Nejste přihlášen/a.
Mnozí si myslí, že semafory musí být vpravo, ale nemusí, můžou být i vlevo, jako u prvního obrázku, tedy neplatí značka, ale semafory pro ty, kteří kolem ostrůvku odbočují doprava. Nemohou tedy jet na červenou, ale na zelenou a přednost jiným vozidlům nedávají. V druhém obrázku pokud mají zelenou, taky můžou jet, takže přednost taky nikomu nedávají. Ten kdo odbočuje doleva, vždy dává přednost protijedoucím doprava a je jedno jestli tam je nějaký ostrůvek, prostě je protijedoucí a musí dát přednost a ten kdo odbočuje kolem ostrůvku doprava, tak má přednost vždycky pokud má zelenou, značkou se neřídí v 1. ani ve 2. obrázku, to jen tehdy, že by semafory nešli. Zde je odkaz, který vše vysvětluje: http://www.autoskoly.cz/?p=275
velice špatně.. už jsem to psal výš a v tom odkazu to je jasně popsáno že to platí u PLNÉHO světelného signálu, který NEROZLIŠUJE SMĚRY...v prvním obrázku jsou semafory s vyznačeným směrem-šipka rovně...
Honzo, najdete mi, prosím, předpis, kde nadřazenost semaforu nad značkami je upraven tak jak popisujete?
A že do zákona koukám několikrát měsíčně, nikde to nevidím.
Děkuji Vám za vysvětlení.
V uvedeném odkazu je pěkně ukázáno na rozpor mezi záměrem orgánu, zodpovědného za stanovení místní úpravy a zákonem o provozu na pozemních komunikacích a řidiči jednají tak, jak byl původně záměr koncipován.
Například zde se provedla úprava křižovatky a vznikly tu samostatné odbočovací bypassy. Budete-li spoléhat na to, že vám dá protijedoucí přednost, tak si koledujete o nehodu.
při slušném ježdění nehrozí kolize, pak se ale postupuje dle zákona. V Pardubicích je tolik křižovatek, tvarově stejné, ale rozdílně upraveny značkami a semafory, páč řidiči neznají předpisy a vidí zelené světlo a bum...
Pokud směr ROVNĚ řídí semafor (se šipkou rovně), nemůžou se tímto semaforem řídit řidiči odbočující vpravo. Ti semafor nemají a řídí se příslušnou svislou dopravní značkou (které není žádný semafor nadřízen).
Druhá věc, v Brně běžná, semafor s plnou červenou, ostrůvek, odbočující pruh vpravo se svislou značkou Dej přednost v jízdě, pod kterou je oranžové blikající světlo. Já se tedy, stejně jako všichni ostatní účastníci silničního provozu, v tomto případě řídím příslušnou dopravní značkou Dej přednost v jízdě a dávám přednost v jízdě všem, kteří ke mě zleva přijeli (bez rozlišení toho, zda po té silnici jeli celou dobu nebo na ni "odbočili vlevo", protože běžný řidič nemá šanci toto sledovat a rozlišovat. Nebo se snad mýlím?
Nepatláte to trochu? Je to křižovatka řízená světelnými signály? Co je to odbočující ostrůvek? Co má přednost, světelné signály. značky?
Takže zde mimo světelnou křižovatku a platí značka!
Máte pravdu. V každém, dokonce i tomto Hradci bývá křižovatek vždy více než jedna. Ovšem ta na odkazu je z hlediska předpisů o poz. komunikacích sama jediná.
Jinak k původnímu dotazu: je třeba zadat konkrétní křižovatku, protože na takto položený dotaz nelze jednoznačně odpovědět.
Nemáte pravdu. Ostrůvek mezi pruhy nedělá z jedné křižovatky dvě. V Hradci jsou ale křižovatky dvě:
Vozidla přijíždějící od západu v levém pruhu mají značku Hlavní silnice. Vozidla vpravo od ostrůvku odbočující na jih mají značku Dej přednost.
Na ostrůvku je pro vozidla jedoucí na jih značka Hlavní silnice. Pro vozidla přijíždějící do severní křižovatky po hlavní od východu i po vedlejší od severu.
Já chápu, jak to jirikk24a myslí. Ty sice budeš dávat přednost tomu protijedoucímu (který odbočuje doprava), ale on tam má značku dej přednost v jízdě, takže bude dávat přednost tobě. Ve finále si budete oba dávat navzájem přednost.
Guláš v tom je, ale rozumem se to řeší. Takových křižovatek je mnoho. A výkladů je vždy více. Ve většině případů je značka řešena protiprávně, ale logicky, aby se nic nestalo.
Pokud je křižovatka řízena světly, tak jsou světla nadřazena celé křižovatce. Podle práva. Ale dle skutečnosti nikoliv.
A právníci se přou, co se stane, až dojde ke střetu...zdali podle práva nebo dle zvyklosti.
