Nejste přihlášen/a.
Ahoj, vysvětlíte mi někdo, jaký je proncip toho, že se kolejová vozidla udrží na kolejnici? Proč se třeba v zatáčce nepřevrátí nebo nevykolejí?
Ono to vzsvetleni je na delsi povidani. Ale ve zkratce je to diky dostredivym silam.
Vice zde cs.wikipedia.org/...
Zdravím, ano, to je fyzikální polovina problému. Pak má každé kolo na vlaku tzv. okolek-ten jej drží na kolejnici.
Když jsem dělal zkoušky na loko., tak se tomu říkalo nákolek (ten je na těleso kola nalisovám za tepla). Lehce si lze všimnout, že z vnitřní strany mají nákolky osazení a ty vedou drážní vozidlo po kolejích. Taky jsou nákolky za osazením na styku s kolejí šikmé a to umožňuje projetí oblouku bez diferenciálu, protože na vnější koleji se odvaluje kolo na větším průměru a na vnitřní koleji je to zas naopak.
Každé kolo má nákolek,který vede samotné kolo a následně celý vůz po kolejnici. V zatáčkách mají koleje převýšení - vnější kolej je výš než kolej vnitřní. Ten rozdíl dělá pro představu u starších tratí až 150 mm.Záleží na rychlostí,kterou má vlak daný oblouk projíždět a nebo stát. Je to záležitost výpočtu dynamiky a vektorů - rozhodující je, aby výslednice převýšení a odstředivé síly vedená z těžiště vozu směrovala mezi kolejnice. U nás je ten problém,že po stejných tratích jezdí jak rychlovlaky tak i vlaky nákladní. Proto v některých obloucích musí být rychlost snížena,aby převýšení nebylo tak velké,že stojící náklaní vůz či lokomotiva se převráti směrem dovnitř oblouku. V Japonsku,Číně či Francii,kde rychlovlaky mají tratě jen pro sebe, se jezdí rychle. U nás byla /a uvažuje se znovu/ taková trat plánována mezi Prahou a Brnem jako souběh D1. Pochopitelně v jiných parametrech profilů
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.