Nejste přihlášen/a.
Proč a kdo vymyslel přednost ZPRAVA. Já si myslím, že kdyby byla přednost ZLEVA, tak by to bylo logičtější, protože řidič sedící ve vozidle vlevo a má lepší výhled doleva, obzvláště v dodávkových a nákladních automobilech. Tím by byla vyřešena i otázka kruhových objezdů. Chodec se před vstupem na přechod nebo do vozovky také nejdříve podívá doleva.
Já teda zírám. Opravdu jsou všichni majitelé řidičského oprávnění!? Pokud ano, tak nás pán bůh opatruj na cestách. A vůbec se nedivím, že to na cestách vypadá, jak to vypadá.
Kruhový objezd, platí že:
značka přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na znečce zobrazených. A dále je-li značka doplněna značkou "dej přednost v jízdě" nebo "stůj, dej přednost v jízdě!" musí řidič vjíždějící na kruhový objezd dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu.
Pokud chcete dávat přednost uvnitř kruhového objezdu, tak se tak děje jen v tom případě, že u vjezdu je dopravní značka "kruhový objezd" bez značek "dej přednost v jízdě" nebo "stůj, dej přednost v jízdě!". Tehdy dáváte na kruhovém objezdu přednost z prava vozidlům, která vjíždí na kruhový objezd. U nás v ČR několik kruhových objezdů. V zahraničí, častý jev.
A kde má Váš výklad oporu v zákoně?
Kde je v zákoně o silniční dopravě (ne v zákoně o teplé vodě) řečeno, že všechny větve kruhového objezdu musejí mít stejné značení?
Chodec se dívá doleva, protože zleva jede automobil po bližší straně vozovky.
Jinak přednost zprava smysl má, například u křižovatek, kde hlavní silnice nevede rovně, ale zatáčí.
nebylo by divné, kdyby měl červený, pokračující po hlavní, dávat přednost zelenému (který kříží červenému cestu)?
a jaké pravidlo se tu vztahuje?
Rád se nechám poučit, ale jsem přesvědčen, že i tu pravidlo přednosti zprava PLATÍ. Nebo jaké jiné pravidlo by tu mělo platit?
Tak buď jsem to zvoral nebo se to změnilo.
Vypadá to, že zde opravdu platí přednost zprava, jak je definováno v zákonu.
Já měl za to, že se na to vztahovalo dání přednosti při odb/... (resp. křížení provozu na hlavní).
pro ctenar: Myslím, že jste nic nezvoral. Červené vozidlo přijíždí zprava jen proto, protože hlavní silnice "zahýbá". Ve skutečnosti se jedná o protijedoucí vozidlo ( podle mne to platí vždy, bez ohledu nato, zda dotčená hlavní silnice jde křižovatkou rovně, stáčí se vlevo, nebo vpravo ).Prostě - obě vozidla jedou po stejné silnici a odbočující vlevo dává přednost protijedoucímu vozidlu, dokonce může v křižovatce z tohoto důvodu i zastavit. Zelené vozidlo nedává "blinkr" - sice odbočuje z hlavní silnice vlevo, ale nemění přitom směr jízdy.
alten,
Už aby bylo pravidelné školení všech řidičů.
Jak se může jednat o protijedoucí vozidlo? On jede stále po hlavní, proč by zastavoval? Souhlasím s Vámi v poslední větě.
Zde je jasné pravidlo pravé ruky!
Červené vozidlo pojede první, zelené mu musí dát přednost.
Bězná křižovatka, jaká se učí v autoškolách.
Prosím Vás,jaké pravidlo pravé ruky?
Platí přednost vozidel přijíždějících zprava. Kde jsi chodil do autoškoly!
Plete sem fyzikální zákony a to chcete tady debatovat?
Žádné pravidlo pravé ruky v silničním provozu NEEXISTUJE
Františku detailisto, do autoškoly jsem chodil v Jaroměři, pokud Vám to nějak pomůže. U řidičů, kteří znají pravidla, vědí že v zákoně je přednost vozidel ..., tak jak správně píšete. Jenže v hantýrce se říká zkráceně pravidlo pravé ruky.
Že Vy, pane fran56ris, víte přesně co to znamená?
Přeji hezké dny.
Tak já mám učitelák od 1994.A u učitelských zkoušek pràvě za tento nesmysl bez milosti vyhazovali.
Mě poučovat nemusíte, to vykládejte krajským zkušebním komisařům, kteří zkoušejí budoucí učitele AŠ.Bohužel učitel musí dodržovat přesnou citaci zákona. Jinak by v tom byl bordel.
