Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Utahovací síla na klíč kolových šroubů

Od: autobus® odpovědí: 15 změna:

Zdravím, rad bych znal názor jakou silou stačí dotahovat kolové šrouby. Ptám se, protože mám "novou zkušenost" z autoservisu S.R.O. kde dotahly šrouby takovou silou, že při povolení (výměna zimních pneu) jsem musel použít nástavec na klíč a ten jsem ohnul jako rohlík (materiál o průměru 14 mm). Co si myslet o takové práci a čím to asi dotahovali? Děkuji za Váš názor předem. S pozdravem Olin

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x
V létě jsem si nechal převážit kola a při prezouvani na zimní jsem na klíč musel narazit 0.5 metrovou trubku. To zase není tak výjimečné, ale u povolování jednoho šroubu jsem musel na 3x a že mám sílu dokázal ohnuty klíč na šrouby. Poctivý kříž, žádný měkký co jsou schopný dát automobilky.
Byl jsem fakt naštvaný. Čert čem ohnuty klíč, ale prorazit gumu na cestě tak si ani rezervu nevymenim.
Utahovací moment si v servisu volí a mám pocit, že tam občas dělají voli. (stalo se mi to podruhé v průběhu 10let)
alten*

V servisu používají pneu nářadí a silně pochybuji o tom, že se zabývají takovým detailem, jako je utahovací moment šroubu/matky na disku kola ( nikdy jsem neviděl, že by při výměně kola použili ruční momentový klíč - mluvím o běžném ocelovém disku kola ). Jistě se dá také použít momentový klíč v kombinaci s pneu nářadím, ale o spolehlivosti jeho funkce v závislosti na použitém nářadí a hlavně způsobu práce s ním nemám nejmenší představu. Každopádně - servisům příliš nevěřím, jsou schopni čehokoliv, pokud jim při práci přímo "nekoukáte do ruky ". Takové jsou moje zkušenosti ( od r. 1978 ) z praxe i z toho, co popisují zákazníci ( kdysi časopis Svět motorů , dnes internet atd. ) S poslední větou vašeho příspěvku plně souhlasím.

nevím kam jezdíte, ale at jsem byl v nějakém pneuservisu na praxi na učňáku, nebo jsem byl teď nechat si měnit kola na služebním autě, tak vždycky dotahují pistolí jen na nejmenší sílu a následně se na zemi dotáhne momentovým klíčem.

pepa*

Značka Moment (Nm) Uchycení kola

Ford 90 – 100 matice

Škoda 120 – 130 šroub

netuším, co vaší reakcí chcete říct, každopádně Škoda 120 má v nábojích štefty a utahují se matky, nikoliv šrouby


doplněno 28.10.15 19:09:

jo, tak ona to asi není škoda 120, ale nějaká (těžko říct jaká) Škoda a utahovací moment 120 - 130 Nm... Ovšem stále mi není jasné, co jste chtěl tímto říci.

 


1x

Utahuji jen rukou,originálním klíčem k autu ,při utahování ruka a při povolení si vždy musím pomocu nohou a dupnutím na klíč!

Utahovací momenty má každé autí jinak!

trtr

Zdravím, jakékoliv přínání šroubů má za následek jejich poškození-šrouby se vytahují. Dupání po klíči také šroubům nesvědčí. Nejlépe je mít klasický křížový klíč a povolovat "čistý kroutícím momentem", tedy bez ohybu. Stejně tak by se měli povolovat a dotahovat šrouby hlavy.

V servisu se vzduch používá na maximální moment pouze pro povolování, ale při dotahování jen minimální hodnota na pistoli, to je těch cca 60 Nm, zbýlé dotažení je provádí momentovým klíčem a to dokonce i u plechových disků. Pravda je, že mechanik měnící desítky kol týdně to má už jaksi v paži, ale je třeba se řídit vozem. Další rada, poklice po montáži(jsou-li použity) nedáváme, ale po 50 km zkontrolujeme šrouby a pak teprve dáme poklice.

 

k2

0x

V prirucce ke konkretnimu vozu jiste bude spravny utahovaci moment uveden. Obecne je idealni pouzit takovy moment, abych kolo povolil tim, co vozim s sebou k vymene kola. V servisu to dotahuji vzduchem.

