Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, mám nákladní automobil značky IFA W50L r.v. 1981, a chtěl bych si ho zachovat protože s tím jezdíl můj dědeček a tak nějak jsem k tomu autu přilnul,protože ho znám co jsem na světě. Jenže jediná věc která mě v tom brání je ta, že je drahý povinný ručení... vychází mi to na nějakých 6 000 Kč, což mi příjde moc když s ním vyjedu opravdu sem tam za léto. Proto bych se chtěl zeptat co je potřeba k tomu abych mohl platit nižší pojistku, když už si jí jako veterán zaslouží. Náklaďák je v poměrně dobrém stavu, chystám se ho dát do uplného pořádku, ale časem.
Děkuji moc za odpovědi
Zdravím
a koukám - další majitel a fanda aut z IFA koncernu No kdo jiný by nám měl pomoci než m sami mezi sebou že?
Takže - vaše možnosti, co dál s autem s cílem snížit náklady na provoz na minimum. Varianty:
A) postavit auto na veteránské RZ
B) nechat auto na klasických RZ
Ad A)
1) postavit auto na veteránské RZ předpokládá hlavně absolvovat tzv. klubovou atestaci historického vozidla + pak nějaké další podmínky, ale ty jsou teď celkem nepodstatné. Podstatná je ta atestace - auto na ní musí být kompletně v dobovém stavu atd (takže ideálně po renovaci). Nicméně - jsou i auta na veteránských RZ, která ještě nemají trenovaci komplet hotovou. Takže nejdřív to chce sehnat a zjsitit, kdo by vám případně udělal tu klubovou atestaci a za jakých podmínek. Konkrétně poradit neumím (nemám náklaďák) ale na některém z kontaktů, která zde uvedu vám snad někdo poradí, případně vás posune na někoho, kdo umí poradit.
- člen Evropského IFA klubu - AICE - http://www.aice.cz/ - prostudujte a zkuste se obrátit na některý z kontaktů na stránce - třeba poradí
- na diskusním fóru nejen pro příznivce trabantů Trabime zkuste položit svůj dotaz na nějaký klub pro nákladní IFY a jestli někdo z členů fóra nemá nějaký kontakt na sběratele s autem na veteránských RZ přímo nákladních IF, protože jeden z členů fóra (nick wartas) je spolupořadatelem každoročního velkého IFA srazu v Potštejně, kde bývají i nákladní IFY. Kontakt na dalšího z pořadatelů najdete na této stránce.
ad B) nechat auto na normálních RZ a co nejvíce snížit náklady na provoz - možnosti:
1) auto přes dobu neprovozování (typicky třeba v zimě) uvést do stavu "dočasného vyřazení"(dříve "depozit")
2) snížit PR (pojistku) na co nejnižší částku
Začnu od bodu 2), protože tam už je jasné, že letos (tj. pro rok 2015) máte ještě smůlu v tom, že auto je mladé (rv. 1981), takže můžete vybírat jen z normálních pojistek. Pokud by auto bylo o rok starší - do rv. 1980 včetně (platí pro rok 2015), velmi výhodné pojištění nabízí jedna z pojištoven. Více napoví onlin/... - v kolonce "Informace o vozidle"- "druh použití"musíte vybrat možnost "starší vozidlo vyrobené do roku XX včetně)". Toto velmi ovlivňuje cenu pojistky - samozřejmě i nadále hraje roli věk pojištěného, jeho bonusy a další věci jako u všech pojistek jinde. Výhoda je také velká sleva při uzavření pojistky "on-line".
Tuto pojištovnu, respekt. výše uvedenou kalkulačku doporučuji sledovat, protože ročník staršího vozidla ve výše uvedené kolonce se stále mění (pro rok 2014 to bylo do rv. 1978 včetně, pro rok 2015 je to už do rv. 1980 včetně).
