Nejste přihlášen/a.
ahoj,
mám menší problém, dneska mě zastavila v Olomouci městská policie s tím že jsem jela na červenou a chtěla mi dát pokutu a že to bude bez bodu na semaforu byla červená, ale já jela doprava a svítila tam ta zelená šipka, jenže jak jsem jela do křižovatky, a to jsem jela krokem, protože sjem se dívala ejslti nic nejede, tak msuela zhasnout. kamarád kterému jsem volala mi říkal, že to není možný, at si zapíšu ty policajty a pokutu určitě neplatím.
no teď nevím, co mám dělat.
bydlím v takové díře a auto denně potřbeuji (zavést děti do školy, na nákup a tak). zatím mám 0 bodů a za celých 5 let co říídm jen pokutu 300 za parkování. můžu dostat zákaz řízení? s čím můžu počítat opřípadně jjak se bránit?
děkuji.
Je málo informací, na přesnou radu. Ze začátku to bude tvrzení, proti tvrzení. Co s Vámi sepsali? Vjela jste na červenou bez šipky? Kolik vteřin, bylo po zhasnutí zelené šipky..
Bez toho co Vám sdělili policisté, pokud se prokáže že jste porušila předpis, Vám hrozí sankce, kterou udělí magistrát, nikoliv měštáci.
Napoprvé nepřijdete o řidičák..
doplněno 10.07.14 13:51:claymane, vždy se bude řešit konkrétní situace na konkrétním místě, klidně i pokaždé jinak. Těch 5 sekund se mi zdá dlouho, máte to změřeno, nebo jen odhadem?.. Typuji tak na 2-3 vteřiny, že zhasne, ale může jít o jiný tvar křižovatky a klidně i těch 5 vteřin.
Nikdo vás nemůže pokutovat, za to že jedete po zhasnutí zelené šipky, pokud se vejdete do limitu obvyklé na místní křižovatce pro změnu signálu. Přeloženo, svítí zelené světlo, pak žluté a pak červené. Ta doba co svítí žluté je obvyklý limit pro projetí..
Snad jsme to popsal srozumitelně..
Hezký den.
doplněno 10.07.14 17:51:Kamilko, co s Vámi sepsali?
tahle otázka mě zajímá. Pravidelně jezdím přes semafor, kde první blikne zelená šipka vpravo, po x vteřinách zhasne (takže je jen červená) a po 5 sec skočí zelená pro všechny směry. Místní to znají a jezdí i těch 5sec na červenou, protože vědí o této krátké prodlevě na zelenou pro všechny... vč autobusů.
pane Milane,
nesepsali se mnou nic, jen řekli že to dají do správního řízení a že mám pokračovat.
V zásadě správná odpověď, ale ten poslední odstavec, co zmiňuje žluté světlo, je fantazie, která nemá oporu v zákoně o pozemních komunikacích a zaslouží si upřesnění. Zákon v § 70 koncipuje pravidla týkající se jízdy na žlutou a pravidla týkající se jízdy na doplňkovou zelenou šipku jako zcela odlišné režimy s odlišnými povinnostmi řidiče.
Při jízdě na dopňkovou zelenou šipku je nutno dávat přednost vozidlům z volných směrů a přecházejícím chodcům před i zejména za křižovatkou. Tato povinnost nezaniká tím, že doplňková šipka na poslední chvíli zhasne. Proto se předpokládá, že vozidlo blížící se k doplňkové šipce dokáže zpravidla zastavit před křižovatkou i poměrně "na poslední chvíli". Vzhledem k nenulové reakční době řidiče nelze pokutovat za pouhou změnu na semaforu, která nastala víceméně současně s průjezdem vozidla kolem semaforu (tam by v případě zhasnutí doplňkové zelené šipky absentovalo zavinění, pokud tedy předpokládáme, že doplňková šipka vůbec někdy legální jízdu umožňuje, což samozřejmě umožňuje).
Zhasnutí dopňkové zelené šipky vysílá řidiči na velké části takových křižovatek klíčový signál: dvě vteřiny poté se chodcům čekajícím na přechodu pro chodce za křižovatkou změní červený panáček na zelený, a oni, při vědomí plného oprávnění přecházet a beze strachu o svůj život, se vydají na kolizní trajektorii s odbočitelem. Je potřeba je nepřejet a nikoliv přidat plyn a prořítit se křižovatkou "protože na červenou se musí jezdit rychle". Tedy nikoli skutečnost, že zhasla doplňková zelená šipka, ale chování řidiče, kterému takto zhasla, v křižovatce, je to, oč běží.