Už se to tu řešilo. Jestli si o tom chcete přečíst pěknou diskusi, koukněte sem. Ale moudřejší z toho asi nebudete.
Ale tam je to o to zajímavější, že tam není semafor.
Dobrý den, děkuji všem za odpovědi a zde přikládám na žádost fotografie 2 křižovatek.
Na obrázku prvním je ostrůvek zvlášt jen pro jízdu vpravo se značkou dej přednost v jízdě a na druhém obrázku je u ostrůvku ještě semafor se šipkou.
Honzas1 dnes odpovídal, že mi vždycky musejí dát přednost jestli tam je jen značka, nebo semafor... Je to tedy pravda?
Protože pokud já jsem naproti, mám zelenou a odbočuji doleva, tak dávám přednost protijedoucím rovně a těm co jedou doprava, ale nevím jestli i těm co jsou v ostrůvku a jedou doprava, protože já když jsem naproti tak nemůžu vidět jestli tam mají jen značku, nebo i semafor... Jednou jsem jel autobusem a jeden řidič zastavil a dal tomu odbočujícímu doprava v ostrůvku přednost a jiný zase nedal, tak by mě zajímalo jak je to správně, nechci porušovat předpisy, ale nevím jak je to tedy správně, jestli ti co jsou v ostrůvku musejí dát přednost všem, nebo jim dávám přednost já a beru je jako protijedoucí, co odbočují doprava. Děkuji
Ten první obrázek je velice podobný tomu případu, jak jsem vložil do odkazu i já. Pokud se nad tím zamyslíme, jedná se o světelnou křužovatku, kde by jsme se měli řídit světelnou signalizací. Takže si na hlavní a vedlejší nehrajeme a značky nás tedy nezajímají. Podobně by to mělo být i v tom Hradci. Jenže tan se stávalo, že vzhledem k intenzitě provozu nestíhali řidiči odbočovfat doleva a opouštět křižovatku, proto se tam nakonec vytvořil takovýhle paskvil, kde podle projektanta by měli dávat přednost ti, co jednou roprava těm, co jedou doleva. To je ale v rozporu se zažitým zájladním pravidlem, že značky upravující přednost jsou podřízeny semaforům. Takže pokud by se tam skutečně 2 ridiči srazili, chgěl bych to vidět u soudu, kdo by byl označen jako viník. Protože takovouhle křužovatku by správně nemělo být možné zkolaudovat. Ale jsme v ČR a tak takové křižovatky máme. Jediné řešení pro takové případy je vytvořit pro auta odpočující doprava připojovací pruh. To by bylo drahé a tak vznikl tenhle levný paskvil.
Co se týká 2. obrázku, tam není co řešit. Jednoznačně se musíte řídit světelnými signály. I když jsem to vzhledem k rozlišení obrázku nedokázal poznat, předpokládám, že tam doprava je šipka, tudíž pokud auto doprava má zelenou, nemusí nikomu dávat přednost. Auta naproti doleva budou mít na téhle křižovatce červenou. Dokonci i chodci budou mít červenou, protože tam ani není vedle zelené blikacící nebo svítící chodec.
Problém by mohl nastat, že řidič jedoucí doleva má plné zelené světlo tudíž musí dát přednost protijedoucím a těm, co jedou doprava. Ten co jede doprava by mohl říci, že měl zelenou, jede doprava tudíž by mu dolevaodbočující měl dát přednost. Ten by argumentoval tím, že dopravaodbočující má značku, že má dát přednost. Dopravaodbočující by řekl, že se jedná o světenou křižovatku tudíž se řídil světelnými signály a značky upravující přednost ho nezajímaly, protože jsou podřízeny semaforům.
možná mám horší vidění ale světla jsou pro směr přímý.. nikde tam nevidim šipku doprava.. ani plnou zelenou.. tak jak nezajimají značky? tomu teda nerozumím.. a co se týče toho druhého tak tam se řidíš světly a přednost dávat nemusíš.. kde dáváš přednost je single šipka která býva vedle klasického semaforu prakticky stejně vypadajici jako ta pro opuštění křižovatky.. je to kvůli chodcům často ale můžeš se tam potkat i s autem, kterému musíš dát přednost..
Z dotazu mi vyplývá, že nemáte řidičský průkaz. Obr. 1, buď jedete tak, že projíždíte na semafory a řídíte se jimi (co na to zákon) ten co jede jízdním pruhem doprava se řídí značkou! (přes ostrůvky se nejezdí), je přece mimo semafory, neví co na nich je a je fuk, jestli tam jsou. Ostatně vjíždí na hlavní. Myslím, že se v té křižovatce trochu ztrácíte.
Obr. 2 je jednoduchý, jsou tam semafory, řídíte se jimi, jsou-li mimo provoz, tak značkami. Možná jste se měl podívat na časování signálů.