Zbytečné slovíčkaření, výsledek je stejný. Narozdíl od toho, kdy někdo tvrdí, že vozidlo jedoucí vlevo po hlavní silnici, jede vlastně rovně.
Logicky - jedná se o protijedoucí vozidla jedoucí po hlavní silnici. Zelené odbočuje vlevo, a proto dává přednost protijedoucímu červenému vozidlu. Není třeba použít pravidlo " přednosti zprava". Přednost zprava řeší provoz na křižovatkách silnic, které nejsou rozlišené dopravními značkami (hlavní/vedlejší silnice). To vše je popsáno v paragrafech 21/ odst. 5 a 22/odst.3 - viz odkaz v příspěvku od
doplněno 12.05.16 23:33:... v prispevku od "ctenar" . ( dokončení odpovědi pro milancukrar). Jinak - mimo tema chci jen podotknout ,že vaše odpovědi vnímám jako pragmatické, věcné, užitečné.
pro mikihans : Myslím, že v této situaci platí toto - "při odbočování vlevo je řidič povinen dát přednost protijedoucím vozidlům". Zelené vozidlo odbočuje vlevo a dává přednost červenému ( protijedoucímu ) vozu, oba jedou po hlavní silnici.
Pokud mi někdo přijíždí zprava, není to protijedoucí, ale vozidlo přijíždějící zprava. Proto má přednost. Ano, logicky by se to dalo vysvětlit i tak jak říkáte, ale zákon mluví jasně.
pro mikihans: Snažíte se popřít holý fakt, že dvě vozidla, která se potkají na stejné silnici, ale jedou každé opačným směrem JSOU sobě navzájem protijedoucími vozidly. Po lopatě řečeno - protijedoucí vozidla JSOU VŽDY protijedoucí, bez ohledu na to ze kterého směru k sobě přijíždějí. Zákon mluví jasně - viz paragraf 21 odst.5 a paragraf 22 odst.3 - viz odkazy v příspěvku od "ctenar". Obojí lze v tomto případě s úspěchem použít v situaci, o které zde diskutujeme. ( Pravidlo "přednosti zprava" lze použít jen v pravotočivé zatáčce, kdežto pravidlo přednosti protijedoucího vozidla před vozidlem odbočujícím vlevo lze použít vždy bez ohledu na směrování silnice ) . Závěr : situace z vašeho obrázku není typická pro použití pravidla "přednosti zprava" , postačí ( při odbočování vlevo ) dát přednost protijedoucím vozidlům - z toho důvodu může řidič v křižovatce i zastavit ( uvedeno v zákonu). Pravidlo "přednosti zprava" je , samozřejmě , "důležité" a uplatní se v mnoha případech, nejčastěji asi v křižovatkách, kde nejsou silnice označeny dopravní značkou. Původní otázka vlastně zněla - jak toto pravidlo vzniklo ( o tom, že je potřebné asi nikdo z nás nepochybuje ), ale mám dojem, že ( zatím ) nebyla zodpovězena.
Logicky ( podle "selského rozumu" )vozidla protijedoucí jsou, ale zákonná definice termínu může být jiná. Jak tedy zákon definuje termím "protijedoucí/protijdoucí" (který je obsažen v textu paragrafu 21 odst.5)? ( Vím, že tento můj příspěvek zřejmě nectí pravidla tohoto fóra, ale nechce se mi proto zakládat novou otázku).
Asi jdou napasovat obě varianty, přesto si myslím, že tohle má přednost. Citace ze zákona: § 21 (5) Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě PROTIJEDOUCÍM motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům....
1. O pravidle přednosti vozidla přijíždějícího zprava se tu nedá hovořit. Toto pravidlo platí v případě, že silnice nejsou označeny (není zřejmé, která je hlavní a která vedlejší - na tvém obrázku silnice označeny jsou). Toto je běžné na parkovištích nebo na sídlištích atd.
2. Pokud se silnice kroutí, tak pochopitelně nebudu dávat blinkr jednou doprava podruhé doleva. Pokud ale jedu po hlavní, kde je označena křižovatka , potom jsem povinen dát blinkr při změně směru jízdy, i když zůstávám na hlavní (tvůj obrázek).
ctenar má pravdu
pro hawara: Také jsem si myslel, že o pravidle přednosti vozidla přijíždějícího zprava se tu nedá hovořit.Pročetl jsem si paragrafy v odkazech, které ve svém příspěvku uvedl "ctenar" a skutečně "pravidlo pravé ruky" je pro tento případ platné. Současně platí na tuto situaci i pravidlo , že vozidlo odbočující vlevo dává přednost protijedoucím vozidlům (paragraf 21/ odst.5 - odbočování a paragraf 22 /odst.3 -jízda křižovatkou).
