Nejste přihlášen/a.
Osobní auto-Naftový motor bez turba a ten samý motor s turbem.Jaký motor má menší spotřebu při stejné rychlosti km/h?Bez turba nebo s turbem?
bez turba žere víc, ale můžete tankovat levnou naftu či lít olej fritovací... Pak taky nebudete mít náklady na servis turba (případně výměnu), nebudete mít vstřikování - tj. odpadnou případné náklady na servis či nákup vstřiků..
Pokud nemusíte mít silný motor, raději se zaměřte na prachobyčejný a nesmrtelný motor "dýzl".
doplněno 24.01.15 18:06:Když si tak čtu vaši otázku, musím ještě podotknout - záleží na způsobu jízdy. Já měl motor 1,9D a jezdil jsem za 6,3 litrů, kamarád 1,9TDi a jezdil za 5,1. Jenže další s 1,9TDi byl prase a jezdil způsobem brzda-plyn a po dálnici třeba 180... ten nadával, že má spotřebu nad 6 litrů...
doplněno 24.01.15 18:50:miki - já najel s tím 1,9D přes 200tis km a jezdil jsem na bionaftu, olej z fritáků, nejlevnější naftu z okolí... jezdilo pořád a pořád stejně se stejnou spotřebou. Motor měl nalítáno k 400tis km a ještě jsem to prodal dál.
Mám HDi a švára D4D - oba mají common raill - když se tam hodí špatná nafta ( v ČR dost častý jev), odejde vstřikování, které není u obyčejných bez turba... hlavní vstřik tuším 20 tis, další 4x5tis.
K turbu se pak musí člověk slušně chovat, aby mu vydrželo. Např. kolega jezdil se svým TDi denně 4 km do práce, styl brzda-plyn. Za studena (vlastně se mu to nikdy nezahřálo) jezdil na 4000 otáček. Turbo se rozloučilo po pár měsících - oprava 30tis.
Vůz bez turba nemá takový výkon - ale spolehlivý motor má. V zimě jsem s ním nastartoval při -20°C - a poslouchal, že některé HDi zamrzly... - mám už garáž, tak se toho tak nebojím
Tankuji ale vždy a jen VERVA - což je o cca 5,- na litr dražší než bych tankoval při pouhém dýzlu bez turba.
Diesel s turbem a bez turba-?není diesel jako diesel!
Například starší předkomůrkové motory řady XUD od PSA a to jak 1,8 nebo novější 1,9 ,od RV někdy 1982 do +-2000,výkonově 43kW-1,8D 47 a 51kW 1,9D a dokázali jezdit normálním stylem od 3,5litru do 5,5 litrů ,za předpokladu,že tento motor byl v dobrém stavu a dle typu ve ktérém se nacházel.Nejnižší byla ve P 205 a nejvyšší v řadě P405 -BX , kolem 4,5 litru jezdil ve P306.Citroen ZX Ovšem tyto motory co byli oturbené (1,8 i 1,9 TD s výkonem 66kW) však jezdili v průměru o půl až litr více a tam již více záleželo na stylu!A u těchto konkrétních motorů co byli osazeny vstřikovacím čerpadlem Bosch jezdili -mohli jezdit-bez problémů na RO dokonce bez úprav,toto čerpadlo to bez problému vydrželo u starších čerpadel ROT nebo pak novější LUCAS (většinou i s elektronikou) se toto moc nedoporučovalo alespoň bez úprav (předehřev...)
Osobně jsem ve 405 v kombajnu jezdil s dlohodobou spotřebou 5l/100km bez ohledu na naftu nebo RO,motor měl najeto +-1 000 000km!
Nevím jak je to u přímovstřiků či motorů do koncernu VW-nemám žádnou skušenst!
