Nejste přihlášen/a.
Zdravím, dají se nějak propojit dvě autobaterie v autě? A musí být stejné nebo může být jedna slabší? Kupuji zesilovač a bojím se že bez nastartovaného motoru se mi moje baterie vybije. Často mi hraje hudba v autě i když mám vyplý motor. díky
Propijit jedine paralelne. Napeti zustane stejne, zvysi se kapacita. Coz potrebujes. Autu to nijak neublizi - u nakladaku se to pouziva bezne.
Nemely by vadit ani rozdilne kapacity, ale pro klid bych dal radeji stejne.
Vyvstavaji pouze dve otazky.
1) Kam tu druhou baterii chces nacpat? - Pozor na radne upevneni. Lehko se z ni stane dvacetikilovy projektil.
2) Staci Te alternator takovou kapacitu dobijet? Pokud Te neutahne zesilovac, tak odpoved zni, ze nestaci. Postupne se Ti budou baterie vybijet.
paraleně znamená: plus pól na plus pól, mínus pól na mínus pól. Tj. jakoby souhlasné póly vedle sebe. Mě by docela zajímalo v této souvislosti jak alternátor pozná, kterou z těch bat. má dobíjet. To asi sám nepozná . . . .
Jasne, ze nepozna. Nemusi. Proste dobiji, dokud je co dobijet. Musis na ty baterie stale koukat, jako by byla jedna. Jedna velka baterie s dvojnasobnym poctem desek. Akorat je to oddelene ve dvou nadobach.
Podle mého názoru je zde jedna nepříjemná skutečnost. To je , že se akumulátor s nižší kapacitou dříve vybije , sníží se jeho napětí a dalším používáním spojených akumulátorů s různou kapacitou se stane spotřebičem - začne se dobíjet výkonějším akumulátorem. Z toho důvodu se nelze spoléhat na kapacitu rovnající se součtu kapacit rozdílných akumulátorů.Ta by se pohybovala asi někde v polovině součtu kapacit obou nestejných akumulátorů spojených paralelně.
Vybitý akumulátor má menší vnitřní odpor a je li zapojeno více akumulátorů , akumulátor s menším vnitřním odporem (méně nabitý) odebírá větší proud od alternátoru.Tedy alternátor nerozhoduje který akumulátor bude více dobíjet o tom rozhoduje akumulátor a jeho stav nabití (vybití)- jeho vnitřní odpor.
A nebo je to jinak? miro
jo jo, to sem tu chtěl slyšet. Takže z toho vyplývá že spojování akumulátorů vedle sebe je v podstatě na prd. Myslim, že milan to tu psal taky, tj. že to chce spíše jeden silný.
k tomu co tu pánové píšete se dá dodplnit jenom jedno ,nepoužívat zesilovač příde nejlevněji ušetří se palivo ,baterka,i alternátor
dráčku, to se ale velmi mýlíte, páč "hezké tuningové" vozidlo, musí mít zesilovač, světla, obrazovky a podobně. Je to jiný žánr pro jiní lidi. Pak se s takovým autíčkem někde objevíte a když dostanete cenu za první místo, tak je to skvělé.
To se musí zažít.
Já jsem to řešil v případě obytného auta jinak. mímusový pól u obou baterií byl pevně spojen s kostrou. Plusový pól u přídavné baterie byl napojen na plus pól originál baterie, přes relé spínané čidlem tlaku oleje. Čili při vypnutém motoru se pro spotřebiče odebíralo napětí z přídavné baterie a origoš baterka si ponechala svojí plnou kapacitu pro startování. Po nastartování se pak pomocí relé připojila k rozvodu a začala se dobíjet. Celé to fungovalo naprosto spolehlivě nějakých 5 roků. Mělo to i tu výhodu, že v tuhých mrazech se pomoci silového vodiče dalo hlavní baterce pomoci tou přídavnou při startování, bez cizí pomoci.
Zajimave reseni, ale radsi bych ho nerealizoval. Docela si dokazu predstavit vyzkratovani takoveho zapojeni a nasledne pozar. Pojistovna by se asi hodne rozmyslela, jestli v takovemto pripade vyplatit odskodneni nebo ne.
