Nejste přihlášen/a.
Dobrý den
Mám problém, potřebuji vědět jestly smím řídit auto pokuď mi je 15 let, a v rodine nastanou vážný zdravotní potíže, z vlastní zkušenosti vím že než ke mě dojede záchranka je to tak 5 - 10 minut. Přitom kdybych skočil do tátovího auta a odvezl je, tak tam jsem rychleji, nebo když vím že jde o vteřiny tak bych mohl jéd záchrance naproti.
Schrnutí: Smím odvést člena rodiny do nemocnice pokuď mi je 15 let, vím že tam budu dřív než přijede záchraná služba a jedná se o život?
1. Ano, v případě odvracení krajní nouze smíš řídit. Co je krajní nouze je definované v zákoně.
2. V případě zdravotních problémů je první pomoc (i laická) důležitější, než doprava, která narozdíl od první pomoci může stav pacienta spíš zhoršit než zlepšit (nehledě na to, že třeba dospělého člověka v bezvědomí za těch pět minut ani sám bez cizí pomoci nenaložíš).
Jestli jde o 5-10 minut, tak je lepší zůstat a poskytovat první pomoc. Navíc nemáš tušení, odkud zrovna záchranka pojede, takže jet jí naproti je blbost. Jó, kdyby šlo o 30-40 minut, tak by to asi mělo smysl.
Proto jsou to paragrafy...protože jsou ohebné a záleží na výkladu. S odvoláním na "krajní nouzi" jistě automobil řídit zle i ve věku pod 18let, dokonce byste ho mohl kvůli tomu i ukrást nebo být pod vlivem alkoholu. Lidský život je právně brán jako "vyšší zájem". Pochopitelně by následoval soud, který by Vám ovšem musel prokázat vinu s přihlédnutím ke všem okolnostem.
Když tě pomahači nechytnou tak můžeš ,
když tě chytnou tak to máš za 25 - 50 000 kč
Dle § 3 odst. 3 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. (dále jen zákon o silničním provozu) smí řídit motorové vozidlo pouze osoba, která je držitelem řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu motorových vozidel. Řidičské oprávnění je možné udělit pouze osobě, která dosáhla věku stanoveného zákonem, je zdravotně i odborně způsobilá k řízení motorových vozidel, má na území ČR trvalý nebo přechodný pobyt v trvání nejméně 185 dnů, není ve výkonu sankce nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel a splňuje další podmínky stanovené zákonem. V poslední době se množí případy řízení motorových vozidel bez řidičského oprávnění. Je třeba rozdělit řízení bez řidičského oprávnění a bez platného řidičského oprávnění. V prvním případě řídí motorové vozidlo osoba, která nikdy držitelem řidičského oprávnění nebyla, ve druhém případě osoba, která oprávnění k řízení motorových vozidel z nějakého důvodu pozbyla. Zákon nerozlišuje, zda osoba řidičské oprávnění nemá nebo ho pozbyla například z důvodu zákazu činnosti a dle ust.
§ 125c odst. 1 písm. e) bod. 1 zákona o silničním provozu se dopustí přestupku ten, kdo řídí motorové vozidlo bez řidičského oprávnění, to je, v rozporu s ust. § 3 odst. 3 písm. a) tohoto zákona. I trest za výše uvedené jednání je stejný, to je pokuta ve výši od 25.000,- - 50.000,- Kč a k tomu náleží i zákaz činnosti od jednoho roku do dvou let. Samozřejmě je možné postihnout osobu, která řídila motorové vozidlo bez řidičského oprávnění, které pozbyla na základě např. rozhodnutí správního orgánu, i trestněprávně, ale v tomto zamyšlení srovnejme jen případy, které skončí rozhodnutím správního orgánu.
De lege lata jsou oba pachatelé stejně postiženi, když materiální znak obou přestupkových jednání je nesrovnatelný. Osoba, která je, nebo byla držitelem řidičského oprávnění, musela absolvovat odborné školení spočívající v získání teoretických znalostí v oblasti řízení motorových vozidel a následně složila zkoušky. Dále se musela podrobit lékařskému vyšetření, aby dokladovala zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel. Tato osoba mohla přijít o řidičské oprávnění na dobu jen jednoho měsíce a je velice nepravděpodobné, že by za tuto dobu pozbyla odbornou i zdravotní způsobilost, včetně praktické zkušenosti. Na druhé straně osoba, která nikdy neprošla odborným proškolení, s největší pravděpodobností neví, jak se při řízení motorových vozidel chovat a je nesporně větším nebezpečím pro ostatní účastníky silničního provozu.
De lege ferenda by bylo na místě, na základě zanalyzování současného stavu, přidat do přestupků skutkovou podstatu, která by odrážela výše popisovaný problém, když argumenty některých oponentů, že rozpětí pokuty a zákazu činnosti dostačují k odlišení jednotlivých jednání, je nepřesné, nebot samotné rozpětí pokut a zákazu činností slouží správnímu orgánu k posouzení především osoby pachatele, míry zavinění, pohnutky, následků přestupku a okolností, za kterých byl přestupek spáchán.
JUDr. Tereza Jelínková
advokát a společník
Mgr. Vilém Meduna
ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ JELÍNEK s.r.o.
@layborr Proč sem kopíruješ celé odstavce. Nebo jsi snad JUDr. Tereza Jelínková? To neumíš sepsat svou odpověď? A třeba stejně špatnou blbou, jako tuto. Ale aspoň by byla kratší.
Protože jako mladistvý může dostat maximální pokutu 2000Kč.
Nic takového co já vím ve vyhlášce není, takže to povolené nejspíš nebude. Už jen logicky si vem, že vozidlo je něco jako zbraň, která při nevhodném používání (bez proškoleného řidiče) může ublížit hromadě jiným lidem. A z hlediska zdravého rozumu ten kdo tyhle zákony vymejšlí, nemůže ohrozit x lidí jenom proto, aby možná zachránil jednoho. Pak je tu další věc že by toho další hromada lidí zneužívala, což si jistě dovedeš představit.
Podívej, to by bylo tvé rozhodnutí, za něj jsi odpovědný a tady to nikdo nevyřeší. Záleží na konkrétních okolnostech a jak to posoudí příslušný orgán. U jiného, v jiném okrese můžeš dopadnout úúplně jinak. Dnes, v době mobilů ... Jde o nevlastnění ř. oprávnění, ne o věk, i když i tzen by byl posuzován.
V tomhle případě ne. Pokud je dostupná RZ tak nejsi v krajní nouzi a řídit nesmíš. Mohl bys v případě že by např. nefungovaly telefony a RZ by nešla přivolat.
Mmch. pokud je náhlý zdravotní problém, tak je nikdy nevoz do nemocnice na pohotovost. Vždy volej RZ. RZ přijede během pár minut (ehm, jak kdy...) a je vybavená na první pomoc. Pokud je vezmeš na pohotovost, tak tam nejdřív musíš dojet (= řídíš = nemůžeš resuscitovat, navíc v autě ti pacient akorát lítá) a pak na tý pohotovosti klidně budeš půl hodiny tvrdnout v čekárně. Navíc na pohotovosti čsto sedí obvoďák který jen píše neschopenky na chřipku a záda, v RZ přijede člověk který má každodenní zkušenosti s oživováním.
Jet záchrance naproti taky ne - musel bys naložit do auta a jet, riziko že se se záchrankou mineš. Ušetříš max. pár minut za cenu velkého rizika komplikací. Lepší je stabilizovat, resuscitace a čekat na RZ, operátor tě mezitim bude dirigovat co máš dělat.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.