Nejste přihlášen/a.
Zdravím,chtěl jsem se zeptat jak je to s dohodou 561,nebo Aetru,mohl by mi někdo polopatě vysvětlit jak je to s bezp.přestávkama?
příklad:šéf mě vyšle v 6.30h na jízdu po 4.5h,si udělám přestávku 45min,mezitím po přestávce 5 vykládek dalších 4.5hod.jízdy, a další den začnu znova 6.30,prostě 11 hod.pauzu od poslední jízdy..Příklad: jedu po cestě 4.5 hod v kuse budu potřebovat zastavit na přestávku tak zastavím na kraji u cesty nebo stačí na nejbližší benzínce, Chápu to dobře? Co když mě vyšle ve 2 ráno?
No tak u kraji silnice raději neProstě s tím musím počítat a naplánovat aby to vyšlo na benzinku,odpočivadlo...(i když o prázdninách v pátek odpoledne je to problém)Mezi denními směnami musí být min. 9hod.pauza(+ 3hod prostě rozdělit) nebo ta 11. Tady je to docela dobře popsané autoflotila.cz/...
Zoberte si to ako 24 hodinový cyklus.Začnete ráno o 6.00 a do druhého rána 6.00 musíte stihnut spravit denný odpočinok.normálný 11hod.,skrátený 9hod alebo delený 9+3,kde ste 3hod. vykonali v priebehu dňa v kuse,nezabudnút na prepínanie.Toto je ten hlavný odpočínok a všetok ostatný čas venujete jazde,bezpečnostným prestávkam,čakaniam a nakládkam,údržbe v tom 24hod. cykle.Zastavit môžete všade tam,kde to dovoľuje cestný zákon,no treba prihľiadat aj na kriminalitu.Dobu jazdy neprekračujte,radšej zastavte auto skôr ako aj aby sa vám nestalo,že vám nevyjde 9hod v 24hod. cykle.Tieto veci sa automatický poznačia na kartu.Povinnostou je tiež mat náhradný kotúč papiera do tachografu.K poslednému dotazu,že ak vás chce poslat šéf skôr,tak musíte aj deň predtým skôr skončit a mat pred jazdou minimálne 9 hod.odpočinok.Ešte jedná zaujimavost,v jednom týždni sa nesmie začínat dvakrát týždenný cyklus,to znamená,že ak začnete v nedeľu večer,tak ďalší týždeň to musí byt v pondelok,aspoň minútu po polnoci.A perlička na záver,že u vodičov každý ignoruje zákonnik práce.lebo legislatíva AETR píše,že čas výkonu vodiča, to jest jazda a nakládky,nesmie prekročit pracovný čas danný zákonníkom práce tej krajiny kde ste zamestnancom.
To sú už také vychytávky,aby bola spokojnost na oboch stranách.Po 4 a pol hodine by si mal spravit 45 min.pauzu,no ak ta nechytne kontrola,tak vyložiž aj na prepnutej posteli.A na ten dojazd si šetri desat hodinovú jazdu,ktorú máš jednú v týždňu,no po odjazdení 9 hodín si musíš spravit prestávku 45 min a môžeš íst ešte hodinu,no nesmieš prekročit výkon a celkovú jazdu v týždni.
Nákladky a výkladky sa počítajú do výkonu a je to iná činnost.Tak napríklad.Jazda 9 hod+45 min pauza+3 h a15 min nakládka a vykládka + 11hod spánok je 24 hod cyklus.
Ok,chápu, ještě se zeptám co když pojedu těch 4.5hod. v kuse a potom hned na vykládku může se to brát jako pauza? A nebo budu spěchat v pátek dom, přesáhnu dobu řízení tak 10 km.před firmou musím odstavit auto a udělat přestávku pěkně na prd toto
Tedy nakládky a vykládky se počítají jak?když jich budu mít za den třeba 5.
nebo přepnu na vykládce na kladívka,a bere se to jako pohotovost?
1) Nařízení 561/2006 je obsáhlejší než aby se dalo vysvětlit v jednom odstavci, kromě denních dob řízení si musíš dávat pozor i na součet týdenní doby řízení, na součet doby řízení ve dvou po sobě jdoucích týdnech, na denní doby odpočinku a týdenní doby odpočinku.
2) Práci tak, aby byla v souladu s 561/2006 je povinen organizovat zaměstnavatel. Samozřejmě to nefunguje tak, že pojedeš 4.5 hodiny a kam to výjde, tam to odstavíš - jak píšeš - na kraj cesty. Nesmysl. Například už po 4 hodinách jízdy budeš vyhlížet vhodné místo pro bezpečnostní přestávku nebo denní odpočinek.
