2mm profilu,je dobré vršek palubek zakrýt U profilem,nejenomže se to tím spevní,ale i to déle vydrží.
Taky by nebylo od věci koupit novou čubu,já jsem ji měl z původního vozíku,rok starou takže jsem ji do nákladů nepočítal,ale je to dobrý,po těch letech je ten mechanizmus taky unavený.
Pak už jenom připravit nervy,hodně sprostých nadávek na ventilaci vsteku a můžeš se dát do práce
Díky za rady.
Tlumiče jsou 2 KO ale 2 se dají ještě použít(možná byly měněny), takže koupím jen 2 a dám na kažnou stranu jeden nový a jeden použitý.
Ložiska nehučí, takže jen seřídím. Na to se ještě někde kouknu, abych to neudělal špatně.
Elektriku jsem musel natáhnout "nouzově" novou. Potřeboval jsem přívěs používat. Takže tu jen upravím a možná dám nové světla. Mám tam i couvací světlo. Jezdím dost i večer a tak se to hodí. Lampy chci dát pod korbu na kostru, abych mohl vozit delší náklady = oddělám čelo a záda
Na tu překližku se ještě podívám. Slyšel jsem, že to nění úplně levná sranda.
Ještě musím vymyslet uchycení původní konstrukce(3 odnuté kulatiny) s plachtou. Ta se nasazuje do bočnic, kde bývaly kovové mističky. Něco takového musím udělat i u toho dřeva, protože samotné dřevo to neudrží.
To jsem si myslel taky že nebudou všechny KO,po vytažení jsem zjistil,že jsou všechny KO,už jenom jako pružiny,bez tlumícího účinku,většinou všechny už dávno vyteklé a tlumič úplně vydřený,jenom v jednom byl ještě olej ale už taky jeho tlumící účinek byl bídný. Doporučoval bych to vzít jedním vrzem,vyhneš se pozdějším problémům.
Ložiska,pokud je tam škodovkový náboj tak to je jednoduchý,to jenom povolíš tu středovou matku,vyndáš vrchní ložisko,normálně rukou,žádný stahovák a potom škubneš,celý to sleze dolu,zadní ložisko zůstane na náboji. Celý to vymeješ stačí i v obyčejném benzínu,složíš a naplníš novou vazelínou. Ložisko dotáhneš,cca tak 80Nm,aby šlo otáčet ztuha,poklepeš po náboji,povolíš a pak lehce dotahuješ až není v ložiskách vůle a otáčí se lehce,zajistíš závlačkou a to je celý-závlačku vždy novou.
Světla určitě nový,když se kolikrát podíváš jak to lidem zlobí na přívěsech,za to to nestojí,ty kontakty v nich už jsou zoxidovaný
Překližku na podlahu na tom nešetři,zase tak drahý to není a vydrží to tam 15 let,snese to i hrubé zacházení,vůbec tomu nevadí voda,můžeš to klidně umývat hadicí. Dřevo když ti to zmokne,začne se kroutit a zdaleka tolik dlouho to nevydrží a aby to mělo stejnou pevnost,musely by tam být minimálne 25mm prkna
Tak jestli jste to ještě nerealizoval, doporučuji zvážit použití vodovzdorné překližky. Pro daný účel je vhodnější - jednak je podstatně odolnější vůči vlhkosti, jednak se třeba písek rád cpe do kdejaké mezerky mezi palubkami. No a přestříknout to na danou barvu je taky jednoduché
Tak jsem taky do toho spad. Mám vozík z roku 1982 a nyní na STK mě vyhodili. Zehlicku dam novou, uchycení zadního čela je originál, ale nelíbí se, tak tam dám zástrčky a odrazku připevním. Podlaha byla hyn, tak jsem se rozhodl, ze ji jen vyhodím a dam jednoduše novou. Hmmmmmm. Tak to dopadlo tak, že bočnice - celé to dokola - je dole, čelo sundané, elektrika rozdělana a nyní brousím a brousím. Cele to natřu znovu a dám novou podlahu z vodo překližky. Je to ještě na dlouho, páč su pomalej a mnoho času nemám. Stk co jsem dostal na měsíc propadla, tak už nespěchám. Mám pouze obavy, že budou dělat problémy se změnou materiálu u podlahy. Uvidím. Snad to do dvou měsíců stihnu... přeji všem pěkné dny a spoustu radosti s tímto vozíkem (i bez něj), Jarda
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.