Naopak, pokud mi žlutá přeblikne na červenou a já již míjím semafor plnou rychlostí, tak chyba už se stala - zřejmě jsem se dost nesoustředil na řízení, nedodržel povinnost na žlutou zastavit před křižovatkou, eventuelně špatně odhadl, jak dlouho mi "polehčující" žlutá svítit vydrží, nebo také může být časovač křižovatky špatně seřízen; v tomto případě se pokoušet přibrzit v křižovatce je naopak kontraproduktivní a pokud cesta vypadá volná, je již lepší křižovatku rychle opustit.
K tomu zhasínání šipky. Je to takhle. Svítí červená a s ní současně zelená šipka vpravo. Na přechodu pro chodce, přes který se jede podle té šipky je červená. Čili vpravo se může bez problémů.
Následně zhasne zelená šipka a na tom přechodu naskočí zelená. Autům tedy nyní svítí jen červená a všechna musí stát (i ta, která chtějí vpravo). Asi po dvou sekundách červená autům přeskočí na zelenou a mohou jet - rovně i vpravo. Ovšem vpravo s tím, že tam současně jdou chodci.
Čili vpravo se mohlo, pak dvě sekundy ne a pak zas ano. Kdyby tam nebyla ta dvousekundová červená pauza, rozjetá auta by masakrovala chodce na přechodu. Aspoň tak si to vysvětluji.
Ano, je to proto, aby chodec, koukající na svůj semofor a nikoli do křižovatky, na svoji zelenou neskočil rovnou pod kola.
Na křižovatkách, kde to znám, klidně na tu červenou do křižovatky vjedu, ale pak stejně zastavuji před tím přechodem, pokud tam stojí chodec...
Milane, ano, pokud vůbec zaregistuji zhasnutou šipku tak projedu tu červenou, jen sundám nohu z plynu a zastavuji před přechodem, protože "tuším". že chodcům blikne zelený panáček a naskáčou do vozovky jako ovce...
A nemuším být od přechodu pouhé 3 metry, mohu jet i rychleji, a mohou za mnou jet i "biřicové" - pokud vidí že před přechodem brzdím, neřeší to...
Ale jak říkám, dělám to jen na křižovatkách, kde to znám, kde jezdím i několikrát denně, příkladem je třeba odbočování z pražské ulice V olšinách vpravo do Průběžné...
Hope, zdravím,
svítí červená, u ní zelená šipka doprava, jedeš 30km/hod. Jseš 3 metry před semaforem a zhasne šipka. Co uděláš? Nestihneš ani zareagovat, natož zastavit, projedeš na červenou bez sankce...
O tom se spor?
No a já si naivně myslel, že na takový signál se do křižovatky nevjíždí, asi máme každý jiný zákon.
Zdravím, tak u nás je to naprogramované snad nějakým troubou, protože auta někdy zůstavají uprostřed křižovatky (při odbočování vlevo) a není možnosti opuštění křižovatky (tedy z jednoho směru je signál pro opuštění křižovatky, ale z dalších tří ne). Navíc za křižovatkou je blízko železniční přejezd, tak to auta pravidelně zasekají, protože každý chce na zelenou jet (měli by tam dát žluté zkřížené čáry a bylo by).
Co se týče doplňkové šipky vpravo, tak ta je u nás velice nebezpečná - člověk nesmí ohrozit ani omezit přecházející chodce před sebou, dává klasicky přednost ve volném směru a při vlastním odbočování je třeba sledovat i semafor pro chodce, protože v posledních cca 3 sekundách zelené šipky skočí chodcům zelená a člověk je může převálcovat(takže na zelenou šipku chodci po přechodu chodí i nechodí, dle toho jak člověk chytne interval). Jednou se paní přede mnou lekla babky, která se řítila jako chodec na přechod přibrzdila a babka šup na přechod a už šla, ačkoliv byla pro ni červená a pak jsme v křižovatce čarovali, aby se nic nestalo a babka se samozřejmě ztratila-asi skočila šipku do keřů.
Zlaté Rakousko a jejich blikající zelená, to je super. U nás člověk jede na zelenou a pak během snad dvou sekund žlutá a červená-prostě ráj na maléry(člověk mnohdy chytne kritický interval a pak je buď za piráta či za maniaka stojícího za hranicí křižovatky) a pro PČR ráj pokut.
Třešnička na závěr, kolikrát jsem viděl kamion najetý uprostřed, který tam zůstal a řidič musel ohadovat, zda je nebo není zelená(byl už za semaforem) - jednou dokonce couval zpět. Už si chci dlouho stěžovat, ale nevím kam zajít.