Hlavní není rovně, ale doleva, proto bliká doleva, protože jede doleva. Kdyby jel rovně, neblikal by, kdyby jel doprava, blikal by doprava. Stačí tak?
AHA ! Ne jede "rovně" po hlavní. Že je hlavní do zatáčky neznamená, že se odbočuje. Blinkr se snad používá při změně směru jízdy (z hlavní na vedlejší/ z pruhu do pruhu atd..). Kdyby jel rovně - odbočoval by na vedlejší silnici a měl by blikat pravým blinkrem! Dle tvého by jsme měli blikat v každé zatáčce, protože nejedeme rovně?
totálku,
Proboha, to se ještě vyskytuje takto špatný výklad?
Vozidlo odbočuje vlevo? Ano, či ne? Znáte křižovatku, kde není hlavní a vedlejší? TAm se při odbočování nebliká, jak píšete vy?
V zatáčně není křížovatka a proto se nebliká.
Totálku, že vy nejste řidič, ani na kole?
Totálku, nebudu mudrovat, nechám Vás žít v tomto blábolu nadále. Vytiskněte si ten obrázek, udělejte si průzkum, kolik % lidí Vám dá za pravdu a kolik lidí Vám bude oponovat. Jsem přesvědčen, že i zde se najdou další, kteří s Vámi nebudou souhlasit.
zkuste křižovatku číslo 7, pročpak asi bliká?
tak toto můžete říct policajtům, právníkům a soudcům. Vozidlo, jede li doleva po označené silnici jako "hlavní silnice", neodbočuje, nýbrž jede stále rovně po hlavní a proto nedává znamení o změně směru jízdy. Pokud by vozidlo odbočovalo z hlavní silnice na vedlejší, byt by jelo v přímém směru, je povinost dát znamení o změně směru jízdy! Ha... a teď mudruj znalče s kolem
i v tom tvém testu je v otázce č. 15 chyba -asi překlep o těch blinkrech ani raděj nemluvím
a těch chyb je tam víc... došel jsem jen ke třicítce..hrůza!
totalku,
měl jste dojít až k 50ti otázkám, snad pochopíte, že se mýlíte.
překlep jaký? prosím popište..
Přeji krásný víkend.
To nemyslete doufam vazne, vas bych tedy na krizovtce potkat nechtel co by se podle vas stalo, kdyby v protismeru jelo taky auto a chtelo jet rovne nebo doprava a to jedouci po hlavni by neblikalo, protoze podle vasi teorie nemeni smer jizdy?
To myslim naprosto vážně. Na vaši otázku jednoduchá odpověď. Vozidlo na vedlejší je povinno dát přednost vozidlu na hlavní. Vjet na hlavní a pokračovat v jízdě smí, až když si je zcela jisto, že neohrozí ani neomezí vozidlo/a jedoucí po hlavní... že je praxe jiná, je smutná věc. Jestli by jste přijížděl z vedlejší proti mě a vjel mi tam, tak by došlo ke střetu a vy by jste to projel na celé čáře! ...přesně takto se to totiž stalo, policie, soud dal za pravdu autu jedoucím po hlavní! ... s čímž teda taky souhlasím. ...kdyby ta hlavní nebyla do pravého úhlu, ale třeba jen 20 stupňů, tak by jste taky blikal? Já bych blikal doleva jen v případě, že by v té levotočivé zatáčce byla možnost ještě odbočit doleva na nějakou vedlejší cestu. Proto jsou u křižovatek určené hlavní a vedlejší cesty. Tam kde nejsou, je použití blinkru doleva samozřejmostí. Zkuste se na to podívat z mého úhlu a zahodit ješitnost...
Blinkr neznamená že opouštíš/ neopouštíš hlavní, ale že měníš směr jízdy. Pokud hlavní mění směr doleva tak musíš blikat vlevo. Pokud neblikáš tak to znamená že jedeš rovně tj. do vedlejší... Když není hlavní 90° ale 20° tak to platí taky - jestli hlavní vede rovně nebo mění směr, o tom rozhoduje tvar křižovatky nakreslený na dodatkové tabulce u cedule "hlavní silnice". Pokud pokračuješ po hlavní a na tabulce je hlavní kreslená rovně tak neblikáš, pokud tam mění směr tak blikáš.
