Nejste přihlášen/a.
ahoj, zajímám se o autobusy a zajímalo by mě několik věcí, které se týkají zejména těch starších autobusů (hlavně výrobce Karosa)
díky předem za odpovědi a nesmějte se mi, že se ptám na takové "blbosti":
1 - proč se u starších autobusů dává hlavně na podzim a v zimě v přední části pod čelní sklo - oblast světel, jakýsi kryt, který u novějších autobusů není potřeba? mhdfoto.cz/...
2 - je pravda, že ve starších autobusech je více železa/kovů než v novějších?
3 - co se v autobusu skrývá pod tímto krytem (vedle osvětlení), u novějších to nevidím? mhdfoto.cz/...
4 - proč se u autobusů někdy otevírá v zadní části vozu tato část (nevím, jak se přesně jmenuje) - to je proti přehřívání?
5 - u skel bývá často napsáno "Thorax - Made in Czechoslovakia"- to je značka nebo výrobce těchto autoskel?
1. Je to zateplení. Aby se v zimě při jízdě tolik neochlazoval chladič a lépe to topilo. Je to stejné jako u starých aut.
2. Tak předpokládám, že v novějších bude více plastu. Takže méně kovu.
3. Je to větrání do kabiny cestujících. Celý kryt se otočil a v místě toho bílého obdélníku se udělal otvor.
4. Myslíte na střeše? Opět větrání do kabiny.
doplněno 20.11.14 20:11:4. Jestli myslíte ty dvířka jak zmiňuje @jirkamatapat, tak to nejspíš otevřel nějaký vtipálek.
doplněno 21.11.14 00:09:4. Pátral jsem na netu a beru zpět. Opravdu se to otevírá schválně kvůli lepšímu chlazení - odvodu tepla z motorového prostoru.
Ano, mám na mysli ta malá "dvířka" vzadu, ale ta část na střeše mě zajímala taky, když už jsme u toho. No a vtipálek, to nevím, ale já to vidím otevřené docela často...hlavně teda asi v létě.
Ty jo kolik ti je?
1. Stejně jako se dávali podobné dečky na 105,120 kvůli chladu a možná lepšímu topení
2. to je spíš otázka na výrobce, ale podívejte se na to takhle. Stará Karosa se dala snadno a lehce opravovat a jezdí s námi dodnes. Dnes těm nízkopodlažním krámům (krom toho, že vržou jako nové) tak jak začne hnít rám jsou na odpis. Nedá se to tak lehce spravit.
3. ventilátor větrání na léto. Proto se ten dekl dá otáčet. Na léto otevřeno-přirozené proudění vzduchu je možno podpořit ještě ventilátorem, který tam je. Novější mají ventilaci samozřejmě řešenou jinak
4. Protože jsou to staré krámy. Edit viz pepr. Záleží co myslíte.
5. výrobce
No je mi 15 ale jde spíš o to, že ty starší autobusy moc často nepotkávám, ale teď jezdím s jedním do školy docela často, takže jsem ho podrobil důkladnější prohlídce.
A k té dvojce, asi ty nízkopodlažní nejsou ideální, ale výrobce to dělá proto, aby se to odepsalo a musel se koupit nový. Nebo nevím a firma má práci. A je fakt, že ty staré Karosy jezdí docela dlouho, hodně přes dvacet let, ale snad to má nějakou opravu za sebou. Nejvíc stejně nechápu, jak ten autobus může projít emisema, protože vždycky se za ním valí hrozný dým a to se ty limity určitě zpřísňují.
Kdyby ještě někdo věděl, zajímalo by mě, na jakou životnost byly vyráběny ty staré autobusy a s jakou se předpokládá s těma novějšíma. Bez různých generálních oprav a v průměru.
1. Kryt před chladič aby v zimě motor nebyl přiliš studeny.
2. Dnešní doba je "doba plastová" .. výrobci se snaží ušetřit váhu a s tím spojené náklady jak na výrobu tak na servis a celkovou udržbu.. plast je lekhý, levný a snadno vyměnitelný a dá se lisovat do různých tvarů. Ano v dnešních autobusech je více plastů a méně kovů.