Zásadní je jedna věc: obecní policie nemůže uložit pokutu za jízdu na červenou, tento neuvěřitelně stupidní výklad sice zastávali měštáci roky (vykládali to jako zákaz vjezdu), nicméně teprve poté, co ombudsman takový výklad označil za neuvěřitelnou pitomost, od toho konečně upustili. No, zdá se, že ne všichni. Obecní policie může celou věc předat správnímu orgánu k vyřízení, k čemuž tam, kde je správní orgán zahlcen, ani do roka nedojde. Ve správním řízení pak máte právo se bránit, spáchání přestupku Vám musí policie prokázat. Pokud byste blokovou pokutu uhradila, musíte se obrátit na nadřízený orgán s námitkou nicotnosti rozhodnutí.
Zpráva veřejného ochránce:
Ochránce opakovaně obdržel stížnosti řidičů motorových vozidel, kteří namítali, že jim obecní policie uložila blokovou pokutu za jízdu na červenou, aniž by k tomu měla zákonné zmocnění. Podle zákona o přestupcích smí ve vztahu k motorovým vozidlům obecní policie projednávat v blokovém řízení pouze nedovolené zastavení nebo stání, porušení zákazu vjezdu a překročení maximální rychlosti. O jiných přestupcích (např. vozidlo bez registrační značky nebo technicky nezpůsobilé, jízda po požití alkoholu, jízda bez řidičského oprávnění, jízda s mobilem v ruce, jízda na červenou, nedání přednosti chodci na přechodu apod.) musí vyhotovit záznam a předat ho k rozhodnutí příslušnému obecnímu úřadu.
Podle zjištění ochránce řadila obecní policie jízdu na červenou pod "zákaz vjezdu". Povinnost zastavit vůz na základě světelné signalizace interpretovala jako dočasný zákaz vjezdu za tento bod. Takový výklad ochránce považoval za nesprávný, protože pak by mohla být podobně interpretována například i dopravní značka "Stůj!" nebo dokonce přejíždění nepřerušované čáry. Stejně absurdně by mohlo být jako zákaz vjezdu interpretováno i nedání přednosti v jízdě nebo neuposlechnutí pokynu policisty k zastavení pomocí terče.
Ministerstvo dopravy s výkladem ochránce souhlasilo a poučilo krajské úřady o správném postupu obecní policie. V souladu se zákonem tedy napříště obecní policie blokovou pokutu za jízdu na červenou ukládat nebude, sepíše s řidičem záznam o podezření ze spáchání přestupku a předá ho obecnímu úřadu, který ve správním přestupkovém řízení rozhodne o potrestání řidiče.
Právní úprava:
§ 86 z.č.200/1990 Sb., o přestupcích
[Rozšířená působnost]
V blokovém řízení mohou projednávat
d) obecní policie přestupky
1. jejichž projednávání je v působnosti obce,
2. podle zákona o silničním provozu spáchané nedovoleným stáním nebo zastavením vozidla na pozemní komunikaci, vjezdem do míst, kde je to místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích zakázáno, porušením pravidel o překročení nejvyšší dovolené rychlosti, porušením pravidel jízdy na zvířatech, vedení a hnaní zvířat na pozemní komunikaci, pohybem chodce na pozemní komunikaci odporujícím pravidlům provozu na pozemních komunikacích, nedovoleným způsobem použití lyží, kolečkových bruslí a podobných prostředků na chodníku a nedovoleným vedením jízdního kola nebo jízdou na něm v rozporu s pravidly provozu na pozemních komunikacích a porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích ostatními řidiči nemotorových vozidel,
3. na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle § 30 odst. 1 písm. a), c), g) až i), l) až p),
4. spočívající v neoprávněném stání vozidla na místní komunikaci nebo jejím úseku, které lze podle nařízení obce použít ke stání jen za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy a při splnění podmínek stanovených tímto nařízením,
5. na úseku taxislužby podle zákona o silniční dopravě.
Trvat si za kazdou cenu na svem, ze jste do krizovatky vjizdela na zelenou sipku. I kdyby meli foto, tak nemuzou rict vubec nic, protoze by museli mit video, ze jste tam vjela na cervenou. Pokud to pujde do spravniho rizeni je na uradu aby prokazal, ze jste porusila neco vy, dukazy jsou na nich. Je to slovo proti slovu. Moji sestru zastavili policajti cca 100m za krizovatkou, a tvrdili ji, ze projela stopku i kdyz ona prijela z uplne jineho smeru, kde zadna stopka nebyla. Tou byla oznacena uplne jina prijezdova silnici. Nenechala se a policajti zklapli.
dobrý den,
ráda vše upřesním.