3) Vyjímka na to že překročíš 4.5 hodin jízdy protože si nemohl najít parkoviště není. Vyjímka je pouze při nepředvídatelné okolnosti - autonehoda. Nikoli kolona z důvodu dopravní špičky která se na určitých místech objevuje pravidelně.
4) Každá činnost má svůj symbol - řízení - kolečko, jiná práce - kladívka (nakládka, vykládka, údržba vozidla), pracovní pohotovost - přeškrtnutý čtvereček (jízda na místě spolujezdce, čekání na vykládku v případě že není známa doba ukončení, jízda vlakem k vozidlu které není odstavené na místě sídla firmy), přestávka, odpočinek - postýlka (týdenní odpočinek, denní odpočinek, přestávka řízení).
5) U té jízdy vlakem k vozidlu které není odstavené v sídle firmy bych se pozastavil. Je to velmi důležitý bod. Pokud odstavíš vozidlo jinde než ve tvém bydlišti nebo sídle firmy a pojedeš pro něj např. dvě hodiny vlakem, musíš ty dvě hodiny vykázat - doplnit přes tachograf na kartu - nebo vyškrtat na zadní straně kolečka - jako pracovní pohotovost. Pokud toto vykážeš jako symbol postýlky - jedná se o podvod. Tato doba se samozřejmě počítá již do výkonu. Například řidič z Prahy se nechal odvézt osobním autem k vozidlu do Rozvadova. Firma mu vytiskla formulář - potvrzení o činnostech - časově tak, že zahajuje činnost v Rozvadově, ty dvě hodiny cesty osobním vozem ke svému kamionu již řidič nevykázal. Dojel do Francie kde měl kontrolu. Francouzský příslušník si dal jedna a jedna dohromady - věděl, že pokud řidič drží vystavené potvrzení o činnostech, musel nutně být v sídle firmy v Praze, ale z jeho přednožených záznamů žádnou pracovní pohotovost nevyčetl. Kvůli těmto dvěma zamlčeným hodinám cesty k vozidlu dostal řidič sankci 4000 euro, jelikož to bylo vyhodnoceno jako podvodné jednání. Za přetažení "výkonu" o dvě hodiny by byla sankce možná jedna desetina.
6) Jak už z předchozích bodů vyplývá, jsi povinen evidovat a při kontrole předložit 28 dní svých aktivit plus den kontroly. Takže každá minuta po dobu 28 dní zpět musí být vykázána buď jako řízení, pohotovost, jiná práce nebo odpočinek. Buď na kartě nebo na kolečkách
7) Pokud netrávíš denní nebo týdenní dobu odpočinku ve vozidle, vždy vytahuj kartu, ber si ji sebou. V žádném případě ji nenechávej přes noc kartu v tachografu pokud spíš někde jinde. Data se na kartu nahrávají až při vytažení. Často se stává že řidič který jezdí pouze s jedním vozem nechává v tachografu kartu vloženou pořád. Při vytažení proběhne pokus o nahrání dat za celou dobu co byla karta v tachografu. Pokud to jsou např. tři mesíce, logicky se tam data nemusí vejít, dojde k přetečení paměti, na kartě nebude nic, kontrolor to uvidí jako neznámou aktivitu a např. v Německu počítají za jeden den nepředložení záznamu pokutu 75 euro pro řidiče, 250 euro pro dopravce. Vynásob si to 28.
8) Týdenní (víkendový) odpočinek vykazuješ buď doplněnými daty na kartě, nebo kolečkama vyškrtanými zezadu - vždy na jeden den jedno kolečko (školitelé radí vyškrtat i týden volna na jedno kolečko, ale oni za tebe pokutu neplatí). Pokud máš auto na kolečka a budeš to dělat stylem jako někteří staří řidiči, že přes sobotu a neděli tráví víkend na benzince v zahraničí, v sobotu vloží kolečko do tachografu, v neděli ho vymění a myslí sí že má 45 hodin odpočinku tak se plete. Tou výměnou koleček přerušil odpočinek a to co má mít, nemá. Některý policajt mu to uzná, jiný ne, tak proč zbytečně platit.
Ak zamestnávateľ dodržuje ustanovenia,tak k preplneniu pamäte nemôže dôjst,lebo približne raz mesačne má stiahnut dáta z karty vodiča a dat mu podpísat papier s počítača čo vyšiel z programu pre stahovanie kariet a ku prípadným pochybeniam sa vyjadrit.
ale i tak je řečeno že pokud řidič netráví odpočinek ve vozidle a nemůže manipulovat s tachografem, pak se karta ani koleřko ve vozidle nenechává... vždy je lepší naučit se postup tak jak to uvádí nařízení a pak se zbytečně nenervovat u kontroly která se třeba jen špatně vyspala a hledá jakoukoli záminku k udělení pokuty
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.