Nejsem odborník přes pojištění, ale myslím si, že když mám auto havarijně pojištěné, tak při nějaké pojistné události se starají i o to, čím byla havárie způsobená. Pokud to bylo tím, že něco bylo v rozporu s konstrukčním řešením výrobce, nevidím důvod vyplacení odškodného. Nechci tím ale říct, že auto s tímto zapojením musí nutně shořet na prach. Jen už jsem prostě něco podobného viděl...
Přesně jak říká AXUS:
Dvě baterie nestačí alternátor pro běžný automobil,( 500 - 700 W) má za provozu co dělat,aby uhradil spotřebu.A to mu ještě přidátě 30 - 50%.Přidat další aku je problematické.Vždy se bude přednostně nabíjet ta s nižším vnitřním odporem.Ta s opotřebovanými(zasulfátovanými ) elektrodami bude trpět nedostatkem.A když bude jedna plně nabitá,poteče proud dál a tu lepší bude přebíjet.
JABRAKA
Sakra. Tak teprve těď jsem se dozvěděl, proč to v mém případě nemělo fungovat. No možná je to tím, že jsem místo teoretizování u klávesnice udělal praktický pokus.
Je tu uvedeno par nesmyslu - baterie, kdyz budou propojene, tak proste nemuzou mit ruzne napeti - diky tomu budou i ve stejnem stavu nabiti (pokud budou stejne konstrukce, nejlepe stejneho typu). Alternator da to, co da, snazi se udrzet napeti typicky kolem 14V, proud se rozdeli pro spotrebice a co zbyde do baterek. Normalne jsou velke rezervy (zarovky cca 10A, zbytek asi taky tak, navic ventilatory, vyhrivani skla, vyhrivani sedacek se zapina jen kratkodobe) tak bych se nebal, ze se baterky nedobiji, pokud se bude jezdit. Taky asi zesilovac nepojede stale na plne kule
V mém předešlém příspěvku jsem popisoval děj tak jak byl položen půvoní dotaz.Tedy vybíjení propojených , různých akumulátorů v době mimo činnost motoru? P.jardo2 máte plnou pravdu. Propojené akumulátory budou mít vždy stejné napětí ,ale ptorože se slabší akumulátor dříve vybíje (oba akumulátory se podílí na spotřebě stejným dílem) zvýší se jeho vnitřní odpor a při stejném napětí se stane spotřebičem - zahájí dobíjení slabšího akumulátoru sylnějším-hovořím o procesu když je motor mimo provoz.Zahájení tohoto děje se asi nedá časově vymezit , spíše probíhá nepřetržitě.To nic nemění na tom , že výkonější akumulátor získal další spotřebič proudu.
Při nabíjení za chodu motoru , případně mimo motor , každý z akumulátorů je dobíjen proudem (A) podle jeho stupně vybití-vnitřního odporu.Je zde ale reálné nebezpečí , že akumulátor o nižší kapacitě bude přebíjen pokud nezajistíme dodávku produ jen podle kapacity tohoto slabšího akumulátoru.
Pokud chceš dobrou baterii zničit,klidně to propoj.Oni ti "praktici" pak koupí novou.
JABRAKA
Propojování olověných autobaterií paralelně nedělá dobrotu. I v případě, že použijete stejné baterie (a to nejen kapacitou a výrobcem, ale i datem výroby) to nebude fungovat ideálně z důvodu odlišné teploty baterií. Předpokládá se, že jedna baterie bude v motorovém prostoru a druhá u zesilovače. Jiná teplota znamená jiný vnitřní odpor a tím jiný dobíjecí proud při stejném napětí ( Ohmův zákon). Při běžícím motoru je tedy každá baterie dobíjená jinak a když motor stojí a baterie zůstanou spojené, srovná se soustava na parametry podle horší ( méně nabité) baterie. Proto doporučuji použít jednu baterii s větší kapacitou ( ne ale s vyšším proudem) a pokud možno silnější alternátor, nebo alespoň občas baterii dobíjet nabíječkou nejlépe automatickou.
Ten vtip je právě v tom, že v klidu jsou ty baterky od sebe rozpojené a kažtá napájí jen ten svůj okruh. A při běžícím motoru, kdy je napětí sítě větší, než klidové napětí baterií, tak se každá z nich chová nezávisle na druhé. Právě proto, se ta druhá připojuje pomocí relé ovládaným tlakovým spínačem oleje, aby její připojení bylo pokud možno již do sítě s běžícím alternátorem.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.