časový interval opravdu nevím, ale dojížděla jsem krokem a šipkam zhasla tak maximálně půlmetru od stopčáry, já už projela, měštáci jeli za mnou, a určitě museli zelenou šipku ještě vidět, pak už jen maják a zastavili mě
pro upřesnění - kamarád mi neříkal, že není možné, že sjem jela na červenou, ale že mi řkeli že zaplatím pokutu a bdue to bez bodů a ejště že to jsou měštáci
velice jste mě uklidnili s tím zákazem řízení a tak tomu nehcám volý průběh, ale bránit se určitě budu.
děkuji za rady a nastínění problematiky.
děkuji za informaci o dokazování, no jak je to, když policisté jsou dva a já jsem v autě sama?
já nechci nikoho obviňovat, ale mám nyní pocit, jakoby chtěli peníze do kapsy a dál nic, protože jsem odmítla zaplatit a nedostala sjem od nich nic, je to normální postup?
Trošku to tak vypadá . V tuto chvíli nic neřešte, počkejte, jestli Vám něco přijde, protože Vás musí správní orgán předvolat. Pokud to je v Praze, může se stát, že to do 1 roku nestihnou:
§ 20 z.č.200/1990 Sb., o přestupcích:
Zánik odpovědnosti za přestupek
(1) Přestupek nelze projednat, uplynul-li od jeho spáchání jeden rok; nelze jej též projednat, popřípadě uloženou sankci nebo její zbytek vykonat, vztahuje-li se na přestupek amnestie.
(2) Do běhu lhůty podle odstavce 1 se nezapočítává doba, po kterou se pro tentýž skutek vedlo trestní řízení podle zvláštního právního předpisu.
Pokud jste vjížděla na zalenou šipku a těsně před váma zhasla, tak je to takto: a) pokud už nebylo možné bezpečně zastavit, tak jste nic neporušila. b) pokud jste mohla bezpečně zastavit (např. místo brzdy šlápla na plyn "to ještě stihnu"), tak jste porušila předpis.
MP jízdu na červenou na místě pokutovat nesmí. Musí to poslat do správního řízení a řeší se to v něm = opsat si čísla strážníků a jejich jednání zaznamenat.
Správní řízení - pokud budete tvrdit že jste vjížděla na zelenou šipku a ta zhasla těsně před vámi, tj. nemohla jste bezpečně zastavit, tak vyhrajete. Museli by vám prokázat opak, tj. video kde by bylo jasně vidět, že po zhasnutí šipky jste měla dostatek času na zastavení (reakční doba je vteřina + doba na zastavení, tj. minimálně dvě vteřiny času). V podstatě platí stejné pravidlo jako pro oranžovou - pokud můžete normálně zastavit tak zastavit musíte/ pokud zastavit už normálně nejde tak můžete projet.
Jé většinou většinu odpovědí ani nečtu, protože to bývají hňupoviny a dojmologie typu já si myslím ( tím neříkám , že zde nebudou i kvalitní odpovědi, zahledl jsem MilanaCukraře a tam bude kvalitní rada)
Přejdu hned na odpověd. Máte řidičák? Četl jste ten zákon. Asi pořádně ne, jen jste udělal zkoušku. Co říká zákon? Pokud ( volný překlad) : Pokud zhasne zelená a vy jste již tak blízko, že nelze bezpečně zastavit smíte pokračovat dále. Policajtovi i Vám je hovno po tom, zda po zelené svítí oranžová. Ostatně tam nesvítí ani červená šipka. Až tam bude časovací zařízení, že za 5 vteřin bude zelená vypnutá může se policista o něco opřít. Zatím mi může jen políbit kapotu vozu. S polisisty jsem služebně mluvil asi jen 30x a pokud začnete číslem zákona a alespoň parafrází a víte o čem mluvíte, většinou policista pozdraví a odporoučí se.
---------------
ted jsem koukl co Milan píše : Píše to přesně na 100% ! ! ! !
moje odpověď pro policajty, pokud bych projel na červenou byla a je vždy připravena " nestihl bych bezpečně zastavit tak, abych neohrozil ostatní". hamtat fest na brzdu před červenou se nemusí vyplatit
Zdravím a PČR odpoví, že máte jezdit s větší rezervou a předvídat a je po výmluvě. Pokud nemáte advokátní praxi či nějaké advokáta, tak Vás zpracují jedna dvě.
Ke křižovatce se v obci smím přibližovat rychlostí 50 km/h. Z technických požadavků na motorová vozidla - brzdná dráha 25 metrů, reakce řidiče + brzd 15 metrů.
Tedy: zhasla zelená šipka když bylo auto 40 a více metrů před křižovatkou?
Nesmysl, nemohu si nechat rezervu za zadkem, kolikrát raději nebrzdím, když ve zpětném zrcátku vidím za volantem blondýnu s telefonem u ucha a s rtěnkou v druhé ruce...
doplněno 11.07.14 12:37:Jenže když 40m před křižovatkou začnu přibržďovat, tak neprojíždím na červenou, ale už na zelenou a opět zastavuji před tím přechodem...
doplněno 11.07.14 12:53:Ano, jen opakuji, že takto jezdím na "vyzkoušených" křižovatkách.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.