Dovolim si reagovat na vetu:"v prirucke k uvedenemu vozu".Pokial myslite dielensku tak O.K. Inak tie casy ked sa prirucky davali do podrobna k vsetkym skodovkam su davno prec.

doplněno 01.11.14 20:54:

Pre autora otazky:Stastny to clovek...mozete byt rad ze sa to stalo pri tejto prilezitosti a nie niekde v terene pri nejakej zavade.Vymena pneu letne vs.zimne ale aj opacne ma nieco do seba.Minimalne kvoli lepsej obhliadke samotnych pneu a ich vizualnej kontrole stavu po sezone...a to nemyslim iba opotrebenie behuna.

Ja osobne som zavity na sroboch vykefoval mosadznou kefou a namazal vazelinou...odvtedy "NO PROBLEM".

 

gumidek*

0x

Na autobusu?

Na osobáku...ono záleží i na tom, v jakém stavu jsou ty šrouby. Pokud jsou orezle a při povolování vrznou, tak dost brání třením šroub povolit i když je moment utažení správný. Šrouby by měli být čisté (ideálně očištěné mosazným kartáčkem) a stejně tak i dosedací plochy u alu disků či plecháčů. Dále by servis měl použít rázový utahovák a na finiš momeňták. Správný moment je tuším 60 - 80nM.

Nekvalitní nářadí a podobné makretovky se ohýbají v jakékoliv tlouštce. Pokud se jedná o nářadí Tona, Narex, Stanley,atd... tak je to vpohodě.

Odpovídám tak i tak, protože údaj s.r.o a materiál 14mm mi nic neříká.

Kupte si křížový klíč (+) a dotahujte si kola sám. Já to dělám a jsem spokojený.

 


0x

pokud to dotahuješ normalně origo kličem tak se mi nestalo že bych to přerval.. pokud po tom neskáčeš... ono to přes zimu přirezne ale vždycky to jde povolit.. ale musiš třeba po tom kliči poskakat... .. když to ale přervou vzduchem tak to někdy nejde ani metrovou trubkou..

Přes zimu (ba ani přes léto ) to nepřirezne, pakliže dotyčný mázne šrouby - nejlépe grafitovou vazelinou. Stejně tak je velmi vhodné máznout středové díry litých disků, pokud nad tím mávnete rukou, může se vlmi lehce stát, že disk díky korozi na jaře prostě budete srážet z náboje palicí.

A k tomu utahování - křížový klíč jsem nikdy neměl, nemám takovou potřebu jej vlastnit. Klíčem z výbavy auta také šrouby nepovoluji - myslím, že jej v autě ani nemám, bude asi v garáži s rezervou (místo ní mám nádrž na LPG) . Kolové šrouby povoluji zásadně klasickou golou od Tony, použiju satndardní trhák a nevidím důvod, proč bych měl po čemkoliv skákat. Při utahování používám ráčnu z téže goly, přičemž na finále utáhnu šrouby opět trhákem - pochopitelně ,,přiměřeně´´ - kdysi v dobách vojenské služby se mi podařilo utrhnout kolový šroub na Zilu - netušil jsem, že je má na jedné straně levé

 

humbucker*

0x

Ahoj. Jak píše Gumídek. Křížákem, to už dělám snad od chvíle, co byl vymyšlený. A čistejma a grafitem namazanýma šroubama. Od tý doby, co jsem zažil upadnutý zadní kolo z auta, dotahuji si asi víc než bývá obecně preferováno. V kufru si pro sichr vozím kus lešeňovky. Už byla několikrát potřeba. Pro jiné motoristy na cestách.

 

nickys

0x

To se tedy divím, ženy většinou v pneuservisu nepracují. Navíc nemají takovou sílu, aby to chlap nepovolil.

 

koko*

0x

Nešly povolit nejspíše proto,že kolo nebylo dlouho sundaváno a tak šrouby zarezly.Nejlépe je šrouby pokaždé namazat grafitovou nebo molybdenovou,měděnou vazelínou.Ale ne Resistinem a podobně,jak tu nějaký epert jednou psal,protože ten když uschne tak má velikou viskositu a hodně maže i při velkém tlaku a pak při dalším utahování šroubů po nějaké době se nedá poznat utahovací moment a závit se někdy i strhne.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]