Opět se zde rozpoutává diskuse plná osobních dojmů, tzv.zkušeností či nepravd. Jistě, že např. způsob jízdy a podobné, mají vliv na spotřebu vozidla, kterékoliv koncepce. Při odpovědi na tento dotaz se pokusím odhlédnout od těchto individuálních vlivů, řidiče , počasí , silnice a dalších na spotřebu, to proto abychom pochopili tázanou problematiku.
Trochu teorie: Základní otázkou je : Proč se používá turbo?
Není to hlavně proto, aby se zvýšila účinnost, ale proto aby se zvýšil výkon daného motoru.
A jak?
Víme, že výkon motoru kromě konstrukčních parametrů (obsah, otáčky, konstrukční provedení a další), závisí hlavně na množství spáleného paliva. Víme také, že aby se palivo dokonale spálilo a přeměnilo svoji utajenou energii v energii mechanickou, potřebuje k tomu poměrně přesné množství vzduchu (kyslíku). Úkolem turba je dopravit do válců motoru více vzduchu (kyslíku), než je schopen motor nasát bez turba. A pokud jsme do válců dopravili více vzduchu, můžeme si dovolit do válce dopravit (vstřiknout) více paliva, aby byl dodržen požadovaný poměr vzduchu a paliva. Více spáleného paliva = vyšší výkon. Vyšší výkon znamená také zvýšení jízdních parametrů vozidla ( vyšší rychlost, vyšší dynamiku jízdy, větší kroutící moment a další).
Můj názor závěrem:
Pokud řidič dokáže využit a využívá při obsluze vozidla, všechny přednosti vozidla s turbem nebo bez turba ( samozřejmě motory stejných konstrukčních parametrů), nemohou být příliš znatelné rozdíly ve spotřebě obou konstrukčních koncepcí. Jednoznačně platí : Hodláme-li přemísti ( přesunout ) jakékoliv vozidlo dané hmotnosti z jednoho bodu do bodu druhého, potřebuje vždy stejné množství energie, která je vždy obsažena ve stejném množství paliva. Prosí nepletme sem zkušenosti, řidiče, modernější motory a další. Srovnávejme vždy motory úplně stejných konstrukčních parametrů s tím rozdílem, že jeden má turbo a druhý ne.
Hezkou neděli všem, které zjímá toto a podobná témata. -miro
doplněno 25.01.15 11:23: vozidlo bych tedy vybíral podle toho,zda dám přednost rychleší jízdě s rizikem vyšších nákladů na opravy či naopak,Tak to jsi hodně větami popřel hned tu svou první. Znovu se vracím k účinnosti a vysvětli mi v souvislosti s účinností hlavně to podtržené. Ano, dané množství paliva má v sobě stejnou využitelnou energii, ale TD jí dokáže využít více než SD. Ani jeden nedokáže palivo využít na 100%.
Já tvrdím, že vydržíš-li s turbomotorem jet stejně rychle a dynamicky jako s atmosferickým v jinak stejném vozidle a stejnou trasu, budeš mít nižší spotřebu. Přiznám se, že já to nedokážu a využívám výkon motoru.
Dík za zájem. Stejně tak jak požadujete ode mně, mohu já požadova od Vás, zdůvodnění vyšší účinnosti turbo motoru , ale zdůrazňuji při všech ostatních konstrukčních paremetrech motoru naprosto stejných. Proč by měl turbomotor účinněji využít výhřevnost paliva? V čem to je? Jak se turbo podílí na kvalitnějším spalování paliva dopraveného do válce? Jak se turbo podílí na snížení tepelných ztrát, při hoření (výbuchu ) paliva ve válci?
Jsem ochoten připustit, že vyšší množství vzduchu ve válci = vyšší komprese a tím příznivější tlakové poměry při průběhu pracovního cyklu motoru. Ale to podle mně neni až tak dramatické zvýšení účinnosti, která by znamanala podstatnější snížení spotřeby. Tak, že stále trvám na motivaci, rozhodnou se pro atmosferický, nebo torbomotor, jak uvádím výše.
Děkuji -miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.