K bodu 1) - asi varianta, která pro vás připadá v úvahu ještě letos (viz možnost už nižší pojistky pro příští rok viz výše)
Depozit je dobré řešení (po dobu uložení auta v depozitu se PR neplatí), jak srazit výši plateb, pokud s autem nejezdíte celoročně, ale má to také svá úskalí. Auto do depozitu lze dát na jakoukoli dobu (od třeba 1 dne až po několik let), stojí to tuším 100,-Kč/rok. Co se u toho dělá - odevzdáte RZ, malý TP, zaplatíte a oznámíte, kde auto stojí a účel jeho využití ( další najdete v z/... ). Depozit (dočasné vyřazení)vám zapíší do velkého TP a jdete si zrušit pojistku. vrátí vám zbytek peněz z nevyčerpaného zaplaceného PR. Tolik pro vložení.
Co je ale potřeba velmi pečlivě pohlídat - aby auto mělo po celou dobu uložení platnou STK + EM, protože bez platných prohlídek auto z depozitu nedostane ven (nevrátí vám RZ). Takže je potřeba auto z depozitu vytáhnout (lze to kdykoli - nikde se nic předem nehlásí, žádná omezení tam nejsou) za každou cenu ještě v době platnosti prohlídek, protože auto bez RZ nesmí na silnici ani na tyči (což znamená na STK ho nějak na něčem (odtahovka apod) odvézt), což by se hlavně u náklaďáku hodně prodražilo.
Vyzvednutí z depozitu je jednoduché (pokud auto má platnou STK) - dojedet uzavřít pojistku, tu zaplatíte, s dokladem a velkým TP dojdete na Úřad a požádáte o vyjmutí z depozitu. Na základě zaplacené pojistky a platné STK + Emisí vám vydají RZ + malý TP a můžete jezdit.
Pokud vám něco není jasného, ptejte se - pokud budu vědět odpovím. Možno samozřejmě i soukromou zprávou.
Ještě doplním podmínky veteráns/....
Pokud nejezdíte, dejte do depozitu po dobu opravy. adamoldtimers.cz/... tady jsou odkazy na žádost, zákony,...
a tady zase mají zkušenosti se změnou... dkvhv.cz/... - jistě vám pomůžou.
Moc děkuji,
RZ si chci nechat takové jaké tam jsou, takže jen abych prostě snížil zbytečné náklady. Takže to vidím tak že budu muset rok počkat :D nevadí tenhle rok to ještě vydržím a příští to udělám jinak, ale slyšel sem že to není zas tak jednoduché že je potřeba mít tzv. PRŮKAZ O REGISTRACI HISTORICKÉHO VOZIDLA, nebo se mýlím?
Průkaz o registraci historického vozidla je potřeba určitě k veteránským značkám. Možná je potřeba i pokud je to veterán na normálních značkách, ale to nevím - nezjištoval jsem to, protože jsem to na nic zatím nepotřeboval.
Co se týká té pojištovny jak jsem vám posílal ten odkaz, tak k uvedení "druh použití" - starší vozidlo ... po mně nikdo nic nechtěl - prostě sem to takhle zaškrtl, vyplnil další údaje (mám max bonus, výhodu věku 50+, město do 20.000 obyv), nechal si započítat slevu za on-line uzavření a vypadl mi hodně slušný výsledek. Přepojištoval jsem si takhle 2 osobní auta loni na podzim a s autem rv. 1978 (loni ještě na hranici limitu) 1.000ccm jsem se dostal s pojistkou na 370,-Kč (to byl úplný základ, se spolúčastí, protože auto dlouhodobě nejezdí) z u původní pojištovny asi 1.400,-Kč, u druhého - denně v provozu, rv. 1978 1.300ccm jsem šel na maximum (asistence, pojištění spolujezdců atd.) a platil jsem cca 650-Kč z u původní pojištovny asi 2.400,-Kč.
Takže ty změny za to stály a opravdu po mně nikdo nic jiného než zaškrtnou to spávné políčko (starší vozidlo...) a vyplnit údaje o autě a o mně nechtěl.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.