3. To je ventilace, třeba v létě, otočí se tím a ty bylé části zajedou a udělají otvor. Dnešní autobusy jsou vybaveny klimatizací a proto to nemají - toto ji v podstatě nahrazovalo.
4. tato část. ta blíže ke krajnici je nádrž pro tankování pohoných hmot (nafty) ta na levo skutečně k odvětrávání motoru, výrobce se však nikdy nevyjádřil že by to nějak pomáhalo.
5 . Ano je to výrobce autoskel
Ano měli(mají)vedle předních dveří je víčkoTo je víčko chladiče a otvírá se kvůli odvětrání a fakt to pomáhá
doplněno 22.11.14 23:04:jirkopatemate asi jsi to špatně pochopil(blbě jsem to napsal) jerysek to upřesnil dík
Tak u té karosy přidej, bude stará 40 let, ne-li více. Bývaly časy, kdy se výrobce ještě chlubil, jak dlouho jeho výrobek vydrží.( Já osobně také zbožňuji věci, které budou sloužit ještě až my tu nebudeme, nezmary k neutahání). To už dávno neplatí a navíc některé díly jsou schválně tak drahé, aby se oprava nevyplatila. Co se týká emisí: Zákon nemůže platit zpětně, pokud dojde ke zpřísnění, patí to ode dne vydání vyhlášky. Autobus tedy musí vyhovovat normám, které platily v době výroby, ty byly mnohem mírnější. Pokud by se v tehdejší době vyskytl nějaký ekoterorista, komunisté by se s ním vůbec nebavili.
Dobrý den. Kryt je tam proto, aby se po nastartování motor rychleji ohřál, protože když je v zimě na nule a méně, tak proudící vzduch zvenku motor neustále ochkazuje a nedovoluje mu se tak rychle ohřát. Je pravda, že je v nových autobusech méně kovu, stejně tak, je to i u osobních automobilů, kdy se snaží výrobce šetřit a kov, kde to není nebezpečné, nahrazuje laminátem či tvrzeným plastem. Díky tomu se sníží i hmotnost vozu a tím i spotřeba. Otázkou však je, jestli to má na takovém kolosu, jako je autobus, důvod. Pod tíém krytem měli staré karosy Ventilátor pro koloběh vzduchu v interiéru. Ta zadní část, která je na obrázku otevřena je jen kryt váčka nádrže, který lajdák mechanik v garážích při tankování autobusu nezavřel, ale pouze jen zašrouboval víčko a kryt už zůstal oteřený. Já ho vždycky autobusům zavíral, když jsem viděl na zastávce takovýhle autobus Thorax je tuším výrobce, jinak latinsky to znamená hrudník
Zdravím, dnes v moderní době je vše počítá na určitou životnost. není problém spočítat, aby čep vydržel 100 000 km jízdy. Dříve to tak jednoduché nebylo a tak se hodně předimenzovávalo, takže čep vydržel třeba 500 000 km i více.
Doporučuji každému, koho to zajímá si zajet do IrisBusu na exkurzi. Spousta dílů moderních autobusů je na základní příhradový rám již už pouze lepena a ne svařována.
Ahoj. Že tě zajímají věci kolem autobusů, je dobře. Vlastně, zajímat se o cokoliv, má něco do sebe. Kdo se nezeptá, nebo si to někde jinak nesežene, nic se nedoví. Tady ti bylo docela dobře odpovězeno. K tomu stáří autobusů. Ty RTOčka, se vyráběly už kolem půlky 50tých let a další řada ŠL a ŠM(městské) 11 byla vyvinuta někdy kolem roku 1967. Na těch podvozcích stařešinů, bylo asi hodně pořádného železa. Kámoš, spolužák, co dělal na dílně oprav a říkal, že jejich vercajk je autogen a pořádný kladivo. Spíš palice. Možná, že to řekl trochu v nadsázce.
doplněno 21.11.14 17:34:Jó Cobráku. Taky jsem párkrát zabouchnul, ten deklík na tom zadku busu. Měl jsem dojem, že asi neměl nejlepší zajištění a tak se nějak otvíral sám. Jednou, když jsem byl malý, jsem viděl chrlit vodu z chladiče, z toho nalévacího hrdla, na předku autobusu. To byl gejzír, jak na Islandu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.