V čem spatřujete problém? Postůjte tam chvilku a sledujte.
Když už jste teda znova otevřeli tenhle problém, zeptám se jinak: Jestliže plné zelené světlo, svítící na semaforu na ostrůvku platí i pro odbočující vpravo kolem ostrůvku, jak je to s chodci na přechodu z chodníku na ostrůvek? Ti tam totiž žádný semafor nemají, takže mají logicky na přechodu přednost před odbočujícím. Ovšem odbočující vpravo má podle Vás zelenou, takže má naopak přednost před chodcem! Z toho je jasně patrné, že jde o hrubou mezeru zákona, který nejen že se dá vykládat různě, ale dokonce odporuje sám sobě!
Milane, samozřejmě podle zákona. Jenže ten zákon by měl být jednoznačný. Pokud má platit semafor, měl by být umístěný na všech uzlových bodech a ne jen někde. Kupříkladu mnou zmíněný chodec nemůže vědět, jestli má odbočující zelenou. On semafor nemá, takže předpokládá, že má podle Vámi uvedeného zákona přednost. Odbočující naopak předpokládá, že když má on zelenou (nadřazenou nad značkami), dá mu podle téhož zákona chodec přednost.
magdone,
který nejen že se dá vykládat různě, ale dokonce odporuje sám sobě!
al to je normální, že zákon na některých křižovatkách nelze dodržovat, páč projektanti si udělali křižovatku podle svého. Museli bychom se sejít s větší svačinou u některé křižovatky, tu prodiskutovat, přejedeme na stejnou křižovatku jinam, a již je to opět jinak.
Ale to jsme zde řešili mnohokrát.
Dotaz:
Jedna křižovatka, pokud je na křižovatce semafor, řídí se tím celá křižovatka, nebo jen část a zbytek je podle značek?
Prosím, obecně podle zákona 361/2001, nikoliv dle zvyklostí.
Magdone, zákon nemůže být jednoznačný a myslet na všechny alternativy a situace. Zákon je jen mantinel.
Zde je pro všechny vyjádření odborníka: u 1.křižovatky když odbočujete směrem doprava, jak je ostrůvek, tak dáváte přednost - značka dej přednost v jízdě. To samé platí i u 2. křižovatky, akorát tam je to odbočení z ostrůvku dle zákona 361, což opět i přes zelenou musíte dávat přednost.
Takže pokud odbočujete doprava kolem ostrůvku, tak pokud je tam značka, nebo semafor a svítí zelená, tak vždy dáváte přednost v jízdě.
A naopak z té druhé strany pokud odbočuji doleva, tak pouštím protijedoucí, ale ten odbočující doprava kolem ostrůvku už dává přednost mě, i pokud má zelenou. Správně to tu napsal libor007 cituji: Přednost dávám jen protijedoucím vozidlům. Ten odbočující z ostrůvku už ale dává přednost mě. Probírali jsme to na školení řidičů. Bohužel je v tom trochu guláš.
guláš v tom bude vždy, páč více odborníků více vysvětlení.
Jen zápis o nehodě může někoho přesvědčit o tom, že je to jinak...
je to ještě trošičku složitější.. předpokládejme, že na protější straně na prvním obrázku jsou taktéž "směrové semafory".. v případě tohoto typu odpadává podle předpisu dávání přednosti protijedoucím.. což znamená že těm proti mě svítí červená a at už se auto proti mě odbočující vpravo řídí světly nebo značkou mě může být fuk, protože dává přednost tak či tak... nevím jestli jsou někde případy, že z jedné strany jsou semafory směrové a z druhé plné... ještě jsem si toho nevšiml nikde.. .. a jak je to s těmi plnými světly těžko říct.. červené světlo znamená stůj :D
Honzo, chápu Vás dobře, že myslíte asi takto:
Odbočuji vlevo a na semaforu svítí zelená šipka vlevo. To je znamení, že klidně můžu odbočit vlevo. Pak máte naprostou pravdu.
Pak je ale logické, že se celá křižovatka řídí světly, nikoliv značkou.
ano milane, tak jsem to myslel.. já se jen stále snažím držét té logiky světel, proto od začátku nesouhlasím.. bohužel v zakoně to je tak blbě napsané, že u zelené šipky to je pěkně popsáno ale o červené šipce tam neni ani zmínka.. aspon jsem si nevšiml.. což si pak člověk může vyložit dvojím způsobem...
to samé co u té zelené.. že platí stůj pro směr, který je šipkou znázorněn.. ono, kde máte v zákoně napsáno, kterými světly se mám řídit?
Nemůže to být v zákoně blbě napsané.
Co by mělo být napsáno u červené šipky? Nic, musíte stát!
to samé co u té zelené.. že platí stůj pro směr, který je šipkou znázorněn
to si děláte srandu, ža se ptáte, na kterou barvu se může jet? Víte co znamená červené světlo na semaforu?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.