Jestli to tvoje myslíš naprosto vážně a jsi řidič, tak potěš koště.
Máš pravdu v první části, že do hlavní silnice můžeš vjet až když je jasné že auto nepokračuje po hlavní ale odbočuje a může si blikat/ neblikat jak chce. Pokud A nebude blikat a pojede po hlavní doleva a B mu tam vjede, tak A bude mít přestupek (nedával znamení o změně směru jízdy) a B bude viník nehody (nedal A přednost)
i tak se na to dá dívat. Ale mýlíš se. Kdo jede po hlavní, ač se klikatí jak chce, nemění směr jízdy. Tudíž nedává znamení o změně směru jízdy a má přednost před auty jedoucími po vedlejších. Proto tam jsou ty značky! A pokud mění směr - odbočuje z hlavní na vedlejší silnici a naopak, at už pod jakýmkoliv úhlem, je povinnen dát znamení o změně směru jízdy. ...kdyby na obrázku nebyla žádná značka, tak červené auto bliká správně a to druhé ho musí pustit a mělo by teda blikat taky doleva - to malíř zřejmě zapoměl nakreslit. Proto má smysl "předost zprava" protože auto zleva kříží cestu autu vpravo. Tot k původnímu tématu.
Přednost zprava se vymyslela ještě když se jezdilo vlevo jako v Anglii, řidič byl na pravé straně a doprava měl lepší výhled.. Pak se začlo jezdit vpravo, ale přednost zprava zůstala.
Je to tak, logicky lepší by byla přednost zleva - řidič je vlevo a doleva vidí líp = líp vidí že něco přijíždí zleva a má mu dát přednost.
Kruháče jsou dost paskvil, pořád rozhodují značky, ale ten co jede po kruháči nevidí značku která je na vjezdu - jak má poznat jestli tam je přednost zprava nebo není? Řeší to až další předpisy (na vjezdech musí být značka), ale pokud tuznačku někdo sundá, zakryje nebo zruší "přeškrtnutím" tak tam bude přednost zprava, ale ten kdo jede po kruháči to "nevidí" Lepší by bylo kdyby značka "kruháč" znamenala nejen přikázaný směr jízdy, ale i to že kdo jede po kruháči má přednost...
Řidič na objezdu má přednost jen tehdy, má-li před sebou značku "Hlavní silnice". Řídit se značkami, které řídí někoho jiného a které vidí zezadu nebo nevidí vůbec, to je nápad hodný ministra.
jj, a přesně takovou úpravu tu máme - cedule "hlavní" na objezdu až na vyjímky nejsou a a na vjezdu je přednost. Aneb jedoucí po kruháči by správně měl dávat přednost zprava a ten na nájezdu dává přednost protože má ceduli. Geniální :D Docela oříšek když bude bouračka, logicky by to mělo být 50:50 - měl dát přednost/ nedal přednost bude platit pro oba :D
Myslím že je to logické. Když totiž jezdíte s osobním automobilem v křižovatkách kde není pořádně vidět, je třeba pomalu posunout poměrně dlouhou kapotu automobilu za hranici křižovatky aby jste viděl jestli z prava něco jede. Když zasavíte před hranicí tak nevidíte ani do leva ani do prava. Zkrátka musíte strčit ,,čumák" vozidla do jízdního pruhu vozidla přijíždějící z leva. Kdyby jste dával přednost v úzkých křižovatkách jemu, jel by asi rychle a třeba vás nabral.
To je debata. Pokud budu odbočovat na takové křižovatce doprava,tak prostě jedu, protože mám volno a jezdí se vpravo. Právě dávat vozidlu zvela je zhovatilost. Odbočuji doprava, kde mám volno a budu pouštět auto zleva?
Ta zhovadilost, o které mluvíte je například kruhový objezd.
Kruhový objezd je soustava křižovatek s předností zleva.
Řešilo se to, kdo kam vidí a nevidí, bez ohledu na značky. Na objezdu platí samosebou značky , které zajištují tu přednost zleva. Pokud není značení dostatečné (většina objezdů) - pak přednost zprava nebo Boží soud.
a jaká je vlastně ta pointa? ty když přijedeš na téčko k jednosměrce, kde směr provozozu je zleva, tak taky dáváš díky značce přednost zleva :D...
A jak ten na té jednosměrce ví, že má přednost? (Pokud bereme v úvahu, že se jedná o křižovatku s kruhovým objezdem, která je jako nejméně 2/3 podobných nedostatečně značena)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.